Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)
Sylabus przedmiotu Podstawy prawne funkcjonowania przedsiębiorstw:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy prawne funkcjonowania przedsiębiorstw | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu szkoły średniej, w tym: wiedza o spoleczeństwie i podstawach przedsiębiorczości. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z różnymi formami funkcjonowania przedsiębiortw, w tym, strukturą przedsięiorstw, podstawami prawnymi ich funkcjonowania, doboru przedsiębiorstwa w zależności od celów działalności przedsiębiorstwa i struktury własnościowej; zapoznanie studenta z czynnościami, które są wyrazem działalności przedsiębiorstwa (czynności prawne, w tym, umowy). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot, źródła, podmioty gospodarcze - zagadnienia wstępne. Pojęcie przedsiębiorstwa iprzedsiębiorcy, analiza prawna. | 2 |
T-W-2 | "Konstytucja" gospodarcza Unii Europejskiej - zasady ogólne. "Konstytucja" gospodarcza RP - zasady ogólne. | 2 |
T-W-3 | Rozpoczęcie działalności gospodarczej. 1. Zasady ogólne dotyczące ewidencji działalności gospodarczej 2. Zasady szczególne dotyczące koncesji, zezwoleń, itp. | 2 |
T-W-4 | Formy prawne funkcjonowania (prowadzenia) przedsiębiorstw, oparte na prawie cywilnym i handlowym - założenia ogólne. | 2 |
T-W-5 | Spółki osobowe prawa handlowego i spółki osobowe - cechy charakterystyczne. | 2 |
T-W-6 | Przedsiębiorca a pracownik - obowiązki przedsiębiorcy wynikające ze stosunku pracy, porządek w procesie pracy, zasady traktowania pracowników. | 2 |
T-W-7 | Rozstrzyganie sporów w prowadzeniu działalności gospodarczej. Postępowanie pojednacze. Postępowanie sądowe. Zasady ogólne. | 2 |
T-W-8 | Zawieszenie, sanacja i zakończenie działaności gospodarczej przedsiębiorstwa. Podstawowe zasady postępowania układowego i upadłościowego. | 2 |
T-W-9 | Wybrane umowy gospdarcze: sprzedaż, leasing, umowa rachunku bankowego, najem, dzierżawa, zlecenie, dzieło. | 2 |
T-W-10 | Podział przedsiębiorstw według róznych kryteriów. Status prawny przedsiębiorstw. | 2 |
T-W-11 | Pojęcie podmiotów prawa cywilnego, w tym: osoba fizyczna, osoba prawna, tzw. ułmna osoba prawna, konsument. Zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych. | 2 |
T-W-12 | Pojęcie czynności prawnej, rodzaje, warunki ważności czynności prawnej, pełnomocnictwo ze szczególnym uwzględnieniem prokury. | 2 |
T-W-13 | Pojęcie i rodzaje umów. Czynniki kształtujące stosunki umowne. Tryb i forma zawierania umów. Obwoiązki wynikające z zasad BHP w ramach form prowadzenia działaności gospodarczej i zagrożenia wynikające z ich nie przestrzegania. | 2 |
T-W-14 | Pojęcie i rodzaje źródła zobowiązań. Wykonanie zobowiązań i cywilnoprawne skutki ich nie wykonania. Zabezpieczenia wykonania zobowiązań. | 2 |
T-W-15 | Samorząd gospodarczy przedsiębiorców. Ochrona konkurencji i konsumentów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach, w tym, grupowa - 2-3 osoby - przedstawienie tzw. kazusu z danego tematu wykładowego. Omówienie, wnioski. | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca w postaci kolokwium pisemnego obejmującego przedmiot wykładów w postaci trzech pytań otwartych, a ocena ogólna jest średnią ocen za poszczególne odpowiedzi. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_A03-2_W02 Student potrafi prawidłowo nazwać i rozpoznać podstawowe instytucje prawne przedmiotu. Potrafi scharakteryzować instytucje i różnice zeń wynikające. | IM_2A_W06, IM_2A_W07 | T2A_W08, T2A_W09, T2A_W10, T2A_W11 | — | — | — | — |
