Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy konstrukcji maszyn I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy konstrukcji maszyn I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Grudziński <Pawel.Grudzinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Grudziński <Pawel.Grudzinski@zut.edu.pl>, Rafał Grzejda <Rafal.Grzejda@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 30 2,50,44zaliczenie
wykładyW3 30 2,50,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Grafika inżynierska (komputerowa)
W-2Mechanika z wytrzymałością materiałów
W-3Nauka o materiałach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami konstrukcji
C-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania projektowych obliczeń wybranych części maszyn
C-3Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji konstrukcyjnej elementów i podzespołów maszyn

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Tolerancje i pasowania części maszyn4
T-P-2Obliczenia projektowe wybranego ustroju nośnego14
T-P-3Obliczenia projektowe wybranego połączenia śrubowego12
30
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka przedmiotu. Kryteria obliczeń projektowych części maszyn.2
T-W-2Wytrzymałość zmęczeniowa materiałów4
T-W-3Klasyfikacja połączeń konstrukcyjnych w budowie maszyn1
T-W-4Połączenia śrubowe4
T-W-5Ogólna charakterystyka przekładni mechanicznych kołowych1
T-W-6Koła zębate walcowe o prostej linii zębów7
T-W-7Koła zębate walcowe o śrubowej linii zębów4
T-W-8Koła zębate stożkowe3
T-W-9Przekładnie ślimakowe2
T-W-10Przekładnie pasowe2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Analiza i przygotowanie danych wyjściowych do projektowania6
A-P-2Wykonywanie obliczeń projektowo-konstrukcyjnych20
A-P-3Tworzenie dokumentacji rysunkowej projektu20
A-P-4Uczestnictwo w zajęciach30
76
wykłady
A-W-1Studiowanie literatury przedmiotu14
A-W-2Przygotowanie się do sprawdzianów zaliczających wykład18
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-4Korzystanie z konsultacji8
A-W-5Udział w sprawdzianach4
74

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające: wykład informacyjny/ rzutnik multimedialny, tablica
M-2metody podające: objaśnienie wyjaśnienie/ rzutnik multimedialny, eksponaty, tablica
M-3metody praktyczne: metoda projektów / komputer, programy problemowo-zorientowane, kalkulator

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: bieżąca kontrola i ocena postępów pracy studenta nad projektem, indywidualne ukierunkowywanie działań studenta
S-2Ocena formująca: bieżace sprawdzanie stopnia przyswojenia przez studentów wiedzy przekazywanej na wykładach poprzez dyskusję, podsumowywanie partii materiału przy aktywnym udziale studentów
S-3Ocena podsumowująca: na podstawie przedstawionego projektu - poprawności obliczeń, właściwego przedstawienia dokumentacji rysunkowej, systematyczności i samodzielności wykonywania projektu
S-4Ocena podsumowująca: na podstawie wyników pisemnych sprawdzianów zaliczających wykład

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C26_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać metody obliczeń projektowych wybranych części maszyn i urządzeń mechanicznych
MBM_1A_W05, MBM_1A_W06, MBM_1A_W04T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04InzA_W02C-2, C-1, C-3T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-10, T-W-3, T-W-5M-2, M-3, M-1S-3, S-2, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C26_U01
Student powinien posiadać umiejętność wykonywania inżynierskich obliczeń projektowych wybranych części maszyn oraz tworzenia ich dokumentacji konstrukcyjnej
MBM_1A_U14, MBM_1A_U15, MBM_1A_U18, MBM_1A_U09T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16InzA_U02, InzA_U06C-2, C-3T-P-1, T-P-3, T-P-2M-2, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C26_K01
Zajęcia projektowe powinny ukształtować postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole
MBM_1A_K03, MBM_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-1T-P-1, T-P-3, T-P-2M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C26_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać metody obliczeń projektowych wybranych części maszyn i urządzeń mechanicznych
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Student opanował podstawową wiedzę, ale ma problemy z samodzielnym wykorzystaniem jej w praktyce projektowania maszyn
3,5Efekty w stopniu pośrednim między 3 a 4
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi ją wykorzystać w typowych zadaniach projektowych
4,5Efekty w stopniu pośrednim między 4 a 5
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi sam rozwiązywać niestandardowe zadania projektowe

