Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | IM_1A_B16_U01 | Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać danych do obliczeń fizykochemicznych.
Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników i wykonania prostych pomiarów chemicznych.
Student potrafi interpretować i klasyfikować zjawiska chemiczne, fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne dobierać sposoby ich opisu.
Student potrafi łączyć właściwości materiałów ze składem chemicznym i uporządkowaniem krystalicznym. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | IM_1A_U01 | Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
IM_1A_U02 | Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas potrzebny na realizacje zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów |
IM_1A_U03 | Potrafi opracować dokumentacje dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
T1A_U02 | potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach |
T1A_U03 | potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się |
T1A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
T1A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-1 | Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z chemii i wybranych zagadnień fizykochemii. |
---|
C-2 | Student zdobywa wiedzę i umiejętność stosowania metod matematycznych do opisu procesów chemicznych i wybranych fizykochemicznych. |
C-3 | Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników pomiarów chemicznych. |
C-4 | Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury. |
C-5 | Student rozwija umiejętność pracy w grupie. |
Treści programowe | T-L-1 | Reakcje utleniania i redukcji. Ogniwa galwaniczne. |
---|
T-A-1 | Wprowadzenie, BHP. Podstawowe operacje w laboratorium chem. Wzory i nomenklatura związków chemicznych. |
T-W-1 | Współczesna teoria budowy atomów. Konfiguracja elektronowa atomów. Podstawy modelowania molekularnego. |
T-W-2 | Wiązania międzyatomowe - chemiczne. Wiązania międzycząsteczkowe - siły Van der Waalsa. Hierarchiczny model struktury materiału: konfiguracja elektronowa atomów, charakter wiązania, struktura krystaliczna i defekty strukturalne a właściwości chemiczne i fizyczne materiałów. Właściwosci materiałów jonowych, kowalencyjnych i metalicznych. |
T-A-2 | Równania reakcji chemicznych. Obliczenia stechiometryczne. |
T-L-2 | Wyznaczenie wydajności prądowej procesu elektrolizy wodnego roztworu Cu(NO3)2. |
T-L-3 | Sporządzanie roztworów o określonym stężeniu procentowym i molowym. |
T-A-3 | Obliczenia związane ze stanem równowagi chemicznej. |
T-W-3 | Otrzymywanie, budowa i właściwości związków nieorganicznych, organicznych i kompleksowych. Budowa i otrzymywanie tworzyw polimerowych. |
T-L-4 | Badanie wpływu temperatury, stężenia, katalizatorów na szybkość reakcji chemicznej rozkładu H2O2. |
T-A-4 | Obliczenia stężeń roztworów. |
T-W-4 | Stany skupienia materii: gazy, ciecze, ciała stałe. Prawa stanu gazowego. Chemia roztworów wodnych. Układy koloidalne. Reguła faz Gibbsa. |
T-W-5 | Klasyfikacja prostych i złożonych substancji oraz reakcji chemicznych. Równowaga chemiczna. Elementy termodynamiki chemicznej. Kinetyka chemiczna. |
T-L-5 | Charakterystyczne reakcje i wykrywanie wybranych kationów ( Fe+2, Fe+3,Cu+2, Zn+2, Al.+3, Ca+2, Mg+2) |
T-A-5 | Reakcje dysocjacji kwasów i zasad. Obliczanie pH roztworów słabych i mocnych kwasów i zasad |
T-W-6 | Zjawiska ad- i absorpcji. Osmoza. Równowaga jonowa w roztworach. Fizykochemiczna charakterystyka środowisk miejskich, przemysłowych, morskich. |
T-A-6 | Podstawy analizy ilościowej. Obliczenia. |
T-L-6 | Wyznaczanie pH roztworów. |
T-A-7 | Reakcje utleniania i redukcji. Ogniwa galwaniczne. |
T-L-7 | Analiza ilościowa.Oznaczanie węglanu sodu metodą miareczkową. |
T-W-7 | Procesy utleniania i redukcji. Podstawy elektrochemii: potencjał elektrodowy, równowagowy, stacjonarny. Zjawisko polaryzacji i przyczyny. Ogniwa galwaniczne. Zjawisko elektrolizy. Prawa elektrochemii Faradaya. |
T-A-8 | Kolokwium. |
T-L-8 | Kolokwium. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe. |
---|
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne. Rozwiązywanie zadań problemowych i rachunkowych, analiza zjawisk chemicznych w procesach inżynierskich. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonych ekperymentów. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (6 sprawdzianów) oraz kolokwium końcowego student uzyskuje zaliczenie jeśli zdobędzie co najmniej połowę punktów. |
---|
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczeniu krótkich sprawdzianów, spradzajacych przygotowanie do ćwiczeń oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje ocenę z ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń audytoryjnych oraz laboratoryjnych student przystępujedo egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu powyżej 30% punktów z egzaminu pisemnego. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać danych do obliczeń fizykochemicznych.
Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników i wykonania prostych pomiarów chemicznych.
Student nie potrafi interpretować i klasyfikować zjawisk chemicznych, fizykochemicznych, analizować podstawowych przemian fizykochemicznych, dobierać sposoby ich opisu.
Student nie potrafi łączyć właściwości materiałów ze składem chemicznym i uporządkowaniem krystalicznym. |
3,0 | Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać danych do obliczeń fizykochemicznych.
Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników i wykonania prostych pomiarów chemicznych. Student potrafi interpretować i klasyfikować zjawiska chemiczne, fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne dobierać sposoby ich opisu. Student potrafi łączyć właściwości materiałów ze składem chemicznym i uporządkowaniem krystalicznym. |
3,5 | Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać danych do obliczeń fizykochemicznych. Student analizuje i opracowuje wyniki i wykonuje pomiary chemiczne. Student potrafi interpretować i klasyfikować zjawiska chemiczne, fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne dobierać sposoby ich opisu. Student potrafi łączyć właściwości materiałów ze składem chemicznym i uporządkowaniem krystalicznym. |
4,0 | Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać danych do obliczeń fizykochemicznych. Student analizuje i opracowuje wyniki i wykonuje pomiary chemiczne. Student potrafi interpretować i klasyfikować zjawiska chemiczne, fizykochemiczne, analizować przemiany fizykochemiczne dobierać sposoby ich opisu. Student potrafi łączyć właściwości materiałów ze składem chemicznym i uporządkowaniem krystalicznym. |
4,5 | Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać danych do obliczeń fizykochemicznych. Student analizuje i opracowuje wyniki i wykonuje pomiary chemiczne. Student potrafi interpretować i klasyfikować złożone zjawiska chemiczne, fizykochemiczne, analizować przemiany fizykochemiczne dobierać sposoby ich opisu. Student potrafi łączyć właściwości materiałów ze składem chemicznym i uporządkowaniem krystalicznym. |
5,0 | Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać danych do obliczeń fizykochemicznych. Student analizuje i opracowuje wyniki i wykonuje pomiary chemiczne, potrafi analizować błędy doświadczalne.. Student potrafi interpretować i klasyfikować złożone zjawiska chemiczne, fizykochemiczne, analizować przemiany fizykochemiczne dobierać sposoby ich opisu. Student potrafi łączyć właściwości materiałów ze składem chemicznym i uporządkowaniem krystalicznym. |