Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
specjalność: komputerowo wspomagane projektowanie i wytwarzanie maszyn

Sylabus przedmiotu Energetyka geotermalna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Energetyka geotermalna
Specjalność niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksander Stachel <Aleksander.Stachel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika techniczna / technika cieplna, fizyka, wymiana ciepła

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z układami pozyskiwania energii geotermalnej oraz z instalacjami wykorzystującymi zasoby geotermalne do różnych celów (rolnictwo, rekreacja, balneologia, produkcja energii elektrycznej)
C-2Zapoznanie studentów z metodyką stosowaną przy projektowaniu prostych instalacji geotrmalnych z uwzględnieniem aspektów ekologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie projektu instalacji wykorzystującej energię geotermalną / geotermiczna do celów grzewczych lub do produkcji energii elektrycznej. Wykonanie obliczeń cieplno-przepływowych instalacji dla danych parametrów charakteryzujących system.10
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie: bilans energetyczny Ziem, budowa wnętrza Ziemi, podstawowe pojęcia. Złoża geotermalne. Klasyfikacja zasobów wód geotermalnych. Diagram McKelve’a. Charakterystyka i miara przydatności źródeł geotermicznych. Klasyfikacja i charakterystyka systemów pozyskiwania i wykorzystania energii geotermicznej. Ocena możliwości wykorzystania energii geotermalnej. Ogólne zasady zagospodarowania wód geotermalnych. Instalacje wykorzystujące niskotemperaturową energię gruntu (pompy ciepła). Przypowierzchniowe gruntowe wymienniki ciepła. Pole temperatury w wymiennikach poziomych. Płytkie i głębokie sondy ciepła. Pole temperatury pionowych gruntowych wymienników ciepła (rura w rurze, U-rura). Przykładowe instalacje z pionowymi sondami ciepła. Charakterystyka zasobów energii geotermalnej na terenie Polski. Wykorzystanie energii geotermicznej i geotermalnej w Polsce. Charakterystyka istniejących ciepłowni geotermalnych. Obiekty rekreacyjne zasilane energią geotermalną. Możliwości wykorzystania energii geotermalnej do produkcji energii elektrycznej. Rodzaje elektrowni. Przykładowe instalacje. Technologia pozyskiwania energii z suchych skał (HDR). Perspektywy rozwoju technologii geotermalnych. Efekty ekologiczne wykorzystania energii geotermicznejj.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych10
A-P-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-P-3Samodzielna praca nad projektem.15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje z wykładowcą3
A-W-3Praca samodzielna - uzupełnienie wiedzy z literatury12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny / wyklad problemowy
M-2Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu: zaliczenie pisemne. System oceny punktowy.
S-2Ocena formująca: Bieżąca ocena postępów przy realizacji zadania projektowego, ocena wykonanego projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/08-4_W03
Student ma wiedzę na temat problematyki pozyskiwania i wykorzystania energii geotermicznej/geotermalnej, budowy i zasady działania ciepłowni geotermalnych (w tym działających w Polsce), elektrowni geotermalnych oraz innych instalacji wykorzystujących zasoby energii wnetrza Ziemi. Student zna wpływ tych instalacji na środowisko oraz aktualne trendy rozwojowe w dziedzinie wykorzystania energii geotermicznej.
MBM_2A_W07, MBM_2A_W08, MBM_2A_W10T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07C-1, C-2T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/08-4_U03
Student umie dobrać odpowiednie urządzenia dla układów wykorzystujących zasoby energii geotermicznej oraz jest w stanie prawidłowo wykonać obliczenia cieplno-przepływowe dla tych układów.
MBM_2A_U15, MBM_2A_U19T2A_U15, T2A_U19C-1, C-2T-P-1, T-W-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/08-4_K02
Student ma świadomość znaczenia wykorzystania energii geotermicznej w aspekcie środowiskowym i zrównoważonego rozwoju, a także potrzeby ciągłego podnoszenia swych kompetencji i poszerzania zdobytej wiedzy w tym zakresie.
MBM_2A_K01, MBM_2A_K02T2A_K01, T2A_K02C-1, C-2T-P-1, T-W-1M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/08-4_W03
Student ma wiedzę na temat problematyki pozyskiwania i wykorzystania energii geotermicznej/geotermalnej, budowy i zasady działania ciepłowni geotermalnych (w tym działających w Polsce), elektrowni geotermalnych oraz innych instalacji wykorzystujących zasoby energii wnetrza Ziemi. Student zna wpływ tych instalacji na środowisko oraz aktualne trendy rozwojowe w dziedzinie wykorzystania energii geotermicznej.
