Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
specjalność: komputerowo wspomagane projektowanie i wytwarzanie maszyn
Sylabus przedmiotu Odnawialne źródła energii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Odnawialne źródła energii | ||
Specjalność | niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksander Stachel <Aleksander.Stachel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl>, Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw fizyki i termodynamiki, wymiany ciepła oraz matematyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z tematyką możliwości wykorzystania odnawialnych źródeł energii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu wykorzystania wybranego źródła energii odnawialnej dla danego obiektu (domu, osiedla, budynku użyteczności publicznej, ośrodka, basenu). Zapoznanie się z podstawową metodyką liczenia. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasoby energii. Tzw. energia odnawialna. Energia promieniowania słonecznego; konwersja do form użytecznych (ciepło, en. elektryczna). Energia wiatrowa. Energia rzek i wód morskich. Mała energtyka wodna (MEW). Energia geotermalna i geotermiczna. Energia paliw niekonwencjonalnych (biopaliwa, biogaz). Alternatywne źródła energii. Technika wodorowa. Ogniwa paliwowe. Przyszłościowe źródła energii. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział na zajęciach | 10 |
A-P-2 | Samokształcenie, wykonanie projektu | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samokształcenie - uzupełnianie wiedzy | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny / problemowy. |
M-2 | Metody praktyczne: wykonanie projektu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne. Punktowy system oceny. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt - ocena kompleksowa wynikająca z: zawartości merytorycznej, wykorzystania i cytowania literatury, struktury pracy (podział treści, kolejność rozdziałów), stylu, poprawności językowej i innych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/09-3_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować i omówić pojęcie energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych oraz scharakteryzować poszczególne ich rodzaje. Powinien mieć wiedzę pozwalającą przedstawić i omówić podstawowe sposoby wykorzystania poszczególnych rodzajów OZE oraz możliwości i celowość ich użycia w określonych warunkach. Powinien być w stanie określić znaczenie wykorzystania OZE w kontekscie narastających problemów energetycznych i środowiskowych. Ponadto powinien mieć wiedzę pozwalającą omówić perspektywiczne i alternatywne technologie pozyskiwania energii. | MBM_2A_W04, MBM_2A_W08 | T2A_W03, T2A_W05 | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/09-3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykazać potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych, a także umieć ocenić możliwość wykorzystania (w danych warunkach) różnych rodzajów OZE celem zaspokojenia określonych potrzeb energetycznych. Powinien umieć wskazać konkretne rozwiązania przydatne do praktycznego zastosowania. Powinien umieć określić oddziaływania środowiskowe OZE. Ponadto powinien umieć korzystać z literatury naukowej i technicznej. | MBM_2A_U05 | T2A_U05 | C-1 | T-P-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/09-3_K01 Ma świadomość problemów energetycznych i środowiskowych świata i Polski i roli OZE w ich rozwiązywaniu. | MBM_2A_K02 | T2A_K02 | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/09-3_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować i omówić pojęcie energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych oraz scharakteryzować poszczególne ich rodzaje. Powinien mieć wiedzę pozwalającą przedstawić i omówić podstawowe sposoby wykorzystania poszczególnych rodzajów OZE oraz możliwości i celowość ich użycia w określonych warunkach. Powinien być w stanie określić znaczenie wykorzystania OZE w kontekscie narastających problemów energetycznych i środowiskowych. Ponadto powinien mieć wiedzę pozwalającą omówić perspektywiczne i alternatywne technologie pozyskiwania energii. | 2,0 | Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie poniżej 60%. |
3,0 | Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 60 - 69%. | |
3,5 | Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 70 - 79%. | |
4,0 | Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 80 - 89%. | |
4,5 | Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 90 - 94%. | |
5,0 | Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 95 - 100%. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/09-3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykazać potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych, a także umieć ocenić możliwość wykorzystania (w danych warunkach) różnych rodzajów OZE celem zaspokojenia określonych potrzeb energetycznych. Powinien umieć wskazać konkretne rozwiązania przydatne do praktycznego zastosowania. Powinien umieć określić oddziaływania środowiskowe OZE. Ponadto powinien umieć korzystać z literatury naukowej i technicznej. | 2,0 | Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie poniżej 60%. |
3,0 | Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 60 - 69%. | |
3,5 | Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 70 - 79%. | |
4,0 | Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 80 - 89%. | |
4,5 | Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 90 - 94%. | |
5,0 | Opanowanie wymaganego materiału wykładów na poziomie 95 - 100%. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/09-3_K01 Ma świadomość problemów energetycznych i środowiskowych świata i Polski i roli OZE w ich rozwiązywaniu. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wyjaścić wpływ wykorzystania OZE na środowisko naturalne i zrónoważony rozwój | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
- Nowak W., Sobański R., Kabat M., Kujawa T., Systemy pozyskiwania i wykorzystania energii geotermicznej, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
- Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2007
- Nowak W., Stachel A., Stan i perspektywy wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
- Cieśliński J., Mikielewicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1996
Literatura dodatkowa
- Gronowicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Instytut Technologii Eksploatacji - PIB, Radom - Poznań, 2008
- Praca zbiorowa, Odnawialne źródła energii. Poradnik, Tarbonus sp. z o.o., Kraków - Tarnobrzeg, 2008
- Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warszawa, 2007
- Juliszewski T., Zając T., Biopaliwo rzepakowe, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2007