Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Ekonomika i zarządzanie potencjałem ludzkim
Sylabus przedmiotu Rachunkowość jednostek sektora finansów publicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunkowość jednostek sektora finansów publicznych | ||
Specjalność | Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw rachunkowości |
W-2 | Znajomość zagadnień dotyczących finansów publicznych i gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze specyfiką rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie ewidencji księgowej operacji gospodarczych w wybranych jednostkach sektora finansów publicznych |
C-3 | Przygotowanie do sporządzania podstawowych sprawozdań finansowych i budżetowych i interpretacji prezentowanych w nich informacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza szczególnych zasad rachunkowości JSFP | 2 |
T-A-2 | Budowa zakładowego planu kont dla budżetów JST, jednostek i zakładów budżetowych w powiązaniu ze sprawozdawczością tych jednostek | 2 |
T-A-3 | Zasady dokumentacji i ewidencji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów budżetowych. Ujęcie księgowe wydatków niewygasających | 2 |
T-A-4 | Ewidencja i ustalanie wyniku wykonania budżetu JST | 2 |
T-A-5 | Sporzadzanie bilansu z wykonania budżetu JST | 2 |
T-A-6 | Kolokwium | 2 |
T-A-7 | Ewidencja stanu i zmian rzeczowych i niematerialnych aktywów trwałych oraz zapasów | 2 |
T-A-8 | Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych JSFP | 2 |
T-A-9 | Ewidencja przychodów i kosztów i ustalanie wyniku finansowego w JSFP | 6 |
T-A-10 | Sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego jednostki budżetowej | 4 |
T-A-11 | Sporządzanie sprawozdań budżetowych – wybrane elementy | 2 |
T-A-12 | Kolokwium | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (istota, zasady, funkcje, zakres przedmiotowy i podmiotowy oraz regulacje prawne rachunkowości JSFP) | 2 |
T-W-2 | Rachunkowość budżetów JST | 2 |
T-W-3 | Szczególne zasady wyceny i ewidencji składników majątku JSFP | 1 |
T-W-4 | Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych JSFP | 2 |
T-W-5 | Zasady ujęcia kosztów i przychodów w księgach rachunkowych jednostek i samorządowych zakładów budżetowych. Wydatki niewygasające i zaangażowanie wydatków – ujęcie księgowe | 3 |
T-W-6 | Wynik finansowy jednostki budżetowej i jego ustalanie | 1 |
T-W-7 | Fundusze jednostek - ujęcie księgowe stanu i zmian | 1 |
T-W-8 | Sprawozdawczość finansowa i budżetowa JSFP | 2 |
T-W-9 | Kolokwium | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym przegląd literatury przedmiotu i rozwiązywanie zadań problemowych | 25 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Czytanie zalecanej literatury przedmiotu | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | objaśnianie i wyjaśnianie |
M-3 | wykład problemowy |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów ewidencyjnych i sprawozdawczych oraz interpretacja wyników |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć audytoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy i umiejętności w zakresie zasad ewidencji operacji gospodarczych w JSFP |
S-3 | Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych (indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych) |
S-4 | Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D11/8_W01 Student zna istotę i specyfikę rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (JSFP) niezbędne do interpretowania prezentowanych w sprawozdaniach finansowych i budżetowych informacji dotyczących przebieg procesów gromadzenia i wydatkowania środków publicznych | E_1A_W02, E_1A_W06, E_1A_W08, E_1A_W10, E_1A_W11 | S1A_W02, S1A_W03, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08 | C-2, C-3, C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-10, T-A-9, T-A-4, T-A-7, T-A-3, T-A-6, T-A-8, T-A-12, T-A-11, T-A-5, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-2, S-1, S-4, S-3 |
E_1A_D11/8_W02 Student zna zasady dokumentacji, wyceny, ewidencji i prezentacji informacji dotyczących realizacji budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego | E_1A_W08, E_1A_W11 | S1A_W02, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W08 | C-2, C-3 | T-W-2, T-W-9, T-A-4, T-A-3, T-A-6, T-A-11, T-A-5, T-A-2 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-2, S-1, S-4, S-3 |
