Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Ekonomika i zarządzanie potencjałem ludzkim

Sylabus przedmiotu Strategie finansowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Strategie finansowe
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Finansów
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zbaraszewski <Wojciech.Zbaraszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość mikroekonomii.
W-2Znajomość makroekonomii.
W-3Znajomość podstaw finansów przedsiębiorstw.
W-4Znajomość analizy finansowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinien posiadać umiejętność podejmowania decyzji dotyczących strategii finansowych przedsiębiorstwa.
C-2Student powinien nabyć umiejętności podejmowania bieżących i strategicznych decyzji w przedsiębiorstwie.
C-3Student powinien posiadać wiedzę dotyczącą pozyskiwania źródeł finansowania niezbędnych do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa.
C-4Student powinien posiadać umiejętność dokonania podstawowej analizy finansowej przedsiębiorstwa.
C-5Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza strategii finansowania działalności - ujęcie sytuacyjne4
T-L-2Koszt i struktura kapitału w przedsiębiorstwie.3
T-L-3Modelowanie struktury kapitału w przedsiębiorstwie.4
T-L-4Struktura kapitału a wartość przedsiębiorstwa. Optymalizacja struktury kapitału.4
15
wykłady
T-W-1Pojęcie strategii finnasowania dzialalności w przedsiębiorstwie.2
T-W-2Charakterystyka strategii finansowania.2
T-W-3Planowanie stretegiczne a planowanie finnasowe.2
T-W-4Zarządzanie kapitałem obrotowym netto w przedsiębiorstwie.2
T-W-5Narządzia oceny strategii finansowania dzialalności z uwzględneniem dźwifni finnasowej, operacyjnej i połączonej.2
T-W-6Strategie płynności finansowej.2
T-W-7Polityka wypłaty dywidendy w strategii finnasowawej przedsiębiorstwa.2
T-W-8Elementy inżynierii finansowej.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowywanie się do zajęć.5
A-L-2Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-L-3Rozwiązywanie zadań.5
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia.5
30
wykłady
A-W-1Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.10
A-W-2Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Metoda przypadków.
M-4Wykład multimedialny.
M-5Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/ audytoriach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D11/9_W01
Student posiada wiedzę na temat zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa.
E_1A_W10S1A_W03, S1A_W05, S1A_W08C-3, C-4T-W-4, T-W-7, T-L-1, T-L-2M-4, M-5, M-3S-2, S-1
E_1A_D11/9_W02
Student posiada wiedzę na temat kształtu struktrury kapitału w przedsiębiorstwie.
E_1A_W11S1A_W02, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W08C-3, C-4T-W-1, T-W-6, T-L-2, T-L-3M-4, M-1, M-3S-2, S-1
E_1A_D11/9_W03
Student posiada wiedzę dotyczącą identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa.
E_1A_W12S1A_W03, S1A_W06, S1A_W08C-3, C-2T-W-8, T-W-6, T-L-1M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D11/9_U01
Student posiada umiejętność oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał poniżej 60% punktów.
E_1A_U02S1A_U02C-4, C-2, C-1T-W-3, T-W-5, T-L-1M-1, M-2, M-3S-2, S-1
E_1A_D11/9_U02
Student posiada umiejętność analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych.
E_1A_U06S1A_U02, S1A_U05C-4, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-5M-4, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D11/9_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
E_1A_K01S1A_K01, S1A_K06C-5T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-L-4M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D11/9_W01
Student posiada wiedzę na temat zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat składników majątku przedsiębiorstwa ani na temat sposobów zarządzania nimi. Z testu uzyskał poniżej 60% punktów.
3,0Student posiada wiedze na temat poszczególnych rodzajów majątku w przedsiębiorstwie oraz ich znaczenia dla działalności przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 60-67% punktów.
3,5Student posiada wiedze na temat poszczególnych rodzajów majątku w przedsiębiorstwie oraz ich znaczenia dla działalności przedsiębiorstwa, ich miejsca w sprawozdaniu finansowym. Z testu uzyskał 68-75% punktów.
4,0Student posiada wiedzę na temat poszczególnych rodzajów majątku w przedsiebiorstwie, zna teoretyczne podstawy zarządzania nimi, określanai ich znaczenia dla działalności przedsiebiorstwa oraz ich miejsca w sprawozdaniu finansowym. Z testu uzyskał 76-83% punktów.