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C26_U01
Student powinien posiadać umiejętność wykonywania inżynierskich obliczeń projektowych wybranych części maszyn oraz tworzenia ich dokumentacji konstrukcyjnej
2,0Student nie potrafi samodzielnie rozwiązywać prostych zadań projektowych
3,0Student rozwiązuje zadania projektowe w sposób bierny, korzysta z pomocy innych
3,5Umiejętności pomiedzy 3 a 4
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązywać proste zadania projektowe
4,5Umiejętności pomiędzy 4 a 5
5,0Student potrafi samodzielnie rozwiazywać złożone zadania projektowe

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C26_K01
Zajęcia projektowe powinny ukształtować postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole
2,0Student nie wykazuje aktywności, zdaje sie na pracę innych
3,0Pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole
3,5Kompetencje pośrednie między 3 a 4
4,0Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym
4,5Kompetencje pośrednie między 4 a 5
5,0Student bardzo kreatywny, wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod red. Z. Osińskiego, Podstawy konstrukcji maszyn, PWN, Warszawa, 1999
  2. Kocańda S., Szala J., Podstawy obliczeń zmęczeniowych, PWN, Warszawa, 1985
  3. Szewczyk K., Połączenia gwintowe, PWN, Warszawa, 1991
  4. Ochęduszko K., Koła zębate. Tom I. Konstrukcja, WNT, Warszawa, 2009, reprint wyd. 8, 1985
  5. Ciszewski A., Radomski T., Materiały konstrukcyjne w budowie maszyn, PWN, Warszawa, 1989

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Polskie Normy, PKNMiJ, Warszawa, 2011, normy przedmiotowe
  2. Dobrzański T., Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2004, 24

