Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy automatyki i robotyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy automatyki i robotyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Pawlukowicz <Piotr.Pawlukowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariusz Sosnowski <Mariusz.Sosnowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 2,10,38zaliczenie
wykładyW6 20 2,90,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu procesów i technik wytwarzania
W-2Znajomość algebry i analizy matematycznej w stopniu podstawowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą robotyzacji oraz przesłankami stymulującymi rozwój robotyzacji.
C-2Zapoznanie z budową i sterowaniem robotów przemysłowych.
C-3Zapoznanie studentów z podstawami automatyki, sterowania i automatycznej regulacji.
C-4Opanowanie teoretycznych i praktycznych umiejętności projektowania (syntezy i analizy) złożonych układów automatyki cyfrowej.
C-5Zapoznanie z budową i działaniem sterowników PLC oraz opanowanie podstaw ich programowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć, omówienie zasad BHP, zapoznanie studentów z planem zajęć i wymaganiami.1
T-L-2Automatyzacja (na przykładzie obrabiarek znajdujących się na hali technologicznej ITM)1
T-L-3Robotyzacja na przykładzie robotów AM80, Fanuc F420S oraz Kuka KR 125.2
T-L-4Efektory robotów przemysłowych, budowa i zastosowanie.2
T-L-5Idea programowania robotów przemysłowych metodą off-line2
T-L-6Analiza stabilności i jakości układu regulacji przy wykorzystaniu programu Matlab/Simulink 22
T-L-7Synteza układów automatyki cyfrowej przeprowadzona w programie Multisim 11.2
T-L-8Analiza i badanie funkcji logicznych zaimplementowanych w sterowniku PLC.2
T-L-9Zaliczenie końcowe.1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia automatyki. Elementy otwartych układów sterowania i zamkniętych układów regulacji, sprzężenie zwrotne. Cel regulacji i przykłady rzeczywistych układów regulacji.2
T-W-2Metody opisu podstawowych elementów automatyki. Transmitancja operatorowa i częstotliwościowa.2
T-W-3Badanie stabilności i jakości regulacji. Kryterium stabilności Hurwitza i Nyquista.1
T-W-4Podział regulatorów.1
T-W-5Przewidywanie przyszłych stanów i procesów w automatyce.1
T-W-6Układy automatyki cyfrowej. Elementy logiczne. Cyfrowe bloki funkcjonalne. Projektowanie układów przełączających. Projektowanie układów cyfrowych - przykłady.3
T-W-7Sterowniki programowalne PLC (konstrukcja, zasady i języki programowania, zasady projektowania algorytmów sterownia).2
T-W-8Rodzaje robotów - ich cechy charakterystyczne oraz główne elementy składowe.2
T-W-9Napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy.2
T-W-10Chwytaki i ich zastosowania.2
T-W-11Podstawy programowania robotów.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych na podstawie literatury i instrukcji.12
A-L-2Opracowanie indywidualnych (lub grupowych) sprawozdań laboratoryjnych.18
A-L-3Omówienie i ocena sprawozdań.6
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia czwiczeń laboratoryjnych11
A-L-5uczestnictwo w zajęciach15
62
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.18
A-W-3Praca własna z podręcznikami. Zagadnienia uzupełniające wskazanew czasie zajęć.38
86

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z elementami konwersatoryjnymi. Wyjaśnienie występujących zjawisk i problemów.
M-2Laboratorium: pokaz i demonstracja, realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trzkcie zajęć laboratoryjnych i wykładowych.
S-2Ocena formująca: Ocena wybranych osiągnięć studenta realizowana w trakcie wprowadzenia do zajęć laboratoryjnych lub w trakcie ich trwania.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C21_W01
Zdobycie uporządkowane wiedzy na temat podstawowych pojęć automatyki, działania układów automatycznej regulacji, podstawowych technik badań i projektowania układów regulacji, projektowanie i analizowanie układów sterowania cyfrowego, ze szczególnym uwzględnieniem sterowników programowalnych PLC.
MBM_1A_W01T1A_W01, T1A_W07InzA_W02C-3, C-4, C-5T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-11, T-W-2, T-W-6, T-W-7M-2, M-1S-1
MBM_1A_C21_W02
Zdobycie przez studenta podstawowej wiedzy na temat budowy i funkcjonowania robotów przemysłowych.
