Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomika rynku pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika rynku pracy
Specjalność Ekonomika i zarządzanie potencjałem ludzkim
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1mikroekonomia i podstawy makroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z czynnikami kształtującymi rynek pracy we współczesnej gospodarce i mechanizmami kształtującymi wysokośc wynagrodzeń
C-2zapoznanie studentów z problemami współczesnego rynku pracy i interwencja państwa na tym rynku
C-3przedstawiienie struktury i zadań służb zatrudnienia w Polsce
C-4przedstawienie zasad funkcjonowania rynku pracy w Polsce i w krajach rozwiniętych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza teoretyczna funkcjonowania rynku pracy - podaż pracy i popyt na nią.2
T-A-2Kształtowanie wynagrodzeń na rynku pracy.2
T-A-3Bezrobocie jako kwestia społeczna i gospodarcza.2
T-A-4Oddziaływanie związków zawodowych na funkcjonowanie rynku pracy.2
T-A-5Konkurencyjność rynku pracy - mit czy rzeczywistość?2
T-A-6Struktura i zadania służb zatrudnienia w Polsce.2
T-A-7Rynki pracy w krajach rozwiniętych.2
T-A-8Kolokwium zaliczeniowe1
15
wykłady
T-W-1Czynniki wpływające na rynek pracy we współczesnej gospodarce. Płaca i jej funkcje.2
T-W-2Klasyczne i neoklasyczne teorie rynku pracy.2
T-W-3Współczesne teorie rynku pracy.2
T-W-4Przesłanki interwencjonizmu państwa w funkcjonowanie rynku pracy.2
T-W-5Polityka państwa na rynku pracy i jej rodzaje.2
T-W-6Elastyczność rynku pracy.1
T-W-7Deregulacja rynku pracy i jej konsewencje.2
T-W-8Rynek pracy w Polsce.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w ćwiczeniach15
A-A-2przygotowanie prezentacji na zadany temat5
A-A-3czytanie zalecanej literatury20
A-A-4przygotowanie do zaliczenia20
60
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie eseju na zadany temat5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-3dyskusja
M-4prezentacje studentów
M-5esej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena z aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-3Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-4Ocena formująca: ocena z eseju
S-5Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/2_W01
Zapoznanie studentów z czynnikami kształtującymi rynek pracy we współczenej gospodarce i mechanizmami kształtowania wysokości płac
E_1A_W06, E_1A_W08S1A_W06, S1A_W07C-1, C-4T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-5
E_1A_D2/2_W02
Zapoznanie studentów z problemami rynku pracy i interwencją państwa na tym rynku
E_1A_W02, E_1A_W04, E_1A_W08S1A_W02, S1A_W04, S1A_W07C-2, C-3T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-W-4, T-W-5, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
E_1A_D2/2_W03
Poznanie przez studentów struktury i zadań służb zatrudnienia w Polsce
E_1A_W02S1A_W02C-3T-A-6M-4S-2
E_1A_D2/2_W04
Poznanie przez studentów zasad funkcjonowania rynku pracy w Polsce i w krajach rozwiniętych
E_1A_W03S1A_W02, S1A_W03C-4T-A-5, T-A-7, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/2_U01
Umiejętność analizy funkcjonowania rynku pracy i zasad kształtowania wynagrodzeń
E_1A_U02, E_1A_U08S1A_U02, S1A_U03C-4T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-6M-1, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
E_1A_D2/2_U02
Umiejętność analizowania procesów i problemów obserwowanych na wspólczesnym rynku pracy
E_1A_U02S1A_U02C-1, C-2T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
E_1A_D2/2_U03
Umiejętność prezentowania swych poglądów nt. rynku pracy i jego problemów w postaci ustnej, pisemnej oraz przy pomocy prezentacji multimedialnej
E_1A_U13, E_1A_U14S1A_U09, S1A_U10C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/2_K01
Student posiada świadomość zmian zachodzących na współczesnym rynku pracy i ich przyczyn.