2,0Zdobycie poniżej 60% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu.
3,0Zdobycie od 60 do 69% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu.
3,5Zdobycie od 70 do 79% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu.
4,0Zdobycie od 80 do 89% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu.
4,5Zdobycie od 90 do 94% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu.
5,0Zdobycie powyżej 94% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/08-4_U03
Student umie dobrać odpowiednie urządzenia dla układów wykorzystujących zasoby energii geotermicznej oraz jest w stanie prawidłowo wykonać obliczenia cieplno-przepływowe dla tych układów.
2,0Zdobycie poniżej 60% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu oraz / lub niewykonanie zadania projektowego.
3,0Zdobycie od 60 do 69% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu oraz wykonanie zadania projektowego.
3,5Zdobycie od 70 do 79% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu oraz wykonanie zadania projektowego.
4,0Zdobycie od 80 do 89% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu oraz wykonanie zadania projektowego.
4,5Zdobycie od 90 do 94% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu oraz wykonanie zadania projektowego.
5,0Zdobycie powyżej 94% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu oraz wykonanie zadania projektowego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/08-4_K02
Student ma świadomość znaczenia wykorzystania energii geotermicznej w aspekcie środowiskowym i zrównoważonego rozwoju, a także potrzeby ciągłego podnoszenia swych kompetencji i poszerzania zdobytej wiedzy w tym zakresie.
2,0
3,0Studen potrafi wyjaścić wpływ wykorzystania energii geotermicznej na środowisko naturalne i zrównoważony rozwój.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Nowak W., Sobański R., Kabat M., Kujawa T., Systemy pozyskiwania i wykorzystania energii geotermicznej, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
  2. Nowak W., Stachel A., Stan i perspektywy wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
  3. Oniszk-Popławska A., Zowsik M., Rogulska M., Ciepło z wnętrza ziemi, Gdańsk-Warszawa: EC BREC/IBMER, 2003., Gdańsk-Warszawa:, 2003
  4. Aleksander A. Stachel, Wykorzystanie energii wnętrza Ziemi, Wydawnictwo uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2013
  5. Sokołowski J. red., Metoda oceny zasobów i zasady projektowania zakładów geotermalnych, praca zbiorowa, Kraków: Centrum Podstawowych Problemów Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN, Kraków, 1996
  6. Górecki W. red., Atlas zasobów geotermalnych formacji mezozoicznej na Niżu Polskim, Kraków, 2006, Dostępny w wersji elektronicznej na stronie: http://www.mos.gov.pl/kategoria/292_atlas_zasobow_geotermalnych_formacji_mezozoicznej_na_nizu_polskim/

Literatura dodatkowa

  1. Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu instalacji wykorzystującej energię geotermalną / geotermiczna do celów grzewczych lub do produkcji energii elektrycznej. Wykonanie obliczeń cieplno-przepływowych instalacji dla danych parametrów charakteryzujących system.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie: bilans energetyczny Ziem, budowa wnętrza Ziemi, podstawowe pojęcia. Złoża geotermalne. Klasyfikacja zasobów wód geotermalnych. Diagram McKelve’a. Charakterystyka i miara przydatności źródeł geotermicznych. Klasyfikacja i charakterystyka systemów pozyskiwania i wykorzystania energii geotermicznej. Ocena możliwości wykorzystania energii geotermalnej. Ogólne zasady zagospodarowania wód geotermalnych. Instalacje wykorzystujące niskotemperaturową energię gruntu (pompy ciepła). Przypowierzchniowe gruntowe wymienniki ciepła. Pole temperatury w wymiennikach poziomych. Płytkie i głębokie sondy ciepła. Pole temperatury pionowych gruntowych wymienników ciepła (rura w rurze, U-rura). Przykładowe instalacje z pionowymi sondami ciepła. Charakterystyka zasobów energii geotermalnej na terenie Polski. Wykorzystanie energii geotermicznej i geotermalnej w Polsce. Charakterystyka istniejących ciepłowni geotermalnych. Obiekty rekreacyjne zasilane energią geotermalną. Możliwości wykorzystania energii geotermalnej do produkcji energii elektrycznej. Rodzaje elektrowni. Przykładowe instalacje. Technologia pozyskiwania energii z suchych skał (HDR). Perspektywy rozwoju technologii geotermalnych. Efekty ekologiczne wykorzystania energii geotermicznejj.15
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych10
A-P-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-P-3Samodzielna praca nad projektem.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje z wykładowcą3