C-3, C-1, C-2T-W-8, T-W-10, T-W-11M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C21_U01
Student potrafi rozwiązać zadanie z zakresu automatyki i robotyki.
MBM_1A_U09, MBM_1A_U05, MBM_1A_U04, MBM_1A_U15T1A_U04, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U14InzA_U02, InzA_U03, InzA_U06C-3, C-2, C-4, C-5T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C21_K01
Student ma świadomość wpływu automatyki i robotyki na procesy produkcyjne oraz wytwarzane w ramach tych procesów wyroby.
MBM_1A_K01, MBM_1A_K02T1A_K01, T1A_K02InzA_K01C-3, C-1T-W-8, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C21_W01
Zdobycie uporządkowane wiedzy na temat podstawowych pojęć automatyki, działania układów automatycznej regulacji, podstawowych technik badań i projektowania układów regulacji, projektowanie i analizowanie układów sterowania cyfrowego, ze szczególnym uwzględnieniem sterowników programowalnych PLC.
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0
3,0Zna podstawowe rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna podstawowe pojęcia dotyczące układów regulacji. Zna główne zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna podstway budowy, zasady działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC. Zna postawowe zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania.
3,5Zna podstawowe rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna podstawowe pojęcia dotyczące układów regulacji. Zna podstawowe zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna budowę, zasadę działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC. Zna postawowe zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania i zadania.
4,0Zna podstawowe rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna zagadnienia stabilności układów regulacji. Zna podstawowe zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna budowę, zasadę działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC. Zna postawowe zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania i zadania.
4,5Zna podstawowe rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna zagadnienia stabilności układów regulacji. Zna zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna budowę, zasadę działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC. Ich budowy i charakterystyki. Zna zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania i zadania.
5,0Zna rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna zagadnienia stabilności układów regulacji. Zna zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna budowę, zasadę działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC, ich budowy i charakterystyki oraz możliwości wykorzystania. Zna zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania i zadania.
MBM_1A_C21_W02
Zdobycie przez studenta podstawowej wiedzy na temat budowy i funkcjonowania robotów przemysłowych.
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0.
3,0Zna podstawowe rodzaje robotów przemysłowych - ich głowne cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna podstawowe zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne oraz serwomechanizmy stosowane w robotyce. Zna podstawy budowy chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych metodą off line.
3,5Zna rodzaje robotów przemysłowych - ich głowne cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna podstawowe zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne oraz serwomechanizmy stosowane w robotyce. Zna budowę chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych metodą off line.
4,0Zna rodzaje robotów przemysłowych - ich głowne cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna podstawowe zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy stosowane w robotyce, ich budowę i zasadę działąnia. Zna budowę chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych metodą off line.
4,5Zna rodzaje robotów przemysłowych - ich głowne cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy stosowane w robotyce, ich budowę i zasadę działąnia. Zna budowę chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych metodą off line.
5,0Zna rodzaje robotów przemysłowych - ich cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy stosowane w robotyce, ich budowę i zasadę działąnia. Zna budowę chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C21_U01
Student potrafi rozwiązać zadanie z zakresu automatyki i robotyki.
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0.
3,0Student potrafi rozwiązać typowe zadanie z zakresu automatyki i robotyki.
3,5Student potrafi rozwiązać typowe zadanie z zakresu automatyki i robotyki. Omówić i przedstawić kolejne etapy realizacji zadania.
4,0Student potrafi rozwiązać typowe zadanie z zakresu automatyki i robotyki. mówić i przedstawić kolejne etapy realizacji zadania oraz alternatywne metody rozwiązania zadania (jeśli występują).
4,5Student potrafi rozwiązać proste zadanie z zakresu automatyki i robotyki. mówić i przedstawić kolejne etapy realizacji zadania oraz alternatywne metody rozwiązania zadania (jeśli występują).
5,0Student potrafi rozwiązać wskazane zadanie z zakresu automatyki i robotyki. mówić i przedstawić kolejne etapy realizacji zadania oraz alternatywne metody rozwiązania zadania (jeśli występują).

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C21_K01
Student ma świadomość wpływu automatyki i robotyki na procesy produkcyjne oraz wytwarzane w ramach tych procesów wyroby.