E_1A_K04, E_1A_K10S1A_K02, S1A_K04, S1A_K05C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/2_W01
Zapoznanie studentów z czynnikami kształtującymi rynek pracy we współczenej gospodarce i mechanizmami kształtowania wysokości płac
2,0Student nie zna podstawowych czynników kształtujących rynek pracy we współczesnej gospodarce i mechanizmów kształtowania wysokości płac.
3,0Student zna w ograniczonym zakresie podstawowe czynniki kształtujące rynek pracy we wspólczesnej gospodarce i mechanizmy kształtowania wysokosci płac; wykazuje częsciowa obojętnośc i ograniczone zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełania wiele drobnych błędów w treści i języku, a jego jakośc wypowiedzi jest częściowo błędna.
3,5Student opanował podstawowy materiał programowy, wykazuje średnie zainteresowanie wiedzą, podczas wyrażania wiedzy popełania drobne błędy w treści i języku, a jego jakość wypowiedzi jest częściowo błędna.
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy w zakresie czynników kształtujacych rynekk pracy i wynagrodzenia na nim, prawie dokładnie przyswoił zasadnicze treści, wykazuje duże zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; jego wypowoiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student opanował cały materiał programowy w zakresie czynników kształtujacych rynekk pracy i wynagrodzenia na nim, dokładnie przyswoił zasadnicze treści, wykazuje duże zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów; jego wypowoiedzi są poprawne i dość swobodne..
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał progrmowy, wykazuje pełne jej zrozumienie oraz bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą; podczas wypowiedzi wykazuje pewność, swobodę i poprawność językową.
E_1A_D2/2_W02
Zapoznanie studentów z problemami rynku pracy i interwencją państwa na tym rynku
2,0Student nie zna podstawowych problemów rynku pracy i zasad interwencjonizmu państwa na tym rynku.
3,0Student zna w ograniczonym zakresie podstawowe problemy rynku pracy i zasady interwencjoinizmu państwa na tym rynku; wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełania wiele drobnych błędów w treści i języku, a jego jakość wypowiedzi jest częściowo błędna.
3,5Student zna w podstawowym zakresie podstawowe problemy rynku pracy i zasady interwencjoinizmu państwa na tym rynku; wykazuje średnie zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełania drobne błędy w treści i języku, a jego jakość wypowiedzi jest częściowo błędna.
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy w zakresie podstawowych problemów rynku pracy i zasad interwencjonizmu na nim, prawie dokładnie przyswoił zasadnicze treści, wykazuje duże zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; jego wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student opanował cały materiał programowy w zakresie podstawowych problemów rynku pracy i zasad interwencjonizmu na nim, dokładnie przyswoił wszystkie treści, wykazuje duże zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy nie popełnia uchybień; jego wypowiedzi są na ogół swobodne.
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał progrmowy, wykazuje pełne jej zrozumienie oraz bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą; podczas wypowiedzi wykazuje pewność, swobodę i poprawność językową.
E_1A_D2/2_W03
Poznanie przez studentów struktury i zadań służb zatrudnienia w Polsce
2,0Student nie zna struktury i zadań służb zatrudnienia w Polsce.
3,0Student w ograniczonym stopniu zna strukturę i podstawowe zadania służb zatrudnienia w Polsce; wykazuje częściwo obojętność wobec wiedzy; w wyrażaniu wiedzy popełnia wiele błędów w treści i języku.
3,5Student zna w podstawowym zakresie strukturę i zadania służb zatrudnienia; w stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie; w trakcie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy.
4,0Student opanował prawie cały wymagany materiał dot. służb zatrudnienia i ich zadań; wykzauje zainteresowanie przedstawianaymi zagadnieniami; wypowiada się na ogół poprawnie nt. struktury i zadań służb zatrudnienia.
4,5Student opanował cały materiał programowy i wymagane treści dot. służb zatrudnienia; wykazuje duże zainteresowanie wiedzą, a podczas jej przedstawiania wypowiada się bez trudności, dość swobodnie.
5,0Student w zakresie wymaganej wiedzy wykracza poza materiał programowy; wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą; pewnie, swobodnie i za pomoca prawidłowego języka wypowiada się nt. struktur i zadań służb zatrudnienia.
