Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne

Sylabus przedmiotu Racjonalne wykorzystanie energii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Racjonalne wykorzystanie energii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki
W-2Podstawy matematyki
W-3Podstawy termodynamiki technicznej lub Techniki cieplnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami dotyczącymi racjonalnego wykorzystania energii i materiałów w procesach technicznych
C-2Zapoznanie studentów z metodami, technikami i sposobami racjonalnego wykorzystania energii i materiałów w procesach technicznych
C-3Zapoznanie studentów ze wskaźnikami oceny efektywności energetycznej urządzeń i procesów technicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie strat ciepła przez przegrodę budowlaną Obliczanie strat ciepła przez ściankę rurociągu Zyski ciepła od promieniowania słonecznego Zyski ciepła bytowegp Straty energii w procesie wentylacji Wykorzystanie energii odpadowej Zapotrzebowanie ciepła do celów ogrzewania Straty pary w urządzeniach technologicznych15
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Potrzeby energetyczne i materiałowe gospodarki narodowej. Stan środowiska. Akty prawne UE i Polski dotyczące efektywnego wykorzystania energii1
T-W-2Podstawy analizy energetycznej i egzergetyczna procesów cieplnych. Minimalizacja strat egzergii2
T-W-3Charakterystyki energetyczne urządzeń. Rodzaje charakterystyk. Zasady kolejności uruchamiania i obciążania urządzeń energetycznych1
T-W-4Pojęcia podstawowe dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Podział metod obliczenia energochłonności bezpośredniej i skumulowanej1
T-W-5Energia odpadowa. Rodzaje energii odpadowej. Sposoby wykorzystania energii odpadowej1
T-W-6Racjonalne użytkowanie energii w budownictwie. Budynki i ich instalacje wewnętrzne. Straty ciepła w budynkach (halach, warsztatach, budynkach administracyjno-socjalnych) i ich minimalizacja. Klasa energetyczna budynku. Racjonalne użytkowanie systemu ogrzewania obiektu1
T-W-7Racjonalne wykorzystanie energii w wentylacji i klimatyzacji. Metody rekuperacyjne i regeneracyjne1
T-W-8Racjonalne użytkowanie energii przy transporcie czynników roboczych. Straty cieplne i hydrauliczne.1
T-W-9Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji chłodziarek i pomp ciepła1
T-W-10Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji suszarek.1
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji pieców1
T-W-12Racjonalne użytkowanie energii elektrycznej. Kompensacja mocy biernej.1
T-W-13Systemy oświetlenia budynków1
T-W-14Ogólne zasady racjonalnego użytkowania energii1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Bieżące utrwalanie poznanego materiału5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów8
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie
M-4Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_C06_W01
Student zna podstawowe definicje i sposoby obliczania parametrów charakteryzujących zużycie materiału lub energii
MBM_2A_W03T2A_W02C-1, C-3T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
MBM_2A_C06_W02
Student zna technologie odzysku energii w procesach technicznych i sposoby jej wykorzystania
MBM_2A_W03T2A_W02C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2, M-3S-1
MBM_2A_C06_W03
Student zna zasady racjonalnej eksploatacji wybranych energochłonnych urządzeń technicznych
MBM_2A_W03T2A_W02C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_C06_U01
Student umie ocenić pod względem energetycznym urządzenie, proces lub technologię oraz umie korzystać z charakterystyk energetycznych urządzenia
MBM_2A_U15T2A_U15C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_C06_K01
Student rozumie potrzebę analizy energtycznej i materialowej procesów technicznych z punktu widzenia społeczeństwa
MBM_2A_K02T2A_K02C-3T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_C06_W01
Student zna podstawowe definicje i sposoby obliczania parametrów charakteryzujących zużycie materiału lub energii
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe definicje i sposoby obliczania parametrów zużycia materiału i energii
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
MBM_2A_C06_W02
Student zna technologie odzysku energii w procesach technicznych i sposoby jej wykorzystania
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna sposoby wewnętrznego i zewnętrznego sposobu wykorzytania energii odpadowej
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
MBM_2A_C06_W03
Student zna zasady racjonalnej eksploatacji wybranych energochłonnych urządzeń technicznych
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna zasady racjonalnego wykorzytania energii dla wybranego urządzenia.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_C06_U01