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Tolerancje i pasowania części maszyn4
T-P-2Obliczenia projektowe wybranego ustroju nośnego14
T-P-3Obliczenia projektowe wybranego połączenia śrubowego12
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka przedmiotu. Kryteria obliczeń projektowych części maszyn.2
T-W-2Wytrzymałość zmęczeniowa materiałów4
T-W-3Klasyfikacja połączeń konstrukcyjnych w budowie maszyn1
T-W-4Połączenia śrubowe4
T-W-5Ogólna charakterystyka przekładni mechanicznych kołowych1
T-W-6Koła zębate walcowe o prostej linii zębów7
T-W-7Koła zębate walcowe o śrubowej linii zębów4
T-W-8Koła zębate stożkowe3
T-W-9Przekładnie ślimakowe2
T-W-10Przekładnie pasowe2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Analiza i przygotowanie danych wyjściowych do projektowania6
A-P-2Wykonywanie obliczeń projektowo-konstrukcyjnych20
A-P-3Tworzenie dokumentacji rysunkowej projektu20
A-P-4Uczestnictwo w zajęciach30
76
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studiowanie literatury przedmiotu14
A-W-2Przygotowanie się do sprawdzianów zaliczających wykład18
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-4Korzystanie z konsultacji8
A-W-5Udział w sprawdzianach4
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C26_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać metody obliczeń projektowych wybranych części maszyn i urządzeń mechanicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W05ma szczegółową wiedzę dotyczącą konstrukcji oraz obliczeń maszyn i urządzeń o średnim stopniu złożoności
MBM_1A_W06ma szczegółową wiedzę w zakresie grafiki inżynierskiej, opracowania dokumentacji konstrukcyjnej i technologicznej ze wspomaganiem systemami CAx
MBM_1A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku MiBM takich jak: konstrukcja maszyn, techniki wytwarzania, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka oraz zna pojęcia w języku obcym na poziomie B2
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania projektowych obliczeń wybranych części maszyn
C-1Zapoznanie studentów z zasadami konstrukcji
C-3Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji konstrukcyjnej elementów i podzespołów maszyn
Treści programoweT-W-7Koła zębate walcowe o śrubowej linii zębów
T-W-2Wytrzymałość zmęczeniowa materiałów
T-W-4Połączenia śrubowe
T-W-6Koła zębate walcowe o prostej linii zębów
T-W-9Przekładnie ślimakowe
T-W-1Ogólna charakterystyka przedmiotu. Kryteria obliczeń projektowych części maszyn.
T-W-8Koła zębate stożkowe
T-W-10Przekładnie pasowe
T-W-3Klasyfikacja połączeń konstrukcyjnych w budowie maszyn
T-W-5Ogólna charakterystyka przekładni mechanicznych kołowych
Metody nauczaniaM-2metody podające: objaśnienie wyjaśnienie/ rzutnik multimedialny, eksponaty, tablica
M-3metody praktyczne: metoda projektów / komputer, programy problemowo-zorientowane, kalkulator
M-1metody podające: wykład informacyjny/ rzutnik multimedialny, tablica
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: na podstawie przedstawionego projektu - poprawności obliczeń, właściwego przedstawienia dokumentacji rysunkowej, systematyczności i samodzielności wykonywania projektu
S-2Ocena formująca: bieżace sprawdzanie stopnia przyswojenia przez studentów wiedzy przekazywanej na wykładach poprzez dyskusję, podsumowywanie partii materiału przy aktywnym udziale studentów
S-4Ocena podsumowująca: na podstawie wyników pisemnych sprawdzianów zaliczających wykład
S-1Ocena formująca: bieżąca kontrola i ocena postępów pracy studenta nad projektem, indywidualne ukierunkowywanie działań studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Student opanował podstawową wiedzę, ale ma problemy z samodzielnym wykorzystaniem jej w praktyce projektowania maszyn
3,5Efekty w stopniu pośrednim między 3 a 4
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi ją wykorzystać w typowych zadaniach projektowych
4,5Efekty w stopniu pośrednim między 4 a 5
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi sam rozwiązywać niestandardowe zadania projektowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C26_U01Student powinien posiadać umiejętność wykonywania inżynierskich obliczeń projektowych wybranych części maszyn oraz tworzenia ich dokumentacji konstrukcyjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U14potrafi określić warunki pracy projektowanych elementów maszyn i urządzeń oraz formułować wymagania jakie muszą spełnić projektowane elementy
MBM_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla obszaru inżynierii mechanicznej
MBM_1A_U18potrafi dobrać rodzaj tworzywa konstrukcyjnego z punktu widzenia składu chemicznego, mikrostruktury i właściwości odpowiadających sformułowanym wcześniej wymaganiom; rozważyć możliwość substytucji tworzyw konstrukcyjnych z uwzględnieniem kosztów
MBM_1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania projektowych obliczeń wybranych części maszyn
C-3Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji konstrukcyjnej elementów i podzespołów maszyn
Treści programoweT-P-1Tolerancje i pasowania części maszyn
T-P-3Obliczenia projektowe wybranego połączenia śrubowego
T-P-2Obliczenia projektowe wybranego ustroju nośnego
Metody nauczaniaM-2metody podające: objaśnienie wyjaśnienie/ rzutnik multimedialny, eksponaty, tablica
M-3metody praktyczne: metoda projektów / komputer, programy problemowo-zorientowane, kalkulator
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: na podstawie przedstawionego projektu - poprawności obliczeń, właściwego przedstawienia dokumentacji rysunkowej, systematyczności i samodzielności wykonywania projektu
S-2Ocena formująca: bieżace sprawdzanie stopnia przyswojenia przez studentów wiedzy przekazywanej na wykładach poprzez dyskusję, podsumowywanie partii materiału przy aktywnym udziale studentów
S-1Ocena formująca: bieżąca kontrola i ocena postępów pracy studenta nad projektem, indywidualne ukierunkowywanie działań studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie rozwiązywać prostych zadań projektowych
3,0Student rozwiązuje zadania projektowe w sposób bierny, korzysta z pomocy innych
3,5Umiejętności pomiedzy 3 a 4
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązywać proste zadania projektowe
4,5Umiejętności pomiędzy 4 a 5
5,0Student potrafi samodzielnie rozwiazywać złożone zadania projektowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C26_K01Zajęcia projektowe powinny ukształtować postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
MBM_1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami konstrukcji
Treści programoweT-P-1Tolerancje i pasowania części maszyn
T-P-3Obliczenia projektowe wybranego połączenia śrubowego
T-P-2Obliczenia projektowe wybranego ustroju nośnego
Metody nauczaniaM-2metody podające: objaśnienie wyjaśnienie/ rzutnik multimedialny, eksponaty, tablica
M-3metody praktyczne: metoda projektów / komputer, programy problemowo-zorientowane, kalkulator
M-1metody podające: wykład informacyjny/ rzutnik multimedialny, tablica
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżace sprawdzanie stopnia przyswojenia przez studentów wiedzy przekazywanej na wykładach poprzez dyskusję, podsumowywanie partii materiału przy aktywnym udziale studentów
S-1Ocena formująca: bieżąca kontrola i ocena postępów pracy studenta nad projektem, indywidualne ukierunkowywanie działań studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywności, zdaje sie na pracę innych
3,0Pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole
3,5Kompetencje pośrednie między 3 a 4
4,0Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym
4,5Kompetencje pośrednie między 4 a 5
5,0Student bardzo kreatywny, wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu