Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi

Sylabus przedmiotu Elektroniczne karty identyfikacyjne - Przedmiot obieralny IV:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektroniczne karty identyfikacyjne - Przedmiot obieralny IV
Specjalność inżynieria oprogramowania
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Chocianowicz <Wlodzimierz.Chocianowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 0,90,50zaliczenie
laboratoriaL3 10 1,10,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza w zakresie architektury systemów procesorowych
W-2Podstawowa znajomość zagadnień związanych z kryptologią (algorytmy i protokoły)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zna zasady funkcjonowania i konstrukcji elektronicznych kart identyfikacyjnych
C-2Umie się posługiwać narzędziami umożiwiającymi konfigurację zasobów pamięci nieulotnrj karty
C-3Potrafi ocenić własności kart z punktu widzenia wygody ich użytkowania i bezpieczeństwa
C-4Zna aspekty aplikacyjne kart i dziedziny ich zastosowania
C-5Potrafi dobrać odpowiednie "kartowe" rozwiązanie sprzętowo-programowe w zależności od zastosowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1"Proste" karty zbliżeniowe. Mifare2
T-L-2Dostęp do zasobów pamięci nieulotnej. Architektura logiczna plików1
T-L-3Mechanizmy uwierzytelniania wzajemnego kart i świata zewnętrznego2
T-L-4Karta jako kryptograficzny moduł sprzętowy1
T-L-5Interfejsy zgodne z PKCS#11 i PC/SC2
T-L-6Zabezpieczone przesyłanie danych (Secure Messaging)2
10
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe, klasyfikacja kart elektronicznych1
T-W-2Normalizacja kart elektronicznych1
T-W-3Architektura sprzętowa kart elektronicznych1
T-W-4Organizacja logiczna zasobów pamięciowych1
T-W-5Komunikacja i wymiana danych z kartą elektroniczną1
T-W-6Mechanizmy kontroli dostępu do zasobów karty1
T-W-7Bezpieczeństwo kart elektronicznych1
T-W-8Systemy operacyjne kart elektronicznych (natywne i ładowalne, w tym Java Card)1
T-W-9Specyfikacja PC/SC1
T-W-10Karty elektroniczne w systemach płatniczych (Specyfikacja EMV) i PKI1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Praktyczne rozwiązywanie problemów sformułowanych w ramach zajęć laboratoryjnych10
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych (praca własna)10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia5
A-L-4Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć4
29
wykłady
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Uzupełnianie wiedzy o bieżących trendach rozwojowych (praca własna)4
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia4
A-W-4Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian z przygotowania do zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena skuteczności wykonania scenariusza ćwiczenia laboratoryjnego
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne weryfikujące opanowanie wiedzy przekazywanej na wykładach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/O/4-1_W01
Zna zasady funkcjonowania i konstrukcji elektronicznych kart identyfikacyjnych
I_2A_W11, I_2A_W10, I_2A_W05T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07C-1T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-3
I_2A_D14/O/4-1_W02
Zna aspekty aplikacyjne kart i dziedziny ich zastosowania
I_2A_W02, I_2A_W11, I_2A_W10T2A_W02, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W08, T2A_W10C-4T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-W-10, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/O/4-1_U01
Umie się posługiwać narzędziami umożiwiającymi konfigurację zasobów pamięci nieulotnrj karty
I_2A_U08T2A_U09, T2A_U18C-2T-L-1, T-L-2, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1
I_2A_D14/O/4-1_U02
Potrafi ocenić własności kart z punktu widzenia wygody ich użytkowania i bezpieczeństwa oraz dobrać odpowiednie "kartowe" rozwiązanie sprzętowo-programowe w zależności od zastosowania
