Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie zasobami ludzkimi
Sylabus przedmiotu Socjologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Socjologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Bielec <Jerzy.Bielec@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna z zakresu wiedzy o społeczeństwie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy z podstaw socjologii, w szczególności w zakresie zasad funkcjonowania różnych typów zbiorowości społecznych, organizacji, instytucji, podstaw kształtowania się społeczeństwa, struktury społecznej oraz ładu społecznego. |
C-2 | Opanowanie podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśnienia społecznych zachowań grup i jednostek. |
C-3 | Uzyskanie kompetencji umożliwiających socjologiczną ocenę procesów i zjawisk społecznych. Nabycie kompetencji w zakresie stosowania aparatu pojęciowego socjologii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Socjologia jako nauka wyjaśniająca zjawiska społeczne. Przedmiot i zakres zainteresowań socjologii. Praktyczne zastosowanie socjologii. | 3 |
T-W-2 | Człowiek jako istota społeczna. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego. Kulturowy i społeczny wymiar formowania się osobowości. Cechy osobowości a dobór zawodu. | 4 |
T-W-3 | Ład społeczny. Rola norm, wartości, instytucji w ustanawianiu porządku społecznego. Stosunki i więzi społeczne. Przyczyny anomii i dewiacji. | 2 |
T-W-4 | Struktura społeczna i jej wymiary, role społeczne i ich układ. Podstawy nierówności społecznych. Marginalizacja, bezrobocie, pauperyzacja. | 3 |
T-W-5 | Grupy społeczne - wybrane aspekty dynamiki. Organizacja formalna i nieformalna w przedsiębiorstwie. Relacje zawodowe i osobiste. | 4 |
T-W-6 | Wybrane elementy z metodologii socjologii: struktura procesu badawczego, metody i techniki badań socjologicznych, praktyczne prowadzenie projektu badawczego. | 7 |
T-W-7 | Charakterystyka dynamiki procesów i opis najważniejszych zjawisk społecznych współczesnego świata: modernizacja, globalizacja, migracja, urbanizacja, sekularyzacja, zmiany demograficzne, rozwój mass-mediów. | 2 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 25 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia z przedmiotu. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie badania i raportu badawczego. | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie z lektury na wykład konwersatoryjny. | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład konwesatoryjny. |
M-3 | Wykład problemowy. Studia przypadków. |
M-4 | Prezentacja multimedialna, np. z wykorzystaniem filmu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Projekt badawczy polegający na przygotowaniu prostego wywiadu lub ankiety wraz z omówieniem. |
S-2 | Ocena formująca: Aktywność merytoryczna - np. w formie odpowiedzi na zadawane na wykładach lub konsultacjach pytania oraz aktywności w trakcie wykładu konwersatoryjnego. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie pytań wymagających podania definicji i przykładu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_A9_W01 Definiuje i posługuje się pojęciami z zakresu socjologii. Zna i umie omówić zagadnienia stanowiące treści programowe z zakresu przedmiotu socjologia. | Z_1A_W05, Z_1A_W02, Z_1A_W06 | S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_A9_U01 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych. | Z_1A_U04, Z_1A_U01 | S1A_U01, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08 | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Z_1A_A9_U02 Potrafi prawidłowo interpretować oraz prognozować praktyczne skutki wybranych procesów i zjawisk społecznych związanych z wykorzystaniem metod i technik socjologicznych. Potrafi sporządzić raport z obejmującymi zarówno opis procesu jak i wyników badania. | Z_1A_U18, Z_1A_U07, Z_1A_U15, Z_1A_U01, Z_1A_U14 | S1A_U01, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09 | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_A9_K01 Posiada kompetencje w zakresie organizacji pracy własnej i zespołu pozwalające na realizację projektu badawczego w małym zespole badawczym. Potrafi wyznaczać cele, dzielić zadania i realizować projekt. | Z_1A_K09, Z_1A_K03, Z_1A_K04, Z_1A_K10, Z_1A_K02, Z_1A_K08 | S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05 | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_A9_W01 Definiuje i posługuje się pojęciami z zakresu socjologii. Zna i umie omówić zagadnienia stanowiące treści programowe z zakresu przedmiotu socjologia. | 2,0 | Nie opanował aparatu pojęciowego z zakresu socjologii i nie potrafi wyjaśnić na czym polega perspektywa socjologiczna w wyjaśnianiu mechanizmów życia społecznego. |
3,0 | Operuje aparatem pojęciowym z zakresu socjologii na poziomie elementarnym. Potrafi wymienić podstawowe metody i techniki badawcze socjologii, rozumie i umie wyjaśnić specyfikę perspektywy socjologicznej w analizowaniu i wyjaśnianiu faktów społecznych. | |
