Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
specjalność: niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne
Sylabus przedmiotu Technologia montażu z analizą zamienności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia montażu z analizą zamienności | ||
Specjalność | eksploatacja pojazdów samochodowych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Chmielewski <Krzysztof.Chmielewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 7 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z zakresu wymiarowania i tolerowania geometrycznego, projektowania procesów technologicznych, metod statystycznych w procesach wytwarzania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami analizy wymiarowej i zamienności części. Zasadami opracowywania procesów technologicznych montażu maszyn. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania łańcuchów wymiarowych z różnymi rodzajami zamienności części. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności opracowywania schematów montażowych i procesu technologicznego montażu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przedstawienie zakresu i formy projektu. | 1 |
T-P-2 | Opracowanie projektu procesu technologicznego montażu wskazanego zespołu pojazdu. | 4 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Dokładność geometryczna zespołów maszynowych. Rachunek prawdopodobieństwa w analizie wymiarowania. Łańcuchy wymiarowe (podział). Rozwiązywanie łańcuchów wymiarowych metodami deterministycznymi i probabilistycznymi. | 1 |
T-W-2 | Metody zamienności pełnej i częściowej (warunkowej). | 1 |
T-W-3 | Zamienność selekcyjna, konstrukcyjna i technologiczna. | 1 |
T-W-4 | Technologiczność konstrukcji maszyn ze względu na montaż. Podział maszyny na jednostki montażowe. Schematy montażowe. Proces technologiczny montażu. | 1 |
T-W-5 | Rodzaje operacji montażowych: główne, specjalne, pomocnicze, kontrolne. Struktura procesu technologicznego montażu. Zasady projektowania procesów technologicznych montażu. Kontrola jakości w procesie technologicznym montażu. | 2 |
T-W-6 | Formy organizacyjne montażu. Czynności pomocnicze przy montażu. Technologia połączeń części maszyn. | 2 |
T-W-7 | Mechanizacja i automatyzacja montażu. Technologiczne środki montażu. Stopnie i poziomy automatyzacji montażu. Charakterystyka przykładów zautomatyzowanego montażu. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-P-2 | Realizacja projektu | 23 |
A-P-3 | Konsultacje projektu | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładu. | 43 |
A-W-3 | Zaliczenie wykładów | 3 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach do wykładu | 4 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego. |
M-2 | Projekty: metoda praktyczna polegająca opracowaniu procesu technologicznego montażu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocenianie poszczególnych etapów opracowywanego przez studenta projektu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu opracowanego przez studenta. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne obejmujace zagadnienia przedstawione na wykładach i projektach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_EPS/07-2_W01 Student potrafi scharakteryzować metody zamienności części. Opisać metodykę projektowania procesów technologicznych montażu. | MBM_2A_W10, MBM_2A_W07, MBM_2A_W06 | T2A_W04, T2A_W07 | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-6 | M-2, M-1 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_EPS/07-2_U01 Student ma umiejętność rozwiązywania łańcuchów wymiarowych przy stosowaniu różnych metod zamienności części. Ma umiejętność opracowania schematów montażowych oraz opracowania procesu technologicznego montażu. | MBM_2A_U09, MBM_2A_U10, MBM_2A_U12 | T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12 | C-3, C-1, C-2 | T-P-2, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-6 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_EPS/07-2_K01 Ma świadomość ciągłego dokształcania się w zakresie procesów technologicznych montażu. Potrafi rozpoznawać uwarunkowania efektywnego planowania procesów montażowych. | MBM_2A_K04, MBM_2A_K01, MBM_2A_K05 | T2A_K01, T2A_K04, T2A_K05 | C-3, C-2 | T-P-2, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-6 | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_EPS/07-2_W01 Student potrafi scharakteryzować metody zamienności części. Opisać metodykę projektowania procesów technologicznych montażu. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych sposobów rozwiązywania łańcuchów wymiarowych z uwzględnieniem metod zamienności części oraz zasad projektowania procesów technologicznych montażu. |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować podstawowe sposoby rozwiązywania łańcuchów wymiarowych z zastosowaniem metod zamienności części oraz zasady projektowania procesów technologicznych montażu. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie scharakteryzować przedstawione na zajęciach sposoby rozwiązywania łańcuchów wymiarowych z zastosowaniem metod zamienności części oraz zasady projektowania procesów technologicznych montażu. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie scharakteryzować przedstawione na zajęciach sposoby rozwiązywania łańcuchów wymiarowych z zastosowaniem metod zamienności części oraz zasady projektowania procesów technologicznych montażu. Potrafi poprawnie opisać formy organizacyjne montażu, metody i stopnie automatyzacji montażu. | |