Student umie ocenić pod względem energetycznym urządzenie, proces lub technologię oraz umie korzystać z charakterystyk energetycznych urządzenia
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie dokonac oceny zużycia energii przez dane urządzenie.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_C06_K01
Student rozumie potrzebę analizy energtycznej i materialowej procesów technicznych z punktu widzenia społeczeństwa
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Górzyński J., Urbaniec K., Wytwarzanie i użytkowanie energii w przemyśle, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Szargut J.: Ziębik A., Podstawy energetyki cieplnej, PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie strat ciepła przez przegrodę budowlaną Obliczanie strat ciepła przez ściankę rurociągu Zyski ciepła od promieniowania słonecznego Zyski ciepła bytowegp Straty energii w procesie wentylacji Wykorzystanie energii odpadowej Zapotrzebowanie ciepła do celów ogrzewania Straty pary w urządzeniach technologicznych15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Potrzeby energetyczne i materiałowe gospodarki narodowej. Stan środowiska. Akty prawne UE i Polski dotyczące efektywnego wykorzystania energii1
T-W-2Podstawy analizy energetycznej i egzergetyczna procesów cieplnych. Minimalizacja strat egzergii2
T-W-3Charakterystyki energetyczne urządzeń. Rodzaje charakterystyk. Zasady kolejności uruchamiania i obciążania urządzeń energetycznych1
T-W-4Pojęcia podstawowe dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Podział metod obliczenia energochłonności bezpośredniej i skumulowanej1
T-W-5Energia odpadowa. Rodzaje energii odpadowej. Sposoby wykorzystania energii odpadowej1
T-W-6Racjonalne użytkowanie energii w budownictwie. Budynki i ich instalacje wewnętrzne. Straty ciepła w budynkach (halach, warsztatach, budynkach administracyjno-socjalnych) i ich minimalizacja. Klasa energetyczna budynku. Racjonalne użytkowanie systemu ogrzewania obiektu1
T-W-7Racjonalne wykorzystanie energii w wentylacji i klimatyzacji. Metody rekuperacyjne i regeneracyjne1
T-W-8Racjonalne użytkowanie energii przy transporcie czynników roboczych. Straty cieplne i hydrauliczne.1
T-W-9Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji chłodziarek i pomp ciepła1
T-W-10Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji suszarek.1
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji pieców1
T-W-12Racjonalne użytkowanie energii elektrycznej. Kompensacja mocy biernej.1
T-W-13Systemy oświetlenia budynków1
T-W-14Ogólne zasady racjonalnego użytkowania energii1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Bieżące utrwalanie poznanego materiału5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów8
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_C06_W01Student zna podstawowe definicje i sposoby obliczania parametrów charakteryzujących zużycie materiału lub energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W03ma szczegółową wiedzę z wybranych zagadnień pokrewnych kierunków studiów powiązanych z obszarem studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami dotyczącymi racjonalnego wykorzystania energii i materiałów w procesach technicznych
C-3Zapoznanie studentów ze wskaźnikami oceny efektywności energetycznej urządzeń i procesów technicznych
Treści programoweT-W-2Podstawy analizy energetycznej i egzergetyczna procesów cieplnych. Minimalizacja strat egzergii
T-W-1Wprowadzenie. Potrzeby energetyczne i materiałowe gospodarki narodowej. Stan środowiska. Akty prawne UE i Polski dotyczące efektywnego wykorzystania energii
T-W-3Charakterystyki energetyczne urządzeń. Rodzaje charakterystyk. Zasady kolejności uruchamiania i obciążania urządzeń energetycznych
T-W-4Pojęcia podstawowe dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Podział metod obliczenia energochłonności bezpośredniej i skumulowanej
T-W-5Energia odpadowa. Rodzaje energii odpadowej. Sposoby wykorzystania energii odpadowej
T-W-6Racjonalne użytkowanie energii w budownictwie. Budynki i ich instalacje wewnętrzne. Straty ciepła w budynkach (halach, warsztatach, budynkach administracyjno-socjalnych) i ich minimalizacja. Klasa energetyczna budynku. Racjonalne użytkowanie systemu ogrzewania obiektu
T-W-7Racjonalne wykorzystanie energii w wentylacji i klimatyzacji. Metody rekuperacyjne i regeneracyjne
T-W-8Racjonalne użytkowanie energii przy transporcie czynników roboczych. Straty cieplne i hydrauliczne.
T-W-9Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji chłodziarek i pomp ciepła
T-W-10Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji suszarek.
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji pieców
T-W-12Racjonalne użytkowanie energii elektrycznej. Kompensacja mocy biernej.