3,5 | Operuje aparatem pojęciowym z zakresu socjologii na poziomie elementarnym. Potrafi wymienić podstawowe metody i techniki badawcze socjologii, rozumie i umie wyjaśnić specyfikę perspektywy socjologicznej w analizowaniu i wyjaśnianiu faktów społecznych; rozumie czym jest struktura społeczna i jaki ma wpływ na społeczne i ekonomiczne zachowania podmiotów życia społecznego. | |
4,0 | Opanował wiedzę opisującą i wyjaśniającą mechanizmy życia społecznego, potrafi wyjaśnić rolę kultury w kształtowaniu postaw i zachowań ludzi. Zna metody i techniki badań socjologicznych. | |
4,5 | Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między kulturą, strukturą społeczną, formalną organizacją społeczeństwa a gospodarką. Zna metody i techniki badań socjologicznych. | |
5,0 | Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między kulturą, strukturą społeczną, formalną organizacją społeczeństwa a gospodarką. Potrafi samodzielnie dokonać analizy społecznych. Zna metody i techniki badań socjologicznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_A9_U01 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych. | 2,0 | Nie dostrzega i nie rozumie zjawisk i procesów społecznych otaczającego świata. |
3,0 | Dokonuje powierzchownego oglądu życia społecznego, dostrzega jednak stałość i powtarzalność zjawisk i procesów społecznych. | |
3,5 | Dokonuje samodzielnej analizy nieskomplikowanych zjawisk i procesów społecznych. | |
4,0 | Dokonuje całościowego opisu i analizy zjawisk i procesów społecznych istotnych dla kondycji społeczeństw. | |
4,5 | Dostrzega, rozumie i potrafi wyjaśnić przesłanki warunkujące przebieg konkretnych zjawisk i procesów społecznych. | |
5,0 | Każdą istotną zmianę społeczną potrafi umiejscowić we właściwym społecznym kontekście i wyjaśnić przesłanki jej zaistnienia oraz przebiegu. | |
Z_1A_A9_U02 Potrafi prawidłowo interpretować oraz prognozować praktyczne skutki wybranych procesów i zjawisk społecznych związanych z wykorzystaniem metod i technik socjologicznych. Potrafi sporządzić raport z obejmującymi zarówno opis procesu jak i wyników badania. | 2,0 | Nie rozumie zjawisk i procesów społecznych otaczającego świata społecznego, nie potrafi przewidzieć ich następstw. |
3,0 | Umie prawidłowo zinterpretować i przewidzieć skutki elementarnych zachowań ludzi, w tym w sferze ekonomicznej. Potrafi wymienić podstawowe techniki i metody badawcze, ma problem z ich poprawnym stosowaniem. | |
3,5 | Potrafi wskazać podstawowe kompleksy zjawisk i procesów społecznych działalnością człowieka i dokonać prognozy dalszego ich przebiegu. Potrafi na ogół poprawnie zastosować techniki i metody socjologiczne. | |
4,0 | W oparciu o posiadany aparat pojęciowy umie dokonać analizy wszystkich ważnych zjawisk i procesów społecznych, w tym oddziałujących na ekonomiczną sferę życia człowieka. Prawidłowo identyfikuje prawidłowości i trendy a także poprawnie zastosować metody i techniki. | |
4,5 | W oparciu o posiadany aparat pojęciowy umie dokonać analizy wszystkich ważnych zjawisk i procesów społecznych, w tym oddziałujących na ekonomiczną sferę życia człowieka. Prawidłowo identyfikuje prawidłowości i trendy. Dzięki zastosowanym narzędziom jest wstanie sformułować elementarną ocenę dotyczącą możliwego przebiegu wydarzeń. | |
5,0 | W oparciu o całościową wiedzę odnoszącą się do zjawisk i procesów warunkujących fakty społeczne i ekonomiczne a także zastosowaniu dobrze dobranych metod i technik umie w sposób wyczerpujący sformułować właściwą dla danej sytuacji ocenę. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_A9_K01 Posiada kompetencje w zakresie organizacji pracy własnej i zespołu pozwalające na realizację projektu badawczego w małym zespole badawczym. Potrafi wyznaczać cele, dzielić zadania i realizować projekt. | 2,0 | Nie ma żadnej wiedzy na temat dynamiki grupy i zjawisk interpersonalnych w niej zachodzących. Nie zna zasad organizacji pracy zespołu. Nie potrafi wskazać priorytetów w działaniu. |
3,0 | Rozumie podstawowe zasady funkcjonowania zespołu zadaniowego. Wymienia priorytety i określa zadania, ale miernie nimi zarządza. | |
3,5 | Na bazie wiedzy o zjawiskach zachodzących w grupie potrafi osiągnąć poprawny, choć z usterkami efekt pracy zespołowej. | |
4,0 | Jest świadomy priorytetów, poprawnie sporządza raport, poprawnie prowadzi proces badawczy i współpracę w grupie. | |
4,5 | Zna metody i techniki funkcjonowania zespołu zadaniowego. Jest świadomy wagi współpracy i niebezpieczeństw wynikających z niewłaściwie pojętej rywalizacji. Potrafi współpracować i osiągać dobre efekty. | |
5,0 | Efekty pracy zespołowej są na wysokim poziomie. Podział priorytetów, zadań i obowiązków, systematyczność pracy i rozwiązanie problemów wskazuje na umiejętne łączenie wiedzy i praktyki. |
Literatura podstawowa
- Walczak-Duraj D., Socjologia dla ekonomistów, PWE, Warszawa, 2010
- Goodman N., Wstęp do socjologii, Zysk i S-ka, Poznań, 1997
- Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Karwińska A., Odkrywanie socjologii. Podręcznik dla ekonomistów, PWN, Warszawa, 2008
- Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Znak, Kraków, 2002
- Babbie E., Istota socjologii, PWN, Warszawa, 2007