Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Ekonomika turystyki
Sylabus przedmiotu Organizacja zespołów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Organizacja zespołów | ||
Specjalność | Ekonomika i zarządzanie potencjałem ludzkim | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie idei działania zespołów oraz zasad i warunków ich tworzenia |
C-2 | Nabycie podstawowych umiejętności pracy w zespole. |
C-3 | Zapoznanie z procesem tworzenia zaspołów oraz dynamiki grupy i roli lidera w budowaniu zespołu. |
C-4 | Wykształcenie umiejętności dokonywania diagnozy zespołu oraz zarządzania konfliktem z wykorzystaniem couching'u |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Narzędzia pracy w zespole | 10 |
T-A-2 | Narzędzia budowania zespołu | 10 |
T-A-3 | Narzędzia coachingu zespołu | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Idea zespołu. Podstawy zespołów efektywnych. | 2 |
T-W-2 | Podstawowe typy zespołów w organizacjach. Zadania i warunki działania. | 2 |
T-W-3 | Tworzenie zespołu | 4 |
T-W-4 | Zespoły a zachowania członków zespołów | 2 |
T-W-5 | Dynamika grupy | 2 |
T-W-6 | Coaching zespołu | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 30 |
A-A-3 | Przygotowanie raportu z pracy grupowej podczas audytoriów | 12 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia audytoriów | 15 |
A-A-5 | Zaliczenie | 3 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie pracy na temat sprawnie działających zespołów na podstawie podanych źródeł informacji | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Dyskusja wyników z przeprowadzonych ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: Raport z pracy grupowej podczas audytoriów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena pracy na temat sprawnie działających zespołów na podstawie podanych źródeł informacji |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych w formie testu i pytań problemowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D2/6_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozpoznaje i charakteryzuje różne typy zespołów, objaśniać warunki ich działania i cele tworzenia. | E_1A_W05, E_1A_W10 | S1A_W03, S1A_W05, S1A_W08 | C-1 | T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-4 |
E_1A_D2/6_W02 W wyniku przeprowadznych zajęć student charakteryzuje proces tworzenia zepołu i zmiany w nim zachodzące oraz objaśnia rolę i istotę couchingu w zespole | E_1A_W04, E_1A_W10 | S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W08 | C-3, C-2, C-4 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D2/6_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student stosuje podstawowe narzędzia ułatwiające pracę w zespole | E_1A_U02, E_1A_U03 | S1A_U02, S1A_U06 | C-2 | T-W-2, T-A-1 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-4 |
E_1A_D2/6_U02 W wyniku przeprowadzonych zajeć student posługuje się podstawowymi narzędziami wykorzytywanymi przy tworzeniu, kierowaniu i motywowaniu zespołów. | E_1A_U12, E_1A_U20, E_1A_U03, E_1A_U08 | S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10 | C-3 | T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D2/6_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest zorientowany na pracę w zespole | E_1A_K02 | S1A_K02, S1A_K03 | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D2/6_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozpoznaje i charakteryzuje różne typy zespołów, objaśniać warunki ich działania i cele tworzenia. | 2,0 | Student nie potrafi rozróżnić i scharakteryzować podstawowych typów zespołów |
3,0 | Student rozróżnia i chrakteryzuje podstawowe typy zespołów oraz określa cele ich tworzenia | |
3,5 | Student rozróżnia i chrakteryzuje podstawowe typy zespołów oraz określa cele ich tworzenia oraz definiuje relacje między członkami zespołu | |
4,0 | Student rozróżnia i chrakteryzuje podstawowe typy zespołów oraz określa cele ich tworzenia oraz definiuje relacje między członkami zespołu, z uwzględnieniem kultury zespołu | |
4,5 | Student rozróżnia i chrakteryzuje podstawowe typy zespołów oraz określa cele ich tworzenia. Definiuje relacje między członkami zespołu z uwzględnieniem kultury zespołu | |
5,0 | Student rozróżnia i chrakteryzuje podstawowe typy zespołów oraz określa cele ich tworzenia. Zna podstawy efektywnego kierowania zespołem. Definiuje relacje między członkami zespołu z uwzględnieniem kultury zespołu | |
