Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi

Sylabus przedmiotu Pracownia dyplomowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pracownia dyplomowa
Specjalność inteligentne aplikacje komputerowe
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Piegat <Andrzej.Piegat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Klęsk <pklesk@wi.zut.edu.pl>, Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl>, Marcin Pluciński <Marcin.Plucinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z wymogami dotyczacymi treści i struktury pracy dyplomowej.
C-2Zapoznanie sie z przebiegiem obrony pracy dyplomowej, egzaminu dyplomowego, i z wymaganiami stawianymi studentowi podczas obrony i egzaminu.
C-3Trening studenta w prezentowaniu i obronie wyników własnych prac i projektów.
C-4Wykształcenie umiejetności doboru metod badawczych oraz definiowania hipotez i celów adekwatnych do postawionego problemu badawczego.
C-5Sformułowanie przez studenta tematu, celu i hipotezy pracy dyplomowej we współpracy z opiekunem naukowym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przedstawienie celów dydaktycznych Pracowni Dyplomowej. Przedstawienie metodyki realizacji pracy magisterskiej z wybranego zakresu kierunku studiów. Omówienie kwestii wyboru problemu badawczego, sensu celu i hipotezy pracy dyplomowej, metod badawczych pozwalających na realizacje celu pracy, znaczenia wkładu pracy własnej dyplomanta w oracy magisterskiej, konieczności przeprowadzenia analizy osiagnieć światowych opisanych w literaturze naukowej w zakresie tematu pracy magisterskiej.3
T-P-2Prezentacja przez studentów tematów prac dyplomowych, a następnie ich omówienie z punktu widzenia aktualności tematyki pracy, doboru tematu pracy do postawionej hipotezy badawczej i celu pracy, planowanego zakresu pracy, i wybranych narzędzi badawczych.6
T-P-3Omówienie etapów obrony pracy magisterskiej. Opis ukłądu pracy. Omówienie przebiegu egzaminu dyplomowego.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach.10
A-P-2Udział w zaliczeniach i konsultacjach z opiekunem pracy.17
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Referowanie wybranych tematów przez prowadzacego zajęcia połączone z prezentacją materiałów pomocniczych.
M-2Samodzielne referowanie tematów zwiazanych z pracami dyplomowymi przez studentów połączone z krytycznymi dyskusjami.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Wykład informacyjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ogólna ocena podsumowujaca wystawiona studentowi na podstawie jakości sformułowanego przez niego tematu, celu i hipotezy, oraz planu pracy dyplomowej uwzględniajaca jakość prezentowania przez studenta planów jego pracy i aktywność dyskusyjną w dyskusjach dotyczacych problematyki prac innych studentów.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności podczas dyskusji dydaktycznych prowadzonych w odniesieniu do prezentowanych tematów prac.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania końcowego, w którym zdefiniowane zostaną podstawowe elementy pracy dyplomowej wymagane na jej formularzu akceptowanym przez opiekuna pracy.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D19/10_W01
Ma wiedzę umożliwiajacą samodzielne formułowanie zadań techniczno-informatycznych, doboru dziedzin naukowych i narzędzi informatycznych koniecznych do realizacji tych zadań i do oceny realności ich wykonania, wiedzę o skutkach łamania praw autorskich nawet w sposób nieświadomy, wiedzę o wymaganej strukturze i merytorycznym sensie poszczególnych elementów pracy dyplomowej, wiedzę o konieczności wykazania wkładu pracy własnej w pracy dyplomowej, wiedzę o najważniejszych składnikach pracy dyplomowej, które należy umieścić w tej prezentacji z uwazględnieniem krótkiego czasu trwania prezentacji podczas obrony pracy dyplomowej.
I_2A_W06, I_2A_W10, I_2A_W05T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D19/10_U01
Ma umiejetność formułowania złożonych zadań techniczno-informatycznych, doboru dziedzin naukowych oraz narzędzi informatycznych koniecznych do realizacji wytyczonych zadań, umiejętność opracowania raportu z wykonanego zadania i jego właściwej prezentacji przed większym gronem odbiorców, umiejetność definiowania celów i hipotez badawczych adekwatnych do postawionych zadań.
I_2A_U04, I_2A_U03, I_2A_U07, I_2A_U08T2A_U02, T2A_U03, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D19/10_K01
Student ma świadomość znaczenia pracy dyplomowej jako etapu zamykającego proces kształcenia na studiach magisterskich oraz znaczenia tej pracy dla wdrożenia się w proces wykonywania przyszłej pracy zawodowej.

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D19/10_W01
Ma wiedzę umożliwiajacą samodzielne formułowanie zadań techniczno-informatycznych, doboru dziedzin naukowych i narzędzi informatycznych koniecznych do realizacji tych zadań i do oceny realności ich wykonania, wiedzę o skutkach łamania praw autorskich nawet w sposób nieświadomy, wiedzę o wymaganej strukturze i merytorycznym sensie poszczególnych elementów pracy dyplomowej, wiedzę o konieczności wykazania wkładu pracy własnej w pracy dyplomowej, wiedzę o najważniejszych składnikach pracy dyplomowej, które należy umieścić w tej prezentacji z uwazględnieniem krótkiego czasu trwania prezentacji podczas obrony pracy dyplomowej.
