Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)
specjalność: biomateriały i materiały opakowaniowe
Sylabus przedmiotu Nanokompozyty polimerowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nanokompozyty polimerowe | ||
Specjalność | nanotechnologie materiałowe | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Kwiatkowska <Magdalena.Kwiatkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończone studia S1 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z technologią nanokompozytów polimerowych jako nowej grupy materiałów, ich klasyfikacją, sposobami wytwarzania, mikro- i nanostrukturą, właściwościami fizycznymi oraz kierunkami zastosowań |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności posługiwania się terminologią związaną z nanokompozytami polimerowymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Preparacja napełniaczy warstwowych: interkalacja krzemianów warstwowych | 2 |
T-L-2 | Preparatyka organicznych powłok nanokompozytowych | 2 |
T-L-3 | Preparacja nanokompozytów polimerowych in situ | 4 |
T-L-4 | Analiza mikro- i nanostruktury kompozytów polimerowych techniką mikroskopową | 4 |
T-L-5 | Oznaczenie właściwości fizycznych nanokompozytów polimerowych | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do nanokompozytów polimerowych, zakres tematyczny, terminologia | 2 |
T-W-2 | Mikro- i nanostruktura polimerów, multifazowe układy polimerowe | 4 |
T-W-3 | Przegląd nanocząstek jednowymiarowych: rodzaje, struktura, właściwości fizyczne, zastosowanie | 4 |
T-W-4 | Przegląd nanocząstek dwuwymiarowych: rodzaje, struktura, właściwości fizyczne, zastosowanie | 4 |
T-W-5 | Przegląd nanocząstek trójwymiarowych: rodzaje, struktura, właściwości fizyczne, zastosowanie | 4 |
T-W-6 | Techniki preparacji nanokompozytów polimerowych, metody dyspergowania nanocząstek | 3 |
T-W-7 | Nanostruktura kompozytów polimerowych i ich właśćiwości fizyczne, nanokompozyty na bazie tw. reaktywnych, termoplastycznych i elastomerowych | 5 |
T-W-8 | Sposoby funkcjonalizowania nanonapełniaczy | 2 |
T-W-9 | Obszary zastosowań nanokompozytów polimerowych w przemyśle | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych na podst. dostarczonych materiałów | 12 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdania z ćwiczenia z analizą otrzymanych wyników | 12 |
39 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia | 6 |
A-W-3 | Zapoznawanie się z fachową literaturą | 15 |
51 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny / prezentacja multimedialna, tablica |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne: pokaz i samodzielne wykonanie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: pisemne zaliczenie poszczególnych ćwiczeń lab. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie przedmiotu w postaci pisemnego sprawdzianu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_NM/14_W01 Po zakończeniu kursu student powinien umieć: definiować pojęcia związane z technologią nanokompozytów polimerowych oraz klasyfikować je, zidentyfikować sposoby wytwarzania nanokompozytów, scharakteryzować mikro- i nanostrukturę materiałów oraz jej wpływ na właściwości fizyczne nanokompozytów, wymienić kierunki zastosować materiałów nanokompozytowych | IM_2A_W02, IM_2A_W04 | T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07 | C-2, C-1 | T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-9 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_NM/14_U01 Po zakończeniu kursu student powinien: umieć dobierać odpowiednią technikę / metodę wytwarzania nanokompozytów polimerowych zależnie od stosowanej osnowy, oznaczać właściwości fizyczne nanokompozytów, interpretować otrzymane wyniki badań | IM_2A_U03, IM_2A_U02 | T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10 | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_NM/14_K01 Zdoloność do wykorzystania informacji i zdobytej wiedzy o nanokompozytach polimerowych w rozwoju kompetencji zawodowych oraz zorientowanie na rozwój nowoczesnych technologii materiałowych | IM_2A_K03 | T2A_K01, T2A_K02, T2A_K05 | C-2, C-1 | T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_NM/14_W01 Po zakończeniu kursu student powinien umieć: definiować pojęcia związane z technologią nanokompozytów polimerowych oraz klasyfikować je, zidentyfikować sposoby wytwarzania nanokompozytów, scharakteryzować mikro- i nanostrukturę materiałów oraz jej wpływ na właściwości fizyczne nanokompozytów, wymienić kierunki zastosować materiałów nanokompozytowych | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć związanych z technologią nanokompozytów polimerowych |
