Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: inteligentne aplikacje komputerowe

Sylabus przedmiotu Programowanie komponentowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Programowanie komponentowe
Specjalność projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Wierciński <Tomasz.Wiercinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,10,62egzamin
laboratoriaL2 16 2,90,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymaganie podstawowe: znajomość przynajmniej jednego języka obiektowego.
W-2Wymaganie uzupełniające: umiejętność tworzenia GUI w jednej z technologii (Java lub .C#)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z programowaniem zorientowanym komponentowo
C-2Przedstawienie standardów programowania komponentowego
C-3Nauczenie praktycznych posługiwania się technologiami komponentowymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Bibliteki dynamiczne C++, Java, C#4
T-L-2Technologie komunikacyjne - Java RMI, CORBA4
T-L-3Web services4
T-L-4Java EE4
16
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematu komponentow1
T-W-2Biblioteki ladowane dynamicznie2
T-W-3Technologie komunikacyjne - Java RMI, CORBA3
T-W-4Wprowadzenie do Web services2
T-W-5Wprowadzenie do EJB2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych16
A-L-2Samodzielne przygotowanie do zajęć20
A-L-3Samodzielna praca nad zadaniami32
A-L-4Udział w konsultacjach2
70
wykłady
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie15
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podejąca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy na laboratorium
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
S-3Ocena podsumowująca: Test z pytaniami praktycznymi w formie wyboru i opisu
S-4Ocena formująca: Ocena stopnia realizacji zadania po każdym ćwiczeniu laboratoryjnym

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/5_W01
Student zna i rozumie zagadnienia programowania zorientowanego komponentowo
I_2A_W04, I_2A_W09, I_2A_W05T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1S-3
I_2A_D16/5_W02
Student zna standardy i technologie stosowane w programowaniu zorientowanym komponentowo
I_2A_W07, I_2A_W04, I_2A_W10, I_2A_W05T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07C-2T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/5_U01
Student potrafi zaprojektować i zaimplementować aplikacje w wybranych technologiach kompoentowych
I_2A_U04, I_2A_U03, I_2A_U02, I_2A_U07, I_2A_U06, I_2A_U05T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18C-3, C-2, C-1T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-1
I_2A_D16/5_U02
Student potrafi zaprojektować i zaimplementować aplikację w wybranej technologii komponentowej
I_2A_U04, I_2A_U07, I_2A_U12T2A_U07, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/5_K01
Student ma potrzebę kreatywnego i twórczego myślenia ukierunkowanego na rozwiązywanie problemów
I_2A_K06, I_2A_K05, I_2A_K02, I_2A_K01, I_2A_K03T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07C-3M-1, M-2S-2, S-1
I_2A_D16/5_K02
Student ma potrzebę dokształcania się i dzielenia się posiadaną wiedzą z innymi
I_2A_K06, I_2A_K05, I_2A_K02, I_2A_K01, I_2A_K04, I_2A_K03T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07C-3, C-2, C-1M-1, M-2S-2, S-1
I_2A_D16/5_K03
Student ma potrzebę kreatywnego i twórczego myślenia ukierunkowanego na rozwiązywanie złożonych problemów
I_2A_K01, I_2A_K03T2A_K01, T2A_K02, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07S-4
I_2A_D16/5_K04
Student rozumie potrzebę dokształcania się i dzielenia się posiadaną wiedzą z innymi
I_2A_K02T2A_K01, T2A_K07S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/5_W01
Student zna i rozumie zagadnienia programowania zorientowanego komponentowo
2,0Student nie zna podstaw programowania komponentowego
3,0Student zna i rozumie pojęcie komponentu
3,5Student zna pojcie komponentu i potrafi wyjaśni różnicę między komponentem i obiektem
4,0Student zna ma wiedzę na ocenę 3.5 oraz potrafi podać i opisać przykłady różnych technologii komponenowych
4,5Student zna ma wiedzę na ocenę 4.0 oraz zna sposoby sterowania komponentami i cyklem życia komponentu
5,0Student zna ma wiedzę na ocenę 4.5 oraz potrafi wykorzystać diagram komponentów UML do projektowania aplikacji
I_2A_D16/5_W02
Student zna standardy i technologie stosowane w programowaniu zorientowanym komponentowo
