Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne
Sylabus przedmiotu Projektowanie maszyn tłokowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie maszyn tłokowych | ||
Specjalność | niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka w zakresie studiów I stopnia |
W-2 | Termodynamika techniczna lub Technika cieplna |
W-3 | Podstawy fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapozanie studentów z podstawami projektowania sprężarek tłokowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu sprężarki tłokowej | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie | 1 |
T-W-2 | Podstawowe informacje: Podział maszyn tłokowych, Historia maszyn tłokowych Zasada działania maszyn tłokowych, Zastosowanie maszyn tłokowych | 2 |
T-W-3 | Wybrane zagadnienia dotyczące obliczeń projektowych sprężarek tłokowych | 12 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Konsultacje | 10 |
A-P-2 | Wykonanie projektu | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 8 |
A-W-4 | Pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Opis |
M-3 | Objaśnianie i wyjaśnianie |
M-4 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/07-4_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wytłumaczyć zasadzę działania maszyn tłokowych oraz objaśnić sposób doboru sprężarek tłokowych | MBM_2A_W05 | T2A_W04 | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-P-1 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/07-4_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie obliczać podstawowe parametry pracy sprężarek tłokowych | MBM_2A_U15 | T2A_U15 | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-P-1 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/07-4_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolności do samodzielnego zaprojektowania prostej maszyny tłokowej oraz świadomość potrzeby dalszego poszerzania wiedzy | MBM_2A_K01 | T2A_K01 | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-P-1 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/07-4_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wytłumaczyć zasadzę działania maszyn tłokowych oraz objaśnić sposób doboru sprężarek tłokowych | 2,0 | |
3,0 | Student opanował ponad 60% materiału przekazanego na wykładzie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/07-4_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie obliczać podstawowe parametry pracy sprężarek tłokowych | 2,0 | |
3,0 | Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Struktura pracy wymagająca zmian. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/07-4_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolności do samodzielnego zaprojektowania prostej maszyny tłokowej oraz świadomość potrzeby dalszego poszerzania wiedzy | 2,0 | Student nie umie wykonać prostego projektu sprężarki tłokowej |
3,0 | Student wykonuje jedynie prosty projekt sprężarki tłokowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jak Gronowicz, Cieplne maszyny tłokowe : silniki spalinowe i sprężarki : podstawy budowy i eksploatacji, Wydaw. Uczel. Politech. Szczecińskiej, Szczecin, 1992
- Wiesław Warczak, Tłokowe sprężarki ziębnicze, WNT, Warszawa, 1972
- Zbigniew Gnutek, Gazowe objętościowe maszyny energetyczne – podstawy, Wydawnictwo PWr, Wrocław, 2004