Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Sylabus przedmiotu Prawo finansowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo finansowe | ||
Specjalność | Rachunkowość zarządcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bartosz Dąbrowski <Bartosz.Dabrowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z zakresu prawa cywilnego, gospodarczego oraz podstawowa wiedza o funkcjonowaniu organów państwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapewnienie swobody posługiwania się tekstami ustaw regulujących nauczane zagadnienia |
C-2 | ogólna znajomość systemu prawa finansowego |
C-3 | orientacja w zagadnieniach prawnych dotyczących najważniejszych podatków z punktu widzenia budżetu państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | budżet państwa i budżet jednostki samorządu terytorialnego | 3 |
T-W-2 | dyscyplina finansów publicznych; dług publiczny; deficyt budżetowy | 3 |
T-W-3 | zagadnienia ogólne polskiego prawa podatkowego | 3 |
T-W-4 | podatek od towarów i usług | 2 |
T-W-5 | podatek dochodowy od osób fizycznych; zryczałtowane formy opodatkowania osób fizycznych | 2 |
T-W-6 | podatek dochodowy od osób prawnych; | 2 |
T-W-7 | podatek od spadków i darowizn; opłata skarbowa i podatek od czynności cywilnoprawnych | 2 |
T-W-8 | podatki i opłaty lokalne – podatek od nieruchomości | 2 |
T-W-9 | podatki lokalne – podatek rolny, podatek leśny, podatek od środków transportu, podatek od posiadania psów, opłata targowa, opłata miejscowa, opłata administracyjna | 3 |
T-W-10 | kontrola skarbowa | 2 |
T-W-11 | prawo walutowe i prawo dewizowe | 3 |
T-W-12 | podstawy publicznego prawa bankowego | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Omawianie kazusów | 20 |
A-W-2 | Opracowywanie referatów | 20 |
A-W-3 | Analiza ryzyk związanych z dyscypliną finansów publicznych | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena zdolności samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sposobu rozumowania i zastosowania w praktyce (kazusy) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu (elementy testowe, opisowe oraz rozwiązywanie kazusów) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D8/2_W03 Rozumie instytucje publicznego prawa finansowego. | Z_1A_W03, Z_1A_W04 | S1A_W02, S1A_W03 | C-1, C-3, C-2 | T-W-11, T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-12, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Z_1A_D8/2_W2 Rozumie instytucjie publicznego prawa finansowego | Z_1A_W10, Z_1A_W13 | S1A_W07, S1A_W08 | C-1, C-3, C-2 | T-W-11, T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-12, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D8/2_U01 Potrafi ocenić swoje działanie i ich prawne oraz społeczne skutki. | Z_1A_U04, Z_1A_U08, Z_1A_U17 | S1A_U03, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09 | C-1, C-3, C-2 | T-W-11, T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-12, T-W-2, T-W-3 | M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Z_1A_D8/2_U02 Potrafi wykorzystać dobytą wiedzę w celu sprawnego działania. | Z_1A_U03, Z_1A_U04 | S1A_U02, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08 | C-1, C-3, C-2 | T-W-11, T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-12, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Z_1A_D8/2_U03 Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy i planowania w oparciu o nią swoich działań. | Z_1A_U05, Z_1A_U17 | S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06 | C-1, C-3, C-2 | T-W-11, T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D8/2_K01 Potraf realizować powierzone zadania. | Z_1A_K03 | S1A_K03 | C-1, C-3, C-2 | T-W-11, T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-12, T-W-2, T-W-3 | M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Z_1A_D8/2_K02 Skutecznie rezlizuje zadania z uwględnieniem norm prawnych i słusznościowych. | Z_1A_K08, Z_1A_K01 | S1A_K01, S1A_K04, S1A_K06 | C-1, C-3, C-2 | T-W-11, T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-12, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D8/2_W03 Rozumie instytucje publicznego prawa finansowego. | 2,0 | Student nie rozumie instytucji publicznego prawa finansowego |
3,0 | Student rozumie instytucje publicznego prawa finansowego w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student rozumie instytucje publicznego prawa finansowego w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Student rozumie instytucje publicznego prawa finansowego w stopniu dobrym | |
4,5 | Student rozumie instytucje publicznego prawa finansowego w stopniu większym niż dobry | |
5,0 | Student rozumie instytucje publicznego prawa finansowego w stopniu bardzo dobrym | |
Z_1A_D8/2_W2 Rozumie instytucjie publicznego prawa finansowego | 2,0 | Student nie rozumie instytucji publicznego prawa finasowego |
