Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Ekonomika i zarządzanie potencjałem ludzkim
Sylabus przedmiotu Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość zagadnień z podstaw zarządzania, polityki społecznej i gospodarczej, zarządzania strategicznego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pozyskanie wiedzy w aspekcie teoretycznego kształtowania się koncepcji strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi poprzez dążenie do strategicznej integracji zarządzania zasobami ludzkimi z komplementarną potrzebą wzmocnienia ludzkiego aspektu w procesie formułowania i realizacji celów strategicznych i aktywności na poziomie strategicznym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rekrutacja pracowników (określenie wymagań i przyciąganie kandydatów) | 3 |
T-A-2 | Tworzenie opisu stanowiska pracy oraz tworzenie ogłoszenia o pracę | 3 |
T-A-3 | Przeprowadzanie procesu selekcji (rozmowy kwalifikacyjnej, przygotowanie, etapy, zadawane pytania, popełniane błędy) | 2 |
T-A-4 | Techniki szkoleniowe (coaching i mentoring) | 2 |
T-A-5 | Agencje doradztwa personalnego – outsourcing rekrutacji (head hunting). | 2 |
T-A-6 | Doradztwo organizacyjne (audyt personalny, ocena kompetencji zawodowych, monitorowanie rynku wynagrodzeń, badanie postaw i opinii pracowników). | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie strategii (stan badań nad pojęciem strategii, rozwój zarządzania strategicznego, modele procesu zarządzania strategicznego) | 1 |
T-W-2 | Powstanie strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi (zarządzanie personelem, stan badań nad integracją strategiczną, modele strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi) | 1 |
T-W-3 | Kultura, strategia i zmiana (zmiana inkrementalna i radykalna, kultura, przywództwo i zmiana, władza, polityka i zmiana) | 1 |
T-W-4 | Selekcja strategiczna (definicja i kontekst środowiskowy, narzędzia i techniki selekcji, proces i kryteria selekcji) | 2 |
T-W-5 | Strategiczne szkolenia i rozwój zawodowy (szkolenia i podstawy teoretyczne, orientacja strategiczna, koncepcja uczenia się) | 2 |
T-W-6 | Strategiczne zarządzanie motywacją i wynagrodzeniami (zarządzanie wynagrodzeniami a strategia, cele strategii wynagradzania, zarządzanie efektami) | 2 |
T-W-7 | Strategiczne relacje z pracownikami (negocjacje zbiorowe, praca zespołowa, konflikt w pracy) | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-A-2 | Uczestnictwo na zajęciach | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do case study | 15 |
A-A-4 | Case-study (analiza studium przypadku), dyskusja i ocena | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo na zajęciach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie się do zaliczenia | 20 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Prace zespołowe do oddania |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_E13_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi. | E_1A_W02, E_1A_W09 | S1A_W02, S1A_W07 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-2 | S-1 |
E_1A_E13_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tłumaczyć strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji kadrowych w organizacji | E_1A_W01, E_1A_W05 | S1A_W01, S1A_W05 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-W-7 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_E13_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania ludźmi w organizacji | E_1A_U10, E_1A_U07 | S1A_U03, S1A_U06, S1A_U07 | C-1 | T-A-6, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_E13_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi. | 2,0 | Student nie umie definiować koncepcji strategicznego zarządzania ludźmi |
3,0 | Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi | |
3,5 | Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku | |
4,0 | Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku i wymienić ich wady i zalety | |
4,5 | Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku i wymienić ich wady i zalety oraz objaśniać czym można je komplementować | |
5,0 | Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku i wymienić ich wady i zalety oraz objaśniać czym można je komplementować a ponadto wskazać na niestandardowe sposoby rozwiązywania | |
E_1A_E13_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tłumaczyć strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji kadrowych w organizacji | 2,0 | Student nie jest w stanie tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu |
3,0 | Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu | |
3,5 | Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce | |
4,0 | Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny | |
4,5 | Student jest w stanie w sposób pełny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny | |
5,0 | Student jest w stanie w sposób ponadprzeciętny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_E13_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania ludźmi w organizacji | 2,0 | Student nie umie analizować czynników wpływających na zarządzanie ludźmi w organizacji |
3,0 | Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji w zakresie zarządzania ludźmi | |
3,5 | Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie w zakresie strategii zarządzania ludźmi | |
4,0 | Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie mając na uwadze najważniejsze czynniki wpływające na zarządzanie ludźmi w organizacji | |
4,5 | Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji w zakresie zarządzania ludźmi | |
5,0 | Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody zarządzania ludźmi ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości |
Literatura podstawowa
- Michael Armstrong, Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, 2010
- Rafał Krupski, Zarządzanie strategiczne. Strategie organizacji, Wydawnictwo WWSZiP, Wałbrzych, 2010
- Pablo Cardona, Carlos Reyó, Zarządzanie poprzez misje, Wolters Kluwer, Kraków, 2009
- Pablo Cardona, Pilar García-Lombardía, Jak rozwijać kompetencje przywódcze, Wydawnictwo M, Kraków, 2010
- Aleksy Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi : strategie, procesy, metody, PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Stephen R. Covey, 7 nawyków skutecznego działania, Dom wydawniczy REBIS, Poznań, 2007
- Daniel Goleman, Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań, 2007