E_1A_D2/2_W04
Poznanie przez studentów zasad funkcjonowania rynku pracy w Polsce i w krajach rozwiniętych
2,0Student nie zna zasad funkcjonowania rynku pracy w Polsce i w krajach rozwiniętych.
3,0Student w ograniczonym stopniu zna zasady funkcjonowania rynku pracy w Polce i w krajach rozwiniętych; wykazuje częściwo obojętność wobec wiedzy; w wyrażaniu wiedzy popełnia wiele błędów w treści i języku.
3,5Student zna w podstawowym zakresie zasady funkcjonowania rynków pracy; w stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie; w trakcie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy.
4,0Student opanował prawie cały wymagany materiał nt. funkcjonowania rynków pracy; wykazuje zainteresowanie przedstawianaymi zagadnieniami; w tym zakresie wypowiada się na ogół poprawnie
4,5Student opanował cały materiał programowy i wymagane treści dot. funkcjonowania rynków pracy; wykazuje duże zainteresowanie wiedzą, a podczas jej przedstawiania wypowiada się bez trudności, dość swobodnie.
5,0Student w zakresie wymaganej wiedzy wykracza poza materiał programowy; wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą; pewnie, swobodnie i za pomoca prawidłowego języka wypowiada się nt. funkcjonowania rynków pracy w Polsce i w krajach rozwiniętych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/2_U01
Umiejętność analizy funkcjonowania rynku pracy i zasad kształtowania wynagrodzeń
2,0Student nie posiada umiejętności analizy funkcjonowania rynku pracy i zasad kształtowania wynagrodzeń.
3,0Student posiada ograniczoną umiejętność analizy funkcjonowania rynku pracy i zasad kształtowania wynagrodzeń w podstawowym zakresie, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student posiada umiejętność analizy funkcjonowania rynku pracy i zasad kształtowania wynagrodzeń w podstawowym zakresie, przy pomocy nauczyciela.
4,0Student posiada pełną umiejętność samodzielnej analizy funkcjonowania rynku pracy i zasad kształtowania wynagrodzeń w podstawowym zakresie.
4,5Student potrafi samodzielnie dokonać analizy funkcjonowania rynku pracy i zasad kształtowania wynagrodzeń w pełnym zakresie zagadnień; wypowiada się na ten temat swobodnie i bez błędów.
5,0Student porafi samoddzielnie analizować funkcjonowanie rynku pracy i kształtowanie się wynagrodzeń, wykraczając poza materiał programowy.
E_1A_D2/2_U02
Umiejętność analizowania procesów i problemów obserwowanych na wspólczesnym rynku pracy
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie analizować procesów i problemów współczesnego rynku pracy .
3,0Student posiada ograniczoną umiejętność analizy procesów i problemów rynku pracy w podstawowym zakresie, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student posiada umiejętność analizy procesów i problemów rynku pracy w podstawowym zakresie, przy pomocy nauczyciela.
4,0Student posiada pełną umiejętność samodzielnej analizy procesów i problemów na rynku pracy w podstawowym zakresie.
4,5Student potrafi samodzielnie dokonać analizy procesó i problemów rynku pracy w pełnym zakresie zagadnień; wypowiada się na ten temat swobodnie i bez błędów.
5,0Student potrafi samoddzielnie analizować procesy i problemy rynku pracy, wykraczając poza materiał programowy.
E_1A_D2/2_U03
Umiejętność prezentowania swych poglądów nt. rynku pracy i jego problemów w postaci ustnej, pisemnej oraz przy pomocy prezentacji multimedialnej
2,0Student nie potrafi zaprezentować swych poglądów nt. rynku pracy i jego problemów w formie pisemnej, ustnej i przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnej.
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu zaprezentować swoje poglądy nt. rynku pracy i jego problemów w formie pisemnej, ustnej i przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnej; niezbędna jest duża pomoc nauczyciela.
3,5Student potrafi w zaprezentować swoje poglądy nt. rynku pracy i jego problemów w formie pisemnej, ustnej i przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnej; niezbędna jest pomoc nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie zaprezentować swoje poglądy nt. rynku pracy i jego problemów w formie pisemnej, ustnej i przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnej, wykorzystując wskazówki nauczyciela.
