Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
Sylabus przedmiotu Ekonomia menedżerska:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Ekonomia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
| Obszary studiów | nauk społecznych | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Ekonomia menedżerska | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Finansów | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Grażyna Karmowska <Grazyna.Karmowska@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Agnieszka Barczak <agnieszka.barczak@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | znajomość podstaw ekonomii |
| W-2 | znajomość podstaw algebry i analizy matematycznej |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | ujęcie teorii ekonomii w relatywnie formalnej postaci |
| C-2 | funkcjonalne opisanie zachowań podmiotów gospodarczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Decyzje przedsiębiorstwa | 4 |
| T-A-2 | analiza popytu | 4 |
| T-A-3 | analiza kosztów | 2 |
| T-A-4 | analiza procesu produkcyjnego | 4 |
| T-A-5 | analiza wydajności pracy | 2 |
| T-A-6 | analiza wydajności pozostałych czynników produkcji | 2 |
| T-A-7 | maksymalizacja zysku | 2 |
| 20 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Decyzje przedsiębiorstwa. | 1 |
| T-W-2 | Analiza popytu. Popyt i funkcje popytu. Elastyczność cenowa i dochodowa | 2 |
| T-W-3 | Analiza kosztów. Funkcje kosztów. | 2 |
| T-W-4 | Analiza produkcyjności. Funkcje produkcji. | 3 |
| T-W-5 | Analiza wydajności. Funkcja wydajności. | 2 |
| 10 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | rozwiązywanie zadań | 15 |
| A-A-2 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
| A-A-3 | Samodzielne poszerzanie wiedzy zdobytej w ramach zajęć audytoryjnych | 15 |
| A-A-4 | Przygotowanie się do prac zaliczeniowych | 10 |
| 60 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
| A-W-2 | student samodzielnie uzupełnia wiedzę w oparciu o wskazaną literaturę przedmiotu | 30 |
| A-W-3 | Bazując na treści wykładów, student przygotowuje się do zajęć audytoryjnych | 20 |
| 60 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie. |
| M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| E_2A_B5_W01 Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych | E_2A_W06 | S2A_W06 | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
| E_2A_B5_W02 Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej | E_2A_W12 | S2A_W03, S2A_W06, S2A_W08 | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| E_2A_B5_U01 Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych | E_2A_U01 | S2A_U01 | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
| E_2A_B5_U02 Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne | E_2A_U16, E_2A_U18, E_2A_U02 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05 | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| E_2A_B5_K01 Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy | E_2A_K06, E_2A_K07 | S2A_K03, S2A_K07 | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| E_2A_B5_W01 Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych | 2,0 | Student nie zna wybranych metod i narzędzi opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych. Z testu uzyskał poniżej 60% pkt. |
| 3,0 | Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu dostatecznym. Z testu uzyskał 60-67% pkt. | |
| 3,5 | Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym dostatecznym. Z testu uzyskał 68-75% pkt. | |
| 4,0 | Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu dobrym. Z testu uzyskał 76-83% pkt. | |
| 4,5 | Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym. Z testu uzyskał 84-91% pkt. | |
| 5,0 | Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu bardzo dobrym. Z testu uzyskał conajmniej 92% pkt. | |
| E_2A_B5_W02 Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej | 2,0 | Student nie posiada wiedzy o metodach analizy ekonomicznej. Z testu uzyskał poniżej 60% pkt. |
| 3,0 | Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie dostatecznym. Z testu uzyskał 60-67% pkt. | |
| 3,5 | Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie więcej niż dostatecznym. Z testu uzyskał 68-75% pkt. | |
| 4,0 | Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie dobrym. Z testu uzyskał 76-83% pkt. | |
| 4,5 | Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie więcej niż dobrym. Z testu uzyskał 84-91% pkt. | |
| 5,0 | Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie bardzo dobrym. Z testu uzyskał pwyżej 92% pkt. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| E_2A_B5_U01 Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy do interpretacji zjawisk gospodarczych |
| 3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dostatecznym | |
| 3,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
| 4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dobrym | |
| 4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym | |
| 5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu bardzo dobrym | |
| E_2A_B5_U02 Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne | 2,0 | Student nie potrafi analizować zjawisk ekonomicznych |
| 3,0 | Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym | |
| 3,5 | Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym | |
| 4,0 | Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym | |
| 4,5 | Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym | |
| 5,0 | Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| E_2A_B5_K01 Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | Student nie myśli i nie działa w sposób przedsiębiorczy |
| 3,0 | Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym | |
| 3,5 | Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu więcej niż dostatecznym | |
| 4,0 | Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu dobrym | |
| 4,5 | Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu więcej niż dobrym | |
| 5,0 | Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Samuelson W.F., Marks S.G., Ekonomia menadżerska, PWE, Warszawa, 1998
- Bienok H., Halama H., Ingram M., Podejmowanie decyzji menedżerskich, UE Katowice, Katowice, 2006
- Gawrońska-Nowak B., Walerysiak G., Decyzje ekonomiczne. Ujęcie ilościowe., PWE, Warszawa, 2005, Warszawa
Literatura dodatkowa
- Blajer-Gołębiewska A., Czerwonka L., Pankau E., Ekonomia matematyczna w zadaniach, UG Gdańsk, Gdańsk, 2006
- Kukuła K. (red.), Wprowadzenie do ekonometrii, PWN, 2000