2,0Student nie zna żdnych technologii komponentowych
3,0Student potrafi sklasyfikować i opisać rodzaje technologii komponentowych
3,5Student ma wiedzę na ocenę 3.0 oraz potrafi podać przykłady technologii komponentowych
4,0Student ma wiedzę na ocenę 3.5 oraz zna zasady tworzenia bibliotek w różnych językach programowania
4,5Student ma wiedzę na ocenę 4.0 oraz zna technologie komunikacyjne CORBA i RMI
5,0Student ma wiedzę na ocenę 5.0 oraz zna technologie EJB

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/5_U01
Student potrafi zaprojektować i zaimplementować aplikacje w wybranych technologiach kompoentowych
2,0Student nie potrafi zaimplementowć aplikacji komponentowej
3,0Student potrafi wykorzyć w aplikacji gotowe biblioteki ładowane dynamiczni
3,5Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.0 oraz potrafi tworzyć GUI z wykorzystaniem wybranych komponentów
4,0Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.5 oraz potrafi wykorzystać technologię CORBA lub RMI do komunikacji w aplikacjach rozporszonych
4,5Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.0 oraz potrafi zbudować usługi sieciowe
5,0Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.5 oraz potrafi zbudować aplikację w technologii EJB
I_2A_D16/5_U02
Student potrafi zaprojektować i zaimplementować aplikację w wybranej technologii komponentowej
2,0Student nie potrafi zaimplementowć aplikacji komponentowej
3,0Student potrafi wykorzyć w aplikacji gotowe biblioteki ładowane dynamicznie
3,5Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.0 oraz potrafi tworzyć GUI z wykorzystaniem wybranych komponentów
4,0Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.5 oraz potrafi wykorzystać technologię CORBA lub RMI do komunikacji w aplikacjach rozporszonych
4,5Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.0 oraz potrafi zbudować usługi sieciowe
5,0Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.5 oraz potrafi zbudować aplikację w technologii EJB

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/5_K01
Student ma potrzebę kreatywnego i twórczego myślenia ukierunkowanego na rozwiązywanie problemów
2,0Student nie potrafi korzystać z gotowych bibliotek i komponentów we własnych aplikacjach
3,0Student potrafi wykorzystać gotowe biblioteki w celu przyspieszenia wytwarzania prostych aplikacji
3,5Student ma umiejętności na ocenę 3.0 oraz potrafi wykorzystać gotowe komponenty w celu szybkiego tworzenia interfejsów użytkownika
4,0Student ma umiejętności na ocenę 3.5 oraz potrafi wykorzystać gotowe komponenty w do komunikacji w systemach rozproszonych
4,5Student ma umiejętności na ocenę 4.0 oraz potrafi wykorzystać gotowe komponenty do budowy serwisów usług
5,0Student ma umiejętności na ocenę 4.5 oraz wykorzystuje technologie EJB do tworzenia złożonych aplikacji
I_2A_D16/5_K02
Student ma potrzebę dokształcania się i dzielenia się posiadaną wiedzą z innymi
2,0Student nie rozumie potrzeby wykorzystywania gotowych komponentów w aplikacjach
3,0Student potrafi wykorzystywać istniejące komponenty we wasnych aplikacjach
3,5Student ma wiedzę na ocenę 3.0 oraz rozumie potrzebę updateowania wykorzystywanych bibliotek
4,0Student ma wiedzę na ocenę 3.5 oraz potrafi samodzielnie tworzyć biblioteki komponentów i udostępniać je innym
4,5Student ma wiedzę na ocenę 4.0 oraz potrafi dokadnie udokumentować udostpniane przez siebie komponenty
5,0Student ma wiedzę na ocenę 4.5 oraz rozumie potrzebę rozwijania i uaktualniania udostępnianych przez siebie bibliotek
I_2A_D16/5_K03
Student ma potrzebę kreatywnego i twórczego myślenia ukierunkowanego na rozwiązywanie złożonych problemów
2,0Student nie potrafi korzystać z gotowych bibliotek i komponentów we własnych aplikacjach
3,0Student potrafi wykorzystać gotowe biblioteki w celu przyspieszenia wytwarzania prostych aplikacji
3,5Student ma umiejętności na ocenę 3.0 oraz potrafi wykorzystać gotowe komponenty w celu szybkiego tworzenia interfejsów użytkownika
4,0Student ma umiejętności na ocenę 3.5 oraz potrafi wykorzystać gotowe komponenty w do komunikacji w systemach rozproszonych
4,5Student ma umiejętności na ocenę 4.0 oraz potrafi wykorzystać gotowe komponenty do budowy serwisów usług
5,0Student ma umiejętności na ocenę 4.5 oraz wykorzystuje technologie EJB do tworzenia złożonych aplikacji
I_2A_D16/5_K04