4,5Student potrafi samodzielnie wybrać temat w ramach zasadniczych treści programowych i formie pisemnej, ustnej z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej go zaprezentować.
5,0Student potrafi samodzielnie wybrać temat spośród zagadnień wykraczających poza zasadnicze treści programowe i formie pisemnej, ustnej z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej go zaprezentować.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/2_K01
Student posiada świadomość zmian zachodzących na współczesnym rynku pracy i ich przyczyn.
2,0Student nie wykazuje świadomości zmian zachodzących na wspólczesnym rynku pracy i ich przyczyn.
3,0Student wykazuje świadomość ważności niektórych zmian zachodzących na rynku pracy i ich przyczyn pod wpływem inspiracji ze striony nauczyciela.
3,5Student wykazuje świadomość ważności zmian zachodzących na rynku pracy i ich przyczyn; niekiedy wymaga to inspiracji ze strony nauczyciela.
4,0Student w znacznym stopniu samodzielnie wykazuje świadomość zmian zachodzacych na rynku pracy i ich przyczyn.
4,5Student w pełni samodzielnie wykazuje świadomość zmian zachodzacych na rynku pracy i ich przyczyn, które ujęto w podstawowym progranmie zajęć..
5,0Student w pełni samodzielnie wykazuje świadomość zmian zachodzacych na rynku pracy i ich przyczyn; jego znajomość tych zagadnień wykracza poza podstawowy program zajęć..

Literatura podstawowa

  1. Drela K., Kiernozycka-Sobejko A., Ekonomizacja rynku pracy w XXI w., Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2009
  2. Jarmołowicz W., Przemiany na współczesnym rynku pracy, Wydawnictwo Passat - Paweł Pietrzyk, Poznań, 2008
  3. Kotlorz D., Ekonomia rynku pracy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 2007
  4. Kwiatkowski E., Bezrobocie, PWN, Warszawa, 2006
  5. Noga M., Stawicka K.M., Rynek pracy w Polsce, CeDeWu, Warszawa, 2010
  6. Wach K., Europejski rynek pracy, Oficyna Wolters Kluwers, Kraków, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Balcerzak A.P. (red.), Polski rynek pracy w warunkach Unii Europejskiej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2009
  2. Bąk E., Nietypowe formy zatrudnienia na rynku pracy, CH Beck, Warszawa, 2008
  3. Gazon J., Ani bezrobocie ani opieka społeczna, PWN, Warszawa, 2008
  4. Jarmołowicz W. (red.), Gospodarowanie pracą we współczesnym przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Forum Naukowe, Poznań, 2007
  5. Kmiecik-Baran K., Bezrobocie czynnikiem marginalizacji i ubóstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2009
  6. Rymsza M. (red.), Elastyczny rynek pracy i bezpieczeństwo socjalne flexicurity po polsku?, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza teoretyczna funkcjonowania rynku pracy - podaż pracy i popyt na nią.2
T-A-2Kształtowanie wynagrodzeń na rynku pracy.2
T-A-3Bezrobocie jako kwestia społeczna i gospodarcza.2
T-A-4Oddziaływanie związków zawodowych na funkcjonowanie rynku pracy.2
T-A-5Konkurencyjność rynku pracy - mit czy rzeczywistość?2
T-A-6Struktura i zadania służb zatrudnienia w Polsce.2
T-A-7Rynki pracy w krajach rozwiniętych.2
T-A-8Kolokwium zaliczeniowe1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czynniki wpływające na rynek pracy we współczesnej gospodarce. Płaca i jej funkcje.2
T-W-2Klasyczne i neoklasyczne teorie rynku pracy.2
T-W-3Współczesne teorie rynku pracy.2
T-W-4Przesłanki interwencjonizmu państwa w funkcjonowanie rynku pracy.2
T-W-5Polityka państwa na rynku pracy i jej rodzaje.2
T-W-6Elastyczność rynku pracy.1
T-W-7Deregulacja rynku pracy i jej konsewencje.2
T-W-8Rynek pracy w Polsce.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w ćwiczeniach15
A-A-2przygotowanie prezentacji na zadany temat5
A-A-3czytanie zalecanej literatury20
A-A-4przygotowanie do zaliczenia20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie eseju na zadany temat5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D2/2_W01Zapoznanie studentów z czynnikami kształtującymi rynek pracy we współczenej gospodarce i mechanizmami kształtowania wysokości płac
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z czynnikami kształtującymi rynek pracy we współczesnej gospodarce i mechanizmami kształtującymi wysokośc wynagrodzeń
C-4przedstawienie zasad funkcjonowania rynku pracy w Polsce i w krajach rozwiniętych
Treści programoweT-A-1Analiza teoretyczna funkcjonowania rynku pracy - podaż pracy i popyt na nią.
