Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie

Sylabus przedmiotu Informacja w strategiach finansowania przedsiębiorstwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informacja w strategiach finansowania przedsiębiorstwa
Specjalność Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Finansów
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zbaraszewski <Wojciech.Zbaraszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Emilia Barej-Kaczmarek <Emilia.Barej@zut.edu.pl>, Anna Czarny <Anna.Czarny@zut.edu.pl>, Dawid Dawidowicz <Dawid.Dawidowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 0,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość mikroekonomii.
W-2Znajomość makroekonomii.
W-3Znajomość podstaw finansów przedsiębiorstw.
W-4Znajomość analizy finansowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinien posiadać umiejętność podejmowania decyzji dotyczących strategii finansowych przedsiębiorstwa.
C-2Student powinien nabyć umiejętności podejmowania bieżących i strategicznych decyzji w przedsiębiorstwie.
C-3Student powinien posiadać wiedzę dotyczącą pozyskiwania źródeł finansowania niezbędnych do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa.
C-4Student powinien posiadać umiejętność dokonania podstawowej analizy finansowej przedsiębiorstwa.
C-5Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza strategii finansowania działalności - ujęcie sytuacyjne2
T-A-2Koszt i struktura kapitału w przedsiębiorstwie.2
T-A-3Optymalizacja struktury kapitału w przedsiębiorstwie.4
T-A-4Interpretacja informacji a struktura kapitału2
10
wykłady
T-W-1Pojęcie strategii finnasowania dzialalności w przedsiębiorstwie.1
T-W-2Charakterystyka strategii finansowania.1
T-W-3Planowanie stretegiczne a planowanie finnasowe.1
T-W-4Zarządzanie kapitałem obrotowym netto w przedsiębiorstwie.1
T-W-5Narządzia oceny strategii finansowania dzialalności z uwzględneniem dźwifni finnasowej, operacyjnej i połączonej.1
T-W-6Strategie płynności finansowej.2
T-W-7Polityka wypłaty dywidendy w strategii finnasowawej przedsiębiorstwa.2
T-W-8Elementy inżynierii finansowej.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowywanie się do zajęć.1
A-A-2Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.10
A-A-3Rozwiązywanie zadań.1
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia.3
15
wykłady
A-W-1Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.2
A-W-2Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu.3
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Metoda przypadków.
M-4Wykład multimedialny.
M-5Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/ audytoriach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/20_W01
Student posiada wiedzę na temat zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa.
Z_1A_W10S1A_W07C-3, C-4T-W-4, T-W-7M-3, M-4, M-5S-1, S-2
Z_1A_D5/20_W02
Student posiada wiedzę na temat kształtu struktrury kapitału w przedsiębiorstwie.
Z_1A_W11S1A_W07C-3, C-4T-W-1, T-W-6M-1, M-3, M-4S-1, S-2
Z_1A_D5/20_W03
Student posiada wiedzę dotyczącą identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa.
Z_1A_W12S1A_W08, S1A_W09C-2, C-3T-W-6, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/20_U01
Student posiada umiejętność oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał poniżej 60% punktów.
Z_1A_U02S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04C-1, C-2, C-4T-W-3, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2
Z_1A_D5/20_U02
Student posiada umiejętność analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych.
Z_1A_U06S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08C-2, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-5M-1, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/20_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
Z_1A_K01S1A_K01, S1A_K06C-5T-W-3, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/20_W01
Student posiada wiedzę na temat zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat składników majątku przedsiębiorstwa ani na temat sposobów zarządzania nimi. Z testu uzyskał poniżej 60% punktów.
3,0Student posiada wiedze na temat poszczególnych rodzajów majątku w przedsiębiorstwie oraz ich znaczenia dla działalności przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 60-67% punktów.
3,5Student posiada wiedze na temat poszczególnych rodzajów majątku w przedsiębiorstwie oraz ich znaczenia dla działalności przedsiębiorstwa, ich miejsca w sprawozdaniu finansowym. Z testu uzyskał 68-75% punktów.
4,0Student posiada wiedzę na temat poszczególnych rodzajów majątku w przedsiebiorstwie, zna teoretyczne podstawy zarządzania nimi, określanai ich znaczenia dla działalności przedsiebiorstwa oraz ich miejsca w sprawozdaniu finansowym. Z testu uzyskał 76-83% punktów.
