Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa
Sylabus przedmiotu Komunikacja społeczna:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
| Obszary studiów | nauk społecznych | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Komunikacja społeczna | ||
| Specjalność | Gospodarka regionalna i samorządowa | ||
| Jednostka prowadząca | Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Przedmiot ma charakter przedmiotu podstawowego, nie wymaga wiadomości wstępnych poza umiejętnością komunikowania się |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zdobycie umiejętności komunikowania się z różnymi grupami ludzi |
| C-2 | Poznanie technik społecznego komunikowania się oraz technik negocjacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| konwersatoria | ||
| T-K-1 | Sztuka komunikaci, istota i zasady komunikacji, | 1 |
| T-K-2 | Komunikacja werbalna i niewerbalna.Techniki komunikowania się. Znaczenie umiejętności interpersonalnych | 3 |
| T-K-3 | Kształtowanie wizerunku firmy.Budowanie własnego wizerunku. | 1 |
| T-K-4 | Promocja jako proces komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem. | 2 |
| T-K-5 | Zewnętrzny i wewnętrzny przekaz informacji. Publikacje wewnętrzne: raporty i sprawozdania | 2 |
| T-K-6 | Protokół dyplomatyczny. Precedencja. Konferencja prasowa. | 2 |
| T-K-7 | Przygotowanie do negocjacji. Rozpoczęcie kontaktu z partnerem (budowanie zaufania, wiarygodność) . Negocjacje miękkie i twarde. Sztuka kompromisu. | 2 |
| T-K-8 | Asertywność - niezbędne narzędzie negocjatora. Mowa ciala w negocjacjach. | 2 |
| T-K-9 | Public Relations. Informacje prasowe i internetowe. Wydarzenia medialne | 2 |
| T-K-10 | Motywacja społeczna, umiejętność społeczna.Ważne zasady w perswazji. | 2 |
| T-K-11 | Czy etyka w biznesie jest potrzebna? | 1 |
| 20 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Sztuka komunikacji, istota i zasady komunikacji, | 2 |
| T-W-2 | Komunikacja werbalna i niewerbalna.Techniki komunikowania się. Znaczenie umiejętności interpersonalnych | 2 |
| T-W-3 | Motywacja społeczna, umiejętność społeczna.Ważne zasady w perswazji. | 3 |
| T-W-4 | Kształtowanie wizerunku firmy.Budowanie własnego wizerunku. | 2 |
| T-W-5 | Public Relations. Informacje prasowe i internetowe. Wydarzenia medialne | 2 |
| T-W-6 | Zewnętrzny i wewnętrzny przekaz informacji. Publikacje wewnętrzne: raporty i sprawozdania | 2 |
| T-W-7 | Protokół dyplomatyczny. Precedencja. Konferencja prasowa. | 2 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| konwersatoria | ||
| A-K-1 | Udział w konwersatoriach | 20 |
| A-K-2 | Przygotowanie konferencji prasowej | 3 |
| A-K-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 5 |
| A-K-4 | Poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury | 2 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
| A-W-2 | Przegląd i wybór literatury | 7 |
| A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
| A-W-4 | Przygotowanie do wykładów | 4 |
| 30 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład z metodami podającymi: informacja |
| M-2 | Wykład problemowy; studia przypadku, ćwiczenia, scenki |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego w formie pisemnej |
| S-2 | Ocena formująca: Ocena kolokwiumcząstkowego w formie ustnej |
| S-3 | Ocena formująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (średnia z wszystkich ocen formujących) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Z_1A_D4/1_W01 Student uzyskał wiedzę o technikach społecznego komunikowania. | Z_1A_W04 | S1A_W03 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
| Z_1A_D4/1_W02 Posiada wiedzę na temat protokołu dyplomatycznego, etykiety w biznesie. | Z_1A_W02 | S1A_W02 | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-7, T-K-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