3,0 | Student potrafi klasyfikować nanokompozyty i zna podstawowe pojęcia, nie potrafi jednak charakteryzoawć właściwości nanomateriałów | |
3,5 | Student potrafi klasyfikować nanokompozyty i zna podstawowe pojęcia, potrafi również identyfikować sposoby ich wytwarzania | |
4,0 | Student prócz klasyfikacji nanokompozytów i znajomości sposobów ich wytwarzania, potrafi również scharakteryzować mikro- i nanostrukturę kompozytów, nie potrafi jednak określić jej wpływu na właśćiwości fizyczne | |
4,5 | Student potrafi klasyfikować nanokompozyty, zna sposoby ich wytwarzania, potrafi charakteryzować mikro- i nanostrukturę kompozytów, potrafi także dyskutować nt. korelacji między strukturą nanokompozytów a właśćiwościami fizycznymi materiałów kompozytowych | |
5,0 | Student swobodnie posługuje się terminologią związaną z nanokompozytami polimerowymi, ich sposobami wytwarzania, właściwościami, kierunkami zastosowań, przytacza rónież wiedzę pozyskaną z literatury |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_NM/14_U01 Po zakończeniu kursu student powinien: umieć dobierać odpowiednią technikę / metodę wytwarzania nanokompozytów polimerowych zależnie od stosowanej osnowy, oznaczać właściwości fizyczne nanokompozytów, interpretować otrzymane wyniki badań | 2,0 | Student nie potrafi zidentyfikować żadnej metody wytwarzania nanokompozytów polimerowych |
3,0 | Student przytacza sposoby wytwarzania nanokompozytów, lecz nie potrafi ich scharakteryzować i dobrać w zależności od rodzaju osnowy / postaci nanokompozytu | |
3,5 | Student przytacza sposoby wytwarzania nanokompozytów i potrafi scharakteryzować różne techniki wytwarzania | |
4,0 | Student potrafi scharakteryzować różne techniki wytwarzania nanokompozytów oraz zna metody oznaczania właściwości fizycznych nanokompozytów polimerowych | |
4,5 | Prócz znajomości metod wytwarzania materiałów student zna sposoby i metodykę oznaczania konkretnej właściwości | |
5,0 | Student identyfikuje i charakteryzuje techniki wytwarzania nanokompozytów polimerowych, potrafi wyznaczać ich właściwości fizyczne oraz interpretować wyniki badań pod kątem wpływu dodatku nanonapełniacza |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_NM/14_K01 Zdoloność do wykorzystania informacji i zdobytej wiedzy o nanokompozytach polimerowych w rozwoju kompetencji zawodowych oraz zorientowanie na rozwój nowoczesnych technologii materiałowych | 2,0 | Student jest nieaktywny i nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. |
3,0 | Student samodzielnie wykonuje zadaną prace, jednak nie wykazuje własnej inicjatywy w poszerzaniu wiedzy. | |
3,5 | Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student samodzielnie wykonuje zadaną prace, przestrzega terminów realizacji kolejnych etapów zadań. | |
4,5 | Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student samodzielnie i terminowo wykonuje zadaną prace, z dużą aktywnością dyskutuje nt. przedmiotu, chętnie poszerza swoją wiedzę. |
Literatura podstawowa
- K. Kurzydłowski, M. Lewandowska, Nanomateriały inżynierskie: konstrukcyjne i funkcjonalne, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2011
- Ch. Kumar, Polymeric nanomaterials, Wiley-VCH Verlag, Weinheim, 2011
- Y-W. Mai, Z-Z Yu, Polymer nanocomposites, CRC Press, Roca Raton, 2006
Literatura dodatkowa
- Ch. Kumar, Nanocomposites, Wiley-VCH Verlag, Weinheim, 2010
- R.K. Gupta, E. Kennel, Polymer nanocomposites handbook, CRC Press, Roca Raton, 2008