2,0NIe spełnia kryteriów na ocenę 3,0
3,0Student zna rolę automatyki i robotyki w przemyśle.
3,5Student ma kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student ma świadomość roli automatyki i robotyki na funkcjonowanie procesów produkcyjnych.
4,5Student ma kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student ma pełną świadomość wpływu automatyki i robotyki na funkcjonowanie procesów produkcyjnych oraz wytwarzanych w wtych procesach wyrobów.

Literatura podstawowa

  1. Kowal J., Podstawy automatyki, Wydawnictwo AGH, Kraków, 2004
  2. Mikulski J., Podstawy automatyki - liniowe układy regulacji, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2001
  3. Honczarenko J., Roboty przemysłowe. Budowa i zastosowanie., WNT, Warszawa, 2004
  4. Urbaniak A., Podstawy automatyki, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2007, 978-83-7143-335-1

Literatura dodatkowa

  1. Morecki A., Knapczyk J., Kędzior K., Teoria mechanizmów i manipulatorów., WNT, Warszawa, 2001
  2. Bodo H., Gerth W., Popp K., Mechatronika - komponenty, metody, przykłady., PWN, Warszawa, 2001
  3. Legierski T., Kasprzyk J., Wyrwał J., Hajda J., Programowanie sterowników PLC., Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 1998
  4. Misiurewicz P., Układy automatyki cyfrowej, Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1987, 83-02-01230-0

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć, omówienie zasad BHP, zapoznanie studentów z planem zajęć i wymaganiami.1
T-L-2Automatyzacja (na przykładzie obrabiarek znajdujących się na hali technologicznej ITM)1
T-L-3Robotyzacja na przykładzie robotów AM80, Fanuc F420S oraz Kuka KR 125.2
T-L-4Efektory robotów przemysłowych, budowa i zastosowanie.2
T-L-5Idea programowania robotów przemysłowych metodą off-line2
T-L-6Analiza stabilności i jakości układu regulacji przy wykorzystaniu programu Matlab/Simulink 22
T-L-7Synteza układów automatyki cyfrowej przeprowadzona w programie Multisim 11.2
T-L-8Analiza i badanie funkcji logicznych zaimplementowanych w sterowniku PLC.2
T-L-9Zaliczenie końcowe.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia automatyki. Elementy otwartych układów sterowania i zamkniętych układów regulacji, sprzężenie zwrotne. Cel regulacji i przykłady rzeczywistych układów regulacji.2
T-W-2Metody opisu podstawowych elementów automatyki. Transmitancja operatorowa i częstotliwościowa.2
T-W-3Badanie stabilności i jakości regulacji. Kryterium stabilności Hurwitza i Nyquista.1
T-W-4Podział regulatorów.1
T-W-5Przewidywanie przyszłych stanów i procesów w automatyce.1
T-W-6Układy automatyki cyfrowej. Elementy logiczne. Cyfrowe bloki funkcjonalne. Projektowanie układów przełączających. Projektowanie układów cyfrowych - przykłady.3
T-W-7Sterowniki programowalne PLC (konstrukcja, zasady i języki programowania, zasady projektowania algorytmów sterownia).2
T-W-8Rodzaje robotów - ich cechy charakterystyczne oraz główne elementy składowe.2
T-W-9Napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy.2
T-W-10Chwytaki i ich zastosowania.2
T-W-11Podstawy programowania robotów.2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych na podstawie literatury i instrukcji.12
A-L-2Opracowanie indywidualnych (lub grupowych) sprawozdań laboratoryjnych.18
A-L-3Omówienie i ocena sprawozdań.6
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia czwiczeń laboratoryjnych11
A-L-5uczestnictwo w zajęciach15
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.18
A-W-3Praca własna z podręcznikami. Zagadnienia uzupełniające wskazanew czasie zajęć.38
86
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C21_W01Zdobycie uporządkowane wiedzy na temat podstawowych pojęć automatyki, działania układów automatycznej regulacji, podstawowych technik badań i projektowania układów regulacji, projektowanie i analizowanie układów sterowania cyfrowego, ze szczególnym uwzględnieniem sterowników programowalnych PLC.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W01ma wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu i analizy problemów oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawami automatyki, sterowania i automatycznej regulacji.
