Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)

Sylabus przedmiotu Prototypowanie0,:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prototypowanie0,
Specjalność komputerowe projektowanie form wtryskowych i wyrobów z tworzyw polimerowych
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Konrad Kwiatkowski <Konrad.Kwiatkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,30,38zaliczenie
wykładyW2 15 0,70,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu procesów przetwórstwa wtryskowego,
W-2Zaliczenie przedmiotu Projektowanie form I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studentów z zasadami i technikami wykonywania prototypów oraz formy wtryskowych do krótkich serii
C-2Ukształtowanie umiejętności projektowania oraz doboru materiałów do wykonywania prototypów form wtryskowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zaprojektowanie i wykonanie modelu gniazda formującego o określonych założeniach konstrukcyjnych15
15
wykłady
T-W-1Charakterystyka materiałów polimerowych do wykonywania prototypów oraz odlewania wkładek do form wtryskowych5
T-W-2Aspekty technologiczne projektowania i wykonywania prototypów form wtryskowych: linie podziałowe, metody polerowania prototypów, adhezja i sposoby zabezpieczania modeli, ustalanie połówek względem siebie, sposoby zbrojenia form8
T-W-3Formy silikonowe2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie projektu modelu5
A-L-3Wykonanie modelu gniazda19
39
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie fachowej literatury3
A-W-3Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia3
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z dyskusją, filmy, animacje
M-2Metoda projektów, dyskusja, burza mózgów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa postępów w realizacji zadania projektowego
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstwaie pisemnego zaliczenia przedmiotu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonania zadania projektowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_KPF/16_W01
Student powinien charakteryzować materiały polimerowe wykorzystywane do wykonywania prototypów oraz wskazać aspekty technologiczne brane pod uwagę przy projektowaniu i wykonywaniu prototypów form wtryskowych
IM_2A_W04, IM_2A_W05T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_KPF/16_U01
Student powinien umieć: zaprojektować i wykonać model gniazda formującego o określonych założeniach konstrukcyjnych
IM_2A_U02, IM_2A_U11, IM_2A_U06T2A_U02, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19C-2, C-1T-W-2, T-L-1M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_KPF/16_K01
Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia jako warunku niezbędnego do zostania wysokowykwalifikowanym konstruktorem
IM_2A_K01T2A_K06C-2, C-1T-W-2, T-L-1M-2S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_KPF/16_W01
Student powinien charakteryzować materiały polimerowe wykorzystywane do wykonywania prototypów oraz wskazać aspekty technologiczne brane pod uwagę przy projektowaniu i wykonywaniu prototypów form wtryskowych
2,0poniżej 12 pkt
3,012 - 14 pkt Student potrafi charakteryzować materiały polimerowe wykorzystywane do wykonywania prototypów oraz wskazać aspekty technologiczne brane pod uwagę przy projektowaniu i wykonywaniu prototypów form wtryskowych
3,515 - 16 pkt
4,017 pkt
4,518 pkt
5,019 - 20 pkt

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_KPF/16_U01
Student powinien umieć: zaprojektować i wykonać model gniazda formującego o określonych założeniach konstrukcyjnych
2,0Student nie wykonał zadania projektowego
3,0Student wykonał zadanie projektowe lecz jest ono niekompletne lub wykonane częściowo
3,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 3,0 i 4,0.
4,0Student wykonał zadanie projektowe wraz z wymaganą dokumentacją
4,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 4,0 i 5,0.
5,0Student wykonał zadanie projektowe wraz z wymaganą dokumentacją o czasie i potrafi aktywnie dyskutować nt. alternatywnych rozwiązań konstrukcyjnych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_KPF/16_K01
Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia jako warunku niezbędnego do zostania wysokowykwalifikowanym konstruktorem
2,0Student jest nieaktywny i nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,0Student samodzielnie wykonuje zadaną prace, jednak nie wykazuje własnej inicjatywy w poszerzaniu wiedzy.
3,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 3,0 i 4,0.
4,0Student samodzielnie wykonuje zadaną prace, przestrzega terminów realizacji kolejnych etapów zadań.
4,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 4,0 i 5,0.
5,0Student samodzielnie i terminowo wykonuje zadaną prace, z dużą aktywnością konsultuje założone rozwiązania konstrukcyjne, prezentuje rozwiązania alternatywne, chętnie poszerza swoją wiedzę.