I_2A_U04, I_2A_U02, I_2A_U13T2A_U01, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18C-3T-W-9, T-W-7, T-W-10, T-W-6, T-W-1, T-L-6, T-L-1, T-L-4M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/O/4-1_K01
docenia społeczne znaczenie bezpieczeństwa informacji przesyłanej, przetwarzanej i przechowywanej w systemach informatycznych
I_2A_K03T2A_K02, T2A_K07C-3T-W-7, T-W-10, T-W-6M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/O/4-1_W01
Zna zasady funkcjonowania i konstrukcji elektronicznych kart identyfikacyjnych
2,0nie spełnia kryteriów wymaganych na ocenę 3,0
3,0zna podstawowe zasady funkcjonowania i konstrukcji kart elektronicznych
3,5zna zasady funkcjonowania i konstrukcji kart elektronicznych
4,0zna i rozumie zasady funkcjonowania i konstrukcji kart elektronicznych
4,5zna ,rozumie i potrafi wyjaśnić zasady funkcjonowania i konstrukcji kart elektronicznych
5,0w pełni opanował(a) przekazywany w ramach kursu materiał dotyczący zasad funkcjonowania i konstrukcji kart elektronicznych
I_2A_D14/O/4-1_W02
Zna aspekty aplikacyjne kart i dziedziny ich zastosowania
2,0nie spełnia kryteriów wymaganych na ocenę 3,0
3,0zna w podstawowym zakresie aspekty aplikacyjne kart i dziedziny ich zastosowania
3,5zna aspekty aplikacyjne kart i dziedziny ich zastosowania
4,0zna i rozumie aspekty aplikacyjne kart i ich przydatność w różnych dziedzinach ich zastosowania
4,5zna i rozumie aspekty aplikacyjne kart i zna kryteria ich wyboru w zależności od dziedziny ich zastosowania
5,0zna aspekty aplikacyjne kart i dziedziny ich zastosowania w pełnym zakresie wiedzy przekazywanej w ramach kursu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/O/4-1_U01
Umie się posługiwać narzędziami umożiwiającymi konfigurację zasobów pamięci nieulotnrj karty
2,0nie spełnia kryteriów wymaganych na ocenę 3,0
3,0umie się posługiwać w podstawowym zakresie narzędziami umożliwiającymi konfigurację zasobów pamięci nieulotnrj karty
3,5umie się posługiwać narzędziami umożliwiającymi konfigurację zasobów pamięci nieulotnej karty
4,0umie się posługiwać narzędziami umożliwiającymi konfigurację zasobów pamięci nieulotnej karty i potrafi je wybrać w zależości od potrzeb środowiskowych
4,5umie się biegle posługiwać narzędziami umożliwiającymi konfigurację zasobów pamięci nieulotnej karty, dobierając je stosownie do potrzeb
5,0umie się posługiwać narzędziami umożiwiającymi konfigurację zasobów pamięci nieulotnej karty w pełnym zakresie wiedzy przekazywanej w ramach kursu
I_2A_D14/O/4-1_U02
Potrafi ocenić własności kart z punktu widzenia wygody ich użytkowania i bezpieczeństwa oraz dobrać odpowiednie "kartowe" rozwiązanie sprzętowo-programowe w zależności od zastosowania
2,0nie spełnia kryteriów wymaganych na ocenę 3,0
3,0potrafi w podstawowym zakresie ocenić własności kart z punktu widzenia wygody ich użytkowania i bezpieczeństwa
3,5potrafi w podstawowym zakresie ocenić własności kart z punktu widzenia wygody ich użytkowania i bezpieczeństwa oraz dobrać odpowiednie "kartowe" rozwiązanie sprzętowo-programowe w zależności od zastosowania
4,0potrafi ocenić własności kart z punktu widzenia wygody ich użytkowania i bezpieczeństwa i dobrać odpowiednie "kartowe" rozwiązanie sprzętowo-programowe w zależności od zastosowania
4,5potrafi ocenić własności kart z punktu widzenia wygody ich użytkowania i bezpieczeństwa i dobrać na podstawie analizy wariantów odpowiednie "kartowe" rozwiązanie sprzętowo-programowe w zależności od zastosowania
5,0potrafi ocenić własności kart z punktu widzenia wygody ich użytkowania i bezpieczeństwa i dobrać odpowiednie "kartowe" rozwiązanie sprzętowo-programowe w zależności od zastosowania zgodnie z całokształtem wiedzy przekazywanej w ramach kursu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/O/4-1_K01