Student rozumie potrzebę dokształcania się i dzielenia się posiadaną wiedzą z innymi
2,0Student nie rozumie potrzeby wykorzystywania gotowych komponentów w aplikacjach
3,0Student potrafi wykorzystywać istniejące komponenty we wasnych aplikacjach
3,5Student ma wiedzę na ocenę 3.0 oraz rozumie potrzebę updateowania wykorzystywanych bibliotek
4,0Student ma wiedzę na ocenę 3.5 oraz potrafi samodzielnie tworzyć biblioteki komponentów i udostępniać je innym
4,5Student ma wiedzę na ocenę 4.0 oraz potrafi dokadnie udokumentować udostpniane przez siebie komponenty
5,0Student ma wiedzę na ocenę 4.5 oraz rozumie potrzebę rozwijania i uaktualniania udostępnianych przez siebie bibliotek

Literatura podstawowa

  1. Clemens Szyperski, Oprogramowanie komponentowe – obiekty to za mało, WNT, 2001
  2. Juval Löwy, COM and .NET Component Services, O'Reilly, 2001
  3. Kathy Sierra, Bert Bates, Head First EJB. Edycja polska, Helion, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Microsoft, http://msdn.microsoft.com, 2011
  2. Oracle, http://java.oracle.com, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bibliteki dynamiczne C++, Java, C#4
T-L-2Technologie komunikacyjne - Java RMI, CORBA4
T-L-3Web services4
T-L-4Java EE4
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematu komponentow1
T-W-2Biblioteki ladowane dynamicznie2
T-W-3Technologie komunikacyjne - Java RMI, CORBA3
T-W-4Wprowadzenie do Web services2
T-W-5Wprowadzenie do EJB2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych16
A-L-2Samodzielne przygotowanie do zajęć20
A-L-3Samodzielna praca nad zadaniami32
A-L-4Udział w konsultacjach2
70
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie15
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/5_W01Student zna i rozumie zagadnienia programowania zorientowanego komponentowo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W04Ma wiedzę z zakresu zaawansowanych technik programowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
I_2A_W09Ma uporządkowaną, podbudowaną metodycznie i teoretycznie wiedzę w zakresie metod i technik projektowania systemów informatycznych
I_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z programowaniem zorientowanym komponentowo
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do tematu komponentow
T-W-4Wprowadzenie do Web services
T-W-5Wprowadzenie do EJB
Metody nauczaniaM-1Metoda podejąca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test z pytaniami praktycznymi w formie wyboru i opisu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstaw programowania komponentowego
3,0Student zna i rozumie pojęcie komponentu
3,5Student zna pojcie komponentu i potrafi wyjaśni różnicę między komponentem i obiektem
4,0Student zna ma wiedzę na ocenę 3.5 oraz potrafi podać i opisać przykłady różnych technologii komponenowych
4,5Student zna ma wiedzę na ocenę 4.0 oraz zna sposoby sterowania komponentami i cyklem życia komponentu
5,0Student zna ma wiedzę na ocenę 4.5 oraz potrafi wykorzystać diagram komponentów UML do projektowania aplikacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/5_W02Student zna standardy i technologie stosowane w programowaniu zorientowanym komponentowo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W07Posiada poszerzona wiedzę o funkcjonowaniu i modelowaniu złożonych systemów
I_2A_W04Ma wiedzę z zakresu zaawansowanych technik programowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
I_2A_W10Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych i możliwości zastosowania informatyki w wybranych obszarach nauki i techniki
I_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie standardów programowania komponentowego
Treści programoweT-W-2Biblioteki ladowane dynamicznie
T-W-4Wprowadzenie do Web services
T-W-3Technologie komunikacyjne - Java RMI, CORBA
T-W-5Wprowadzenie do EJB
Metody nauczaniaM-1Metoda podejąca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
S-3Ocena podsumowująca: Test z pytaniami praktycznymi w formie wyboru i opisu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żdnych technologii komponentowych
3,0Student potrafi sklasyfikować i opisać rodzaje technologii komponentowych
3,5Student ma wiedzę na ocenę 3.0 oraz potrafi podać przykłady technologii komponentowych
4,0Student ma wiedzę na ocenę 3.5 oraz zna zasady tworzenia bibliotek w różnych językach programowania