E_1A_D2/6_W02 W wyniku przeprowadznych zajęć student charakteryzuje proces tworzenia zepołu i zmiany w nim zachodzące oraz objaśnia rolę i istotę couchingu w zespole | 2,0 | Student nie zna warunków tworzenia zespołów oraz dostrzega znaczenia ról w tworzeniu zespółow oraz nie wie na czym polega coaching zespołu. |
3,0 | Student określa ogólne warunki budowania zespołów, dostrzega znaczenie ról w tworzeniu zespółow oraz zna istotę coachingu zespołów. | |
3,5 | Student określa warunki budowania zespołów, omawia znaczenie ról i zachowań w tworzeniu zespółow oraz zna istotę coachingu i pułapki coachingu zespołów. | |
4,0 | Student określa warunki budowania zespołów, omawia znaczenie ról, zachowań i dynamikę w tworzeniu zespółow oraz zna istotę coachingu, jego pułapki coachingu zespołów. | |
4,5 | Student określa warunki budowania zespołów, omawia znaczenie ról, zachowań, dynamikę i rolę menedżera w tworzeniu zespółow oraz zna istotę coachingu, jego pułapki coachingu zespołów. | |
5,0 | Student określa warunki budowania zespołów, omawia znaczenie ról, zachowań, dynamikę i rolę menedżera w tworzeniu zespółow oraz zna istotę coachingu, cele jego zastosowania i znaczenie diagnozy sytuacji w zespole |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D2/6_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student stosuje podstawowe narzędzia ułatwiające pracę w zespole | 2,0 | Student nie potrafi określić podstawowych narzędzi stosowanych w zarządzaniu pracą zespołu oraz nie zna ich zastosowania. |
3,0 | Student zna podstawowe narzędzia stosowane w zarządzaniu pracą zespołu, potrafi określić cele ich stosowania. | |
3,5 | Student zna podstawowe narzędzia stosowane w zarządzaniu pracą zespołu, potrafi określić cele ich stosowania oraz określić podstawowe procedury ich stosowania | |
4,0 | Student zna narzędzia stosowane w pracy zespołu, określa cele i procedury ich stosowania | |
4,5 | Student zna narzędzia stosowane w pracy zespołu, określa cele i procedury ich stosowania oraz jest w stanie określić w jakiej fazie pracy zespołowej zastosować wybrane narzędzia | |
5,0 | Student zna narzędzia stosowane w pracy zespołu, określa cele i procedury ich stosowania. Dokonuje wyboru narzędzi w zależności od fazy życia zespołu. | |
E_1A_D2/6_U02 W wyniku przeprowadzonych zajeć student posługuje się podstawowymi narzędziami wykorzytywanymi przy tworzeniu, kierowaniu i motywowaniu zespołów. | 2,0 | Student nie zna podstawowych narzędzi wykorzystywanych w budowaniu i motywowaniu zespołu nie zna celów ich zasosowania |
3,0 | Student zna podstawowe narzędzia wykorzystywane w budowaniu i motywowaniu zespołu | |
3,5 | Student zna podstawowe narzędzia i ich cele wykorzystywane w budowaniu i motywowaniu zespołu | |
4,0 | Student zna narzędzia stosowane w budowaniu i motywowaniu zespołu, określa cele i procedury ich stosowania | |
4,5 | Student zna narzędzia stosowane w budowaniu i motywowaniu zespołu, określa cele i procedury ich stosowania oraz jest w stanie określić w jakiej fazie pracy zespołowej zastosować wybrane narzędzia | |
5,0 | Student zna narzędzia stosowane w budowaniu i motywowaniu zespołu, określa cele i procedury ich stosowania. Dokonuje wyboru narzędzi w zależności od fazy życia zespołu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D2/6_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest zorientowany na pracę w zespole | 2,0 | Student nie rozumie idei pracy zespołowej, unika współpracy. |
3,0 | Student rozumie ideę pracy zespołowej, ale podejmuje współpracę w grupie | |
3,5 | Student podejmuje pracę w zespole, rozumie swoją rolę w zespole oraz podejmuje się prac ustalonych do wykonania w zespole | |
4,0 | Student podejmuje pracę w zespole, rozumie swoją rolę w zespole oraz aktywnie podejmuje się prac ustalonych do wykonania w zespole | |
4,5 | Student podejmuje pracę w zespole, rozumie swoją rolę w zespole oraz podejmuje się prób motywowania członków zespołu do lepszych wyników | |
5,0 | Student podejmuje pracę w zespole, rozumie swoją rolę w zespole i potrafi motywować członków zespołu do lepszych wyników |
Literatura podstawowa
- Gellert M., Nowak C., Zespół, GWP, Gdańsk, 2008
- Miller D., Zespoły, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Harvard Business Essentials seria, Stwórz zespół z ikrą, Wydawnictwo MT Biznes Sp. z o.o., Warszawa, 2006
- Belbin M., Nie tylko zespół, Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Kraków, 2010
- DeMarco T., Lister T., Czynnik ludzki. Skuteczne przedsięwzięcia i wydajne zespoły, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002