4,5Student posiada wiedzę z zakresu zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa, zna teoretyczne podstawy oceny przedsięwzięć inwestycyjnych przez pryzmat struktury majątkowej. Z testu uzyskał 84-91% punktów.
5,0Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał conajmniej 92% punktów.
E_1A_D11/9_W02
Student posiada wiedzę na temat kształtu struktrury kapitału w przedsiębiorstwie.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat struktury kapitału.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat struktury kapitałowej w przedsiębiorstwie oraz jej znaczenie dla działalności przedsiębiorstwa.
3,5Student posiada podstawową wiedzę na temat struktury kapitałowej w przedsiębiorstwie oraz jej znaczenie dla działalności przedsiębiorstwa, jej miejsce w sprawozdaniu finansowym.
4,0Student posiada wiedzę na temat struktury kapitałowej w przedsiębiorstwie, zna teoretyczne podstawy zarządzania strukturą kapitału oraz jej znaczenia dla działalności przedsiębiorstwa i jej miejsca w sprawozdaniu finansowym.
4,5Student posiada wiedzę z zakresu zarządzania strukturą kapitału przedsiębiorstwa, zna teoretyczne podstawy oceny przedsięwzięć inwestycyjnych przez pryzmat struktury kapitałowej.
5,0Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zarządzania strukturą kapitału przedsiębiorstwa.
E_1A_D11/9_W03
Student posiada wiedzę dotyczącą identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku.
3,5Student posiada podstawową wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku oraz działalności operacyjnej przedsiębiorstwa.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku oraz działalności operacyjnej przedsiębiorstwa.
4,5Student posiada dobrą wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku, symptomów zagrożenia upadłością.
5,0Student posiada szeroką wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku, symptomów zagrożenia upadłością.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D11/9_U01
Student posiada umiejętność oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał poniżej 60% punktów.
2,0Student nie posiada umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał poniżej 60% punktów.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu oceny przedsięwzięć inwestycyjnych, sytuacji majątkowo-kapitałowej przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 60-67% punktów.
3,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu oceny przedsięwzięć inwestycyjnych, sytuacji majątkowo-kapitałowej przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 68-75% punktów.
4,0Student posiada dobre umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 76-83% punktów.
4,5Student posiada dobre umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa, potrafi wyciągać wnioski z informacji na temat otoczenia dalszego i bliższego przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 84-91% punktów.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa, potrafi wyciągać wnioski z informacji na temat otoczenia dalszego i bliższego przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał conajmniej 92% punktów.
E_1A_D11/9_U02
Student posiada umiejętność analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych.
2,0Student nie posiada umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał poniżej 60% punktów.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu analizy finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o najważniejsze reguły i wskaźniki finasowe. Z testu uzyskał 60-67% punktów.
3,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o reguły i wskaźniki finasowe. Z testu uzyskał 68-75% punktów.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych. Z testu uzyskał 76-83% punktów.
4,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych, a także oceny sytuacji finansowej otoczenia dalszego i bliższego. Z testu uzyskał 84-91% punktów.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych, a także oceny sytuacji finansowej otoczenia dalszego i bliższego. Z testu uzyskał conajmniej 92% punktów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D11/9_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku finansowym
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. W. Bień, Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2005
  2. G.Michalska, Strategie finansowe przedsiębiorstw, ODDK, Gdańsk, 2009
  3. B.Kołosowska, A.Tokarski, M.Tokarski, E.Chojnacka, Strategie finansowania działalności przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2006
  4. M.Sierpińska, D.Wędzki, Zarządzanie płynnością przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, 2007
  5. A.Duliniec, Finansowanie przedsiębiorstwa. Strategie i instrumenty., PWE, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. A. Duliniec, Finansowanie przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2010
