Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N1)

Sylabus przedmiotu Fizyko-chemia polimerów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyko-chemia polimerów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Błędzki <Andrzej.Bledzki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Kwiatkowska <Magdalena.Kwiatkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 2,00,38zaliczenie
wykładyW4 25 2,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z chemii organicznej i chemii polimerów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie budowy fizycznej i chemicznej materiałów polimerowych. Poznanie mechanizmów syntezy, budowy chemicznej i fizycznej oraz właściwości polimerów.
C-2Ukształtowanie umiejętności oceny właściwości materiałów makromolekularnych.
C-3Zapoznanie studentów z laboratoryjnymi metodami oceny właściwości polimerów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Charakterystyka polimerów w oparciu o ich właściwości fizyko-chemiczne.5
T-L-2Charakterystyka termiczna polimerów metodami TG/DTG i Vicat.5
T-L-3Wyznaczanie lepkości kompozycji reaktywnych reometrem ARES.5
15
wykłady
T-W-1Podstawowa terminologia chemii polimerów.2
T-W-2Mechanizm i kinetyka polimeryzacji rodnikowej, jonowej i koordynacyjnej, polikondensacji i poliaddycji.3
T-W-3Kopolimeryzacja.2
T-W-4Budowa fizyczna polimerów: izomerie, taktyczność, struktura.5
T-W-5Stany fazowe i fizyczne.2
T-W-6Polimery krystaliczne i amorficzne.2
T-W-7Właściwości termomechaniczne.4
T-W-8Średnie masy cząsteczkowe - podstawy teoretyczne i metody oznaczania.3
T-W-9Roztwory polimerów.2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w ćwiczeniach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowywanie się do kolejnych technologicznych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykładu i wskazanej literatury.10
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z technologicznyh ćwiczeń laboratoryjnych.15
A-L-4Przygotowanie się do sprawdzianów.20
60
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.25
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.13
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.15
A-W-4Konsultacje.7
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych i na podstawie przygotowanych sprawozdań.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy. Można do niego przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_B15_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia związane z chemią i fizyko-chemią polimerów. Powinien umieć opisać mechanizm i kinetykę różnych wariantów polimeryzacji. Powinien być w stanie określić uwarunkowania reakcji kopolimeryzacji i wykazać jej zalety. Powinien umieć opisać fizyczną budowę polimerów, uwzględniającą uwarunkowania budowy makrocząsteczki. Powinien być w stanie objaśnić stany fazowe i fizyczne polimerów. Powinien umieć interpretować budowę i właściwości polimerów krystalicznych i amorficznych. Powinien być w stanie definiować właściwości termomechaniczne polimerów. Powinien umieć formułować uwarunkowania związane z oceną średnich mas cząsteczkowych. Powinien być w stanie analizować właściwości roztworów polimerów.
IM_1A_W04, IM_1A_W13T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_B15_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć identyfikować różne polimery. Powinien umieć ocenić stabilność termiczną polimerów. Powinien być w stanie scharakteryzować właściwości termomechaniczne polimerów. Powinien umieć określić właściwości reologiczne polimerów. Powinien umieć oznaczyć masę cząsteczkową polimerów. Powinie być w stanie przeprowadzić syntezę polimerów kondensacyjnych.
IM_1A_U02, IM_1A_U15T1A_U02, T1A_U07, T1A_U10, T1A_U14InzA_U06, InzA_U07C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_B15_K01
Student nabywa interaktywną i kreatywną podstawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań.
IM_1A_K05, IM_1A_K07T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06InzA_K02C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_B15_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia związane z chemią i fizyko-chemią polimerów. Powinien umieć opisać mechanizm i kinetykę różnych wariantów polimeryzacji. Powinien być w stanie określić uwarunkowania reakcji kopolimeryzacji i wykazać jej zalety. Powinien umieć opisać fizyczną budowę polimerów, uwzględniającą uwarunkowania budowy makrocząsteczki. Powinien być w stanie objaśnić stany fazowe i fizyczne polimerów. Powinien umieć interpretować budowę i właściwości polimerów krystalicznych i amorficznych. Powinien być w stanie definiować właściwości termomechaniczne polimerów. Powinien umieć formułować uwarunkowania związane z oceną średnich mas cząsteczkowych. Powinien być w stanie analizować właściwości roztworów polimerów.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie wskazać sposoby rozwiązania zadanego problemu.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu oraz umie uzasadnić ten wybór.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_B15_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć identyfikować różne polimery. Powinien umieć ocenić stabilność termiczną polimerów. Powinien być w stanie scharakteryzować właściwości termomechaniczne polimerów. Powinien umieć określić właściwości reologiczne polimerów. Powinien umieć oznaczyć masę cząsteczkową polimerów. Powinie być w stanie przeprowadzić syntezę polimerów kondensacyjnych.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu technologicznych ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student wprawdzie opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać w praktyce laboratoryjnej.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie rozwiązywać zadane problemy w laboratorium technologicznym.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu w laboratorium technologicznym oraz umie uzasadnić ten wybór.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_B15_K01
Student nabywa interaktywną i kreatywną podstawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań.
2,0Student nieaktywny. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami.
3,0Student w większości samodzielnie wykonuje zadane prace.
3,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student samodzielnie i poprawnie wykonuje zadane prace. Aktywnie uczestniczy w pracy zespołu.
4,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student wykazuje cechy lidera grupy i organizuje pracę całego zespołu. Świadomie i odpowiedzialnie wykonuje powierzone zadania.