E_1A_D11/8_W03 Student objaśnia sposób pozyskiwania informacji na temat procesów gospodarczych zachodzących w wybranych JSFP | E_1A_W06, E_1A_W08, E_1A_W10, E_1A_W11 | S1A_W02, S1A_W03, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08 | C-2, C-3 | T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-A-10, T-A-9, T-A-7, T-A-8, T-A-12, T-A-11 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-2, S-1, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D11/8_U01 Rozwiązuje problemy ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w JSFP | E_1A_U11, E_1A_U20, E_1A_U06, E_1A_U02, E_1A_U05, E_1A_U08 | S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10 | C-2, C-3 | T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-A-10, T-A-9, T-A-4, T-A-7, T-A-3, T-A-6, T-A-8, T-A-12, T-A-11, T-A-5 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-2, S-1, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D11/8_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć | E_1A_K02, E_1A_K03 | S1A_K02, S1A_K03 | C-2, C-3 | T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-10, T-A-9, T-A-4, T-A-7, T-A-3, T-A-6, T-A-8, T-A-12, T-A-11, T-A-5, T-A-1, T-A-2 | M-4, M-3 | S-2, S-1, S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D11/8_W01 Student zna istotę i specyfikę rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (JSFP) niezbędne do interpretowania prezentowanych w sprawozdaniach finansowych i budżetowych informacji dotyczących przebieg procesów gromadzenia i wydatkowania środków publicznych | 2,0 | Student nie zna istoty i zasad rachunkowości JSFP |
3,0 | Student definiuje pojęcie i zakres rachunkowości JSFP | |
3,5 | Student definiuje pojęcie i zakres rachunkowości JSFP, wymienia i objaśnia niektóre zasady i funkcje tego systemu | |
4,0 | Student definiuje pojęcie i zakres podmiotowy i przedmiotowy rachunkowości JSFP, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, zna zasady narzędzia umożliwiające uzyskiwanie z systemu rachunkowości ujednoliconych informacji | |
4,5 | Student definiuje pojęcie i zakres podmiotowy i przedmiotowy rachunkowości JSFP w odniesieniu do regulacji prawa bilansowego, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, Student definiuje pojęcie i zakres podmiotowy i przedmiotowy rachunkowości JSFP, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, zna zasady narzędzia umożliwiające uzyskiwanie z systemu rachunkowości ujednoliconych informacji | |
5,0 | Student zna istotę rachunkowości JSFP i odnosi ją do ogólnych zasad rachunkowości, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, zna narzędzia umożliwiajace uzyskiwanie z systemu rachunkowości ujednoliconych informacji oraz objaśnia zakres tych ujednoliceń | |
E_1A_D11/8_W02 Student zna zasady dokumentacji, wyceny, ewidencji i prezentacji informacji dotyczących realizacji budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego | 2,0 | Student nie zna zasad ewidencji operacji gospodarczych dotyczących budżetu JST i sposobu prezentowania bilansu z wykonania budżetu JST |
3,0 | Student zna ogólne zasady ewidencji niektorych operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST i zna ogólną konstrukcję bilansu z wykonania budżetu JST | |
3,5 | Student zna zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST i konstrukcję bilansu z wykonania budżetu JST nie zawsze jego objaśnienia są kompletne | |
4,0 | Student zna zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST, budowę i zasady sporządzania bilansu z wykonania budżetu JST a jego objaśnienia są kompletne | |
4,5 | Student zna zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST, budowę i zasady sporządzania bilansu z wykonania budżetu JST a jego objaśnienia są kompletne i wskazują na znajomośc powiązań informacji prezentowanychw sprawozdaniu z zapisami księgowymi | |
5,0 | Student zna zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST oraz zna budowę, zasady sporządzania bilansu z wykonania budżetu JST i sposób interpretowania informacji prezentowanych w sprawozdaniu | |