T-W-13Systemy oświetlenia budynków
T-W-14Ogólne zasady racjonalnego użytkowania energii
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe definicje i sposoby obliczania parametrów zużycia materiału i energii
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_C06_W02Student zna technologie odzysku energii w procesach technicznych i sposoby jej wykorzystania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W03ma szczegółową wiedzę z wybranych zagadnień pokrewnych kierunków studiów powiązanych z obszarem studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami, technikami i sposobami racjonalnego wykorzystania energii i materiałów w procesach technicznych
Treści programoweT-W-2Podstawy analizy energetycznej i egzergetyczna procesów cieplnych. Minimalizacja strat egzergii
T-W-1Wprowadzenie. Potrzeby energetyczne i materiałowe gospodarki narodowej. Stan środowiska. Akty prawne UE i Polski dotyczące efektywnego wykorzystania energii
T-W-3Charakterystyki energetyczne urządzeń. Rodzaje charakterystyk. Zasady kolejności uruchamiania i obciążania urządzeń energetycznych
T-W-4Pojęcia podstawowe dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Podział metod obliczenia energochłonności bezpośredniej i skumulowanej
T-W-5Energia odpadowa. Rodzaje energii odpadowej. Sposoby wykorzystania energii odpadowej
T-W-6Racjonalne użytkowanie energii w budownictwie. Budynki i ich instalacje wewnętrzne. Straty ciepła w budynkach (halach, warsztatach, budynkach administracyjno-socjalnych) i ich minimalizacja. Klasa energetyczna budynku. Racjonalne użytkowanie systemu ogrzewania obiektu
T-W-7Racjonalne wykorzystanie energii w wentylacji i klimatyzacji. Metody rekuperacyjne i regeneracyjne
T-W-8Racjonalne użytkowanie energii przy transporcie czynników roboczych. Straty cieplne i hydrauliczne.
T-W-9Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji chłodziarek i pomp ciepła
T-W-10Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji suszarek.
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji pieców
T-W-12Racjonalne użytkowanie energii elektrycznej. Kompensacja mocy biernej.
T-W-13Systemy oświetlenia budynków
T-W-14Ogólne zasady racjonalnego użytkowania energii
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna sposoby wewnętrznego i zewnętrznego sposobu wykorzytania energii odpadowej
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_C06_W03Student zna zasady racjonalnej eksploatacji wybranych energochłonnych urządzeń technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W03ma szczegółową wiedzę z wybranych zagadnień pokrewnych kierunków studiów powiązanych z obszarem studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami dotyczącymi racjonalnego wykorzystania energii i materiałów w procesach technicznych
C-2Zapoznanie studentów z metodami, technikami i sposobami racjonalnego wykorzystania energii i materiałów w procesach technicznych
C-3Zapoznanie studentów ze wskaźnikami oceny efektywności energetycznej urządzeń i procesów technicznych
Treści programoweT-W-2Podstawy analizy energetycznej i egzergetyczna procesów cieplnych. Minimalizacja strat egzergii
T-W-1Wprowadzenie. Potrzeby energetyczne i materiałowe gospodarki narodowej. Stan środowiska. Akty prawne UE i Polski dotyczące efektywnego wykorzystania energii
T-W-3Charakterystyki energetyczne urządzeń. Rodzaje charakterystyk. Zasady kolejności uruchamiania i obciążania urządzeń energetycznych
T-W-4Pojęcia podstawowe dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Podział metod obliczenia energochłonności bezpośredniej i skumulowanej
T-W-5Energia odpadowa. Rodzaje energii odpadowej. Sposoby wykorzystania energii odpadowej
T-W-6Racjonalne użytkowanie energii w budownictwie. Budynki i ich instalacje wewnętrzne. Straty ciepła w budynkach (halach, warsztatach, budynkach administracyjno-socjalnych) i ich minimalizacja. Klasa energetyczna budynku. Racjonalne użytkowanie systemu ogrzewania obiektu
T-W-7Racjonalne wykorzystanie energii w wentylacji i klimatyzacji. Metody rekuperacyjne i regeneracyjne
T-W-8Racjonalne użytkowanie energii przy transporcie czynników roboczych. Straty cieplne i hydrauliczne.
T-W-9Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji chłodziarek i pomp ciepła
T-W-10Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji suszarek.
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji pieców
T-W-12Racjonalne użytkowanie energii elektrycznej. Kompensacja mocy biernej.