T-A-2Kształtowanie wynagrodzeń na rynku pracy.
T-W-2Klasyczne i neoklasyczne teorie rynku pracy.
T-W-3Współczesne teorie rynku pracy.
T-W-1Czynniki wpływające na rynek pracy we współczesnej gospodarce. Płaca i jej funkcje.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-3dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z aktywności na zajęciach
S-3Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-5Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych czynników kształtujących rynek pracy we współczesnej gospodarce i mechanizmów kształtowania wysokości płac.
3,0Student zna w ograniczonym zakresie podstawowe czynniki kształtujące rynek pracy we wspólczesnej gospodarce i mechanizmy kształtowania wysokosci płac; wykazuje częsciowa obojętnośc i ograniczone zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełania wiele drobnych błędów w treści i języku, a jego jakośc wypowiedzi jest częściowo błędna.
3,5Student opanował podstawowy materiał programowy, wykazuje średnie zainteresowanie wiedzą, podczas wyrażania wiedzy popełania drobne błędy w treści i języku, a jego jakość wypowiedzi jest częściowo błędna.
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy w zakresie czynników kształtujacych rynekk pracy i wynagrodzenia na nim, prawie dokładnie przyswoił zasadnicze treści, wykazuje duże zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; jego wypowoiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student opanował cały materiał programowy w zakresie czynników kształtujacych rynekk pracy i wynagrodzenia na nim, dokładnie przyswoił zasadnicze treści, wykazuje duże zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów; jego wypowoiedzi są poprawne i dość swobodne..
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał progrmowy, wykazuje pełne jej zrozumienie oraz bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą; podczas wypowiedzi wykazuje pewność, swobodę i poprawność językową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D2/2_W02Zapoznanie studentów z problemami rynku pracy i interwencją państwa na tym rynku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z problemami współczesnego rynku pracy i interwencja państwa na tym rynku
C-3przedstawiienie struktury i zadań służb zatrudnienia w Polsce
Treści programoweT-A-3Bezrobocie jako kwestia społeczna i gospodarcza.
T-A-4Oddziaływanie związków zawodowych na funkcjonowanie rynku pracy.
T-A-5Konkurencyjność rynku pracy - mit czy rzeczywistość?
T-A-7Rynki pracy w krajach rozwiniętych.
T-W-4Przesłanki interwencjonizmu państwa w funkcjonowanie rynku pracy.
T-W-5Polityka państwa na rynku pracy i jej rodzaje.
T-W-7Deregulacja rynku pracy i jej konsewencje.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-3dyskusja
M-4prezentacje studentów
M-5esej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-3Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-4Ocena formująca: ocena z eseju
S-5Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych problemów rynku pracy i zasad interwencjonizmu państwa na tym rynku.
3,0Student zna w ograniczonym zakresie podstawowe problemy rynku pracy i zasady interwencjoinizmu państwa na tym rynku; wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełania wiele drobnych błędów w treści i języku, a jego jakość wypowiedzi jest częściowo błędna.
3,5Student zna w podstawowym zakresie podstawowe problemy rynku pracy i zasady interwencjoinizmu państwa na tym rynku; wykazuje średnie zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełania drobne błędy w treści i języku, a jego jakość wypowiedzi jest częściowo błędna.