4,5Student posiada wiedzę z zakresu zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa, zna teoretyczne podstawy oceny przedsięwzięć inwestycyjnych przez pryzmat struktury majątkowej. Z testu uzyskał 84-91% punktów.
5,0Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał conajmniej 92% punktów.
Z_1A_D5/20_W02
Student posiada wiedzę na temat kształtu struktrury kapitału w przedsiębiorstwie.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat struktury kapitału.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat struktury kapitałowej w przedsiębiorstwie oraz jej znaczenie dla działalności przedsiębiorstwa.
3,5Student posiada podstawową wiedzę na temat struktury kapitałowej w przedsiębiorstwie oraz jej znaczenie dla działalności przedsiębiorstwa, jej miejsce w sprawozdaniu finansowym.
4,0Student posiada wiedzę na temat struktury kapitałowej w przedsiębiorstwie, zna teoretyczne podstawy zarządzania strukturą kapitału oraz jej znaczenia dla działalności przedsiębiorstwa i jej miejsca w sprawozdaniu finansowym.
4,5Student posiada wiedzę z zakresu zarządzania strukturą kapitału przedsiębiorstwa, zna teoretyczne podstawy oceny przedsięwzięć inwestycyjnych przez pryzmat struktury kapitałowej.
5,0Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zarządzania strukturą kapitału przedsiębiorstwa.
Z_1A_D5/20_W03
Student posiada wiedzę dotyczącą identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku.
3,5Student posiada podstawową wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku oraz działalności operacyjnej przedsiębiorstwa.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku oraz działalności operacyjnej przedsiębiorstwa.
4,5Student posiada dobrą wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku, symptomów zagrożenia upadłością.
5,0Student posiada szeroką wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku, symptomów zagrożenia upadłością.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/20_U01
Student posiada umiejętność oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał poniżej 60% punktów.
2,0Student nie posiada umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał poniżej 60% punktów.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu oceny przedsięwzięć inwestycyjnych, sytuacji majątkowo-kapitałowej przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 60-67% punktów.
3,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu oceny przedsięwzięć inwestycyjnych, sytuacji majątkowo-kapitałowej przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 68-75% punktów.
4,0Student posiada dobre umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 76-83% punktów.
4,5Student posiada dobre umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa, potrafi wyciągać wnioski z informacji na temat otoczenia dalszego i bliższego przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 84-91% punktów.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa, potrafi wyciągać wnioski z informacji na temat otoczenia dalszego i bliższego przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał conajmniej 92% punktów.
Z_1A_D5/20_U02
Student posiada umiejętność analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych.
2,0Student nie posiada umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał poniżej 60% punktów.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu analizy finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o najważniejsze reguły i wskaźniki finasowe. Z testu uzyskał 60-67% punktów.
3,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o reguły i wskaźniki finasowe. Z testu uzyskał 68-75% punktów.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych. Z testu uzyskał 76-83% punktów.
4,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych, a także oceny sytuacji finansowej otoczenia dalszego i bliższego. Z testu uzyskał 84-91% punktów.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych, a także oceny sytuacji finansowej otoczenia dalszego i bliższego. Z testu uzyskał conajmniej 92% punktów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/20_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku finansowym
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. W. Bień, Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2005
  2. G.Michalska, Strategie finansowe przedsiębiorstw, ODDK, Gdańsk, 2009
  3. B.Kołosowska, A.Tokarski, M.Tokarski, E.Chojnacka, Strategie finansowania działalności przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2006
  4. M.Sierpińska, D.Wędzki, Zarządzanie płynnością przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, 2007
  5. A.Duliniec, Finansowanie przedsiębiorstwa. Strategie i instrumenty., PWE, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. A. Duliniec, Finansowanie przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2010
  2. J. Grzywacz, Kapitał w przedsiębiorstwie i jego struktura, SGH, Warszawa, 2008
  3. M. Sierpińska, T. Jachna, Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa, 2009