4,5 | Student potrafi poprawnie scharakteryzować przedstawione na zajęciach sposoby rozwiązywania łańcuchów wymiarowych z zastosowaniem metod zamienności części oraz zasady projektowania procesów technologicznych montażu. Potrafi poprawnie opisać formy organizacyjne montażu, metody i stopnie automatyzacji montażu. Potrafi wybrać odpowiednie metody zamienności części w montażu maszyn. | |
5,0 | Student potrafi poprawnie scharakteryzować przedstawione na zajęciach sposoby rozwiązywania łańcuchów wymiarowych z zastosowqaniem metod zamienności części oraz zasady projektowania procesów technologicznych montażu. Potrafi poprawnie opisać formy organizacyjne montażu, metody i stopnie automatyzacji montażu. Potrafi wybrać odpowiednie metody zamienności części w montażu maszyn z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_EPS/07-2_U01 Student ma umiejętność rozwiązywania łańcuchów wymiarowych przy stosowaniu różnych metod zamienności części. Ma umiejętność opracowania schematów montażowych oraz opracowania procesu technologicznego montażu. | 2,0 | Student nie potrafi w zakresie podstawowym rozwiązywać łańcuchów wymiarowych z zastosowaniem poznanych na zajeciach metod zamienności części oraz nie potrafi zaprojektować prostych schematów montażowych. |
3,0 | Student potrafi w zakresie podstawowym rozwiązywać łańcuchy wymiarowe z zastosowaniem poznanych na zajeciach metod zamienności części oraz potrafi zaprojektować proste schematy montażowe. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie rozwiązywać łańcuchy wymiarowe z zastosowaniem poznanych na zajeciach metod zamienności części, potrafi projektować schematy montażowe oraz opracować poprawnie strukturę procesu technologicznego montażu maszyny. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie rozwiązywać łańcuchy wymiarowe z zastosowaniem poznanych na zajeciach metod zamienności części, Potrafi projektować schematy montażowe, opracować poprawnie strukturę procesu technologicznego montażu maszyny oraz karty instrukcyjne dla głównych operacji montażowych. | |
4,5 | Student potrafi poprawnie rozwiązywać łańcuchy wymiarowe z zastosowaniem poznanych na zajeciach metod zamienności części, Potrafi projektować schematy montażowe, opracować poprawnie strukturę procesu technologicznego montażu maszyny, karty instrukcyjne dla głównych operacji montażowych oraz efektywnie analizować zaproponowane rozwiązania procesów montażowych. | |
5,0 | Student potrafi poprawnie rozwiązywać łańcuchy wymiarowe z zastosowaniem poznanych na zajeciach metod zamienności części, Potrafi projektować schematy montażowe, opracować poprawnie strukturę procesu technologicznego montażu maszyny, karty instrukcyjne dla głównych operacji montażowych oraz efektywnie analizować i dyskutować o proponowanych rozwiązaniach procesów montażowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_EPS/07-2_K01 Ma świadomość ciągłego dokształcania się w zakresie procesów technologicznych montażu. Potrafi rozpoznawać uwarunkowania efektywnego planowania procesów montażowych. | 2,0 | Ujawnia nieprzygotowanie oraz brak zaangażowania w trakcie zajęć. |
3,0 | Ujawnia mierne przygotowanie i zaangażowanie w trakcie realizacji projektu. | |
3,5 | ||
4,0 | Ujawnia aktywność w przygotowaniu i interpretacji zadań w trakcie realizacji projektu. | |
4,5 | ||
5,0 | Ujawnia własne dążenie do doskonalenia i porzeszania nabywanych umiejętności w rozwiązywanych zadań w analizie zamienności części i opracowaniu procesów technologicznych montażu. |
Literatura podstawowa
- Jezierki J., Analiza tolerancji i niedokładności pomiarów w budowie maszyn., WNT, Warszawa, 2000
- Kowalski T., Szenajch W., Lis G., Technologia i automatyzacja montażu maszyn., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
- Łunarski J., Szabajkowicz W., Automatyzacja procesów technologicznych montażu maszyn., WNT, Warszawa, 1993
- Marciniak M., Elementy automatyzacji we współczesnych procesach wytwórczych., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej., Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Puff T., Sołtys W., Podstawy technologii montażu maszyn i urządzeń., WNT, Warszawa, 1980
- Choroszy B., Technologia maszyn., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej., Wrocław, 2000