IM_2A_A03-2_W09 Student ma podstawową wiedzę w zakresie prawa cywilnego, w tym co do czynności prawnych, zdolności prawnej i zdolności do czynności prawnych, forma prowadzenia działaności gospodarczej. | IM_2A_W06 | T2A_W08, T2A_W09, T2A_W10, T2A_W11 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_A03-2_U03 Student potrafi korzystać z instytucji omawianych na wykładach, analizować różnice i ich przycyzny w poszczególnych formach funkcjonowania przedsiębiorstw. | — | — | — | T-W-12, T-W-7, T-W-5, T-W-13, T-W-1, T-W-11, T-W-6, T-W-15, T-W-14, T-W-3, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-2, T-W-4 | — | — |
IM_2A_A03-2_U17 Potrafi pozyskać materiały źródłowe dotyczące danej dziedziny prawa, ocenić zagrożenia w miejscu pracy oraz posiada dane pozwalające prawidłowo zinterpretować proste przepisy obejmuące dane zdarzenie. | IM_2A_U13, IM_2A_U01, IM_2A_U15 | T2A_U01, T2A_U02, T2A_U05, T2A_U07, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U19 | — | T-W-14, T-W-13, T-W-9, T-W-11, T-W-6, T-W-5, T-W-15, T-W-10, T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-W-12, T-W-4, T-W-7, T-W-1 | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_A03-2_K01 Student potrafi przewidywać skutki działań wynikających z prowadzenia działaności gospodarczej, a nadto postrzegać dylematy związane z koniecznością podejmowania decyzji prawnych. | IM_2A_K01, IM_2A_K03 | T2A_K01, T2A_K02, T2A_K05, T2A_K06 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-15, T-W-13 | M-1 | S-1 |
IM_2A_A03-2_K04 Student postrzega miejsce przedsiębiorstwa w życiu społecznym i gospodarczym, ma świaodmość róznych form funkcjonowania przedsiębiorstw, ich złozoności i odpowiedzialności wielopłaszczyźnianą osób prowadzących ową działalność. | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-15, T-W-13 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_A03-2_W02 Student potrafi prawidłowo nazwać i rozpoznać podstawowe instytucje prawne przedmiotu. Potrafi scharakteryzować instytucje i różnice zeń wynikające. | 2,0 | Student nie potrafi nazwać i rozpoznać podstawowych instytucji prawa objętych wykładem. |
3,0 | Student w miernym stopniu potrafi poruszać się w regulacjach prawnych objętych wykładem. Nie ma ugruntowanej wiedzy. | |
3,5 | Studenent rozróznia róże formy działalności gospodarczej i poprawnie je charakteryzuje. Nadto, w szreszej postaci jak wyżej. | |
4,0 | Jak wyże, a nadto student zna regulacje tworzenia i funkcjonowania przedsięborstw. | |
4,5 | Jak wyżej, a nadto student potrafi uzasadnić "swoje zdanie" w danej kwestii. | |
5,0 | Student biegle porusza się po instytucjach prawa objętych przedmiotem wykładu. | |
IM_2A_A03-2_W09 Student ma podstawową wiedzę w zakresie prawa cywilnego, w tym co do czynności prawnych, zdolności prawnej i zdolności do czynności prawnych, forma prowadzenia działaności gospodarczej. | 2,0 | Student nie zna podstawowych regulacji i zasad prawa cywilnego, w tym i gospodarczego. |
3,0 | Student w miernym stopniu opanował podstawowe instytucje prawa cywilnego i gospodarczego. Jego wiedza nie jest ugruntowana. | |
3,5 | Jak wyże, z tym że prawidłowo definiuje kanony instytucji prawnych objętych wykładem. | |
4,0 | Jak wyżej, z tym, że student swobodnie porusza się swobodnie po materii wykładowej. | |
4,5 | Jak wyżej, z tym że szuka rozwiązań wychodzących poza oboowiązuję regulacje. | |
5,0 | Jak wyżej, ale student biegle porusza się w materii objętej wykładem i wychodzi poza jej zakres. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_A03-2_U03 Student potrafi korzystać z instytucji omawianych na wykładach, analizować różnice i ich przycyzny w poszczególnych formach funkcjonowania przedsiębiorstw. | 2,0 | Studeny nje potrafi korzyystać z instytucji omawianych na wykładach. |
3,0 | Student miernie potrafi korzystać ze źródeł i instytucji prawa. | |