| Z_1A_D4/1_W03 Student posiada wiedzę na temat negocjacji krajowych i międzykulturowych. | Z_1A_W04 | S1A_W03 | C-1, C-2 | T-K-1, T-K-5, T-K-7 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Z_1A_D4/1_U01 Student potrafi wykorzystać techniki komunikacji werbalnej i niewerbalnej. | Z_1A_U01, Z_1A_U03 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U06 | C-1, C-2 | T-K-2, T-K-4, T-K-5 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
| Z_1A_D4/1_U02 Posiada umiejętność zorganizowania spotkań biznesowych z zachowaniem precedencji. | Z_1A_U03, Z_1A_U14 | S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06 | C-1, C-2 | T-K-5, T-K-6, T-K-7 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
| Z_1A_D4/1_U03 Student posiada cechy asertywności, motywowania, a także potrafi efektywnie negocjować. | Z_1A_U17 | S1A_U06 | C-1, C-2 | T-K-7, T-K-8, T-K-9 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Z_1A_D4/1_K01 Student posiada nawyki stosowania etyki zawodowej. | Z_1A_K01, Z_1A_K03 | S1A_K01, S1A_K03, S1A_K06 | C-1, C-2 | T-K-10, T-K-11 | M-1, M-2 | S-2 |
| Z_1A_D4/1_K02 Posiada kompetencje dobrego negocjatora. | Z_1A_K02, Z_1A_K04 | S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04 | C-1, C-2 | T-K-7, T-K-8, T-K-10 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| Z_1A_D4/1_W01 Student uzyskał wiedzę o technikach społecznego komunikowania. | 2,0 | |
| 3,0 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy , - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| Z_1A_D4/1_W02 Posiada wiedzę na temat protokołu dyplomatycznego, etykiety w biznesie. | 2,0 | |
| 3,0 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy komunikacji społęcznej , - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| Z_1A_D4/1_W03 Student posiada wiedzę na temat negocjacji krajowych i międzykulturowych. | 2,0 | |
| 3,0 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy komunikacji społęcznej , - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| Z_1A_D4/1_U01 Student potrafi wykorzystać techniki komunikacji werbalnej i niewerbalnej. | 2,0 | |
| 3,0 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy komunikacji społecznej , - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| Z_1A_D4/1_U02 Posiada umiejętność zorganizowania spotkań biznesowych z zachowaniem precedencji. | 2,0 | |
| 3,0 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy komunikacji społecznej , - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| Z_1A_D4/1_U03 Student posiada cechy asertywności, motywowania, a także potrafi efektywnie negocjować. | 2,0 | |
| 3,0 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy komunikacji społecznej , - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| Z_1A_D4/1_K01 Student posiada nawyki stosowania etyki zawodowej. | 2,0 | |
| 3,0 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy komunikacji społecznej , - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| Z_1A_D4/1_K02 Posiada kompetencje dobrego negocjatora. | 2,0 | |
| 3,0 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy komunikacji społecznej , - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Fisher R., Ury W., Patron B., Dochodząc do tak. Negocjacje bez poddawania się, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 1997
- Maciąg L.Z., Negocjacje i negocjowanie. Sposoby na konflikty, Centrum kreowania liderów Grupa holdingowa, Warszawa, 1995
- Pogonowska B., Elementy etyki gospodarki rynkowej, Wydawnictwo PWE, Warszawa, 2000
- Ury W., Odchodząc od nie. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Wydawnictwo PWE, Warszawa, 1997
- Waszkiewicz J., Jak Polak z Polakiem. Szkice o kulturze negocjowania, Wydawn. Nauk. PWN, Wrocław, 1997
Literatura dodatkowa
- Dawson R., Sekrety skutecznego przekonywania, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań, 2000
- Hampden-Turner H., Trompenaars A., Siedem kultur kapitalizmu, Oficyna Ekonomiczna, Warszawa, 1998
- Sujak E, ABC psychologii komunikacji, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2006
- Wąsik E, Język - narzędzie czy właściwość człowieka?, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań, 2007