Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy zarządzania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mieczysław Koralewski <Mieczyslaw.Koralewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu mikroekonomii i makroekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy o podstawowych funkcjach zarządzania, analizie decyzyjnej i strukturach zarządzania. |
C-2 | Nabycie umiejętności autoprezentacji i analizy przepływu informacji w procesach zarządzania w organizacji. |
C-3 | Nabycie kompetencji w prowadzeniu zespołowego treningu funkcji zarządzania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zadania symulacyjne funkcji zarządzania i analizy decyzyjnej, ukierunkowane na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Treść i elementy składowe procesu zarządzania. Elementy struktury organizacyjnej. Funkcje zarządzania: planowanie, organizowanie, pobudzanie i kontrolowanie. Analiza przepływu informacji w procesach zarządzania. Struktura zarządzania. Analiza decyzyjna. Cechy charakterystyczne organizacji inteligentnej. Elementy zarządzania wiedzą w organizacji inteligentnej. | 10 |
T-W-2 | Podstawowe założenia i etapy doboru kadry w strukturze zarządzania. Zasady i formy autoprezentacji przy doborze kadry zarządzania. Podejście empatyczne do realizacji funkcji zarządzania. Rola przywództwa w organizowaniu działań zespołowych. Podejście neurokognitywne w teorii i praktyce funkcjonowania organizacji inteligentnej Ekoempatyczna koncepcja działań kierowniczych. | 8 |
T-W-3 | Struktury zarządzania przedsiębiorstwem w różnych formach prawnych: własność indywidualna przedsiębiorcy; spółka cywilna; spółka jawna; spółka z ograniczoną odpowiedzialnością; spółka komandytowa; spółka akcyjna; przedsiębiorstwo państwowe i spółdzielcze. | 8 |
T-W-4 | Struktury zarządzania przedsiębiorstwem w biznes-planie. Ewolucja struktur zarządzania. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zdawania kolokwium. | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do rozwiązywania zadań symulacyjnych i prezentacji. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego wykładów. | 13 |
A-W-3 | Udział w zaliczeniu pisemnym wykładów. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład ukierunkowany na wyjaśnianie roli funkcji zarządzania, analizy decyzyjnej i struktur zarządzania w realizacji zadań organizacji. |
M-2 | Ćwiczenia polegające na zespołowym wykonywaniu zadań symulacyjnych, wymagających analizy decyzyjnej, ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas ćwiczeń audytoryjnych w nabywaniu umiejętności wykonywania zadań symulacyjnych, wymagających analizy decyzyjnej, ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji. |
S-2 | Ocena formująca: Ocenianie zespołowego przygotowania i prezentacji wybranych problemów z zakresu identyfikacji współczesnych tendencji w rozwoju organizacji. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe pisemne z zakresu podstawowego materiału programowego przerobionego na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe pisemne, główne i poprawkowe obejmujące w sposób syntetyczny materiał wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_A09-1_W01 Student ma wiedzę analityczną o funkcjach zarządzania, analizie decyzyjnej i strukturach zarządzania, nawiązującą do wiedzy ogólnej z zakresu makroekonomii i mikroekonomii. | MBM_1A_W13 | T1A_W09 | InzA_W04 | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_A09-1_U01 Student ma umiejętności w zakresie autoprezentacji, analizy przepływu informacji i analizy decyzyjnej w procesach zarządzania w przedsiębiorstwie przemysłowym. | MBM_1A_U05, MBM_1A_U10 | T1A_U05, T1A_U10 | InzA_U03 | C-2 | T-W-4, T-W-3, T-A-1 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_A09-1_K01 Student potrafi rozpoznawać uwarunkowania i rolę zespołowego działania w efektywnym rozwoju organizacji. | MBM_1A_K03, MBM_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-3 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-A-1 | M-2, M-1 | S-3, S-2, S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_A09-1_W01 Student ma wiedzę analityczną o funkcjach zarządzania, analizie decyzyjnej i strukturach zarządzania, nawiązującą do wiedzy ogólnej z zakresu makroekonomii i mikroekonomii. | 2,0 | |
3,0 | Podstawowa wiedza o funkcjach zarządzania, strukturach zarządzania, analizie decyzyjnej i przepływie informacji w procesach zarządzania. | |
3,5 | ||
4,0 | Wiedza o procesach zarządzania syntetyzująca rezultaty wykonywania zadań symulacyjnych, wymagających analizy decyzyjnej, ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji. | |
4,5 | ||
5,0 | Wiedza syntetyczna o problematyce usprawniana procesów zarządzania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_A09-1_U01 Student ma umiejętności w zakresie autoprezentacji, analizy przepływu informacji i analizy decyzyjnej w procesach zarządzania w przedsiębiorstwie przemysłowym. | 2,0 | |
3,0 | Podstawowe umiejętności w zakresie autoprezentacji, analizy przepływu informacji i analizy decyzyjnej w procesach zarządzania w przedsiębiorstwie przemysłowym. | |
3,5 | ||
4,0 | Umiejętności syntetyzowania rezultatów wykonywania zadań symulacyjnych, wymagających analizy decyzyjnej, ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji. | |
4,5 | ||
5,0 | Umiejętności identyfikowania problemów w usprawnianu procesów zarządzania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_A09-1_K01 Student potrafi rozpoznawać uwarunkowania i rolę zespołowego działania w efektywnym rozwoju organizacji. | 2,0 | Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania materiału wykładów oraz podczas prowadzenia ćwiczeń zespołowych ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji. |
3,0 | Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy wykonywaniu zadań ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji. | |
3,5 | ||
4,0 | Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu się do wykonywania zadań ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji oraz ćwiczeń w zakresie autoprezentacji. | |
4,5 | ||
5,0 | Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy wykonywaniu zadań ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji i ćwiczeń w zakresie autoprezentacji. |
Literatura podstawowa
- pod red. B. Dobrodziej, Podstawy organizacji i zarządzania, PWE, Warszawa, 2006
- H. Bieniok, Metody sprawnego zarządzania. Planowanie. Organizowanie. Motywowanie. Kontrola, Placet, Warszawa, 2004
- Robbins S.P., DeCenzo D.A, Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Brilman J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa, 2002
- Praca zbiorowa pod red. W.M. Grudzewskiego i I.K.Hejduk., Przedsiębiorstwo przyszłości, Difin, Warszawa, 2000
- Praca zbiorowa pod red. Dorothy M. Stewart, Praktyka kierowania. Jak kierować sobą, innymi i firmą, PWE, Warszawa, 1996
- Janikowski R., Zarządzanie ekologiczne, Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ, Warszawa, 1999
- Krzyżanowski L.J, O podstawach kierowania organizacjami inaczej (...), PWN, Warszawa, 1999