C-4Opanowanie teoretycznych i praktycznych umiejętności projektowania (syntezy i analizy) złożonych układów automatyki cyfrowej.
C-5Zapoznanie z budową i działaniem sterowników PLC oraz opanowanie podstaw ich programowania.
Treści programoweT-W-8Rodzaje robotów - ich cechy charakterystyczne oraz główne elementy składowe.
T-W-9Napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy.
T-W-3Badanie stabilności i jakości regulacji. Kryterium stabilności Hurwitza i Nyquista.
T-W-1Podstawowe pojęcia automatyki. Elementy otwartych układów sterowania i zamkniętych układów regulacji, sprzężenie zwrotne. Cel regulacji i przykłady rzeczywistych układów regulacji.
T-W-4Podział regulatorów.
T-W-5Przewidywanie przyszłych stanów i procesów w automatyce.
T-W-10Chwytaki i ich zastosowania.
T-W-11Podstawy programowania robotów.
T-W-2Metody opisu podstawowych elementów automatyki. Transmitancja operatorowa i częstotliwościowa.
T-W-6Układy automatyki cyfrowej. Elementy logiczne. Cyfrowe bloki funkcjonalne. Projektowanie układów przełączających. Projektowanie układów cyfrowych - przykłady.
T-W-7Sterowniki programowalne PLC (konstrukcja, zasady i języki programowania, zasady projektowania algorytmów sterownia).
Metody nauczaniaM-2Laboratorium: pokaz i demonstracja, realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych.
M-1Wykład informacyjny z elementami konwersatoryjnymi. Wyjaśnienie występujących zjawisk i problemów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trzkcie zajęć laboratoryjnych i wykładowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0
3,0Zna podstawowe rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna podstawowe pojęcia dotyczące układów regulacji. Zna główne zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna podstway budowy, zasady działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC. Zna postawowe zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania.
3,5Zna podstawowe rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna podstawowe pojęcia dotyczące układów regulacji. Zna podstawowe zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna budowę, zasadę działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC. Zna postawowe zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania i zadania.
4,0Zna podstawowe rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna zagadnienia stabilności układów regulacji. Zna podstawowe zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna budowę, zasadę działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC. Zna postawowe zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania i zadania.
4,5Zna podstawowe rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna zagadnienia stabilności układów regulacji. Zna zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna budowę, zasadę działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC. Ich budowy i charakterystyki. Zna zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania i zadania.
5,0Zna rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna zagadnienia stabilności układów regulacji. Zna zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna budowę, zasadę działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC, ich budowy i charakterystyki oraz możliwości wykorzystania. Zna zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania i zadania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C21_W02Zdobycie przez studenta podstawowej wiedzy na temat budowy i funkcjonowania robotów przemysłowych.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawami automatyki, sterowania i automatycznej regulacji.
C-1Zapoznanie studentów z istotą robotyzacji oraz przesłankami stymulującymi rozwój robotyzacji.
C-2Zapoznanie z budową i sterowaniem robotów przemysłowych.
Treści programoweT-W-8Rodzaje robotów - ich cechy charakterystyczne oraz główne elementy składowe.
T-W-10Chwytaki i ich zastosowania.
T-W-11Podstawy programowania robotów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami konwersatoryjnymi. Wyjaśnienie występujących zjawisk i problemów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trzkcie zajęć laboratoryjnych i wykładowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0.
3,0Zna podstawowe rodzaje robotów przemysłowych - ich głowne cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna podstawowe zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne oraz serwomechanizmy stosowane w robotyce. Zna podstawy budowy chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych metodą off line.
3,5Zna rodzaje robotów przemysłowych - ich głowne cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna podstawowe zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne oraz serwomechanizmy stosowane w robotyce. Zna budowę chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych metodą off line.
4,0Zna rodzaje robotów przemysłowych - ich głowne cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna podstawowe zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy stosowane w robotyce, ich budowę i zasadę działąnia. Zna budowę chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych metodą off line.
4,5Zna rodzaje robotów przemysłowych - ich głowne cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy stosowane w robotyce, ich budowę i zasadę działąnia. Zna budowę chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych metodą off line.