docenia społeczne znaczenie bezpieczeństwa informacji przesyłanej, przetwarzanej i przechowywanej w systemach informatycznych
2,0nie spełnia kryteriów wymagań na ocenę 3,0
3,0ma elementarną świadomość znaczenia bezpieczeństwa informacji
3,5ma świadomość znaczenia bezpieczeństwa informacji w kontekście wykorzystywania kart elektronicznych
4,0uświadamia sobie znaczenie bezpieczeństwa informacji przesyłanej, przetwarzanej i przechowywanej w elektronicznych kartach identyfikacyjnych
4,5oprócz spełnienia kryteriów uzyskania oceny 4,0 ma świadomość konsekwencji rozwoju technologii dla bezpieczeństwa kart
5,0uzmysławia sobie wszelkie aspekty związane z bezpieczeństwem informacji przechowywanej w pamięci nieulotnej elektronicznych kart identyfikacyjnych

Literatura podstawowa

  1. W.Rankl, W.Effing, Smart Card Handbook, John Wiley and Sons Ltd., Chichester, 2010
  2. K.Finkenzeller, RFID Handbook, John Wiley and Sons Ltd., Chichester, 2010

Literatura dodatkowa

  1. RSA Labs colaborants, PKCS #11: Cryptographic Token Interface Standard, RSA Laboratories, 2009
  2. RSA Labs colaborants, PKCS #15: Cryptographic Token Information Format Standard, RSA Laboratories, 2000
  3. Many, Specyfikacje PC/SC i CryptoAPI, http://www.microsift.com, 2011
  4. Many, Specyfikacje Java Card Forum, http://www.javacardforum.org, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1"Proste" karty zbliżeniowe. Mifare2
T-L-2Dostęp do zasobów pamięci nieulotnej. Architektura logiczna plików1
T-L-3Mechanizmy uwierzytelniania wzajemnego kart i świata zewnętrznego2
T-L-4Karta jako kryptograficzny moduł sprzętowy1
T-L-5Interfejsy zgodne z PKCS#11 i PC/SC2
T-L-6Zabezpieczone przesyłanie danych (Secure Messaging)2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe, klasyfikacja kart elektronicznych1
T-W-2Normalizacja kart elektronicznych1
T-W-3Architektura sprzętowa kart elektronicznych1
T-W-4Organizacja logiczna zasobów pamięciowych1
T-W-5Komunikacja i wymiana danych z kartą elektroniczną1
T-W-6Mechanizmy kontroli dostępu do zasobów karty1
T-W-7Bezpieczeństwo kart elektronicznych1
T-W-8Systemy operacyjne kart elektronicznych (natywne i ładowalne, w tym Java Card)1
T-W-9Specyfikacja PC/SC1
T-W-10Karty elektroniczne w systemach płatniczych (Specyfikacja EMV) i PKI1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Praktyczne rozwiązywanie problemów sformułowanych w ramach zajęć laboratoryjnych10
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych (praca własna)10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia5
A-L-4Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć4
29
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Uzupełnianie wiedzy o bieżących trendach rozwojowych (praca własna)4
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia4
A-W-4Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/O/4-1_W01Zna zasady funkcjonowania i konstrukcji elektronicznych kart identyfikacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W11Ma wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
I_2A_W10Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych i możliwości zastosowania informatyki w wybranych obszarach nauki i techniki
I_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zna zasady funkcjonowania i konstrukcji elektronicznych kart identyfikacyjnych
Treści programoweT-W-4Organizacja logiczna zasobów pamięciowych
T-W-3Architektura sprzętowa kart elektronicznych
T-W-6Mechanizmy kontroli dostępu do zasobów karty
T-W-1Pojęcia podstawowe, klasyfikacja kart elektronicznych
T-W-5Komunikacja i wymiana danych z kartą elektroniczną
T-W-8Systemy operacyjne kart elektronicznych (natywne i ładowalne, w tym Java Card)
T-L-6Zabezpieczone przesyłanie danych (Secure Messaging)
T-L-3Mechanizmy uwierzytelniania wzajemnego kart i świata zewnętrznego
T-L-1"Proste" karty zbliżeniowe. Mifare