2,0
3,0Student ma dostateczna wiedzę o istocie pracy dyplomowej, wymaganiach względem tej pracy i składnikach pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D19/10_U01
Ma umiejetność formułowania złożonych zadań techniczno-informatycznych, doboru dziedzin naukowych oraz narzędzi informatycznych koniecznych do realizacji wytyczonych zadań, umiejętność opracowania raportu z wykonanego zadania i jego właściwej prezentacji przed większym gronem odbiorców, umiejetność definiowania celów i hipotez badawczych adekwatnych do postawionych zadań.
2,0
3,0Student ma dostateczną umiejetność sformułowania celu, hipotezy i zakresu swojej przyszłej pracy dyplomowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D19/10_K01
Student ma świadomość znaczenia pracy dyplomowej jako etapu zamykającego proces kształcenia na studiach magisterskich oraz znaczenia tej pracy dla wdrożenia się w proces wykonywania przyszłej pracy zawodowej.
2,0
3,0Student ma dostateczna świadomość znaczenia pracy dyplomowej magisterskiej w procesie kształcenia i dla wdrożenia do przyszłej pracy zawodowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przedstawienie celów dydaktycznych Pracowni Dyplomowej. Przedstawienie metodyki realizacji pracy magisterskiej z wybranego zakresu kierunku studiów. Omówienie kwestii wyboru problemu badawczego, sensu celu i hipotezy pracy dyplomowej, metod badawczych pozwalających na realizacje celu pracy, znaczenia wkładu pracy własnej dyplomanta w oracy magisterskiej, konieczności przeprowadzenia analizy osiagnieć światowych opisanych w literaturze naukowej w zakresie tematu pracy magisterskiej.3
T-P-2Prezentacja przez studentów tematów prac dyplomowych, a następnie ich omówienie z punktu widzenia aktualności tematyki pracy, doboru tematu pracy do postawionej hipotezy badawczej i celu pracy, planowanego zakresu pracy, i wybranych narzędzi badawczych.6
T-P-3Omówienie etapów obrony pracy magisterskiej. Opis ukłądu pracy. Omówienie przebiegu egzaminu dyplomowego.1
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach.10
A-P-2Udział w zaliczeniach i konsultacjach z opiekunem pracy.17
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D19/10_W01Ma wiedzę umożliwiajacą samodzielne formułowanie zadań techniczno-informatycznych, doboru dziedzin naukowych i narzędzi informatycznych koniecznych do realizacji tych zadań i do oceny realności ich wykonania, wiedzę o skutkach łamania praw autorskich nawet w sposób nieświadomy, wiedzę o wymaganej strukturze i merytorycznym sensie poszczególnych elementów pracy dyplomowej, wiedzę o konieczności wykazania wkładu pracy własnej w pracy dyplomowej, wiedzę o najważniejszych składnikach pracy dyplomowej, które należy umieścić w tej prezentacji z uwazględnieniem krótkiego czasu trwania prezentacji podczas obrony pracy dyplomowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W06Posiada wiedzę o narzędziach sprzętowo-programowych wspomagających rozwiązywanie wybranych i złożonych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
I_2A_W10Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych i możliwości zastosowania informatyki w wybranych obszarach nauki i techniki
I_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczna wiedzę o istocie pracy dyplomowej, wymaganiach względem tej pracy i składnikach pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D19/10_U01Ma umiejetność formułowania złożonych zadań techniczno-informatycznych, doboru dziedzin naukowych oraz narzędzi informatycznych koniecznych do realizacji wytyczonych zadań, umiejętność opracowania raportu z wykonanego zadania i jego właściwej prezentacji przed większym gronem odbiorców, umiejetność definiowania celów i hipotez badawczych adekwatnych do postawionych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U04Potrafi wybrać, krytycznie ocenić przydatność i zastosować metodę i narzędzia rozwiązania złożonego zadania inżynierskiego
I_2A_U03Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
I_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
I_2A_U08Potrafi wykorzystywać narzędzia sprzętowo-programowe wspomagające rozwiązywanie wybranych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczną umiejetność sformułowania celu, hipotezy i zakresu swojej przyszłej pracy dyplomowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D19/10_K01Student ma świadomość znaczenia pracy dyplomowej jako etapu zamykającego proces kształcenia na studiach magisterskich oraz znaczenia tej pracy dla wdrożenia się w proces wykonywania przyszłej pracy zawodowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczna świadomość znaczenia pracy dyplomowej magisterskiej w procesie kształcenia i dla wdrożenia do przyszłej pracy zawodowej.
3,5
4,0
4,5
5,0