4,5Student ma wiedzę na ocenę 4.0 oraz zna technologie komunikacyjne CORBA i RMI
5,0Student ma wiedzę na ocenę 5.0 oraz zna technologie EJB
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/5_U01Student potrafi zaprojektować i zaimplementować aplikacje w wybranych technologiach kompoentowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U04Potrafi wybrać, krytycznie ocenić przydatność i zastosować metodę i narzędzia rozwiązania złożonego zadania inżynierskiego
I_2A_U03Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
I_2A_U02Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł (literatura, Internet, bazy danych, dokumentacja techniczna), dokonywać ich interpretacji i oceny
I_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
I_2A_U06Ma umiejętność wykrywania związków i zależności zachodzących w systemach rzeczywistych i potrafi prawidłowo zaplanować i przeprowadzić proces modelowania
I_2A_U05Potrafi prawidłowo zaplanować, przeprowadzić eksperyment badawczy, dokonać analizy i prezentacji uzyskanych wyników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-3Nauczenie praktycznych posługiwania się technologiami komponentowymi
C-2Przedstawienie standardów programowania komponentowego
C-1Zapoznanie studentów z programowaniem zorientowanym komponentowo
Treści programoweT-L-4Java EE
T-L-3Web services
T-L-1Bibliteki dynamiczne C++, Java, C#
T-W-4Wprowadzenie do Web services
T-W-3Technologie komunikacyjne - Java RMI, CORBA
T-W-5Wprowadzenie do EJB
Metody nauczaniaM-1Metoda podejąca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy na laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaimplementowć aplikacji komponentowej
3,0Student potrafi wykorzyć w aplikacji gotowe biblioteki ładowane dynamiczni
3,5Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.0 oraz potrafi tworzyć GUI z wykorzystaniem wybranych komponentów
4,0Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.5 oraz potrafi wykorzystać technologię CORBA lub RMI do komunikacji w aplikacjach rozporszonych
4,5Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.0 oraz potrafi zbudować usługi sieciowe
5,0Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.5 oraz potrafi zbudować aplikację w technologii EJB
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/5_U02Student potrafi zaprojektować i zaimplementować aplikację w wybranej technologii komponentowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U04Potrafi wybrać, krytycznie ocenić przydatność i zastosować metodę i narzędzia rozwiązania złożonego zadania inżynierskiego
I_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
I_2A_U12Ma umiejętność stosowania zaawansowanych technik programowania i metodyki projektowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena stopnia realizacji zadania po każdym ćwiczeniu laboratoryjnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaimplementowć aplikacji komponentowej
3,0Student potrafi wykorzyć w aplikacji gotowe biblioteki ładowane dynamicznie
3,5Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.0 oraz potrafi tworzyć GUI z wykorzystaniem wybranych komponentów
4,0Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.5 oraz potrafi wykorzystać technologię CORBA lub RMI do komunikacji w aplikacjach rozporszonych
4,5Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.0 oraz potrafi zbudować usługi sieciowe
5,0Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.5 oraz potrafi zbudować aplikację w technologii EJB
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/5_K01Student ma potrzebę kreatywnego i twórczego myślenia ukierunkowanego na rozwiązywanie problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
I_2A_K05Ma świadomość odpowiedzialności za kierowany zespół ludzi i za zadania realizowane wspólnie z tym zespołem
I_2A_K02Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_2A_K01Ma świadomość organizacji własnego czasu pracy i jest zdeterminowany aby osiągnąć założone cele
I_2A_K03Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie informatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-3Nauczenie praktycznych posługiwania się technologiami komponentowymi
Metody nauczaniaM-1Metoda podejąca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy na laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi korzystać z gotowych bibliotek i komponentów we własnych aplikacjach
