Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
Sylabus przedmiotu Ekologiczne aspekty zarządzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologiczne aspekty zarządzania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wybrane aspekty wiedzy z zakresu mikroekonomii i zarządzania. Podstawowa wiedza z zakresu biologii, w tym ekologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu ekologicznych aspektów zarządzania środowiskiem, w tym w turystyce. |
C-2 | Rozumienie wpływu środowiska na przedsiębiorstwo oraz gospodarki na środowisko. |
C-3 | Znajomość i umiejętność interpretacji zjawisk oraz przepisów w zakresie zarządzania uwzględniającego zrównoważony rozwój. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przedsiębiorstwo i jego interakcja ze środowiskiem. | 2 |
T-A-2 | Instrumenty polityki ekologicznej państwa a funkcjonowanie przedsiębiorstwa. | 2 |
T-A-3 | Zrównoważony rozwój regionów w Polsce i Unii Europejskiej. | 2 |
T-A-4 | Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie na przykładzie branży turystycznej. | 4 |
T-A-5 | Praktyczne stosowanie systemu Ocen Oddziaływania na Środowisko. | 2 |
T-A-6 | Raport o oddziaływaniu przedsięwzięć gospodarczych na środowisko. Case Study. | 2 |
T-A-7 | Ekostrategie na przykładzie przedsiębiorstwa turystycznego. Proces budowy strategii uwzględniającej aspekty ekologiczne. Case Study. | 2 |
T-A-8 | Programy ekologiczne a istniejące koncepcje zarządzania. Ekologia jako element strategii przedsiębiorstw. | 4 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Problemy ekonomiczne ochrony środowiska. | 2 |
T-W-2 | Instrumenty zarządzania ekologicznego na przykładzie branży turystycznej. | 2 |
T-W-3 | Zarządzanie ekologiczne przedsiębiorstwem. System zarządzania środowiskowego. | 2 |
T-W-4 | Integracja systemów jakości i ochrony środowiska w przedsiębiorstwie. | 2 |
T-W-5 | System oddziaływania na środowisko i jego znaczenie (na przykładzie branży turystycznej). | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 12 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-W-2 | Lektura literatury przedmiotu. | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 3 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (opowiadanie, opis, wyjaśnianie). |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna). |
M-3 | Metody eksponujące ( film, ekspozycja). |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test z zakresu materiału realizowany na ostatnich zajęciach, czas na test do 1h zegarowej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_E9_W01 Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią. Posiada wiedzę w zakresie przedsiębiorczości zgodnej z ekologicznymi zasadami gospodarowania. | Z_1A_W04, Z_1A_W15 | S1A_W03, S1A_W11 | C-1, C-2, C-3 | T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_E9_U01 Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu w grupie oraz zaprezentowania go. | Z_1A_U03 | S1A_U02, S1A_U06 | C-2, C-3 | T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-W-5 | M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_E9_K01 Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE. | Z_1A_K07 | S1A_K03 | C-2, C-3 | T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_E9_W01 Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią. Posiada wiedzę w zakresie przedsiębiorczości zgodnej z ekologicznymi zasadami gospodarowania. | 2,0 | Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi. |
3,0 | Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie od ok. 50%. | |
3,5 | Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie ok. 60%. | |
4,0 | Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie ok. 70%. | |
4,5 | Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa lub test na poziomie ok. 80%. | |
5,0 | Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie ok. 90%. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_E9_U01 Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu w grupie oraz zaprezentowania go. | 2,0 | Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami. |
3,0 | Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi. | |
3,5 | Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi. | |
4,0 | Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy. | |
4,5 | Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa. | |
5,0 | Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_E9_K01 Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE. | 2,0 | Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedz |
3,0 | Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie powyżej 50%. | |
3,5 | Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie od ok. 60%. | |
4,0 | Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie od ok. 70%. | |
4,5 | Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa lub test na poziomie ok. 80%. | |
5,0 | Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie ok. 90%. |
Literatura podstawowa
- Świetlikowska U., Agroturystyka, FAPA, Warszawa, 2000
- Fiedor B., Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych, Wyd. C.H. Beck, Warszawa, 2002
- Gołembski G., Przedsiebiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej, AE, Poznań, 1997
Literatura dodatkowa
- Górka K., Poskrobko B., Radecki W., Ochrona środowiska, PWE, Warszawa, 2005
- Kozłowski S., Ekorozwój – wyzwanie XXI wieku, PWN, Warszawa, 2000
- Janikowski R., Zarządzanie ekologiczne, Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ, Warszawa, 1999