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy w zakresie podstawowych problemów rynku pracy i zasad interwencjonizmu na nim, prawie dokładnie przyswoił zasadnicze treści, wykazuje duże zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; jego wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student opanował cały materiał programowy w zakresie podstawowych problemów rynku pracy i zasad interwencjonizmu na nim, dokładnie przyswoił wszystkie treści, wykazuje duże zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy nie popełnia uchybień; jego wypowiedzi są na ogół swobodne.
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał progrmowy, wykazuje pełne jej zrozumienie oraz bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą; podczas wypowiedzi wykazuje pewność, swobodę i poprawność językową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D2/2_W03Poznanie przez studentów struktury i zadań służb zatrudnienia w Polsce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
Cel przedmiotuC-3przedstawiienie struktury i zadań służb zatrudnienia w Polsce
Treści programoweT-A-6Struktura i zadania służb zatrudnienia w Polsce.
Metody nauczaniaM-4prezentacje studentów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna struktury i zadań służb zatrudnienia w Polsce.
3,0Student w ograniczonym stopniu zna strukturę i podstawowe zadania służb zatrudnienia w Polsce; wykazuje częściwo obojętność wobec wiedzy; w wyrażaniu wiedzy popełnia wiele błędów w treści i języku.
3,5Student zna w podstawowym zakresie strukturę i zadania służb zatrudnienia; w stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie; w trakcie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy.
4,0Student opanował prawie cały wymagany materiał dot. służb zatrudnienia i ich zadań; wykzauje zainteresowanie przedstawianaymi zagadnieniami; wypowiada się na ogół poprawnie nt. struktury i zadań służb zatrudnienia.
4,5Student opanował cały materiał programowy i wymagane treści dot. służb zatrudnienia; wykazuje duże zainteresowanie wiedzą, a podczas jej przedstawiania wypowiada się bez trudności, dość swobodnie.
5,0Student w zakresie wymaganej wiedzy wykracza poza materiał programowy; wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą; pewnie, swobodnie i za pomoca prawidłowego języka wypowiada się nt. struktur i zadań służb zatrudnienia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D2/2_W04Poznanie przez studentów zasad funkcjonowania rynku pracy w Polsce i w krajach rozwiniętych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
Cel przedmiotuC-4przedstawienie zasad funkcjonowania rynku pracy w Polsce i w krajach rozwiniętych
Treści programoweT-A-5Konkurencyjność rynku pracy - mit czy rzeczywistość?
T-A-7Rynki pracy w krajach rozwiniętych.
T-W-6Elastyczność rynku pracy.
T-W-7Deregulacja rynku pracy i jej konsewencje.
T-W-8Rynek pracy w Polsce.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-3dyskusja
M-4prezentacje studentów
M-5esej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-3Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-4Ocena formująca: ocena z eseju
S-5Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad funkcjonowania rynku pracy w Polsce i w krajach rozwiniętych.
3,0Student w ograniczonym stopniu zna zasady funkcjonowania rynku pracy w Polce i w krajach rozwiniętych; wykazuje częściwo obojętność wobec wiedzy; w wyrażaniu wiedzy popełnia wiele błędów w treści i języku.
3,5Student zna w podstawowym zakresie zasady funkcjonowania rynków pracy; w stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie; w trakcie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy.
4,0Student opanował prawie cały wymagany materiał nt. funkcjonowania rynków pracy; wykazuje zainteresowanie przedstawianaymi zagadnieniami; w tym zakresie wypowiada się na ogół poprawnie
4,5Student opanował cały materiał programowy i wymagane treści dot. funkcjonowania rynków pracy; wykazuje duże zainteresowanie wiedzą, a podczas jej przedstawiania wypowiada się bez trudności, dość swobodnie.
5,0Student w zakresie wymaganej wiedzy wykracza poza materiał programowy; wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą; pewnie, swobodnie i za pomoca prawidłowego języka wypowiada się nt. funkcjonowania rynków pracy w Polsce i w krajach rozwiniętych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D2/2_U01Umiejętność analizy funkcjonowania rynku pracy i zasad kształtowania wynagrodzeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4przedstawienie zasad funkcjonowania rynku pracy w Polsce i w krajach rozwiniętych
Treści programoweT-A-1Analiza teoretyczna funkcjonowania rynku pracy - podaż pracy i popyt na nią.