3,0 | Student rozumie instytucje prawa finasowego w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student rozumie instytucje publicznego prawa finasowego w stppniu wiecej niz dostatecznym | |
4,0 | student rzumie instytucje publicznego prawa finansowego w stopniu dobrym | |
4,5 | student rozumie instytucje prawa finansowego w stopniu wiecej niz dobrym | |
5,0 | student rozumie instytucje prawa finansowego w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D8/2_U01 Potrafi ocenić swoje działanie i ich prawne oraz społeczne skutki. | 2,0 | Student nie potrafi ocenic swojego działania i jego prawnych oraz społecznych skutków |
3,0 | Student potrafi ocenic skutki swojego działan i ich prawne oraz społeczne skutki w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi ocenic skutki swojego działan i ich prawne oraz społeczne skutki w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Student potrafi ocenic skutki swojego działan i ich prawne oraz społeczne skutki w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi ocenic skutki swojego działan i ich prawne oraz społeczne skutki w stopniu większym niż dobry | |
5,0 | Student potrafi ocenic skutki swojego działan i ich prawne oraz społeczne skutki w stopniu bardzo dobrym | |
Z_1A_D8/2_U02 Potrafi wykorzystać dobytą wiedzę w celu sprawnego działania. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystac zdobytej wiedzy w celu sprawnego działania |
3,0 | Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze w celu sprawnego działania w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze w celu sprawnego działania w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze w celu sprawnego działania w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze w celu sprawnego działania w stopniu większym niż dobry | |
5,0 | Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze w celu sprawnego działania w stopniu bardzo dobrym | |
Z_1A_D8/2_U03 Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy i planowania w oparciu o nią swoich działań. | 2,0 | Student nie posiada umiejetnosci wykorzystania wiedzy i planowania w oparciu o nia swoich działan |
3,0 | Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze i planowac w oparciu o nia swoje działania w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze i planowac w oparciu o nia swoje działania w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze i planowac w oparciu o nia swoje działania w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze i planowac w oparciu o nia swoje działania w stopniu większym niż dobry | |
5,0 | Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze i planowac w oparciu o nia swoje działania w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D8/2_K01 Potraf realizować powierzone zadania. | 2,0 | Student nie potrafi realizowac powierzonych mu zadan |
3,0 | Student potrafi realizowac powierzone mu zadania w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi realizowac powierzone mu zadania w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Student potrafi realizowac powierzone mu zadania w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi realizowac powierzone mu zadania w stopniu większym niż dobry | |
5,0 | Student potrafi realizowac powierzone mu zadania w stopniu bardzo dobrym | |
Z_1A_D8/2_K02 Skutecznie rezlizuje zadania z uwględnieniem norm prawnych i słusznościowych. | 2,0 | Student nie potrafi realizowac zadan z uwzglednieniem norm prawnych i słusznosciowych |
3,0 | Student potrafi realizowac powierzone mu zadania z uwzglednieniem norm prawnych i słusznosciowych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi realizowac powierzone mu zadania z uwzglednieniem norm prawnych i słusznosciowych w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Student potrafi realizowac powierzone mu zadania z uwzglednieniem norm prawnych i słusznosciowych w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi realizowac powierzone mu zadania z uwzglednieniem norm prawnych i słusznosciowych w stopniu większym niż dobry | |
5,0 | Student potrafi realizowac powierzone mu zadania z uwzglednieniem norm prawnych i słusznosciowych w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- A. Gomułowicz, J. Małecki, Podatki i prawo podatkowe, LexisNexis, Warszawa, 2008
- H. Kisilowska (red.), Nieruchomości. Zagadnienia prawne, LexisNexis, Warszawa, 2005
- L. Etel, Podatek od nieruchomości, rolny, leśny., CH Beck, Warszawa, 2005
- W. Wójtowicz, Zarys finansów publicznych i prawa finansowego, Wolters Kluwer, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- M. Kotulski, Podatek od nieruchomości w praktyce i orzecznictwie, LexsisNexsis, Warszawa, 2002