Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N1)
Sylabus przedmiotu Metody i techniki badań II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody i techniki badań II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Kochmański <Pawel.Kochmanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólne wiadomości z fizyki i chemii ciała stałego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest ukształtowanie umiejętności i wiedzy z zakresu nowoczesnych metod badań struktury materiałów konstrukcyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Mikroskopia optyczna | 1 |
T-L-2 | Metalografia ilościowa | 2 |
T-L-3 | Mikroskopia elektronowa skaningowa, preparatyka, rodzaje obrazów | 3 |
T-L-4 | Mikroanaliza rentgenowska, budowa i działanie analizatorów EDS i WDS, interpretacja wyników badań | 2 |
T-L-5 | Dylatometria, budowa i obsługa dylatometru bezpośredniego, interpretacja wyników badań | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Mikroskopia świetlna, preparatyka, metodyka badań | 3 |
T-W-2 | Mikroskopia elektronowa, podstawy fizyczne, rodzaje mikroskopów elektronowych, preparatyka, metodyka badań | 3 |
T-W-3 | Mikroanaliza rentgenowska, podstawy fizyczne, spektroskopia EDS i WDS, metodyka badań | 2 |
T-W-4 | Właściwości cieplne ciał stałych, przewodnictwo cieplne, rozszerzalność cieplna. Metodyka badań dylatometrycznych | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do ćwiczeniach laboratoryjnych oraz wykonanie sprawozdań | 29 |
A-L-2 | Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach | 10 |
39 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie wskzanej literatury | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 1 |
21 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne przy zastosowaniu nowoczesnej aparatury do badań strukturalnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie tematyki wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Wykonanie zadań domowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C36_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zaproponować i dobrać metody badawcze do opisania struktury materiałów konstrukcyjnych | IM_1A_W14 | T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-L-4, T-W-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C36_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować wyniki badań i wnioskować na podstawie tych badań o właściwościach materiałów | IM_1A_U15 | T1A_U07, T1A_U14 | InzA_U07 | C-1 | T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-L-4, T-W-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C36_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować wyniki badań i wnioskować na podstawie tych badań o właściwościach materiałów | — | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-L-4, T-W-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C36_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zaproponować i dobrać metody badawcze do opisania struktury materiałów konstrukcyjnych | 2,0 | Student nie potrafi dobrać metod badawczych do opisania struktury materiałów konstrukcyjnych |
3,0 | Student wykazuje ogólną orientację w tematyce metod badawczych | |
3,5 | Student potrafi dobrać metodę badawczą do opisania wybranych cech struktury | |
4,0 | Student potrafi dobrać metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych | |
4,5 | Student potrafi wybrać i uzasadnić wybór metod badawczych do opisu struktury | |
5,0 | Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C36_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować wyniki badań i wnioskować na podstawie tych badań o właściwościach materiałów | 2,0 | Student nie potrafi dobrać metod badawczych do opisania struktury materiałów konstrukcyjnych |
3,0 | Student wykazuje ogólną orientację w tematyce metod badawczych | |
3,5 | Student potrafi dobrać metodę badawczą do opisania wybranych cech struktury | |
4,0 | Student potrafi dobrać metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych | |
4,5 | Student potrafi wybrać i uzasadnić wybór metod badawczych do opisu struktury | |
5,0 | Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C36_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować wyniki badań i wnioskować na podstawie tych badań o właściwościach materiałów | 2,0 | Student nie potrafi dobrać metod badawczych do opisania struktury materiałów konstrukcyjnych |
3,0 | Student wykazuje ogólną orientację w tematyce metod badawczych | |
3,5 | Student potrafi dobrać metodę badawczą do opisania wybranych cech struktury | |
4,0 | Student potrafi dobrać metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych | |
4,5 | Student potrafi wybrać i uzasadnić wybór metod badawczych do opisu struktury | |
5,0 | Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych |
Literatura podstawowa
- Dobrzański L., Hajduczek E., Mikroskopia świetlna i elektronowa, WNT, Warszawa, 1987
- Prowans S., Metody i techniki badań materiałów, Polit. Szczecińska, Szczecin, 1981
- Ryś J., Stereologia materiałów, Fotobit Design, Kraków, 1995
- Żelechower M., Wprowadzenie do mikroanalizy rentgenowskiej, Polit. Śląska, Gliwice, 2007
- Oleś A., Metody doświadczalne fizyki ciała stałego, WNT, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Podstawy ilościowej mikroanalizy rentgenowskiej, WNT, Warszawa, 1994