Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
Sylabus przedmiotu Ekonomia matematyczna:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Ekonomia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
| Obszary studiów | nauk społecznych | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Ekonomia matematyczna | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Finansów | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Grażyna Karmowska <Grazyna.Karmowska@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Agnieszka Barczak <agnieszka.barczak@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | znajomość podstaw ekonomii |
| W-2 | znajomość podstaw algebry i analizy matematycznej |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | ujęcie teorii ekonomii w relatywnie formalnej postaci |
| C-2 | funkcjonalne opisanie zachowań podmiotów gospodarczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Modele liniowe i algebra macierzy. Rachunek różniczkowy | 4 |
| T-A-2 | Model przepływów międzygałęziowych | 4 |
| T-A-3 | Przedsiębiorstwo działające w warunkach konkurencji. Podstawowe modele duopolu i oligopolu. | 4 |
| T-A-4 | Teoria konsumpcji. Modele wyboru konsumenta | 4 |
| T-A-5 | Wybór między pracą a czasem wolnym. | 2 |
| T-A-6 | Podaż pracy jednostki | 2 |
| 20 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Model przepływów międzygałęziowych. | 2 |
| T-W-2 | Przedsiębiorstwo działające w warunkach konkurencji. Podstawowe modele duopolu i oligopolu. | 2 |
| T-W-3 | Modele wyboru konsumenta | 2 |
| T-W-4 | Wybór między pracą a czasem wolnym. podaż pracy jednostki | 2 |
| T-W-5 | Modele ekonomiczne | 2 |
| 10 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | rozwiązywanie zadań | 20 |
| A-A-2 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
| A-A-3 | Samodzielne poszerzanie wiedzy zdobytej w ramach zajęć audytoryjnych | 10 |
| A-A-4 | Przygotowanie się do prac zaliczeniowych | 10 |
| 60 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
| A-W-2 | student samodzielnie uzupełnia wiedzę w oparciu o wskazaną literaturę przedmiotu | 30 |
| A-W-3 | Bazując na treści wykładów, student przygotowuje się do zajęć audytoryjnych | 20 |
| 60 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie. |
| M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| E_2A_C2_W01 Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych | E_2A_W06 | S2A_W06 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1 |
| E_2A_C2_W02 Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej | E_2A_W12 | S2A_W03, S2A_W06, S2A_W08 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| E_2A_C2_U01 Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych | E_2A_U01 | S2A_U01 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1 |
| E_2A_C2_U02 Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne | E_2A_U02 | S2A_U02 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| E_2A_C2_K01 Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy | E_2A_K06 | S2A_K07 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| E_2A_C2_W01 Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych | 2,0 | Student nie zna wybranych metod i narzędzi opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych. Z testu uzyskał poniżej 60% pkt. |
| 3,0 | Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu dostatecznym. Z testu uzyskał 60-67% pkt. | |
| 3,5 | Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym. Z testu uzyskał 68-75% pkt. | |
| 4,0 | Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu dobrym. Z testu uzyskał 76-83% pkt. | |
| 4,5 | Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym. Z testu uzyskał 84-91% pkt. | |
| 5,0 | Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu bardzo dobrym. Z testu uzyskał conajmniej 92% pkt. | |
| E_2A_C2_W02 Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej | 2,0 | Student nie posiada wiedzy o metodach analizy ekonomicznej. Z testu uzyskał poniżej 60% pkt. |
| 3,0 | Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie dostatecznym. Z testu uzyskał 60-67% pkt. | |
| 3,5 | Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie więcej niż dostatecznym. Z testu uzyskał 68-75% pkt. | |
| 4,0 | Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie dobrym. Z testu uzyskał 76-83% pkt. | |
| 4,5 | Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie więcej niż dobrym. Z testu uzyskał 84-91% pkt. | |
| 5,0 | Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie bardzo dobrym. Z testu uzyskał conajmniej 92% pkt. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| E_2A_C2_U01 Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy do interpretacji zjawisk gospodarczych |
| 3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dostatecznym | |
| 3,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
| 4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dobrym | |
| 4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym | |
| 5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu bardzo dobrym | |
| E_2A_C2_U02 Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne | 2,0 | Student nie potrafi analizować zjawisk ekonomicznych |
| 3,0 | Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym | |
| 3,5 | Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym | |
| 4,0 | Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym | |
| 4,5 | Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym | |
| 5,0 | Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| E_2A_C2_K01 Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | Student nie myśli i nie działa w sposób przedsiębiorczy |
| 3,0 | Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym | |
| 3,5 | Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu więcej niż dostatecznym | |
| 4,0 | Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu dobrym | |
| 4,5 | Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu więcej niż dobrym | |
| 5,0 | Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Chiang A.C., Podstawy ekonomii matematycznej, PWE, Warszawa, 1994
- Ostoja-Ostaszewski A., Matematyka w ekonomii, PWE, Warszawa, 1996
- Panek E., Ekonomia matematyczna, PWE, Warszawa, 2000
- Ciałowicz B., Ćwięczek I., Elementy ekonomii matematycznej, AE, Kraków, 2006
- Tokarski Tadeusz, Ekonomia matematyczna, PWE, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Allen R.G.D., Ekonomia matematyczna, PWN, 1961
- Allen R.G.D., Teoria makroekonomiczna. Ujęcie matematyczne, PWN, 1975
- Kaczorowski P., Krajewski P., Mackiewicz M., Piwowarski R., Podstawy ekonomii matematycznej, PWE, Warszawa, 2009
- Telep J., Ćwik B., Podstawy ekonomii matematycznej, AlmaMer WSE, Warszawa, 2006