Literatura podstawowa

  1. Zawistowski H., Szybkie wdrażanie i produkcja małoseryjna wyprasek, PLASTECH, 1996
  2. Hopkinson N. i inni, Rapid manufacturing: An industrial revolution for the digital age, Willey, 2006
  3. Zawistowski H., Frenkler D., Konstrukcja form wtryskowych do tworzyw termoplastycznych, WNT, 1984

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zaprojektowanie i wykonanie modelu gniazda formującego o określonych założeniach konstrukcyjnych15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka materiałów polimerowych do wykonywania prototypów oraz odlewania wkładek do form wtryskowych5
T-W-2Aspekty technologiczne projektowania i wykonywania prototypów form wtryskowych: linie podziałowe, metody polerowania prototypów, adhezja i sposoby zabezpieczania modeli, ustalanie połówek względem siebie, sposoby zbrojenia form8
T-W-3Formy silikonowe2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie projektu modelu5
A-L-3Wykonanie modelu gniazda19
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie fachowej literatury3
A-W-3Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia3
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_KPF/16_W01Student powinien charakteryzować materiały polimerowe wykorzystywane do wykonywania prototypów oraz wskazać aspekty technologiczne brane pod uwagę przy projektowaniu i wykonywaniu prototypów form wtryskowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_W04Ma wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii wytwarzania i przetwarzania materiałów niezbędną do projektowania procesu technologicznego i/lub wyrobu
IM_2A_W05Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu inżynierii materiałowej niezbędną do zrozumienia zaawansowanych procesów technologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projektowania oraz doboru materiałów do wykonywania prototypów form wtryskowych
C-1Zaznajomienie studentów z zasadami i technikami wykonywania prototypów oraz formy wtryskowych do krótkich serii
Treści programoweT-W-1Charakterystyka materiałów polimerowych do wykonywania prototypów oraz odlewania wkładek do form wtryskowych
T-W-3Formy silikonowe
T-W-2Aspekty technologiczne projektowania i wykonywania prototypów form wtryskowych: linie podziałowe, metody polerowania prototypów, adhezja i sposoby zabezpieczania modeli, ustalanie połówek względem siebie, sposoby zbrojenia form
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z dyskusją, filmy, animacje
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstwaie pisemnego zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniżej 12 pkt
3,012 - 14 pkt Student potrafi charakteryzować materiały polimerowe wykorzystywane do wykonywania prototypów oraz wskazać aspekty technologiczne brane pod uwagę przy projektowaniu i wykonywaniu prototypów form wtryskowych
3,515 - 16 pkt
4,017 pkt
4,518 pkt
5,019 - 20 pkt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_KPF/16_U01Student powinien umieć: zaprojektować i wykonać model gniazda formującego o określonych założeniach konstrukcyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole w sposób zapewniający realizację zadania w założonym terminie; potrafi ocenić czasochłonność zadania i jego aspekty ekonomiczne
IM_2A_U11Potrafi projektować wyrób z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych oraz z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
IM_2A_U06Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne - w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując – do analizy, projektowania i optymalizacji materiałów i/lub procesów technologicznych i/lub wyrobów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projektowania oraz doboru materiałów do wykonywania prototypów form wtryskowych
C-1Zaznajomienie studentów z zasadami i technikami wykonywania prototypów oraz formy wtryskowych do krótkich serii
Treści programoweT-W-2Aspekty technologiczne projektowania i wykonywania prototypów form wtryskowych: linie podziałowe, metody polerowania prototypów, adhezja i sposoby zabezpieczania modeli, ustalanie połówek względem siebie, sposoby zbrojenia form
T-L-1Zaprojektowanie i wykonanie modelu gniazda formującego o określonych założeniach konstrukcyjnych
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów, dyskusja, burza mózgów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonania zadania projektowego
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa postępów w realizacji zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykonał zadania projektowego
3,0Student wykonał zadanie projektowe lecz jest ono niekompletne lub wykonane częściowo
3,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 3,0 i 4,0.
4,0Student wykonał zadanie projektowe wraz z wymaganą dokumentacją
4,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 4,0 i 5,0.
5,0Student wykonał zadanie projektowe wraz z wymaganą dokumentacją o czasie i potrafi aktywnie dyskutować nt. alternatywnych rozwiązań konstrukcyjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_KPF/16_K01Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia jako warunku niezbędnego do zostania wysokowykwalifikowanym konstruktorem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projektowania oraz doboru materiałów do wykonywania prototypów form wtryskowych
C-1Zaznajomienie studentów z zasadami i technikami wykonywania prototypów oraz formy wtryskowych do krótkich serii
Treści programoweT-W-2Aspekty technologiczne projektowania i wykonywania prototypów form wtryskowych: linie podziałowe, metody polerowania prototypów, adhezja i sposoby zabezpieczania modeli, ustalanie połówek względem siebie, sposoby zbrojenia form
T-L-1Zaprojektowanie i wykonanie modelu gniazda formującego o określonych założeniach konstrukcyjnych
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów, dyskusja, burza mózgów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonania zadania projektowego
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa postępów w realizacji zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student jest nieaktywny i nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,0Student samodzielnie wykonuje zadaną prace, jednak nie wykazuje własnej inicjatywy w poszerzaniu wiedzy.
3,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 3,0 i 4,0.
4,0Student samodzielnie wykonuje zadaną prace, przestrzega terminów realizacji kolejnych etapów zadań.
4,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 4,0 i 5,0.
5,0Student samodzielnie i terminowo wykonuje zadaną prace, z dużą aktywnością konsultuje założone rozwiązania konstrukcyjne, prezentuje rozwiązania alternatywne, chętnie poszerza swoją wiedzę.