  2. J. Grzywacz, Kapitał w przedsiębiorstwie i jego struktura, SGH, Warszawa, 2008
  3. M. Sierpińska, T. Jachna, Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa, 2009
  4. pod red. J. Fryc, J. Jaworski, Współczesne przedsiębiorstwo. Zasobowe czynniki sukcesu w konkurencyjnym otoczeniu, WSB, Gdańsk, 2009
  5. M. Hamrol, Analiza przedsiębiorstwa - ujęcie sytuacyjne, AE w Poznaniu, Poznań, 2005
  6. J.Ickiewicz, Pozyskiwanie, koszt i struktura kapitału w przedsiębiorstwie, SGH, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza strategii finansowania działalności - ujęcie sytuacyjne4
T-L-2Koszt i struktura kapitału w przedsiębiorstwie.3
T-L-3Modelowanie struktury kapitału w przedsiębiorstwie.4
T-L-4Struktura kapitału a wartość przedsiębiorstwa. Optymalizacja struktury kapitału.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie strategii finnasowania dzialalności w przedsiębiorstwie.2
T-W-2Charakterystyka strategii finansowania.2
T-W-3Planowanie stretegiczne a planowanie finnasowe.2
T-W-4Zarządzanie kapitałem obrotowym netto w przedsiębiorstwie.2
T-W-5Narządzia oceny strategii finansowania dzialalności z uwzględneniem dźwifni finnasowej, operacyjnej i połączonej.2
T-W-6Strategie płynności finansowej.2
T-W-7Polityka wypłaty dywidendy w strategii finnasowawej przedsiębiorstwa.2
T-W-8Elementy inżynierii finansowej.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowywanie się do zajęć.5
A-L-2Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-L-3Rozwiązywanie zadań.5
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.10
A-W-2Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D11/9_W01Student posiada wiedzę na temat zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-3Student powinien posiadać wiedzę dotyczącą pozyskiwania źródeł finansowania niezbędnych do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa.
C-4Student powinien posiadać umiejętność dokonania podstawowej analizy finansowej przedsiębiorstwa.
Treści programoweT-W-4Zarządzanie kapitałem obrotowym netto w przedsiębiorstwie.
T-W-7Polityka wypłaty dywidendy w strategii finnasowawej przedsiębiorstwa.
T-L-1Analiza strategii finansowania działalności - ujęcie sytuacyjne
T-L-2Koszt i struktura kapitału w przedsiębiorstwie.
Metody nauczaniaM-4Wykład multimedialny.
M-5Metoda projektów.
M-3Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/ audytoriach.
S-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat składników majątku przedsiębiorstwa ani na temat sposobów zarządzania nimi. Z testu uzyskał poniżej 60% punktów.
3,0Student posiada wiedze na temat poszczególnych rodzajów majątku w przedsiębiorstwie oraz ich znaczenia dla działalności przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 60-67% punktów.
3,5Student posiada wiedze na temat poszczególnych rodzajów majątku w przedsiębiorstwie oraz ich znaczenia dla działalności przedsiębiorstwa, ich miejsca w sprawozdaniu finansowym. Z testu uzyskał 68-75% punktów.
4,0Student posiada wiedzę na temat poszczególnych rodzajów majątku w przedsiebiorstwie, zna teoretyczne podstawy zarządzania nimi, określanai ich znaczenia dla działalności przedsiebiorstwa oraz ich miejsca w sprawozdaniu finansowym. Z testu uzyskał 76-83% punktów.
4,5Student posiada wiedzę z zakresu zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa, zna teoretyczne podstawy oceny przedsięwzięć inwestycyjnych przez pryzmat struktury majątkowej. Z testu uzyskał 84-91% punktów.
5,0Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał conajmniej 92% punktów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D11/9_W02Student posiada wiedzę na temat kształtu struktrury kapitału w przedsiębiorstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat zasad rachunkowości oraz systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-3Student powinien posiadać wiedzę dotyczącą pozyskiwania źródeł finansowania niezbędnych do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa.
C-4Student powinien posiadać umiejętność dokonania podstawowej analizy finansowej przedsiębiorstwa.
Treści programoweT-W-1Pojęcie strategii finnasowania dzialalności w przedsiębiorstwie.
T-W-6Strategie płynności finansowej.
T-L-2Koszt i struktura kapitału w przedsiębiorstwie.
T-L-3Modelowanie struktury kapitału w przedsiębiorstwie.
Metody nauczaniaM-4Wykład multimedialny.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/ audytoriach.
S-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat struktury kapitału.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat struktury kapitałowej w przedsiębiorstwie oraz jej znaczenie dla działalności przedsiębiorstwa.
3,5Student posiada podstawową wiedzę na temat struktury kapitałowej w przedsiębiorstwie oraz jej znaczenie dla działalności przedsiębiorstwa, jej miejsce w sprawozdaniu finansowym.