3,0Student potrafi wykorzystać gotowe biblioteki w celu przyspieszenia wytwarzania prostych aplikacji
3,5Student ma umiejętności na ocenę 3.0 oraz potrafi wykorzystać gotowe komponenty w celu szybkiego tworzenia interfejsów użytkownika
4,0Student ma umiejętności na ocenę 3.5 oraz potrafi wykorzystać gotowe komponenty w do komunikacji w systemach rozproszonych
4,5Student ma umiejętności na ocenę 4.0 oraz potrafi wykorzystać gotowe komponenty do budowy serwisów usług
5,0Student ma umiejętności na ocenę 4.5 oraz wykorzystuje technologie EJB do tworzenia złożonych aplikacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/5_K02Student ma potrzebę dokształcania się i dzielenia się posiadaną wiedzą z innymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
I_2A_K05Ma świadomość odpowiedzialności za kierowany zespół ludzi i za zadania realizowane wspólnie z tym zespołem
I_2A_K02Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_2A_K01Ma świadomość organizacji własnego czasu pracy i jest zdeterminowany aby osiągnąć założone cele
I_2A_K04Świadomie stosuje przepisy prawa dotyczące własności intelektualnej i przestrzega zasad etyki zawodowej
I_2A_K03Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie informatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-3Nauczenie praktycznych posługiwania się technologiami komponentowymi
C-2Przedstawienie standardów programowania komponentowego
C-1Zapoznanie studentów z programowaniem zorientowanym komponentowo
Metody nauczaniaM-1Metoda podejąca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy na laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie potrzeby wykorzystywania gotowych komponentów w aplikacjach
3,0Student potrafi wykorzystywać istniejące komponenty we wasnych aplikacjach
3,5Student ma wiedzę na ocenę 3.0 oraz rozumie potrzebę updateowania wykorzystywanych bibliotek
4,0Student ma wiedzę na ocenę 3.5 oraz potrafi samodzielnie tworzyć biblioteki komponentów i udostępniać je innym
4,5Student ma wiedzę na ocenę 4.0 oraz potrafi dokadnie udokumentować udostpniane przez siebie komponenty
5,0Student ma wiedzę na ocenę 4.5 oraz rozumie potrzebę rozwijania i uaktualniania udostępnianych przez siebie bibliotek
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/5_K03Student ma potrzebę kreatywnego i twórczego myślenia ukierunkowanego na rozwiązywanie złożonych problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K01Ma świadomość organizacji własnego czasu pracy i jest zdeterminowany aby osiągnąć założone cele
I_2A_K03Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie informatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena stopnia realizacji zadania po każdym ćwiczeniu laboratoryjnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi korzystać z gotowych bibliotek i komponentów we własnych aplikacjach
3,0Student potrafi wykorzystać gotowe biblioteki w celu przyspieszenia wytwarzania prostych aplikacji
3,5Student ma umiejętności na ocenę 3.0 oraz potrafi wykorzystać gotowe komponenty w celu szybkiego tworzenia interfejsów użytkownika
4,0Student ma umiejętności na ocenę 3.5 oraz potrafi wykorzystać gotowe komponenty w do komunikacji w systemach rozproszonych
4,5Student ma umiejętności na ocenę 4.0 oraz potrafi wykorzystać gotowe komponenty do budowy serwisów usług
5,0Student ma umiejętności na ocenę 4.5 oraz wykorzystuje technologie EJB do tworzenia złożonych aplikacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/5_K04Student rozumie potrzebę dokształcania się i dzielenia się posiadaną wiedzą z innymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K02Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena stopnia realizacji zadania po każdym ćwiczeniu laboratoryjnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie potrzeby wykorzystywania gotowych komponentów w aplikacjach
3,0Student potrafi wykorzystywać istniejące komponenty we wasnych aplikacjach
3,5Student ma wiedzę na ocenę 3.0 oraz rozumie potrzebę updateowania wykorzystywanych bibliotek
4,0Student ma wiedzę na ocenę 3.5 oraz potrafi samodzielnie tworzyć biblioteki komponentów i udostępniać je innym
4,5Student ma wiedzę na ocenę 4.0 oraz potrafi dokadnie udokumentować udostpniane przez siebie komponenty
5,0Student ma wiedzę na ocenę 4.5 oraz rozumie potrzebę rozwijania i uaktualniania udostępnianych przez siebie bibliotek