E_1A_D11/8_W03 Student objaśnia sposób pozyskiwania informacji na temat procesów gospodarczych zachodzących w wybranych JSFP | 2,0 | Student nie zna sposobów, metod i narzędzi pozyskiwania informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP |
3,0 | Student odtwarza wiedzę na temat metod i narzędzi pozyskiwania informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP, jednak nie zawsze potrafi przedstawić sposób ich zastosowania w celu uzyskania informacji finansowych o przebiegu procesów zachodzących w JSFP | |
3,5 | Student odtwarza wiedzę na temat metod i narzędzi pozyskiwania informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP, potrafi przedstawić sposób ich zastosowania w celu uzyskania niektórych informacji finansowych o przebiegu procesów zachodzących w JSFP | |
4,0 | Student zna sposób dokumentacji i ewidencji oraz prezentacji informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP | |
4,5 | Student zna sposób dokumentacji i ewidencji oraz prezentacji informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP oraz wie, jak należy weryfikować te informacje | |
5,0 | Student zna sposób dokumentacji i ewidencji oraz prezentacji informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP oraz wie, jak należy weryfikowac i interpretować te informacje |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D11/8_U01 Rozwiązuje problemy ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w JSFP | 2,0 | Student nie potrafi grupować i ujmować na kontach księgowych operacji gospodarczych zachodzących w JSFP i nie potrafi sporządzać sprawozdań finansowych i budżetowych |
3,0 | Student ujmuje na kontach księgowych niektóre operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i potrafi w ograniczonym zakresie sporządzać sprawozdania tych podmiotów | |
3,5 | Student grupuje i ujmuje na kontach księgowych typowe operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i prawidłowo sporządza niektóre elementy sprawozdań finansowych i budżetowych | |
4,0 | Student grupuje i ujmuje na kontach księgowych operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i sporządza sprawozdania finansowe i budżetowe, a jego rozwiązania są prawidłowe | |
4,5 | Student grupuje operacje gospodarcze zachodzące w JSFP, prawidłwo ujmuje je w ewidencji synteytycznej i analitycznej, sporządza w ramach omawianych problemów sprawozdania finansowe i budżetowe | |
5,0 | Student grupuje operacje gospodarcze zachodzące w JSFP, prawidłwo ujmuje je w ewidencji synetetycznej i analitycznej, sporządza w ramach omawianych problemów sprawozdania finansowe i budżetowe oraz interpretuje zawarte w nich informacje |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D11/8_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć | 2,0 | Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć |
3,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć | |
3,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe | |
4,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe | |
5,0 | Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości |
Literatura podstawowa
- Zysnarska A., Rachunkowość budżetu, jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, ODiDK, Gdańsk, 2011
- Winiarska K., Kaczurak-Kozak M., Rachunkowość budżetowa, Wolters Kluwer, Warszawa, 2011
- Rup W., Nowe zasady rachunkowości budżetowej – nowe plany kont – rachunkowość organów podatkowych jst – zasady gospodarki finansowej. Komentarz z praktycznymi przykładami, ODiDK, Gdańsk, 2011
Literatura dodatkowa
- Charytoniuk J., Komentarz do planów kont jednostki samorządu terytorialnego (plan kont dla budżetu, plan kont dla urzędu i innych samorządowych jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych, ujednolicony plan kont urzędu jednostki samorządu terytorialnego) (z suplementem elektronicznym), ODiDK, Gdańsk, 2011
- Rup W., Wzory księgowań w jednostce budżetowej, ODiDK, Gdańsk, 2010
- Zysnarska A., Rachunkowość budżetowa w świetle koncepcji prawdziwego i wiernego obrazu, ODiDK, Gdańsk, 2010
- ., Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, (Dz.U. nr 128, poz. 861), 2010