Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | IM_1A_C24-2_U01 | Student potrafi ocenić objawy zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyny, wskazuje odporny materiał konstrukcyjny i proponuje sposoby zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | IM_1A_U01 | Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
IM_1A_U03 | Potrafi opracować dokumentacje dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania |
IM_1A_U06 | Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych |
IM_1A_U08 | Potrafi wykorzystać podstawowe teorie budowy materii i zależności ilościowe charakteryzujące warunki eksploatacyjne materiału do formułowania i rozwiązywania prostych zadań materiałowo technologicznych |
IM_1A_U09 | Potrafi dobrać technologię wytwarzania i/lub przetwarzania materiałów do warunków eksploatacji wyrobu, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych |
IM_1A_U13 | Potrafi dobrać i wykorzystać materiał do warunków jego eksploatacji z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych |
IM_1A_U14 | Potrafi korzystać z kart katalogowych i not aplikacyjnych celu dobrania odpowiednich komponentów projektowych wyrobu |
IM_1A_U16 | Potrafi dobrać metody i urządzenia do charakteryzowania materiału lub wyrobu |
IM_1A_U17 | Potrafi wyspecyfikować charakterystyki i określić ich zakres niezbędny do oceny stanu materiału i wyrobu dla potrzeb projektowania, przetwórstwa i eksploatacji |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
T1A_U03 | potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się |
T1A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
T1A_U12 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
T1A_U13 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
T1A_U14 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
T1A_U15 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
T1A_U16 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z dotyczących problemów wynikających z eksploatacji materiałów konstrukcyjnych. |
---|
C-2 | Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów i/lub metod ochrony elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych. |
C-3 | Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników badań właściwości użytkowych materiałów |
C-4 | Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych. |
C-5 | Student zdobywa umiejętności pracy w zespole. |
Treści programowe | T-W-1 | Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urzadzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Wpływ czynników mechanicznych, fizykochemicznych i elektrycznych na niezawodność oraz bezpieczeństwo ich pracy. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Metody monitoringu. Dobór materiału do określonych warunków eksploatacji. Sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów w określonych warunkach na etapie projektowania i eksploatacji. Żywotność materiałów w nisko- i wysokotemperaturowych warunkach pracy. |
---|
T-L-1 | Badanie szybkości korozji w roztworach elektrolitów. Badanie wpływu temperatury na szybkość korozji w suchych gazach. Zjawisko polaryzacji w ogniwach galwanicznych. Pasywacja i aktywacja metali - badanie wpływu depasywatorów na właściwości warstw pasywnych. Korozja wżerowa. Badania krzywych polaryzacji anodowej. Badania korozyjne w mgle solnej. Badanie odporności korozyjnej złącza spawanego. Elektrochemiczna spektroskopia impedancyjna. Trawienie elektrochemiczne stali. Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych to znaczy: stali węglowej, stali stopowej (18/8), aluminium, duraluminium, miedzi, tytanu |
T-W-2 | Badanie właściwości materiałów w warunkach tarcia, rodzaje tarcia, mechanizmy zużycia tribologicznego, analiza czynników wpływających na zużycie tribologiczne, dobór materiału ze względu na zużycie tribologiczne |
T-L-2 | Badanie tarcia, badanie szybkości zużycia materiałów polimerowych i metalowych |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe. |
---|
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia. |
---|
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 30% punktów z egzaminu pisemnego. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6). |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi ocenić objawów zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyn, nie potrafi wskazać odpornego materiału konstrukcyjnego i zaproponować sposobu zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji. |
3,0 | Student potrafi ocenić objawy zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyny, wskazuje odporny materiał konstrukcyjny i proponuje sposoby zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji. |
3,5 | Student potrafi ocenić objawy zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyny, zaproponować metodę badań, wskazuje odporny materiał konstrukcyjny i proponuje sposoby zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji. |
4,0 | Student potrafi ocenić objawy zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyny, zaproponować metodę badań, dobiera materiał konstrukcyjny i/lub proponuje sposoby zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji. |
4,5 | Student potrafi ocenić objawy zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyny i sformułować hipotezę mechanizmu zniszczenia, zaproponować metodę badań, dobiera materiał konstrukcyjny i/lub proponuje sposoby zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji. |
5,0 | Student potrafi ocenić objawy zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyny i sformułować hipotezę mechanizmu zniszczenia, zaproponować metodę badań i przeprowadzić prostą diagnostykę, dobiera materiał konstrukcyjny i/lub proponuje sposoby zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji. |