Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)
Sylabus przedmiotu Geografia turystyczna Polski:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geografia turystyczna Polski | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości o środowisku przyrodniczym |
W-2 | Student posiada podstawowe wiadomości z geografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | C1 Poznanie podstawowych wiadomości i pojęć z zakresu geografii turystyki |
C-2 | C2 Ocena walorów turystycznych regionów turystycznych Polski |
C-3 | C3 Metody opracowywania danych i prezentacji uzyskanych wyników |
C-4 | C4 Zapoznanie się ze szczególnymi formami ochrony obiektów atrakcyjnych turystycznie |
C-5 | C5 Metody waloryzacji przestrzeni agroturystycznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Regiony turystyczne w pasie nadmorskim. | 2 |
T-K-2 | Regiony turystyczne pasa pojezierza. Walory turystyczne Pojezierza Mazurskiego, Pomorskiego i Wielkopolskiego. | 2 |
T-K-3 | Regiony turystyczne pasa nizin. Walory turystyczne Niziny Śląskiej, Wielkopolskiej, Mazowieckiej, Podlaskiej i Polesia Lubelskiego. | 2 |
T-K-4 | Regiony turystyczne pasa wyżyn. Walory turystyczne Wyżyny Śląskiej, Krakowsko-Częstochowskiej, Małopolskiej, Lubelskiej i Roztocza. | 2 |
T-K-5 | Regiony turystyczne pasa kotlin. Walory turystyczne Kotliny Oświęcimskiej i Sandomierskiej. | 2 |
T-K-6 | Regiony turystyczne pasa gór. Walory turystyczne Gór Świętokrzyskich i Sudetów. | 2 |
T-K-7 | Walory turystyczne pasa gór. Regiony turystyczne Karpat. | 2 |
T-K-8 | Turystyka uzdrowiskowa w Polsce. | 2 |
T-K-9 | Obszary chronione jako elementy atrakcyjności turystycznej (parki narodowe, parki krajobrazowe, rezerwaty, obszary krajobrazu chronionego). | 2 |
T-K-10 | Waloryzacja przestrzeni agroturystycznej Polski | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres badawczy geografii turystycznej. Atrakcyjność turystyczna. | 2 |
T-W-2 | Systematyka walorów turystycznych. Walory przyrodnicze, antropogeniczne, specjalistyczne w Polsce. | 2 |
T-W-3 | Lista Światowego Dziedzictwa Przyrodniczego i Kulturowego UNESCO – obiekty przyrodnicze i kulturowe w Polsce. | 2 |
T-W-4 | Regionalizacja turystyczna w Polsce. Kryteria, uwarunkowania, podział. Walory turystyczne głównych regionów Polski. | 2 |
T-W-5 | Turystyka w Polsce. Ruch turystyczny. Uwarunkowania ruchu turystycznego, perspektywy rozwoju. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Udział w zajęciach | 20 |
A-K-2 | Przygotowanie do zajęć (zebranie materiałów źródłowych o regionie, przygotowanie prezentacji multimedialnej) | 25 |
A-K-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-K-4 | Udział w konsultacjach | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 10 |
A-W-2 | Konsultacje | 10 |
A-W-3 | Studiowanie literatury. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | M1 Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | M2 Metody problemowe (sytuacyjne, dyskusje) |
M-3 | M3 Metody eksponujące (atlasy, mapy) |
M-4 | M4 Metody praktyczne (pokaz, graficzne opracowanie waloryzacji przestrzennej) |
M-5 | M5 Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: F - ocena części praktycznej zajęć konwersatoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: P – ocena prezentacji multimedialnej |
S-3 | Ocena podsumowująca: P – test pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_C2_W01 Ma podstawową wiedzę o przyrodniczych uwarunkowaniach ruchu turystycznego oraz zna źródła, metody i narzędzia, pozwalające ocenić walory turystyczne różnych regionów Polski | TiR_1A_W01, TiR_1A_W06 | S1A_W01, S1A_W06 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-5 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_C2_U01 Nabywa umiejętności interpretacji i zastosowania map turystycznych i danych statystycznych do klasyfikacji walorów krajoznawczych regionu. Potrafi zastosować poznane wskaźniki i metody do oceny ruchu turystycznego i atrakcyjności agroturystycznej regionu. | TiR_1A_U02, TiR_1A_U05 | S1A_U02, S1A_U05 | C-2 | T-K-9, T-K-10 | M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_C2_K01 Organizuje sobie warsztat pracy z umiejętnością zbierania i segregacji informacji, ale potrafi także pracować w grupie przy przygotowaniu wspólnego projektu | TiR_1A_K02, TiR_1A_K07 | S1A_K02, S1A_K07 | C-2 | T-K-9, T-K-10 | M-1, M-2, M-3, M-5, M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_C2_W01 Ma podstawową wiedzę o przyrodniczych uwarunkowaniach ruchu turystycznego oraz zna źródła, metody i narzędzia, pozwalające ocenić walory turystyczne różnych regionów Polski | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia i omawia przyrodnicze uwarunkowania turystyki w Polsce i wskazuje rejony najbardziej atrakcyjne dla kilku form turystyki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_C2_U01 Nabywa umiejętności interpretacji i zastosowania map turystycznych i danych statystycznych do klasyfikacji walorów krajoznawczych regionu. Potrafi zastosować poznane wskaźniki i metody do oceny ruchu turystycznego i atrakcyjności agroturystycznej regionu. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejetność interpretacji map turystycznych, zna zastosowanie kilku wskaźników pozwalających ocenić walory turystyczne regionu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_C2_K01 Organizuje sobie warsztat pracy z umiejętnością zbierania i segregacji informacji, ale potrafi także pracować w grupie przy przygotowaniu wspólnego projektu | 2,0 | |
3,0 | Student organizuje sobie warsztat pracy gromadząc podstawowe informacje z zakresu geografii turystyki, nie dokonuje jednak ich właściwej segregacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Cabaj W., Kruczek Z., Podstawy geografii turystycznej, Proksenia, Kraków, 2007
- Kruczek Z., Geografia atrakcji turystycznych, Proksenia, Kraków, 2006
- Lijewski T., B. Mikułowski, J. Wyrzykowski, Geografia turystyki Polski, PWE, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- (red.) A. Stasiak, Geografia turystyki Polski.Przewodnik do ćwiczeń krajoznawczych., PWE, Warszawa, 2008
- Turystyczny atlas Polski, carta blanca, Gdańsk-Warszawa, 2005