3,5 | Student potrafi opisać podstawowe instytucje bez mylenia ich z instytucjami podobnymi, jak np. zdolność prawna a zdolność do czynności prawnych. | |
4,0 | Student swobodnie potrafi opisać i wykorzystać regulacje prawne objęte wykłqdem. | |
4,5 | Jak wyżej, ale szuka rozwiązań wychodzących poza obowiązujące przepisy. | |
5,0 | Student biegle korzysta z instytucji objętych wykładem, a nadto zdradza zainteresowania wychodzące poza wykład, ale objęty ich materią. | |
IM_2A_A03-2_U17 Potrafi pozyskać materiały źródłowe dotyczące danej dziedziny prawa, ocenić zagrożenia w miejscu pracy oraz posiada dane pozwalające prawidłowo zinterpretować proste przepisy obejmuące dane zdarzenie. | 2,0 | Student nie potrafi odnaleźć (pozyskać) źródeł prawa. |
3,0 | Student potrafi pozyskać i skorzystać z omwaianych instytucji. | |
3,5 | Jak wyżej, a nadto potrafi wykorzystać wiedzę do prowadzenia działaności gospodarczej. | |
4,0 | Student portafi swobodnie pozyskać i skorzystać ze źródeł prawa, potrafi je omówić i skomentować. | |
4,5 | Jak wyżej, a nadto potrafi zanalizować orzeczenia sądowe. | |
5,0 | Student doskonale potrafi pozyskać i wykorzystać źródła prawa, ocenić je prawidłowo przy danym stanie faktycznym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_A03-2_K01 Student potrafi przewidywać skutki działań wynikających z prowadzenia działaności gospodarczej, a nadto postrzegać dylematy związane z koniecznością podejmowania decyzji prawnych. | 2,0 | Student nie potrafi przewidywać prawnych skutków zachowań wynikających z podejmowanych czynności. |
3,0 | Student potrafi w stopniu miernym przewidzieć skutki działań wynikających z prowadzenia działaności gospodarczej, a nadto potrafi postrzegać dylematy związane z koniecznością podejmowania decyzji prawnych. | |
3,5 | Jak wyżej, ale w szerszym zakresie. | |
4,0 | Jak wyżej, ale nadto student ma świadomość korzystania przy bardziej złożonych stanach faktycznych i prawnych korzystania z pomocy zawodowych prawników. | |
4,5 | Jak wyże, z tym że potrafi niekonwencjonalnie znaleźć właściwe rozwiązania. | |
5,0 | Jak wyżej, ale w stopniu płynnym, zdecydowanym, z wyczuciem. | |
IM_2A_A03-2_K04 Student postrzega miejsce przedsiębiorstwa w życiu społecznym i gospodarczym, ma świaodmość róznych form funkcjonowania przedsiębiorstw, ich złozoności i odpowiedzialności wielopłaszczyźnianą osób prowadzących ową działalność. | 2,0 | Student nie potrafi zlokalizować miejsca przedsiębiorstwa w rzeczywistości prawnej. |
3,0 | Studen potrafi, w stopniu miernym zlokalizować przedsiębiorstwo, ale może mylić rodzaje przedsiębiorstw i ich strukturę. | |
3,5 | Jak wyżej, ale bez wskazanych mankamentów. | |
4,0 | Jak wyżej, a nadto płynnie porusza się po "przedsiębiorstwie", umiejętnie wykorzystuje przy opisie instytucje prawne. | |
4,5 | Jak wyżej, a nadto, posiada krytyczne spojrzenie na rozwiązania prawne wybranych instytcji regulujących dane frgamenty zagadnień prawnych. | |
5,0 | Jak wyżej, a nadto bardzo dobrze potrafi lokować przedsięborstwo w przepisach prawa i korzystać z pomocy prawnej kwalifikowanych prawników. |
Literatura podstawowa
- K. Strzyczkowski, Prawo gospodarcze publiczne, LexisNexis, Warszawa, 2011, 6
- A. Koch, J. Napierała, Prawo spółek handlowych, Oficyna, Warszawa, 2007, 2
- A. Mroczkowska - Budziak, R. Seidel, Elementy prawa, eMPi, Poznań, 2010, 1
- Z. Radwański, A. Olejniczak, Prawo cywilne - część ogólna, C.H. Beck, Warszawa, 2011, 11
Literatura dodatkowa
- G. Michniewicz, Prawo w działalności gospodarczej, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz, 2011, 1
- A. Kawałko, H. Witczak, Zobowiązania, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 3
- L. Florek, Prawo pracy, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 12