Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
Sylabus przedmiotu Konstrukcje spawane:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konstrukcje spawane | ||
Specjalność | inżynieria spawalnictwa | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ryszard Kawiak <Ryszard.Kawiak@zut.edu.pl>, Ryszard Pakos <Ryszard.Pakos@zut.edu.pl>, Marek Żebrowski <Marek.Zebrowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Materiałoznawstwo i metalurgia spawalnicza, procesy spawania, badania i odbiór konstrukcji spawanych, podstawy konstrukcji maszyn, mechanika i wytrzymałość materiałów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przyswojenie zasad projektowania, obciążenia występujące w konstrukcja spawanych |
C-2 | Zapoznanie się z podstawowywimi elementami spawanymi stosowanymi w konstrukcjach stalowych |
C-3 | Przyswojenie zasad doboru materiałów podstawowych i dodatkowych na konstrukcje spawane |
C-4 | Przyswojenie zasad związanych z zachowaniem się konstrukcji spawanych w trakcie i po procesach spawania oraz pojawiającymi się zagrożeniami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka konstrukcji spawanych, cechy konstrukcji spawanych, porównanie wyrobów spawanych z innymi technikami wytwarzania | 3 |
T-W-2 | Charakterystyka i dobór stali na konstrukcje spawane, klasyfikacja i oznaczenie | 1 |
T-W-3 | Naprężenia i odkształcenia spawalnicze, pęknięcia w złączach spawanych, wady i zalety konstrukcji stalowych | 2 |
T-W-4 | Metody spawania i materiały dodatkowe do spawania stali konstrukcyjnych - przegląd | 1 |
T-W-5 | Badania nieniszczące złączy spawanych | 1 |
T-W-6 | Wstęp do projektowania połączeń spawanych, zalecenia ogólne, technologiczność konstrukcji, charakterystyka złączy i spoin, przygotowanie brzegów złączy do spawania | 3 |
T-W-7 | Elementy spawane w budownictwie stalowym: słupy, belki, kratownice, konstrukcje rurowe | 4 |
T-W-8 | Obliczanie wytrzymałości połączeń spawanych - wytrzymałość statyczna i zmęczeniowa, wymiarowanie konstrukcji stalowych | 5 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie się do kolokwiów i zaliczenia końcowego | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Film |
M-3 | Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające - część projektowo-obliczeniowa |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z przedmiotu pod koniec semestru |
S-3 | Ocena podsumowująca: Projekt prostej konstrukcji spawanej (obliczenia wytrzymałościowe, dobór spoin i materiałów na konstrukcję spawaną) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_IS/06_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać podstawowe cechy konstrukcji spawanych, elementy spawane konstrukcji stalowych, zasady doboru materiałów podstawowych i dodatkowych w zależności od stanu naprężenia i odkształcenia występującego w konstrukcji spawanej, podstawowe zależności z wytrzymałości materiałów dla stanów statycznych i zmęczeniowych występujących w złączach spawanych | MBM_2A_W08, MBM_2A_W05, MBM_2A_W10, MBM_2A_W06 | T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-8 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_IS/06_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi scharakteryzować podstawowe konstrukcje spawane, dokonać wstępnej analizy warunków pracy konstrukcji spawanej, potrafi prawidłowo dobrać materiały na elementy kostrukcji oraz przewidywać ewentulane niezgodności związane z wytwarzaniem konstrukcji spawanych, potrafi zastosować proste zasady i zależności z wytrzymałości materiałów, zna i potrafi stosować elementy stalowe konstrukcji spawanych | MBM_2A_U09, MBM_2A_U10, MBM_2A_U12 | T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-8 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_IS/06_K01 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz pracować w grupie korzystając ze zdobytej wiedzy, umiejętności, zdolności osobistych i społecznych | MBM_2A_K04, MBM_2A_K06, MBM_2A_K03 | T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_IS/06_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać podstawowe cechy konstrukcji spawanych, elementy spawane konstrukcji stalowych, zasady doboru materiałów podstawowych i dodatkowych w zależności od stanu naprężenia i odkształcenia występującego w konstrukcji spawanej, podstawowe zależności z wytrzymałości materiałów dla stanów statycznych i zmęczeniowych występujących w złączach spawanych | 2,0 | Student nie przyswoił podstawowych zależności i zasad projektowania i obliczeń wytrzymałościuowych, nie potrafi prawidłowo dobrać materiałów na konstrukcję spawaną według określonych zasad, nie zna zaleceń ogólnych oraz technologiczności konstrukcji, nie zna podstawowych cech konstrukcji spawanych oraz elementów na nie stosowanych |