  4. pod red. J. Fryc, J. Jaworski, Współczesne przedsiębiorstwo. Zasobowe czynniki sukcesu w konkurencyjnym otoczeniu, WSB, Gdańsk, 2009
  5. M. Hamrol, Analiza przedsiębiorstwa - ujęcie sytuacyjne, AE w Poznaniu, Poznań, 2005
  6. J.Ickiewicz, Pozyskiwanie, koszt i struktura kapitału w przedsiębiorstwie, SGH, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza strategii finansowania działalności - ujęcie sytuacyjne2
T-A-2Koszt i struktura kapitału w przedsiębiorstwie.2
T-A-3Optymalizacja struktury kapitału w przedsiębiorstwie.4
T-A-4Interpretacja informacji a struktura kapitału2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie strategii finnasowania dzialalności w przedsiębiorstwie.1
T-W-2Charakterystyka strategii finansowania.1
T-W-3Planowanie stretegiczne a planowanie finnasowe.1
T-W-4Zarządzanie kapitałem obrotowym netto w przedsiębiorstwie.1
T-W-5Narządzia oceny strategii finansowania dzialalności z uwzględneniem dźwifni finnasowej, operacyjnej i połączonej.1
T-W-6Strategie płynności finansowej.2
T-W-7Polityka wypłaty dywidendy w strategii finnasowawej przedsiębiorstwa.2
T-W-8Elementy inżynierii finansowej.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowywanie się do zajęć.1
A-A-2Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.10
A-A-3Rozwiązywanie zadań.1
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia.3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.2
A-W-2Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu.3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D5/20_W01Student posiada wiedzę na temat zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W10zna podstawowe regulacje prawne warunkujące działalność podmiotów gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-3Student powinien posiadać wiedzę dotyczącą pozyskiwania źródeł finansowania niezbędnych do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa.
C-4Student powinien posiadać umiejętność dokonania podstawowej analizy finansowej przedsiębiorstwa.
Treści programoweT-W-4Zarządzanie kapitałem obrotowym netto w przedsiębiorstwie.
T-W-7Polityka wypłaty dywidendy w strategii finnasowawej przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków.
M-4Wykład multimedialny.
M-5Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/ audytoriach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat składników majątku przedsiębiorstwa ani na temat sposobów zarządzania nimi. Z testu uzyskał poniżej 60% punktów.
3,0Student posiada wiedze na temat poszczególnych rodzajów majątku w przedsiębiorstwie oraz ich znaczenia dla działalności przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 60-67% punktów.
3,5Student posiada wiedze na temat poszczególnych rodzajów majątku w przedsiębiorstwie oraz ich znaczenia dla działalności przedsiębiorstwa, ich miejsca w sprawozdaniu finansowym. Z testu uzyskał 68-75% punktów.
4,0Student posiada wiedzę na temat poszczególnych rodzajów majątku w przedsiebiorstwie, zna teoretyczne podstawy zarządzania nimi, określanai ich znaczenia dla działalności przedsiebiorstwa oraz ich miejsca w sprawozdaniu finansowym. Z testu uzyskał 76-83% punktów.
4,5Student posiada wiedzę z zakresu zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa, zna teoretyczne podstawy oceny przedsięwzięć inwestycyjnych przez pryzmat struktury majątkowej. Z testu uzyskał 84-91% punktów.
5,0Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał conajmniej 92% punktów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D5/20_W02Student posiada wiedzę na temat kształtu struktrury kapitału w przedsiębiorstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W11zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości, instrumenty i zasady zarządzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-3Student powinien posiadać wiedzę dotyczącą pozyskiwania źródeł finansowania niezbędnych do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa.
C-4Student powinien posiadać umiejętność dokonania podstawowej analizy finansowej przedsiębiorstwa.
Treści programoweT-W-1Pojęcie strategii finnasowania dzialalności w przedsiębiorstwie.
T-W-6Strategie płynności finansowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Metoda przypadków.
M-4Wykład multimedialny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/ audytoriach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat struktury kapitału.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat struktury kapitałowej w przedsiębiorstwie oraz jej znaczenie dla działalności przedsiębiorstwa.
3,5Student posiada podstawową wiedzę na temat struktury kapitałowej w przedsiębiorstwie oraz jej znaczenie dla działalności przedsiębiorstwa, jej miejsce w sprawozdaniu finansowym.
4,0Student posiada wiedzę na temat struktury kapitałowej w przedsiębiorstwie, zna teoretyczne podstawy zarządzania strukturą kapitału oraz jej znaczenia dla działalności przedsiębiorstwa i jej miejsca w sprawozdaniu finansowym.