T-A-2Kształtowanie wynagrodzeń na rynku pracy.
T-W-2Klasyczne i neoklasyczne teorie rynku pracy.
T-W-3Współczesne teorie rynku pracy.
T-W-6Elastyczność rynku pracy.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-3dyskusja
M-4prezentacje studentów
M-5esej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-3Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-4Ocena formująca: ocena z eseju
S-5Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności analizy funkcjonowania rynku pracy i zasad kształtowania wynagrodzeń.
3,0Student posiada ograniczoną umiejętność analizy funkcjonowania rynku pracy i zasad kształtowania wynagrodzeń w podstawowym zakresie, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student posiada umiejętność analizy funkcjonowania rynku pracy i zasad kształtowania wynagrodzeń w podstawowym zakresie, przy pomocy nauczyciela.
4,0Student posiada pełną umiejętność samodzielnej analizy funkcjonowania rynku pracy i zasad kształtowania wynagrodzeń w podstawowym zakresie.
4,5Student potrafi samodzielnie dokonać analizy funkcjonowania rynku pracy i zasad kształtowania wynagrodzeń w pełnym zakresie zagadnień; wypowiada się na ten temat swobodnie i bez błędów.
5,0Student porafi samoddzielnie analizować funkcjonowanie rynku pracy i kształtowanie się wynagrodzeń, wykraczając poza materiał programowy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D2/2_U02Umiejętność analizowania procesów i problemów obserwowanych na wspólczesnym rynku pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z czynnikami kształtującymi rynek pracy we współczesnej gospodarce i mechanizmami kształtującymi wysokośc wynagrodzeń
C-2zapoznanie studentów z problemami współczesnego rynku pracy i interwencja państwa na tym rynku
Treści programoweT-A-3Bezrobocie jako kwestia społeczna i gospodarcza.
T-A-4Oddziaływanie związków zawodowych na funkcjonowanie rynku pracy.
T-A-5Konkurencyjność rynku pracy - mit czy rzeczywistość?
T-W-4Przesłanki interwencjonizmu państwa w funkcjonowanie rynku pracy.
T-W-5Polityka państwa na rynku pracy i jej rodzaje.
T-W-1Czynniki wpływające na rynek pracy we współczesnej gospodarce. Płaca i jej funkcje.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-3dyskusja
M-4prezentacje studentów
M-5esej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-3Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-4Ocena formująca: ocena z eseju
S-5Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie analizować procesów i problemów współczesnego rynku pracy .
3,0Student posiada ograniczoną umiejętność analizy procesów i problemów rynku pracy w podstawowym zakresie, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student posiada umiejętność analizy procesów i problemów rynku pracy w podstawowym zakresie, przy pomocy nauczyciela.
4,0Student posiada pełną umiejętność samodzielnej analizy procesów i problemów na rynku pracy w podstawowym zakresie.
4,5Student potrafi samodzielnie dokonać analizy procesó i problemów rynku pracy w pełnym zakresie zagadnień; wypowiada się na ten temat swobodnie i bez błędów.
5,0Student potrafi samoddzielnie analizować procesy i problemy rynku pracy, wykraczając poza materiał programowy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D2/2_U03Umiejętność prezentowania swych poglądów nt. rynku pracy i jego problemów w postaci ustnej, pisemnej oraz przy pomocy prezentacji multimedialnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U13Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także z różnych źródeł
E_1A_U14Posiada umiejętność przygotowania typowych wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z czynnikami kształtującymi rynek pracy we współczesnej gospodarce i mechanizmami kształtującymi wysokośc wynagrodzeń
C-2zapoznanie studentów z problemami współczesnego rynku pracy i interwencja państwa na tym rynku
C-3przedstawiienie struktury i zadań służb zatrudnienia w Polsce
C-4przedstawienie zasad funkcjonowania rynku pracy w Polsce i w krajach rozwiniętych
Treści programoweT-A-1Analiza teoretyczna funkcjonowania rynku pracy - podaż pracy i popyt na nią.
T-A-2Kształtowanie wynagrodzeń na rynku pracy.
