Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
Sylabus przedmiotu Komunikacja wewnętrzna:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Ekonomia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
| Obszary studiów | nauk społecznych | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Komunikacja wewnętrzna | ||
| Specjalność | Gospodarowanie kapitałem ludzkim | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów ze znaczeniem komunikacji wewnętrznej w funkcjonowaniu organizacji |
| C-2 | Kształtowanie umiejętności wystąpień publicznych |
| C-3 | Przygotowanie studentów do wykorzystywania narzędzi komunikacji wewnętrznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Biuletyn firmowy w organizacji | 2 |
| T-L-2 | Sztuka komunikacji pisemej i werbalnej | 2 |
| T-L-3 | Sztuka komunikacji niewerbalnej | 2 |
| T-L-4 | Sztuka prezentacji | 4 |
| 10 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Znaczenie komunikacji w gospodarowaniu kapitałem ludzkim | 2 |
| T-W-2 | Istota, cele i klienci komunikacji wewnętrznej | 2 |
| T-W-3 | Rola kultury organizacyjnej w komunikacji wewnętrznej | 2 |
| T-W-4 | Proces zarządzania komunikacją wewnętrzną | 2 |
| T-W-5 | Narzędzia komunikacji wewnętrznej | 4 |
| T-W-6 | Bariery komunikacji wewnętrznej | 2 |
| T-W-7 | Badanie komunikacji wewnętrznej | 2 |
| T-W-8 | Rola lidera zespołu w komunikacji wewnętrznej | 2 |
| T-W-9 | Komunikowanie w procesie zmian organizacji | 2 |
| 20 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
| A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 16 |
| A-L-3 | Przygotowanie projektu | 20 |
| A-L-4 | Udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu | 5 |
| A-L-5 | Samodzielna realizacja zadań powierzonych studentowi (poza zajęciami) | 9 |
| 60 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
| A-W-2 | Przygotowanie do wykładów konwersatoryjnych | 20 |
| A-W-3 | Uczestnictwo w kolokwium zaliczeniowym | 3 |
| A-W-4 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego | 24 |
| A-W-5 | Uczestnictwo w konsultacjach | 3 |
| A-W-6 | Studiowanie literatury przedmiotu | 20 |
| 90 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny |
| M-2 | Wykład konwersatoryjny |
| M-3 | Metoda projektowa |
| M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ocena ćwiczeń przedmiotowych |
| S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć na podstawie dyskusji |
| S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe pisemne |
| S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu - sposób przygotowania i prezentacji |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| E_2A_D2/6_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować istotę komunikacji wewnętrznej w organizacji | E_2A_W04, E_2A_W05 | S2A_W04, S2A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-3 |
| E_2A_D2/6_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi określić bariery i błędy popełniane w komunikacji wewnętrznej | E_2A_W04, E_2A_W05 | S2A_W04, S2A_W05 | C-1, C-3 | T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-3 |
| E_2A_D2/6_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opisać narzędzi komunikacji wewnętrznej | E_2A_W04, E_2A_W05 | S2A_W04, S2A_W05 | C-3 | T-W-4, T-W-5, T-W-9 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| E_2A_D2/6_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie stosować zasady komunikacji wewnętrznej w zarządzaniu organizacją | E_2A_U10, E_2A_U12 | S2A_U06, S2A_U08 | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-4 | S-1, S-2 |
| E_2A_D2/6_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie posługiwać się komunikacją werbalną i niewerbalną | E_2A_U10, E_2A_U11, E_2A_U14 | S2A_U06, S2A_U07, S2A_U10 | C-2, C-3 | T-L-3, T-L-4, T-L-2 | M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| E_2A_D2/6_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować istotę komunikacji wewnętrznej w organizacji | 2,0 | Student nie zna znaczenia komunikacji wewnętrznej w organizacji |
| 3,0 | Student w sposób ogólny charakteryzuje istotę komunikacji wewnętrznej w organizacji | |
| 3,5 | Student potrafi opisać powierzchownie istotę komunikacji wewnętrznej w organizacji oraz wskazać jej rolę w gospodarowaniu kapitałem ludzkim | |
| 4,0 | Student potrafi dokładnie wyjaśnić znaczenie komunikacji wewnętrznej w organizacji | |