4,5Student posiada wiedzę z zakresu zarządzania strukturą kapitału przedsiębiorstwa, zna teoretyczne podstawy oceny przedsięwzięć inwestycyjnych przez pryzmat struktury kapitałowej.
5,0Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zarządzania strukturą kapitału przedsiębiorstwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D5/20_W03Student posiada wiedzę dotyczącą identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W12identyfikuje procesy zmian w organizacjach, charakteryzuje ewolucję struktur organizacyjnych oraz wskazuje na czynniki strukturotwórcze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-2Student powinien nabyć umiejętności podejmowania bieżących i strategicznych decyzji w przedsiębiorstwie.
C-3Student powinien posiadać wiedzę dotyczącą pozyskiwania źródeł finansowania niezbędnych do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa.
Treści programoweT-W-6Strategie płynności finansowej.
T-W-8Elementy inżynierii finansowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/ audytoriach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku.
3,5Student posiada podstawową wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku oraz działalności operacyjnej przedsiębiorstwa.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku oraz działalności operacyjnej przedsiębiorstwa.
4,5Student posiada dobrą wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku, symptomów zagrożenia upadłością.
5,0Student posiada szeroką wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku, symptomów zagrożenia upadłością.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D5/20_U01Student posiada umiejętność oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał poniżej 60% punktów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U02jest przygotowany do realizacji podstawowych funkcji zarządzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powinien posiadać umiejętność podejmowania decyzji dotyczących strategii finansowych przedsiębiorstwa.
C-2Student powinien nabyć umiejętności podejmowania bieżących i strategicznych decyzji w przedsiębiorstwie.
C-4Student powinien posiadać umiejętność dokonania podstawowej analizy finansowej przedsiębiorstwa.
Treści programoweT-W-3Planowanie stretegiczne a planowanie finnasowe.
T-W-5Narządzia oceny strategii finansowania dzialalności z uwzględneniem dźwifni finnasowej, operacyjnej i połączonej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/ audytoriach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał poniżej 60% punktów.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu oceny przedsięwzięć inwestycyjnych, sytuacji majątkowo-kapitałowej przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 60-67% punktów.
3,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu oceny przedsięwzięć inwestycyjnych, sytuacji majątkowo-kapitałowej przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 68-75% punktów.
4,0Student posiada dobre umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 76-83% punktów.
4,5Student posiada dobre umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa, potrafi wyciągać wnioski z informacji na temat otoczenia dalszego i bliższego przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 84-91% punktów.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa, potrafi wyciągać wnioski z informacji na temat otoczenia dalszego i bliższego przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał conajmniej 92% punktów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D5/20_U02Student posiada umiejętność analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U06posiada umiejętność efektywnego zarządzania zasobami organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-2Student powinien nabyć umiejętności podejmowania bieżących i strategicznych decyzji w przedsiębiorstwie.
C-4Student powinien posiadać umiejętność dokonania podstawowej analizy finansowej przedsiębiorstwa.
Treści programoweT-W-1Pojęcie strategii finnasowania dzialalności w przedsiębiorstwie.
T-W-2Charakterystyka strategii finansowania.
T-W-5Narządzia oceny strategii finansowania dzialalności z uwzględneniem dźwifni finnasowej, operacyjnej i połączonej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Metoda przypadków.
M-4Wykład multimedialny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/ audytoriach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał poniżej 60% punktów.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu analizy finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o najważniejsze reguły i wskaźniki finasowe. Z testu uzyskał 60-67% punktów.
3,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o reguły i wskaźniki finasowe. Z testu uzyskał 68-75% punktów.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych. Z testu uzyskał 76-83% punktów.
4,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych, a także oceny sytuacji finansowej otoczenia dalszego i bliższego. Z testu uzyskał 84-91% punktów.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych, a także oceny sytuacji finansowej otoczenia dalszego i bliższego. Z testu uzyskał conajmniej 92% punktów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D5/20_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K01jest przygotowany do uczenia się przez całe życie doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-5Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
Treści programoweT-W-3Planowanie stretegiczne a planowanie finnasowe.
T-W-6Strategie płynności finansowej.
T-W-7Polityka wypłaty dywidendy w strategii finnasowawej przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku finansowym
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0