Literatura podstawowa

  1. H. Galina, Fizykochemia polimerów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 1998
  2. A.K. Błędzki, S. Spychaj, T. Spychaj, Masa cząsteczkowa i polidyspersja polimerów, PWN, 1987

Literatura dodatkowa

  1. M.P. Stevens, Wprowadzenie do chemii polimerów, PWN, Warszawa, 1983

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Charakterystyka polimerów w oparciu o ich właściwości fizyko-chemiczne.5
T-L-2Charakterystyka termiczna polimerów metodami TG/DTG i Vicat.5
T-L-3Wyznaczanie lepkości kompozycji reaktywnych reometrem ARES.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowa terminologia chemii polimerów.2
T-W-2Mechanizm i kinetyka polimeryzacji rodnikowej, jonowej i koordynacyjnej, polikondensacji i poliaddycji.3
T-W-3Kopolimeryzacja.2
T-W-4Budowa fizyczna polimerów: izomerie, taktyczność, struktura.5
T-W-5Stany fazowe i fizyczne.2
T-W-6Polimery krystaliczne i amorficzne.2
T-W-7Właściwości termomechaniczne.4
T-W-8Średnie masy cząsteczkowe - podstawy teoretyczne i metody oznaczania.3
T-W-9Roztwory polimerów.2
25

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w ćwiczeniach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowywanie się do kolejnych technologicznych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykładu i wskazanej literatury.10
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z technologicznyh ćwiczeń laboratoryjnych.15
A-L-4Przygotowanie się do sprawdzianów.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.25
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.13
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.15
A-W-4Konsultacje.7
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_B15_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia związane z chemią i fizyko-chemią polimerów. Powinien umieć opisać mechanizm i kinetykę różnych wariantów polimeryzacji. Powinien być w stanie określić uwarunkowania reakcji kopolimeryzacji i wykazać jej zalety. Powinien umieć opisać fizyczną budowę polimerów, uwzględniającą uwarunkowania budowy makrocząsteczki. Powinien być w stanie objaśnić stany fazowe i fizyczne polimerów. Powinien umieć interpretować budowę i właściwości polimerów krystalicznych i amorficznych. Powinien być w stanie definiować właściwości termomechaniczne polimerów. Powinien umieć formułować uwarunkowania związane z oceną średnich mas cząsteczkowych. Powinien być w stanie analizować właściwości roztworów polimerów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W04Ma wiedzę w zakresie Podstaw Nauk o Materiałach obejmującą: 1) Budowę strukturalną materiałów 2) Przemiany fizyczne i fazowe 3) Układy równowagi fazowej niezbędną do zrozumienia procesu kształtowania morfologii materiału
IM_1A_W13Ma wiedzę w zakresie podstawowych metod charakteryzowania budowy chemicznej, struktury i morfologii materiałów niezbędną do doboru metod charakteryzowania materiałów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy fizycznej i chemicznej materiałów polimerowych. Poznanie mechanizmów syntezy, budowy chemicznej i fizycznej oraz właściwości polimerów.
Treści programoweT-W-1Podstawowa terminologia chemii polimerów.
T-W-2Mechanizm i kinetyka polimeryzacji rodnikowej, jonowej i koordynacyjnej, polikondensacji i poliaddycji.
T-W-3Kopolimeryzacja.
T-W-4Budowa fizyczna polimerów: izomerie, taktyczność, struktura.
T-W-5Stany fazowe i fizyczne.
T-W-6Polimery krystaliczne i amorficzne.
T-W-7Właściwości termomechaniczne.
T-W-8Średnie masy cząsteczkowe - podstawy teoretyczne i metody oznaczania.
T-W-9Roztwory polimerów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy. Można do niego przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie wskazać sposoby rozwiązania zadanego problemu.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu oraz umie uzasadnić ten wybór.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_B15_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć identyfikować różne polimery. Powinien umieć ocenić stabilność termiczną polimerów. Powinien być w stanie scharakteryzować właściwości termomechaniczne polimerów. Powinien umieć określić właściwości reologiczne polimerów. Powinien umieć oznaczyć masę cząsteczkową polimerów. Powinie być w stanie przeprowadzić syntezę polimerów kondensacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas potrzebny na realizacje zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
IM_1A_U15Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami do charakteryzowania materiału lub wyrobu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności oceny właściwości materiałów makromolekularnych.
C-3Zapoznanie studentów z laboratoryjnymi metodami oceny właściwości polimerów.
Treści programoweT-L-1Charakterystyka polimerów w oparciu o ich właściwości fizyko-chemiczne.
T-L-2Charakterystyka termiczna polimerów metodami TG/DTG i Vicat.
T-L-3Wyznaczanie lepkości kompozycji reaktywnych reometrem ARES.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych i na podstawie przygotowanych sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu technologicznych ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student wprawdzie opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać w praktyce laboratoryjnej.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie rozwiązywać zadane problemy w laboratorium technologicznym.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu w laboratorium technologicznym oraz umie uzasadnić ten wybór.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_B15_K01Student nabywa interaktywną i kreatywną podstawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
IM_1A_K07Potrafi komunikować się w ramach zespołu realizującego zadania interdyscyplinarne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy fizycznej i chemicznej materiałów polimerowych. Poznanie mechanizmów syntezy, budowy chemicznej i fizycznej oraz właściwości polimerów.
C-2Ukształtowanie umiejętności oceny właściwości materiałów makromolekularnych.
C-3Zapoznanie studentów z laboratoryjnymi metodami oceny właściwości polimerów.
Treści programoweT-L-1Charakterystyka polimerów w oparciu o ich właściwości fizyko-chemiczne.
T-L-2Charakterystyka termiczna polimerów metodami TG/DTG i Vicat.
T-L-3Wyznaczanie lepkości kompozycji reaktywnych reometrem ARES.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych i na podstawie przygotowanych sprawozdań.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy. Można do niego przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieaktywny. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami.
3,0Student w większości samodzielnie wykonuje zadane prace.
3,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student samodzielnie i poprawnie wykonuje zadane prace. Aktywnie uczestniczy w pracy zespołu.
4,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student wykazuje cechy lidera grupy i organizuje pracę całego zespołu. Świadomie i odpowiedzialnie wykonuje powierzone zadania.