3,0 | Student przyswoił w zakresie dostatecznym niektóre zasady projektowania i obliczeń wytrzymałościowych ale nie potrafi ich zastosować | |
3,5 | Student spełnia wymagania pomiędzy oceną 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Student przyswoił w zakresie dobrym zasady projektowania i obliczeń wytrzymałościowych potrafi wykorzystywać niektóre z nich, dobiera materiały na konstrukcję spawaną, zna elementy spawane konstrukcji stalowych | |
4,5 | Student spełnia wymagania pomiędzy oceną 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Student przyswoił w zakresie bardzo dobrym zasady projektowania i obliczeń wytrzymałościowych, potrafi je zastosować, dobiera materiały na konstrukcje spawane z uwzględnieniem technologiczności konstrukcji, przewiduje różne ewentualności powstające w trakcie wytwarzania konstrukcji, zna i potrafi stosować elementy spawane konstrukcji stalowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_IS/06_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi scharakteryzować podstawowe konstrukcje spawane, dokonać wstępnej analizy warunków pracy konstrukcji spawanej, potrafi prawidłowo dobrać materiały na elementy kostrukcji oraz przewidywać ewentulane niezgodności związane z wytwarzaniem konstrukcji spawanych, potrafi zastosować proste zasady i zależności z wytrzymałości materiałów, zna i potrafi stosować elementy stalowe konstrukcji spawanych | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych konstrukcji spawanych, nie potrafi prawidłowo dobrać materiałów na konstrukcję spawaną według określonych zasad, nie zna zaleceń ogólnych oraz technologiczności konstrukcji, nie potrafi zastosować podstawowych zasad i zależności w wytrzymałości materiałów, nie zna elementów stalowych konstrukcji spawanych |
3,0 | Student przyswoił w zakresie dostatecznym niektóre zasady i zależności projektowania i obliczeń wytrzymałościowych ale nie potrafi ich zastosować | |
3,5 | Student spełnia wymagania pomiędzy oceną 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Student przyswoił w zakresie dobrym zasady projektowania i obliczeń wytrzymałościowych potrafi wykorzystywać niektóre z nich, dobiera materiały na konstrukcję spawaną, potrafi w sposób dobry scharakteryzować podstawowe konstrukcje spawane | |
4,5 | Student spełnia wymagania pomiędzy oceną 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Student przyswoił w zakresie bardzo dobrym ogólne zasady projektowania i obliczeń wytrzymałościowych, potrafi je zastosować, dobiera materiały na konstrukcje spawane z uwzględnieniem technologiczności konstrukcji, przewiduje różne ewentualności powstające w trakcie wytwarzania konstrukcji, zna elementy konstrukcji spawanych, |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_IS/06_K01 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz pracować w grupie korzystając ze zdobytej wiedzy, umiejętności, zdolności osobistych i społecznych | 2,0 | Student nieaktywny, nie współpracujący z grupą i prowadzącym zajęcia, nie posiadający podstawowych kompetencji potrzebnych do realizacji przedmiotu |
3,0 | Student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu | |
3,5 | Student posiada ogólną wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu | |
4,0 | Student wykazuje dobrą wiedzę i umiejętności oraz kompetencję z zakresu przedmiotu, przeprowadzi podstawową analizę badanych problemów | |
4,5 | Student wykazuje ponad dobrą wiedzę i umiejętności oraz kompetencje z zakresu przedmiotu, współprasuje z grupą i prowadzącym zajęcia, potrafi przeprowadzić średnio trudną analizę zadawanych problemów | |
5,0 | Student aktywny, kreatywny, współpracuje z grupą i prowadzącym zajęcia, ma wysokie kompetencję społeczne i personalne, wykorzystuje w szerokim zakresie zdobytą wiedzę i umiejętności, przedsiębiorczy |
Literatura podstawowa
- Ferenc K., Ferenc J., Konstrukcje spawane - połączenia, WNT, Warszawa, 2003, Wydanie drugie zmienione
- Rykaluk K., Konstrukcje stalowe. Podstawy i elementy, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, 2009, Wydanie 2
- Ferenc K., Spawalnictwo, WNT, Warszawa, 2009
- Pałkowski Sz., Konstrukcje stalowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- pod redakcją Pilarczyk J., Poradnik Inżyniera - Spawalnictwo tom 1 i 2, WNT, Warszawa, 2003
- PN EN 1993: 1-12, Eurokod 3. Projektowanie konstrukcji stalowych, PKN, Warszawa, 2007