T-A-3Bezrobocie jako kwestia społeczna i gospodarcza.
T-A-4Oddziaływanie związków zawodowych na funkcjonowanie rynku pracy.
T-A-5Konkurencyjność rynku pracy - mit czy rzeczywistość?
T-A-6Struktura i zadania służb zatrudnienia w Polsce.
T-A-7Rynki pracy w krajach rozwiniętych.
T-A-8Kolokwium zaliczeniowe
T-W-2Klasyczne i neoklasyczne teorie rynku pracy.
T-W-3Współczesne teorie rynku pracy.
T-W-4Przesłanki interwencjonizmu państwa w funkcjonowanie rynku pracy.
T-W-5Polityka państwa na rynku pracy i jej rodzaje.
T-W-6Elastyczność rynku pracy.
T-W-7Deregulacja rynku pracy i jej konsewencje.
T-W-8Rynek pracy w Polsce.
T-W-1Czynniki wpływające na rynek pracy we współczesnej gospodarce. Płaca i jej funkcje.
Metody nauczaniaM-3dyskusja
M-4prezentacje studentów
M-5esej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-3Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-4Ocena formująca: ocena z eseju
S-5Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprezentować swych poglądów nt. rynku pracy i jego problemów w formie pisemnej, ustnej i przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnej.
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu zaprezentować swoje poglądy nt. rynku pracy i jego problemów w formie pisemnej, ustnej i przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnej; niezbędna jest duża pomoc nauczyciela.
3,5Student potrafi w zaprezentować swoje poglądy nt. rynku pracy i jego problemów w formie pisemnej, ustnej i przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnej; niezbędna jest pomoc nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie zaprezentować swoje poglądy nt. rynku pracy i jego problemów w formie pisemnej, ustnej i przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnej, wykorzystując wskazówki nauczyciela.
4,5Student potrafi samodzielnie wybrać temat w ramach zasadniczych treści programowych i formie pisemnej, ustnej z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej go zaprezentować.
5,0Student potrafi samodzielnie wybrać temat spośród zagadnień wykraczających poza zasadnicze treści programowe i formie pisemnej, ustnej z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej go zaprezentować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D2/2_K01Student posiada świadomość zmian zachodzących na współczesnym rynku pracy i ich przyczyn.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z czynnikami kształtującymi rynek pracy we współczesnej gospodarce i mechanizmami kształtującymi wysokośc wynagrodzeń
C-2zapoznanie studentów z problemami współczesnego rynku pracy i interwencja państwa na tym rynku
Treści programoweT-A-2Kształtowanie wynagrodzeń na rynku pracy.
T-A-3Bezrobocie jako kwestia społeczna i gospodarcza.
T-W-3Współczesne teorie rynku pracy.
T-W-4Przesłanki interwencjonizmu państwa w funkcjonowanie rynku pracy.
T-W-7Deregulacja rynku pracy i jej konsewencje.
T-W-1Czynniki wpływające na rynek pracy we współczesnej gospodarce. Płaca i jej funkcje.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-3dyskusja
M-4prezentacje studentów
M-5esej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-3Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-4Ocena formująca: ocena z eseju
S-5Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje świadomości zmian zachodzących na wspólczesnym rynku pracy i ich przyczyn.
3,0Student wykazuje świadomość ważności niektórych zmian zachodzących na rynku pracy i ich przyczyn pod wpływem inspiracji ze striony nauczyciela.
3,5Student wykazuje świadomość ważności zmian zachodzących na rynku pracy i ich przyczyn; niekiedy wymaga to inspiracji ze strony nauczyciela.
4,0Student w znacznym stopniu samodzielnie wykazuje świadomość zmian zachodzacych na rynku pracy i ich przyczyn.
4,5Student w pełni samodzielnie wykazuje świadomość zmian zachodzacych na rynku pracy i ich przyczyn, które ujęto w podstawowym progranmie zajęć..
5,0Student w pełni samodzielnie wykazuje świadomość zmian zachodzacych na rynku pracy i ich przyczyn; jego znajomość tych zagadnień wykracza poza podstawowy program zajęć..