Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Budowa i eksploatacja maszyn (S3)
Sylabus przedmiotu Techniki planowania eksperymentów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budowa i eksploatacja maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki planowania eksperymentów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Chmielewski <Krzysztof.Chmielewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka i statystyka matematyczna. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchaczy z metodami planowania badań doświadczalnych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wyboru i projektowania planów doświadczeń zależnie od celu i zakresu badań doświadczalnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Generowanie planów dwuwartościowych całkowitych i frakcyjnych. | 2 |
T-A-2 | Generowanie planów trójwartościowych, kompozycyjnych i optymalnych. | 2 |
T-A-3 | Generowanie planów dla mieszanin i randomizowanych. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia teorii eksperymentu. Cel i zakres planowania doświadczeń. Plan doświadczeń dyskretny, unormowany, ciągły. | 1 |
T-W-2 | Metodyka doświadczalnego określania modelu matematycznego obiektu. Eksperyment bierny i czynny. Określenie przestrzeni planowania. | 2 |
T-W-3 | Plany zdeterminowane kompletne i monoselekcyjne. | 2 |
T-W-4 | Plany poliselekcyjne dwuwartościowe całkowite i frakcyjne. | 3 |
T-W-5 | Plany poliselekcyjne trójwartościowe całkowite i frakcyjne. | 2 |
T-W-6 | Plany poliselekcyjne kompozycyjne ortogonalne, rotatabilne i rotalno-ortogonalne. | 2 |
T-W-7 | Plany optymalne. Kryteria optymalności planów A, D, E, G, S, T, Q. Algorytmy generowania planów ciągłych i dyskretnych dla liniowych modeli zależności. | 2 |
T-W-8 | Planowanie doświadczeń dla nieliniowych modeli zależności i nieregularnych przestrzeni planowania. | 1 |
T-W-9 | Planu quasi optymalne i ich charakterystyka. | 1 |
T-W-10 | Plany w badaniach właściwości mieszanin: sympleksowo-kratowy, sympleksowo-centroidowy, optymalne typu D, A. | 1 |
T-W-11 | Plany randomizowane: kompletne, blokowe, kwadratowe, specjalne. | 2 |
T-W-12 | Plany optymalizacyjne: sekwencyjny, Boxa-Wilsona, sympleksowy. | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 7 |
A-A-3 | Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń. | 4 |
A-A-4 | Zaliczenie ćwiczeń. | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 43 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach do wykładu. | 6 |
A-W-4 | Udział w zaliczeniu. | 3 |
72 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego. |
M-2 | Ćwiczenia: metoda praktyczna w postaci ćwiczeń komputerowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć na podstawie sprawozdań z ćwiczeń. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć ćwiczeniowych w formie pisemnej. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BiEM_3A_15_W01 Potrafi opisać metodykę wyznaczania metematycznego modelu obiektu badań. Potrafi scharakteryzować plany randomizowane, zdeterminowane i optymalizacyjne. | BiEM_3A_W02 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-8, T-W-10, T-W-12 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BiEM_3A_15_U01 Potrafi dobrać i wygenerować odpowiedni plan doświadczenia stosownie do cech badanego obiektu oraz celu i zakresu badań. | BiEM_3A_U01, BiEM_3A_U04 | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-11, T-W-10 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BiEM_3A_15_K01 Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się i poszukiwania nowych rozwiązań w zakresie realizacji badań doświadczalnych. | BiEM_3A_K04 | — | C-1, C-2 | T-W-9, T-W-11, T-W-8, T-W-10, T-W-12 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BiEM_3A_15_W01 Potrafi opisać metodykę wyznaczania metematycznego modelu obiektu badań. Potrafi scharakteryzować plany randomizowane, zdeterminowane i optymalizacyjne. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi opisać metodykę konstruowania modeli matematycznych obiektów. Scharakteryzować kryteria oceny planów. Opisać plany zdeterminowane: dwuwartościowe, trójwartościowe, kompozycyjne, randomizowane i optymalizacyjne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BiEM_3A_15_U01 Potrafi dobrać i wygenerować odpowiedni plan doświadczenia stosownie do cech badanego obiektu oraz celu i zakresu badań. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi poprawnie zaprojektować plan doświadczenia dostosowany do cech badanego obiektu oraz celu i zakresu badań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BiEM_3A_15_K01 Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się i poszukiwania nowych rozwiązań w zakresie realizacji badań doświadczalnych. | 2,0 | |
3,0 | Ujawnia dostateczne przygotowanie i zaangażowanie w trakcie zajęć. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Korzyński Mieczysław, Metodyka eksperymentu, WNT, Warszawa, 2006
- Kukiełka Leon, Podstawy badań inżynierskich, PWN, Warszawa, 2002
- Polański Zbigniew, Planowanie doświadczeń, PWN, Warszawa, 1984
Literatura dodatkowa
- Mańczak Kazimierz, Technika planowania doświadczeń, WNT, Warszawa