T-W-13Systemy oświetlenia budynków
T-W-14Ogólne zasady racjonalnego użytkowania energii
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna zasady racjonalnego wykorzytania energii dla wybranego urządzenia.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_C06_U01Student umie ocenić pod względem energetycznym urządzenie, proces lub technologię oraz umie korzystać z charakterystyk energetycznych urządzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności maszyny, systemy, procesy i usługi w zakresie inżynierii mechanicznej i kierunków pokrewnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami dotyczącymi racjonalnego wykorzystania energii i materiałów w procesach technicznych
C-2Zapoznanie studentów z metodami, technikami i sposobami racjonalnego wykorzystania energii i materiałów w procesach technicznych
C-3Zapoznanie studentów ze wskaźnikami oceny efektywności energetycznej urządzeń i procesów technicznych
Treści programoweT-W-2Podstawy analizy energetycznej i egzergetyczna procesów cieplnych. Minimalizacja strat egzergii
T-W-1Wprowadzenie. Potrzeby energetyczne i materiałowe gospodarki narodowej. Stan środowiska. Akty prawne UE i Polski dotyczące efektywnego wykorzystania energii
T-W-3Charakterystyki energetyczne urządzeń. Rodzaje charakterystyk. Zasady kolejności uruchamiania i obciążania urządzeń energetycznych
T-W-4Pojęcia podstawowe dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Podział metod obliczenia energochłonności bezpośredniej i skumulowanej
T-W-5Energia odpadowa. Rodzaje energii odpadowej. Sposoby wykorzystania energii odpadowej
T-W-6Racjonalne użytkowanie energii w budownictwie. Budynki i ich instalacje wewnętrzne. Straty ciepła w budynkach (halach, warsztatach, budynkach administracyjno-socjalnych) i ich minimalizacja. Klasa energetyczna budynku. Racjonalne użytkowanie systemu ogrzewania obiektu
T-W-7Racjonalne wykorzystanie energii w wentylacji i klimatyzacji. Metody rekuperacyjne i regeneracyjne
T-W-8Racjonalne użytkowanie energii przy transporcie czynników roboczych. Straty cieplne i hydrauliczne.
T-W-9Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji chłodziarek i pomp ciepła
T-W-10Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji suszarek.
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji pieców
T-W-12Racjonalne użytkowanie energii elektrycznej. Kompensacja mocy biernej.
T-W-13Systemy oświetlenia budynków
T-W-14Ogólne zasady racjonalnego użytkowania energii
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie dokonac oceny zużycia energii przez dane urządzenie.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_C06_K01Student rozumie potrzebę analizy energtycznej i materialowej procesów technicznych z punktu widzenia społeczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów ze wskaźnikami oceny efektywności energetycznej urządzeń i procesów technicznych
Treści programoweT-W-2Podstawy analizy energetycznej i egzergetyczna procesów cieplnych. Minimalizacja strat egzergii
T-W-1Wprowadzenie. Potrzeby energetyczne i materiałowe gospodarki narodowej. Stan środowiska. Akty prawne UE i Polski dotyczące efektywnego wykorzystania energii
T-W-3Charakterystyki energetyczne urządzeń. Rodzaje charakterystyk. Zasady kolejności uruchamiania i obciążania urządzeń energetycznych
T-W-4Pojęcia podstawowe dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Podział metod obliczenia energochłonności bezpośredniej i skumulowanej
T-W-5Energia odpadowa. Rodzaje energii odpadowej. Sposoby wykorzystania energii odpadowej
T-W-6Racjonalne użytkowanie energii w budownictwie. Budynki i ich instalacje wewnętrzne. Straty ciepła w budynkach (halach, warsztatach, budynkach administracyjno-socjalnych) i ich minimalizacja. Klasa energetyczna budynku. Racjonalne użytkowanie systemu ogrzewania obiektu
T-W-7Racjonalne wykorzystanie energii w wentylacji i klimatyzacji. Metody rekuperacyjne i regeneracyjne
T-W-8Racjonalne użytkowanie energii przy transporcie czynników roboczych. Straty cieplne i hydrauliczne.
T-W-9Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji chłodziarek i pomp ciepła
T-W-10Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji suszarek.
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji pieców
T-W-12Racjonalne użytkowanie energii elektrycznej. Kompensacja mocy biernej.
T-W-13Systemy oświetlenia budynków
T-W-14Ogólne zasady racjonalnego użytkowania energii
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0