A-W-3Praca samodzielna - uzupełnienie wiedzy z literatury12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/08-4_W03Student ma wiedzę na temat problematyki pozyskiwania i wykorzystania energii geotermicznej/geotermalnej, budowy i zasady działania ciepłowni geotermalnych (w tym działających w Polsce), elektrowni geotermalnych oraz innych instalacji wykorzystujących zasoby energii wnetrza Ziemi. Student zna wpływ tych instalacji na środowisko oraz aktualne trendy rozwojowe w dziedzinie wykorzystania energii geotermicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W07ma szczegółową wiedzę w zakresie projektowania procesów technologicznych z obszaru swojej specjalności, a także w zakresie procesów montażu maszyn i systemów o wysokim stopniu złożoności
MBM_2A_W08ma poszerzoną wiedzę i zna trendy rozwojowe i główne osiągnięcia naukowe w swojej specjalności, w obszarach konstrukcji, technologii i eksploatacji maszyn i urządzeń, a także energetyki oraz zarządzania
MBM_2A_W10zna podstawowe metody i techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań w zakresie konstruowania, pomiarów, projektowania technologii i eksploatacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z układami pozyskiwania energii geotermalnej oraz z instalacjami wykorzystującymi zasoby geotermalne do różnych celów (rolnictwo, rekreacja, balneologia, produkcja energii elektrycznej)
C-2Zapoznanie studentów z metodyką stosowaną przy projektowaniu prostych instalacji geotrmalnych z uwzględnieniem aspektów ekologicznych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie: bilans energetyczny Ziem, budowa wnętrza Ziemi, podstawowe pojęcia. Złoża geotermalne. Klasyfikacja zasobów wód geotermalnych. Diagram McKelve’a. Charakterystyka i miara przydatności źródeł geotermicznych. Klasyfikacja i charakterystyka systemów pozyskiwania i wykorzystania energii geotermicznej. Ocena możliwości wykorzystania energii geotermalnej. Ogólne zasady zagospodarowania wód geotermalnych. Instalacje wykorzystujące niskotemperaturową energię gruntu (pompy ciepła). Przypowierzchniowe gruntowe wymienniki ciepła. Pole temperatury w wymiennikach poziomych. Płytkie i głębokie sondy ciepła. Pole temperatury pionowych gruntowych wymienników ciepła (rura w rurze, U-rura). Przykładowe instalacje z pionowymi sondami ciepła. Charakterystyka zasobów energii geotermalnej na terenie Polski. Wykorzystanie energii geotermicznej i geotermalnej w Polsce. Charakterystyka istniejących ciepłowni geotermalnych. Obiekty rekreacyjne zasilane energią geotermalną. Możliwości wykorzystania energii geotermalnej do produkcji energii elektrycznej. Rodzaje elektrowni. Przykładowe instalacje. Technologia pozyskiwania energii z suchych skał (HDR). Perspektywy rozwoju technologii geotermalnych. Efekty ekologiczne wykorzystania energii geotermicznejj.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny / wyklad problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu: zaliczenie pisemne. System oceny punktowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zdobycie poniżej 60% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu.
3,0Zdobycie od 60 do 69% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu.
3,5Zdobycie od 70 do 79% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu.
4,0Zdobycie od 80 do 89% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu.
4,5Zdobycie od 90 do 94% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu.
5,0Zdobycie powyżej 94% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/08-4_U03Student umie dobrać odpowiednie urządzenia dla układów wykorzystujących zasoby energii geotermicznej oraz jest w stanie prawidłowo wykonać obliczenia cieplno-przepływowe dla tych układów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności maszyny, systemy, procesy i usługi w zakresie inżynierii mechanicznej i kierunków pokrewnych
MBM_2A_U19potrafi uwzględniając aspekty pozatechniczne projektować i realizować złożone urządzenia oraz procesy technologiczne w zakresie swojej specjalności, wykorzystując właściwe metody, materiały i narzędzia, również opracowując metody i narzędzia własne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z układami pozyskiwania energii geotermalnej oraz z instalacjami wykorzystującymi zasoby geotermalne do różnych celów (rolnictwo, rekreacja, balneologia, produkcja energii elektrycznej)
C-2Zapoznanie studentów z metodyką stosowaną przy projektowaniu prostych instalacji geotrmalnych z uwzględnieniem aspektów ekologicznych.
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu instalacji wykorzystującej energię geotermalną / geotermiczna do celów grzewczych lub do produkcji energii elektrycznej. Wykonanie obliczeń cieplno-przepływowych instalacji dla danych parametrów charakteryzujących system.