T-L-2Dostęp do zasobów pamięci nieulotnej. Architektura logiczna plików
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne weryfikujące opanowanie wiedzy przekazywanej na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów wymaganych na ocenę 3,0
3,0zna podstawowe zasady funkcjonowania i konstrukcji kart elektronicznych
3,5zna zasady funkcjonowania i konstrukcji kart elektronicznych
4,0zna i rozumie zasady funkcjonowania i konstrukcji kart elektronicznych
4,5zna ,rozumie i potrafi wyjaśnić zasady funkcjonowania i konstrukcji kart elektronicznych
5,0w pełni opanował(a) przekazywany w ramach kursu materiał dotyczący zasad funkcjonowania i konstrukcji kart elektronicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/O/4-1_W02Zna aspekty aplikacyjne kart i dziedziny ich zastosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W02Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności w dziedzinie informatyki
I_2A_W11Ma wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
I_2A_W10Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych i możliwości zastosowania informatyki w wybranych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Cel przedmiotuC-4Zna aspekty aplikacyjne kart i dziedziny ich zastosowania
Treści programoweT-W-2Normalizacja kart elektronicznych
T-W-9Specyfikacja PC/SC
T-W-7Bezpieczeństwo kart elektronicznych
T-W-10Karty elektroniczne w systemach płatniczych (Specyfikacja EMV) i PKI
T-L-4Karta jako kryptograficzny moduł sprzętowy
T-L-5Interfejsy zgodne z PKCS#11 i PC/SC
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne weryfikujące opanowanie wiedzy przekazywanej na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów wymaganych na ocenę 3,0
3,0zna w podstawowym zakresie aspekty aplikacyjne kart i dziedziny ich zastosowania
3,5zna aspekty aplikacyjne kart i dziedziny ich zastosowania
4,0zna i rozumie aspekty aplikacyjne kart i ich przydatność w różnych dziedzinach ich zastosowania
4,5zna i rozumie aspekty aplikacyjne kart i zna kryteria ich wyboru w zależności od dziedziny ich zastosowania
5,0zna aspekty aplikacyjne kart i dziedziny ich zastosowania w pełnym zakresie wiedzy przekazywanej w ramach kursu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/O/4-1_U01Umie się posługiwać narzędziami umożiwiającymi konfigurację zasobów pamięci nieulotnrj karty
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U08Potrafi wykorzystywać narzędzia sprzętowo-programowe wspomagające rozwiązywanie wybranych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-2Umie się posługiwać narzędziami umożiwiającymi konfigurację zasobów pamięci nieulotnrj karty
Treści programoweT-L-1"Proste" karty zbliżeniowe. Mifare
T-L-2Dostęp do zasobów pamięci nieulotnej. Architektura logiczna plików
T-L-5Interfejsy zgodne z PKCS#11 i PC/SC
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena skuteczności wykonania scenariusza ćwiczenia laboratoryjnego
S-1Ocena formująca: Sprawdzian z przygotowania do zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów wymaganych na ocenę 3,0
3,0umie się posługiwać w podstawowym zakresie narzędziami umożliwiającymi konfigurację zasobów pamięci nieulotnrj karty
3,5umie się posługiwać narzędziami umożliwiającymi konfigurację zasobów pamięci nieulotnej karty
4,0umie się posługiwać narzędziami umożliwiającymi konfigurację zasobów pamięci nieulotnej karty i potrafi je wybrać w zależości od potrzeb środowiskowych
4,5umie się biegle posługiwać narzędziami umożliwiającymi konfigurację zasobów pamięci nieulotnej karty, dobierając je stosownie do potrzeb