4,0Student posiada wiedzę na temat struktury kapitałowej w przedsiębiorstwie, zna teoretyczne podstawy zarządzania strukturą kapitału oraz jej znaczenia dla działalności przedsiębiorstwa i jej miejsca w sprawozdaniu finansowym.
4,5Student posiada wiedzę z zakresu zarządzania strukturą kapitału przedsiębiorstwa, zna teoretyczne podstawy oceny przedsięwzięć inwestycyjnych przez pryzmat struktury kapitałowej.
5,0Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zarządzania strukturą kapitału przedsiębiorstwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D11/9_W03Student posiada wiedzę dotyczącą identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W12Ma podstawową wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-3Student powinien posiadać wiedzę dotyczącą pozyskiwania źródeł finansowania niezbędnych do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa.
C-2Student powinien nabyć umiejętności podejmowania bieżących i strategicznych decyzji w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-W-8Elementy inżynierii finansowej.
T-W-6Strategie płynności finansowej.
T-L-1Analiza strategii finansowania działalności - ujęcie sytuacyjne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/ audytoriach.
S-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku.
3,5Student posiada podstawową wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku oraz działalności operacyjnej przedsiębiorstwa.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku oraz działalności operacyjnej przedsiębiorstwa.
4,5Student posiada dobrą wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku, symptomów zagrożenia upadłością.
5,0Student posiada szeroką wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku, symptomów zagrożenia upadłością.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D11/9_U01Student posiada umiejętność oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał poniżej 60% punktów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Student powinien posiadać umiejętność dokonania podstawowej analizy finansowej przedsiębiorstwa.
C-2Student powinien nabyć umiejętności podejmowania bieżących i strategicznych decyzji w przedsiębiorstwie.
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinien posiadać umiejętność podejmowania decyzji dotyczących strategii finansowych przedsiębiorstwa.
Treści programoweT-W-3Planowanie stretegiczne a planowanie finnasowe.
T-W-5Narządzia oceny strategii finansowania dzialalności z uwzględneniem dźwifni finnasowej, operacyjnej i połączonej.
T-L-1Analiza strategii finansowania działalności - ujęcie sytuacyjne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/ audytoriach.
S-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał poniżej 60% punktów.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu oceny przedsięwzięć inwestycyjnych, sytuacji majątkowo-kapitałowej przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 60-67% punktów.
3,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu oceny przedsięwzięć inwestycyjnych, sytuacji majątkowo-kapitałowej przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 68-75% punktów.
4,0Student posiada dobre umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 76-83% punktów.
4,5Student posiada dobre umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa, potrafi wyciągać wnioski z informacji na temat otoczenia dalszego i bliższego przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 84-91% punktów.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa, potrafi wyciągać wnioski z informacji na temat otoczenia dalszego i bliższego przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał conajmniej 92% punktów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D11/9_U02Student posiada umiejętność analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w procesach gospodarowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Student powinien posiadać umiejętność dokonania podstawowej analizy finansowej przedsiębiorstwa.
C-2Student powinien nabyć umiejętności podejmowania bieżących i strategicznych decyzji w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-W-2Charakterystyka strategii finansowania.
T-W-1Pojęcie strategii finnasowania dzialalności w przedsiębiorstwie.
T-W-5Narządzia oceny strategii finansowania dzialalności z uwzględneniem dźwifni finnasowej, operacyjnej i połączonej.
Metody nauczaniaM-4Wykład multimedialny.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/ audytoriach.
S-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał poniżej 60% punktów.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu analizy finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o najważniejsze reguły i wskaźniki finasowe. Z testu uzyskał 60-67% punktów.
3,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o reguły i wskaźniki finasowe. Z testu uzyskał 68-75% punktów.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych. Z testu uzyskał 76-83% punktów.
4,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych, a także oceny sytuacji finansowej otoczenia dalszego i bliższego. Z testu uzyskał 84-91% punktów.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych, a także oceny sytuacji finansowej otoczenia dalszego i bliższego. Z testu uzyskał conajmniej 92% punktów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D11/9_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Uczenia się przez całe życie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-5Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
Treści programoweT-W-3Planowanie stretegiczne a planowanie finnasowe.
T-W-6Strategie płynności finansowej.
T-W-7Polityka wypłaty dywidendy w strategii finnasowawej przedsiębiorstwa.
T-L-4Struktura kapitału a wartość przedsiębiorstwa. Optymalizacja struktury kapitału.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku finansowym
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0