Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ENE_1A_C26_U01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu przedmiotu do oceny efektywności pracy różnych siłowni energetycznych, jak również powinien umieć analizować wpływ parametrów procesu realizowanego w danej siłowni na jej efektywność energetyczną. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ENE_1A_U09 | Umie analizować schematy cieplne i charakterystyczne parametry pracy urządzeń i systemów energetycznych |
---|
ENE_1A_U17 | Umie określić wskaźniki energetyczne dla podstawowych maszyn i urządzeń energetycznych oraz wskaźniki zużycia energii i zasobów naturalnych |
ENE_1A_U18 | Umie analizować wpływ wybranych parametrów procesu na jego wydajność i efektywność energetyczną |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
T1A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
T1A_U12 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
T1A_U13 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
T1A_U14 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
T1A_U15 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
T1A_U16 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z różnego typu siłowniami energetyczymi |
---|
C-3 | Zapoznanie studentów z aktualnymi trendami rozwojowymi w sektorze wytwarzania energii |
C-4 | Zapoznanie studentów z metodyką obliczeniową stosowaną przy określaniu podstawowych parametrów pracy siłowni energetycznych |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania różnych siłowni energetycznych (analiza przemian zachodzących w tych siłowniach) |
Treści programowe | T-A-1 | Przykłady obliczeniowe ilustrujące tematykę prezentowaną w trakcie wykładów (określanie podstawowych parametrów pracy siłowni energetycznych - moc, sprawność, straty energetyczne w trakcie procesu wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej). |
---|
T-W-1 | Wprowadzenie. Podstawy teoretyczne obiegów termodynamicznych.
Podział siłowni energetycznych.
Siłownie parowe: analiza przemian zachodzących w obiegach siłowni parowych, podstawowe urządzenia wchodzące w skład siłowni parowych, przykładowe schematy siłowni parowych, siłownie parowe na parametry pod i nadkrytyczne.
Siłownie gazowe (siłownie z turbinami gazowymi): analiza przemian zachodzących w obiegach siłowni gazowych, podstawowe urządzenia wchodzące w skład siłowni gazowych, przykładowe schematy siłowni gazowych.
Siłownie gazowo-parowe: analiza przemian zachodzących w obiegach siłowni gazowo-parowych, podstawowe urządzenia wchodzące w skład siłowni gazowo-parowych, przykładowe schematy siłowni gazowo-parowych.
Siłownie spalinowe z tłokowymi silnikami spalinowymi.
Siłownie parowe z reaktorami jądrowymi - krótka charakterystyka.
Siłownie ORC (Organic Rankine Cycle): analiza przemian zachodzących w obiegach siłowni ORC, charakterystyka czynników wykorzystywanych w obiegach ORC, podstawowe urządzenia wchodzące w skład siłowni ORC, przykładowe schematy siłowni organicznych.
Siłownie binarne: podstawy teoretyczne siłowni binarnych, przykładowe rozwiązania siłowni binarnych.
Siłownie wiatrowe, słoneczne, wodne – krótka charakterystyka.
Wskaźniki energetyczne charakteryzujące efektywność pracy siłowni energetycznych, straty występujące w poszczególnych siłowniach. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny |
---|
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny oraz ustny |
---|
S-2 | Ocena formująca: 2 kolokwia sprawdzające opanowanie materiału zrealizowanego na ćwiczeniach audytoryjnych,
aktywność na zajęciach (rozwiązywanie zadań przy tablicy) |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie umie oceniać efektywności pracy siłowni oraz nie umie analizować wpływu poszczególnych parametrów na efektywność energetyczną siłowni. |
3,0 | Student popełnia błędy przy ocenie efektywności pracy siłowni oraz słabo analizuje wpływ niektórych parametrów na efektywność energetyczną siłowni. |
3,5 | Student popełnia niewiele błędów przy ocenie efektywności pracy siłowni oraz słabo analizuje wpływ niektórych parametrów na efektywność energetyczną siłowni. |
4,0 | Student popełnia niewiele błędów przy ocenie efektywności pracy siłowni oraz dobrze analizuje wpływ poszczególnych parametrów na efektywność energetyczną siłowni. |
4,5 | Student popełnia niewiele małoistotnych błędów przy ocenie efektywności pracy siłowni oraz bardzo dobrze analizuje wpływ poszczególnych parametrów na efektywność energetyczną siłowni. |
5,0 | Student nie popełnia błędów przy ocenie efektywności pracy siłowni oraz bardzo dobrze analizuje wpływ poszczególnych parametrów na efektywność energetyczną siłowni. |