Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: automatyzacja procesów wytwarzania
Sylabus przedmiotu Analiza cyklu życia w energetyce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza cyklu życia w energetyce | ||
Specjalność | niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl>, Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw fizyki i termodynamiki, wymiany ciepła oraz matematyki |
W-2 | Podstawowe wiadomości z matematyki, termodynamiki technicznej, gospodarki energetycznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z tematyką możliwości wykorzystania niekonwencjonalnych źródeł energii. |
C-2 | Poznanie podstaw analizy cyklu zycia technologii i wyrobów w myśl norm EN ISO 14040:2006 oraz EN ISO 14044:2009. |
C-3 | Nabycie umiejętności tworzenia i analizowania modeli analizy cyklu zycia dla wybranych przykładów technologii energetycznych |
C-4 | Poznanie podstaw tworzenia i wykorzystywania narzędzi oraz metod stosowanych do przeprowadzania analizy cyklu zycia w sektorze energetycznym na przykładzie oprogramowania SimaPro |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wykonanie projektu wykorzystania wybranego źródła energii niekonwencjonalnej dla danego obiektu (domu, osiedla, budynku użyteczności publicznej, ośrodka, basenu). Zapoznanie się z podstawową metodyką liczenia. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy analizy cyklu życia (LCA) technologii i wyrobów | 5 |
T-W-2 | Stosowanie metodyki LCA w obszraze technologii i systemów energetycznych | 7 |
T-W-3 | Podstawy praktycznego stosowania oprogramowania SimaPro | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział na zajęciach | 15 |
A-A-2 | Samokształcenie, wykonanie projektu | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Metody praktyczne: wykonanie projektu. |
M-3 | metody podające (Wykład informacyjny) metody problemowe (wykład problemowy) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne lub ustne. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt: Ocenie podlega: układ pracy tj. struktura, podział treści, kolejność rozdziałów, zawartość merytoryczna, styl, poprawność językowa, dobór, wykorzystanie i cytowanie literatury, cytowanie wzorów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne wykładu lub sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/09-1_W02 Poznanie podstaw analizy cyklu życia technologii i wyrobów opartych o wymagania norm EN ISO 14044:2009 oraz EN ISO 14040:2006. Poznanie teoretycznych podstaw tworzenia i analizowania modeli cyklu zycia technologii i systemów energetycznych. | MBM_2A_W09, MBM_2A_W11 | T2A_W06, T2A_W08 | C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/09-1_U02 Student nabywa umiejętności tworzenia i analizowania modeli oraz narzędzi służacychdo oceny cyklu życia technologii i systemów energetycznych. | MBM_2A_U10 | T2A_U10 | C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/09-1_K01 Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie. | MBM_2A_K02 | T2A_K02 | — | — | M-3 | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/09-1_W02 Poznanie podstaw analizy cyklu życia technologii i wyrobów opartych o wymagania norm EN ISO 14044:2009 oraz EN ISO 14040:2006. Poznanie teoretycznych podstaw tworzenia i analizowania modeli cyklu zycia technologii i systemów energetycznych. | 2,0 | poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów) |
3,0 | od 11 do 12 punktów | |
3,5 | od 13 do 14 punktów | |
4,0 | od 15 do 16 punktów | |
4,5 | od 17 do 18 punktów | |
5,0 | powyżej 18 punktów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/09-1_U02 Student nabywa umiejętności tworzenia i analizowania modeli oraz narzędzi służacychdo oceny cyklu życia technologii i systemów energetycznych. | 2,0 | poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów) |
3,0 | od 11 do 12 punktów | |
3,5 | od 13 do 14 punktów | |
4,0 | od 15 do 16 punktów | |
4,5 | od 17 do 18 punktów | |
5,0 | powyżej 18 punktów |
Literatura podstawowa
- Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
- Zygmunt Kowalski, Joanna Kulczycka, Małgorzata Góralczyk, Ekologiczna ocena cyklu życia procesów wytwórczych LCA, PWN, Warszawa, 2007
- Nowak W., Sobański R., Kabat M., Kujawa T., Systemy pozyskiwania i wykorzystania energii geotermicznej, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
- Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2007
- Nowak W., Stachel A., Stan i perspektywy wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
- Cieśliński J., Mikielewicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1996
Literatura dodatkowa
- Gronowicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Instytut Technologii Eksploatacji - PIB, Radom - Poznań, 2008
- Górzyński, Jan, Podstay analizy środowiskowej wyrobów i obiektów., Wydawnictwa Naukowo- Techniczne, Warszawa, 2007
- Praca zbiorowa, Odnawialne źródła energii. Poradnik, Tarbonus sp. z o.o., Kraków - Tarnobrzeg, 2008
- Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warszawa, 2007
- Juliszewski T., Zając T., Biopaliwo rzepakowe, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2007
- Jezierski G., Energia jądrowa wczoraj i dziś, WNT, Warszawa, 2006