Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S1)
Sylabus przedmiotu Ekonomika przedsiębiorstwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomika przedsiębiorstwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alina Gładzicka-Janowska <Alina.Gladzicka-Janowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych pojęć z zakresu ekonomii |
C-2 | Poznanie teoretycznych podstaw funkcjonowania przedsiębiorstwa. |
C-3 | Zapoznanie studentów z miernikami oceny wyników działalności gospodarczej przedsiębiorstwa. |
C-4 | Zapoznanie studentów z treścią, zasadami, metodami i instrumentami kształtowania działalności gospodarczej przedsiębiorstwa. |
C-5 | Zapoznanie studentów ze sposobami pozyskiwania, gromadzenia i wykorzystania finansowych, materialnych i niematerialnych zasobów w praktyce działalności gospodarczej przedsiębiorstwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw. Otoczenie przedsiębiorstwa, rynek i konkurencyjność. Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw. Przedsiębiorczość i franchising. | 3 |
T-A-2 | Plan marketingu. Plan finansowy. Import i eksport. | 3 |
T-A-3 | Elementy sprawozdania finansowego. | 3 |
T-A-4 | Rentowność. Prognozowanie sprzedaży. Spłata pożyczki. Zarządzanie kapitałem obrotowym. | 3 |
T-A-5 | Sposoby mierzenia i oceny wyników działalności gospodarczej przedsiębiorstwa. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii. Mechanizm rynkowy. | 1 |
T-W-2 | Istota przedsiębiorstwa oraz rola przedsiębiorcy i przdsiębiorczości | 2 |
T-W-3 | Opracowanie planu działania przedsiębiorstwa. | 3 |
T-W-4 | Sprawozdania finansowe przedsiębiorstwa | 3 |
T-W-5 | Specjalne techniki w rachunkowości przedsiębiorstwa. | 3 |
T-W-6 | Mierniki oceny działalności gospodarczej przedsiębiorstwa | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Obecność na zaliczeniu | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia z ćwiczeń | 13 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje do wykładu | 2 |
A-W-3 | Praca własna (czytanie literatury) | 6 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-W-5 | Obecność na zaliczeniu wykładu | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie) |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy) |
M-3 | Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_A09-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Zdefiniować jasno i precyzyjnie pojęcia, klasyfikacje i elementy teorii stanowiących podstawę nauki o przedsiębiorstwie - Scharakteryzować sposoby prowadzenia działalności gospodarczej i kierowania przedsiębiorstwem - Scharakteryzować narzędzia efektywnej działalności gospodarczej przedsiębiorstwa | ENE_1A_W24 | T1A_W04, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W03, InzA_W04 | C-5, C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_A09-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Rozumieć istotę problemów prowadzenia efektywnej działalności gospodarczej przedsiębiorstwa - Umieć posługiwać się miernikami badającymi przebieg procesu gospodarowania w przedsiębiorstwie - Umieć obliczyć efekty prowadzonej działalności gospodarczej przedsiębiorstwa -Umieć ocenić skutki ekonomiczne decyzji podejmowanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą | ENE_1A_U19 | T1A_U10, T1A_U12 | InzA_U03, InzA_U04 | C-5, C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_A09-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student: -Będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomiki przedsiębiorstwa -Będzie chętny do szerzenia wiedzy o sposobach efektywnej działalności gospodarczej przedsiębiorstwa | ENE_1A_K05, ENE_1A_K06 | T1A_K04, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K02 | C-5, C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5 | M-3, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_A09-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Zdefiniować jasno i precyzyjnie pojęcia, klasyfikacje i elementy teorii stanowiących podstawę nauki o przedsiębiorstwie - Scharakteryzować sposoby prowadzenia działalności gospodarczej i kierowania przedsiębiorstwem - Scharakteryzować narzędzia efektywnej działalności gospodarczej przedsiębiorstwa | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, klasyfikacji i elementów z zakresu ekonomiki przedsiębiorstwa. |