T-W-1Wprowadzenie: bilans energetyczny Ziem, budowa wnętrza Ziemi, podstawowe pojęcia. Złoża geotermalne. Klasyfikacja zasobów wód geotermalnych. Diagram McKelve’a. Charakterystyka i miara przydatności źródeł geotermicznych. Klasyfikacja i charakterystyka systemów pozyskiwania i wykorzystania energii geotermicznej. Ocena możliwości wykorzystania energii geotermalnej. Ogólne zasady zagospodarowania wód geotermalnych. Instalacje wykorzystujące niskotemperaturową energię gruntu (pompy ciepła). Przypowierzchniowe gruntowe wymienniki ciepła. Pole temperatury w wymiennikach poziomych. Płytkie i głębokie sondy ciepła. Pole temperatury pionowych gruntowych wymienników ciepła (rura w rurze, U-rura). Przykładowe instalacje z pionowymi sondami ciepła. Charakterystyka zasobów energii geotermalnej na terenie Polski. Wykorzystanie energii geotermicznej i geotermalnej w Polsce. Charakterystyka istniejących ciepłowni geotermalnych. Obiekty rekreacyjne zasilane energią geotermalną. Możliwości wykorzystania energii geotermalnej do produkcji energii elektrycznej. Rodzaje elektrowni. Przykładowe instalacje. Technologia pozyskiwania energii z suchych skał (HDR). Perspektywy rozwoju technologii geotermalnych. Efekty ekologiczne wykorzystania energii geotermicznejj.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny / wyklad problemowy
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Bieżąca ocena postępów przy realizacji zadania projektowego, ocena wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zdobycie poniżej 60% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu oraz / lub niewykonanie zadania projektowego.
3,0Zdobycie od 60 do 69% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu oraz wykonanie zadania projektowego.
3,5Zdobycie od 70 do 79% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu oraz wykonanie zadania projektowego.
4,0Zdobycie od 80 do 89% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu oraz wykonanie zadania projektowego.
4,5Zdobycie od 90 do 94% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu oraz wykonanie zadania projektowego.
5,0Zdobycie powyżej 94% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu oraz wykonanie zadania projektowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/08-4_K02Student ma świadomość znaczenia wykorzystania energii geotermicznej w aspekcie środowiskowym i zrównoważonego rozwoju, a także potrzeby ciągłego podnoszenia swych kompetencji i poszerzania zdobytej wiedzy w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
MBM_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z układami pozyskiwania energii geotermalnej oraz z instalacjami wykorzystującymi zasoby geotermalne do różnych celów (rolnictwo, rekreacja, balneologia, produkcja energii elektrycznej)
C-2Zapoznanie studentów z metodyką stosowaną przy projektowaniu prostych instalacji geotrmalnych z uwzględnieniem aspektów ekologicznych.
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu instalacji wykorzystującej energię geotermalną / geotermiczna do celów grzewczych lub do produkcji energii elektrycznej. Wykonanie obliczeń cieplno-przepływowych instalacji dla danych parametrów charakteryzujących system.
T-W-1Wprowadzenie: bilans energetyczny Ziem, budowa wnętrza Ziemi, podstawowe pojęcia. Złoża geotermalne. Klasyfikacja zasobów wód geotermalnych. Diagram McKelve’a. Charakterystyka i miara przydatności źródeł geotermicznych. Klasyfikacja i charakterystyka systemów pozyskiwania i wykorzystania energii geotermicznej. Ocena możliwości wykorzystania energii geotermalnej. Ogólne zasady zagospodarowania wód geotermalnych. Instalacje wykorzystujące niskotemperaturową energię gruntu (pompy ciepła). Przypowierzchniowe gruntowe wymienniki ciepła. Pole temperatury w wymiennikach poziomych. Płytkie i głębokie sondy ciepła. Pole temperatury pionowych gruntowych wymienników ciepła (rura w rurze, U-rura). Przykładowe instalacje z pionowymi sondami ciepła. Charakterystyka zasobów energii geotermalnej na terenie Polski. Wykorzystanie energii geotermicznej i geotermalnej w Polsce. Charakterystyka istniejących ciepłowni geotermalnych. Obiekty rekreacyjne zasilane energią geotermalną. Możliwości wykorzystania energii geotermalnej do produkcji energii elektrycznej. Rodzaje elektrowni. Przykładowe instalacje. Technologia pozyskiwania energii z suchych skał (HDR). Perspektywy rozwoju technologii geotermalnych. Efekty ekologiczne wykorzystania energii geotermicznejj.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu: zaliczenie pisemne. System oceny punktowy.
S-2Ocena formująca: Bieżąca ocena postępów przy realizacji zadania projektowego, ocena wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studen potrafi wyjaścić wpływ wykorzystania energii geotermicznej na środowisko naturalne i zrównoważony rozwój.
3,5
4,0
4,5
5,0