| 4,5 | Student potrafi w sposób kompleksowy przedstawić sens komunikacji wewnętrznej w organizacji, potrafi wskazać obszary funkcjonowania organizacji, w których ma ona szczególne znaczenie | |
| 5,0 | Student potrafi w sposób kompleksowy scharakteryzować istotę komunikacji wewnętrznej w organizacji, wskazać obszary funkcjonowania organizacji, na które ma ona szczególny wpływ oraz objaśnić jej znaczenie dla przywództwa | |
| E_2A_D2/6_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi określić bariery i błędy popełniane w komunikacji wewnętrznej | 2,0 | Student nie potrafi definiować poznanych barier i błędów popełnianych w komunikacji wewnętrznej |
| 3,0 | Student potrafi opisać pobieżnie tylko nieliczne z poznanych błędów i barier komunikacji wewnętrznej | |
| 3,5 | Student potrafi scharakteryzować dokładnie tylko nieliczne z poznanych błędów i barier komunikacji wewnętrznej | |
| 4,0 | Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać wszystkie z poznanych błędów i barier komunikacji wewnętrznej | |
| 4,5 | Student potrafi wymienić i dokładnie scharakteryzować wszystkie z poznanych błędów i barier komunikacji wewnętrznej oraz dokonać ich klasyfikacji | |
| 5,0 | Student potrafi scharakteryzować szczegółowo wszystkie z poznanych barier i błędów komunikacji wewnętrznej, dokonać ich klasyfikacji oraz wskazać na najczęściej występujące w organizacjach wraz z uzasadnieniem swojego wyboru | |
| E_2A_D2/6_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opisać narzędzi komunikacji wewnętrznej | 2,0 | Student ma niezadowalającą wiedzę na temat narzędzi wykorzystywanych w procesie komunikacji wewnętrznej |
| 3,0 | Student potrafi scharakteryzować w sposób ogólny jedynie podstawowe narzędzia stsowane w komunikacji wewnętrznej | |
| 3,5 | Student potrafi scharakteryzować w sposób ogólny wszystkie poznane narzędzia komunikacji wewnętrznej | |
| 4,0 | Student potrafi opisać dokładnie wszystkie poznane narzędzia komunikacji wewnętrznej | |
| 4,5 | Student potrafi scharakteryzować szczegółowo wszystkie poznane narzędzia komunikacji wewnętrznej oraz wskazać na rolę jaką pełnią w procesie komunikacji wewnętrznej | |
| 5,0 | Student potrafi opisać dokładnie wszystkie poznane narzędzia komunikacji wewnętrznej, wskazać na rolę jaką pełnią w procesie komunikacji wewnętrznej oraz ich wady i zalety |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| E_2A_D2/6_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie stosować zasady komunikacji wewnętrznej w zarządzaniu organizacją | 2,0 | Student nie umie stosować najważniejszych z poznanych zasad komunikacji wewnętrznej w zarządzaniu organizacją |
| 3,0 | Student potrafi stosować jedynie kilka z najważniejszych zasad komunikacji wewnętrznej | |
| 3,5 | Student potrafi stosować wszystkie najważniejsze zasady komunikacji wewnętrznej | |
| 4,0 | Student potrafi stosować wszystkie z poznanych zasad komunikacji wewnętrznej | |
| 4,5 | Student umie stosować wszystkie z poznanych zasad komunikacji wewnętrznej oraz korzystać z nich w zależności od sytuacji | |
| 5,0 | Student potrafi stosować wszystkie z poznanych zasad komunikacji wewnętrznej, dobrać je w zależności od sytuacji oraz formułować nowe | |
| E_2A_D2/6_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie posługiwać się komunikacją werbalną i niewerbalną | 2,0 | Student ma niezadowalające umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną |
| 3,0 | Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną | |
| 3,5 | Student posiada zadowalajace umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną | |
| 4,0 | Student posiada dobre umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną | |
| 4,5 | Student ma bardzo dobre umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną | |
| 5,0 | Student ma znakomite umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną |
Literatura podstawowa
- Potocki A., Instrumenty komunikacji wewnętrznej w przedsiębiorstwie, Difin, Warszawa, 2008
- Mruk H., Komunikowanie się w biznesie, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań, 2002
- Barker A., Doskonała umiejętność komunikacji, Helion, Gliwice, 2004
- Munter M., Komunikacja menedżerska, Wolters Kluwer, Kraków, 2009
Literatura dodatkowa
- Reynolds S., Valentine D., Komunikacja międzykulturowa, Wolters Kluwer, Kraków, 2009
- Puczkowski B., Komunikacja interpersonalna w biznesie, Wydawnictwo UWM w Olsztynie, Olsztyn, 2006