3,0 | Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia, klasyfikacje i elementy z zakresu ekonomiki przedsiębiorstwa. | |
3,5 | Student poprawnie definiuje większość pojęć, klasyfikacji i elementów z zakresu ekonomiki przedsiębiorstwa | |
4,0 | Student zna definicje wszystkich pojęć, klasyfikacji i elementów z zakresu ekonomiki przedsiębiorstwa. | |
4,5 | Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia, klasyfikacje i elementy z zakresu ekonomiki przedsiębiorstwa oraz identyfikuje kluczowe instrumenty ekonomiczne prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorstwa. | |
5,0 | Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia, klasyfikacje i elementy z zakresu ekonomiki przedsiębiorstwa, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia efektywnej działalności gospodarczej przedsiębiorstw potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru ekonomicznego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_A09-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Rozumieć istotę problemów prowadzenia efektywnej działalności gospodarczej przedsiębiorstwa - Umieć posługiwać się miernikami badającymi przebieg procesu gospodarowania w przedsiębiorstwie - Umieć obliczyć efekty prowadzonej działalności gospodarczej przedsiębiorstwa -Umieć ocenić skutki ekonomiczne decyzji podejmowanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą | 2,0 | Student nie rozumie zagadnień ekonomiki przedsiębiorstw oraz nie umie posługiwać się podstawowymi miernikami oceny działalności gospodarczej przedsiębiorstwa |
3,0 | Student rozumie problematykę ekonomiki przedsiębiorstwa, ale posługuje się miernikami oceny działalności gospodarczej przedsiębiorstw w ograniczonym zakresie | |
3,5 | Student posługuje się miernikami oceny procesów działalności gospodarczej przedsiębiorstwa w wystarczającym stopniu | |
4,0 | Student posługuje się miernikami oceny procesów działalności gospodarczej przedsiębiorstwa w wystarczającym stopniu oraz umie obliczyć efekty prowadzonej działalności gospodarczej | |
4,5 | Student posługuje się wszystkimi miernikami oceny procesu gospodarowania w przedsiębiorstwie, umie obliczyć efekty działalności gospodarczej oraz dodatkowo umie przeprowadzić analizę efektów i nakładów procesu działalności gospodarczej przedsiębiorstwa | |
5,0 | Student rozumie zagadnienia ekonomiki przedsiębiorstwa, umie posługiwać się wszystkimi miernikami oceny przebiegu procesu gospodarowania w przedsiębiorstwie, potrafi obliczyć efekty poniesionych nakładów oraz przeprowadzić analizę ekonomiczną działalności gospodarczej przedsiębiorstwa |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_A09-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student: -Będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomiki przedsiębiorstwa -Będzie chętny do szerzenia wiedzy o sposobach efektywnej działalności gospodarczej przedsiębiorstwa | 2,0 | Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć zagadnienia ekonomiki przedsiębiorstwa |
3,0 | Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie nauki o przedsiębiorstwie, jaką posiada | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę ekonomiki przedsiębiorstwa, ale posługuje się miernikami oceny procesu gospodarowania w bardzo ograniczonym zakresie | |
4,0 | Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomiki przedsiębiorstwa, ale posługuje się miernikami oceny procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie | |
4,5 | Student posiada kompetencje poprawnej oceny działalności przedsiębiorstwa, a ponadto potrafi wyliczyć efekty wykorzystanych narzędzi działalności gospodarczej przedsiębiorstwa oraz przeprowadzić analizę ekonomiczną decyzji podjętych w procesie gospodarowania w przedsiębiorstwie | |
5,0 | Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania mierników oceny procesu działalności gospodarczej przedsiębiorstwa, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomiki przedsiębiorstwa, będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej |
Literatura podstawowa
- Duraj J., Podstawy ekonomiki przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2004
- Kwiatkowski E., Milewski R., Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Nickels W.G., Zrozumieć biznes, Wydawnictwo Bellona i TNOiK, Warszawa, 1995
- Godziszewski B., Haffer M., Stankiewicz M.J., Sudoł S., Przedsiębiorstwo. Teoria i praktyka zarządzania., PWE, Warszawa, 2011