5,0Zna rodzaje robotów przemysłowych - ich cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy stosowane w robotyce, ich budowę i zasadę działąnia. Zna budowę chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C21_U01Student potrafi rozwiązać zadanie z zakresu automatyki i robotyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
MBM_1A_U05ma umiejętność samokształcenia - samodzielnego poszukiwania informacji i analizowania poznanych zagadnień
MBM_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim lub obcym prezentację ustną z zakresu inżynierii mechanicznej posługując się słownictwem technicznym
MBM_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla obszaru inżynierii mechanicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawami automatyki, sterowania i automatycznej regulacji.
C-2Zapoznanie z budową i sterowaniem robotów przemysłowych.
C-4Opanowanie teoretycznych i praktycznych umiejętności projektowania (syntezy i analizy) złożonych układów automatyki cyfrowej.
C-5Zapoznanie z budową i działaniem sterowników PLC oraz opanowanie podstaw ich programowania.
Treści programoweT-L-4Efektory robotów przemysłowych, budowa i zastosowanie.
T-L-3Robotyzacja na przykładzie robotów AM80, Fanuc F420S oraz Kuka KR 125.
T-L-2Automatyzacja (na przykładzie obrabiarek znajdujących się na hali technologicznej ITM)
T-L-5Idea programowania robotów przemysłowych metodą off-line
T-L-6Analiza stabilności i jakości układu regulacji przy wykorzystaniu programu Matlab/Simulink 2
T-L-7Synteza układów automatyki cyfrowej przeprowadzona w programie Multisim 11.
T-L-8Analiza i badanie funkcji logicznych zaimplementowanych w sterowniku PLC.
Metody nauczaniaM-2Laboratorium: pokaz i demonstracja, realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wybranych osiągnięć studenta realizowana w trakcie wprowadzenia do zajęć laboratoryjnych lub w trakcie ich trwania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0.
3,0Student potrafi rozwiązać typowe zadanie z zakresu automatyki i robotyki.
3,5Student potrafi rozwiązać typowe zadanie z zakresu automatyki i robotyki. Omówić i przedstawić kolejne etapy realizacji zadania.
4,0Student potrafi rozwiązać typowe zadanie z zakresu automatyki i robotyki. mówić i przedstawić kolejne etapy realizacji zadania oraz alternatywne metody rozwiązania zadania (jeśli występują).
4,5Student potrafi rozwiązać proste zadanie z zakresu automatyki i robotyki. mówić i przedstawić kolejne etapy realizacji zadania oraz alternatywne metody rozwiązania zadania (jeśli występują).
5,0Student potrafi rozwiązać wskazane zadanie z zakresu automatyki i robotyki. mówić i przedstawić kolejne etapy realizacji zadania oraz alternatywne metody rozwiązania zadania (jeśli występują).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C21_K01Student ma świadomość wpływu automatyki i robotyki na procesy produkcyjne oraz wytwarzane w ramach tych procesów wyroby.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
MBM_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawami automatyki, sterowania i automatycznej regulacji.
C-1Zapoznanie studentów z istotą robotyzacji oraz przesłankami stymulującymi rozwój robotyzacji.
Treści programoweT-W-8Rodzaje robotów - ich cechy charakterystyczne oraz główne elementy składowe.
T-W-1Podstawowe pojęcia automatyki. Elementy otwartych układów sterowania i zamkniętych układów regulacji, sprzężenie zwrotne. Cel regulacji i przykłady rzeczywistych układów regulacji.
Metody nauczaniaM-2Laboratorium: pokaz i demonstracja, realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych.
M-1Wykład informacyjny z elementami konwersatoryjnymi. Wyjaśnienie występujących zjawisk i problemów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trzkcie zajęć laboratoryjnych i wykładowych.
S-2Ocena formująca: Ocena wybranych osiągnięć studenta realizowana w trakcie wprowadzenia do zajęć laboratoryjnych lub w trakcie ich trwania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0NIe spełnia kryteriów na ocenę 3,0
3,0Student zna rolę automatyki i robotyki w przemyśle.
3,5Student ma kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student ma świadomość roli automatyki i robotyki na funkcjonowanie procesów produkcyjnych.
4,5Student ma kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student ma pełną świadomość wpływu automatyki i robotyki na funkcjonowanie procesów produkcyjnych oraz wytwarzanych w wtych procesach wyrobów.