Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy konstrukcji maszyn II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy konstrukcji maszyn II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Grudziński <Pawel.Grudzinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Grudziński <Pawel.Grudzinski@zut.edu.pl>, Rafał Grzejda <Rafal.Grzejda@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Grafika inżynierska (komputerowa) |
W-2 | Mechanika z wytrzymałością materiałów |
W-3 | Nauka o materiałach |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami konstrukcji |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wykonywania projektowych obliczeń wybranych części maszyn |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji konstrukcyjnej elementów i podzespołów maszyn |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć, szkolenie BHP | 1 |
T-L-2 | Smarowanie łożysk ślizgowych hydrodynamicznych za pomocą pierścienia luźnego | 2 |
T-L-3 | Symulacja nacinania zębów kół metodą Maaga | 2 |
T-L-4 | Badania śrub napiętych wstępnie | 2 |
T-L-5 | Wyznaczanie charakterystyk dynamicznych wibroizolatorów | 2 |
T-L-6 | Charakterystyki sztywnościowe elementów podatnych | 2 |
T-L-7 | Badanie podpory hydrostatycznej dwukomorowej o zmiennym natężeniu przepływu | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie laboratorium | 2 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Obliczenia projektowe wybranej przekładni mechanicznej kołowej | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wały i osie | 6 |
T-W-2 | Łożyska toczne | 6 |
T-W-3 | Sprzęgła i hamulce | 6 |
T-W-4 | Łożyska ślizgowe | 4 |
T-W-5 | Elementy sprężyste | 4 |
T-W-6 | Połączenia wciskowe | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie instrukcji | 12 |
A-L-3 | Studia literaturowe | 3 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Analiza i przygotowanie danych wyjściowych do projektu | 4 |
A-P-2 | Wykonywanie obliczeń projektowo-konstrukcyjnych | 10 |
A-P-3 | Tworzenie dokumentacji rysunkowej projektu | 16 |
A-P-4 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studiowanie literatury przedmiotu | 12 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-3 | Korzystanie z konsultacji | 6 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające: wykład informacyjny/ rzutnik multimedialny, tablica |
M-2 | metody podające: objaśnienie wyjaśnienie/ rzutnik multimedialny, eksponaty, tablica |
M-3 | metody praktyczne: metoda projektów / komputer, programy problemowo-zorientowane, kalkulator |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: bieżąca kontrola i ocena postępów pracy studenta nad projektem, indywidualne ukierunkowywanie działań studenta |
S-2 | Ocena formująca: bieżace sprawdzanie stopnia przyswojenia przez studentów wiedzy przekazywanej na wykładach poprzez dyskusję, podsumowywanie partii materiału przy aktywnym udziale studentów |
S-3 | Ocena podsumowująca: na podstawie przedstawionego projektu - poprawności obliczeń, właściwego przedstawienia dokumentacji rysunkowej, systematyczności i samodzielności wykonywania projektu |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny i ustny |
S-5 | Ocena formująca: bieżąca kontrola i ocena postępów pracy studenta nad projektem, indywidualne ukierunkowywanie działań studenta |
S-6 | Ocena formująca: bieżace sprawdzanie stopnia przyswojenia przez studentów wiedzy przekazywanej na wykładach poprzez dyskusję, podsumowywanie partii materiału przy aktywnym udziale studentów |
S-7 | Ocena podsumowująca: na podstawie przedstawionego projektu - poprawności obliczeń, właściwego przedstawienia dokumentacji rysunkowej, systematyczności i samodzielności wykonywania projektu |
S-8 | Ocena podsumowująca: na podstawie wyników pisemnych sprawdzianów zaliczających wykład |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C27_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać metody obliczeń projektowych wybranych części maszyn i urządzeń mechanicznych | MBM_1A_W05, MBM_1A_W06, MBM_1A_W04 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04 | InzA_W02 | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C27_U01 Student powinien posiadać umiejętność wykonywania inżynierskich obliczeń projektowych wybranych części maszyn oraz tworzenia ich dokumentacji konstrukcyjnej | MBM_1A_U14, MBM_1A_U15, MBM_1A_U18, MBM_1A_U09 | T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U06 | C-2, C-3, C-1 | T-P-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-7, T-L-8 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C27_K01 Zajęcia projektowe powinny ukształtować postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole | MBM_1A_K03, MBM_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-2, C-3, C-1 | T-P-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C27_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać metody obliczeń projektowych wybranych części maszyn i urządzeń mechanicznych | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę, ale ma problemy z samodzielnym wykorzystaniem jej w praktyce projektowania maszyn | |
3,5 | Efekty w stopniu pośrednim między 3 a 4 | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi ją wykorzystać w typowych zadaniach projektowych | |
4,5 | Efekty w stopniu pośrednim między 4 a 5 | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi sam rozwiązywać niestandardowe zadania projektowe |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C27_U01 Student powinien posiadać umiejętność wykonywania inżynierskich obliczeń projektowych wybranych części maszyn oraz tworzenia ich dokumentacji konstrukcyjnej | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie rozwiązywać prostych zadań projektowych |
3,0 | Student rozwiązuje zadania projektowe w sposób bierny, korzysta z pomocy innych | |
3,5 | Umiejętności pomiedzy 3 a 4 | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie rozwiązywać proste zadania projektowe | |
4,5 | Umiejętności pomiędzy 4 a 5 | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie rozwiazywać złożone zadania projektowe |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C27_K01 Zajęcia projektowe powinny ukształtować postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole | 2,0 | Student nie wykazuje aktywności, zdaje sie na pracę innych |
3,0 | Pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole | |
3,5 | Kompetencje pośrednie między 3 a 4 | |
4,0 | Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym | |
4,5 | Kompetencje pośrednie między 4 a 5 | |
5,0 | Student bardzo kreatywny, wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod red. Z. Osińskiego, Podstawy konstrukcji maszyn, PWN, Warszawa, 1999
- Osiński Z., Sprzęgła i hamulce, PWN, Warszawa, 1996
- Ciszewski A., Radomski T., Materiały konstrukcyjne w budowie maszyn, PWN, Warszawa, 1989
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Polskie Normy, PKNMiJ, Warszawa, 2011, normy przedmiotowe
- Dobrzański T., Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2004, 24
- Praca zbiorowa, Katalog łożysk tocznych, 2011