Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N1)
Sylabus przedmiotu Metaliczne tworzywa konstrukcyjne i funkcjonalne I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metaliczne tworzywa konstrukcyjne i funkcjonalne I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Kochmański <Pawel.Kochmanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z fizyki ciała stałego, znajomość układów równowagi fazowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność oceny wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Układ równowagi żelazo- węgiel | 2 |
T-A-2 | Wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukture stopów | 1 |
T-A-3 | Podstwy obróbki cieplnej i cieplnochemicznej | 2 |
T-A-4 | Techniczne stopy żelaza: stale, staliwa, żeliwa | 2 |
T-A-5 | Stopy metali nieżelaznych | 2 |
T-A-6 | Zasady doboru materiałów metalicznych do zastosowań technicznych | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólne właściwości stanu metalicznego | 1 |
T-W-2 | Układ równowagi żelazo-węgiel | 2 |
T-W-3 | Wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę stopów | 1 |
T-W-4 | Podstawy obróbki cieplnej icieplno-chemicznej | 1 |
T-W-5 | Stopy techniczne żelaza: stale, staliwa, zeliwa | 2 |
T-W-6 | Stopy metali nieżelaznych | 2 |
T-W-7 | Zasady doboru materiałów metalicznych do zastosowań technicznych | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 35 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu na podstawie wykładów i podanej literatury | 30 |
A-W-3 | Konsultacje | 4 |
44 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący tematykę wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C25_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien objaśnić wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali | IM_1A_W04 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C25_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać stopy metali do ogólnych zastosowań technicznych | IM_1A_U09 | T1A_U12, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U04, InzA_U08 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C25_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie wykazywał otwartość na stosowanie nowych stopów metali | IM_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C25_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien objaśnić wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób określić wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali |
3,0 | student prezentuje schematyczną wiedzę na temat struktury i właściwości stopów metali | |
3,5 | Student wykazuje ogólną wiedzę i umiejętność określania wpływu składu chemicznego i technologii na strukturę i właściwości stopów metali | |
4,0 | Student wykazuje dobrą wiedzę, potrafi prowadzic dyskusję na temat wpływu pierwiastków i technologii na strukture i właściwosci stopów metali | |
4,5 | Student potrafi dyskutować o roli pierwiastków oraz wpływie technologii na strukturę i właściwosci stopów metali | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować wpływ składu chemicznego, proponować jego zmianę oraz analizować wpływ przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C25_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać stopy metali do ogólnych zastosowań technicznych | 2,0 | Student nie potrafi dobrać stopu metali do zastosowań technicznych |
3,0 | student wykazuje ogólną orientację w tematyce stopów | |
3,5 | Student potrafi dobrać stop do ogólnie określonych zastosowań | |
4,0 | Student potrafi dobrać stop do konkretnych zastosowań | |
4,5 | student potarfi dobrać stop do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór | |
5,0 | Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C25_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie wykazywał otwartość na stosowanie nowych stopów metali | 2,0 | Student nie potrafi dobrać stopu metali do zastosowań technicznych |
3,0 | student wykazuje ogólną orientację w tematyce stopów | |
3,5 | Student potrafi dobrać stop do ogólnie określonych zastosowań | |
4,0 | Student potrafi dobrać stop do konkretnych zastosowań | |
4,5 | student potarfi dobrać stop do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór | |
5,0 | Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów |
Literatura podstawowa
- Prowans S., Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1988
- Prowans S., Struktura stopów, PWN, Warszawa, 1991
- Dobrzański L., Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2002
- Przybyłowicz K., Metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 1995, V
- Blicharski M., Wstęp do inżynierii materiałowej, WNT, Warszawa, 2003, III
Literatura dodatkowa
- Wysiecki M., Nowoczesne materiały narzędziowe, WNT, Warszawa, 1997
- Ciszewski B., Nowoczesne materiały w technice, Bellona, Warszawa, 1993