5,0umie się posługiwać narzędziami umożiwiającymi konfigurację zasobów pamięci nieulotnej karty w pełnym zakresie wiedzy przekazywanej w ramach kursu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/O/4-1_U02Potrafi ocenić własności kart z punktu widzenia wygody ich użytkowania i bezpieczeństwa oraz dobrać odpowiednie "kartowe" rozwiązanie sprzętowo-programowe w zależności od zastosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U04Potrafi wybrać, krytycznie ocenić przydatność i zastosować metodę i narzędzia rozwiązania złożonego zadania inżynierskiego
I_2A_U02Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł (literatura, Internet, bazy danych, dokumentacja techniczna), dokonywać ich interpretacji i oceny
I_2A_U13Potrafi dobrać, porównać i ocenić rozwiązania projektowe w wybranym obszarze zastosowań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-3Potrafi ocenić własności kart z punktu widzenia wygody ich użytkowania i bezpieczeństwa
Treści programoweT-W-9Specyfikacja PC/SC
T-W-7Bezpieczeństwo kart elektronicznych
T-W-10Karty elektroniczne w systemach płatniczych (Specyfikacja EMV) i PKI
T-W-6Mechanizmy kontroli dostępu do zasobów karty
T-W-1Pojęcia podstawowe, klasyfikacja kart elektronicznych
T-L-6Zabezpieczone przesyłanie danych (Secure Messaging)
T-L-1"Proste" karty zbliżeniowe. Mifare
T-L-4Karta jako kryptograficzny moduł sprzętowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena skuteczności wykonania scenariusza ćwiczenia laboratoryjnego
S-1Ocena formująca: Sprawdzian z przygotowania do zajęć laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne weryfikujące opanowanie wiedzy przekazywanej na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów wymaganych na ocenę 3,0
3,0potrafi w podstawowym zakresie ocenić własności kart z punktu widzenia wygody ich użytkowania i bezpieczeństwa
3,5potrafi w podstawowym zakresie ocenić własności kart z punktu widzenia wygody ich użytkowania i bezpieczeństwa oraz dobrać odpowiednie "kartowe" rozwiązanie sprzętowo-programowe w zależności od zastosowania
4,0potrafi ocenić własności kart z punktu widzenia wygody ich użytkowania i bezpieczeństwa i dobrać odpowiednie "kartowe" rozwiązanie sprzętowo-programowe w zależności od zastosowania
4,5potrafi ocenić własności kart z punktu widzenia wygody ich użytkowania i bezpieczeństwa i dobrać na podstawie analizy wariantów odpowiednie "kartowe" rozwiązanie sprzętowo-programowe w zależności od zastosowania
5,0potrafi ocenić własności kart z punktu widzenia wygody ich użytkowania i bezpieczeństwa i dobrać odpowiednie "kartowe" rozwiązanie sprzętowo-programowe w zależności od zastosowania zgodnie z całokształtem wiedzy przekazywanej w ramach kursu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/O/4-1_K01docenia społeczne znaczenie bezpieczeństwa informacji przesyłanej, przetwarzanej i przechowywanej w systemach informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K03Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie informatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-3Potrafi ocenić własności kart z punktu widzenia wygody ich użytkowania i bezpieczeństwa
Treści programoweT-W-7Bezpieczeństwo kart elektronicznych
T-W-10Karty elektroniczne w systemach płatniczych (Specyfikacja EMV) i PKI
T-W-6Mechanizmy kontroli dostępu do zasobów karty
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne weryfikujące opanowanie wiedzy przekazywanej na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów wymagań na ocenę 3,0
3,0ma elementarną świadomość znaczenia bezpieczeństwa informacji
3,5ma świadomość znaczenia bezpieczeństwa informacji w kontekście wykorzystywania kart elektronicznych
4,0uświadamia sobie znaczenie bezpieczeństwa informacji przesyłanej, przetwarzanej i przechowywanej w elektronicznych kartach identyfikacyjnych
4,5oprócz spełnienia kryteriów uzyskania oceny 4,0 ma świadomość konsekwencji rozwoju technologii dla bezpieczeństwa kart
5,0uzmysławia sobie wszelkie aspekty związane z bezpieczeństwem informacji przechowywanej w pamięci nieulotnej elektronicznych kart identyfikacyjnych