Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne
Sylabus przedmiotu Energetyka geotermalna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Energetyka geotermalna | ||
Specjalność | niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksander Stachel <Aleksander.Stachel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy fizyki, matematyki oraz podstawy termodynamiki technicznej i wymiany ciepła |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z układami pozyskiwania energii geotermalnej oraz z instalacjami wykorzystującymi zasoby geotermalne do różnych celów (rolnictwo, rekreacja, balneologia, produkcja energii elektrycznej) |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodyką stosowaną przy projektowaniu prostych instalacji geotrmalnych z uwzglednieniem aspektów ekologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu instalacji wykorzystującej energię geotermalną / geotermiczna do celów grzewczych lub do produkcji energii elektrycznej. Wykonanie obliczeń cieplno-przepływowych instalacji dla danych parametrów charakteryzujących system. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie: bilans energetyczny Ziem, budowa wnętrza Ziemi, podstawowe pojęcia. Złoża geotermalne. Klasyfikacja zasobów wód geotermalnych. Diagram MC Kelve’a. Charakterystyka i miara przydatności źródeł geotermicznych. Klasyfikacja i charakterystyka systemów pozyskiwania i wykorzystania energii geotermicznej. Ocena możliwości wykorzystania energii geotermalnej. Ogólne zasady zagospodarowania wód geotermalnych. Instalacje wykorzystujące niskotemperaturową energię gruntu (pompy ciepła). Przypowierzchniowe wymienniki ciepła. Pole temperatury w gruntowych wymiennikach poziomych. Płytkie i głębokie sondy ciepła. Pole temperatury pionowych gruntowych wymienników ciepła (rura w rurze, U-rura). Przykładowe instalacje z pionowymi sondami ciepła. Charakterystyka zasobów energii geotermalnej na terenie Polski. Wykorzystanie energii geotermicznej i geotermalnej w Polsce. Charakterystyka istniejących ciepłowni geotermalnych. Obiekty rekreacyjne zasilane energią geotermalną. Możliwości wykorzystania energii geotermalnej do produkcji energii elektrycznej. Rodzaje elektrowni. Przykładowe instalacje. Technologia pozyskiwania energii z suchych skał (HDR). Perspektywy rozwoju technologii geotermalnych. Efekty ekologiczne wykorzystania energii geotermicznejj. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych. | 15 |
A-P-2 | Samodzielna praca nad projektem. | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z wykładowcą | 3 |
A-W-3 | Praca samodzielna - uzupełnienie wiedzy z literatury | 12 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny / wyklad problemowy |
M-2 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu: zaliczenie pisemne. System punktowy. |
S-2 | Ocena formująca: Bieżąca ocena postępów przy realizacji zadania projektowego, ocena wykonanego projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/08-4_W03 Student jest w stanie: omówic problematykę pozyskania i wykorzystania energii geotermicznej/geotermalnej, wymienić i opisać ciepłownie geotermalne działające w Polsce, scharakteryzować elektrownie geotermalne oraz inne instalacje wykorzystujące zasoby energii geotermicznej. Student zna wpływ tych instalacji na środowisko oraz aktualne trendy rozwojowe w dziedzinie wykorzystania energii geotermicznej. | MBM_2A_W08, MBM_2A_W10, MBM_2A_W07 | T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07 | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/08-4_U01 Student umie dobrać odpowiednie urządzenia dla układów wykorzystujących zasoby energii geotermicznej oraz jest w stanie prawidłowo wykonać obliczenia cieplno-przepływowe dla tych układów. | MBM_2A_U19, MBM_2A_U15 | T2A_U15, T2A_U19 | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/08-4_K01 Student rozumie jaki jest wpływ wykorzystania energii geotermicznej na środowisko oraz na zrównoważony rozwój. Ma świadomość konieczności podnoszenia swoich kompetencji i poszerzania zdobytej wiedzy. | MBM_2A_K01, MBM_2A_K02 | T2A_K01, T2A_K02 | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/08-4_W03 Student jest w stanie: omówic problematykę pozyskania i wykorzystania energii geotermicznej/geotermalnej, wymienić i opisać ciepłownie geotermalne działające w Polsce, scharakteryzować elektrownie geotermalne oraz inne instalacje wykorzystujące zasoby energii geotermicznej. Student zna wpływ tych instalacji na środowisko oraz aktualne trendy rozwojowe w dziedzinie wykorzystania energii geotermicznej. | 2,0 | Zdobycie poniżej 60% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu. |
3,0 | Zdobycie od 60 do 69% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu. | |
3,5 | Zdobycie od 70 do 79% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu. | |
4,0 | Zdobycie od 80 do 89% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu. | |
4,5 | Zdobycie od 90 do 94% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu. | |
5,0 | Zdobycie powyżej 94% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/08-4_U01 Student umie dobrać odpowiednie urządzenia dla układów wykorzystujących zasoby energii geotermicznej oraz jest w stanie prawidłowo wykonać obliczenia cieplno-przepływowe dla tych układów. | 2,0 | Zdobycie poniżej 60% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu oraz / lub niewykonanie zadania projektowego. |
3,0 | Zdobycie od 60 do 69% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu oraz wykonanie zadania projektowego. | |
3,5 | Zdobycie od 70 do 79% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu oraz wykonanie zadania projektowego. | |
4,0 | Zdobycie od 80 do 89% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu oraz wykonanie zadania projektowego. | |
4,5 | Zdobycie od 90 do 94% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu oraz wykonanie zadania projektowego. | |
5,0 | Zdobycie powyżej 94% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu oraz wykonanie zadania projektowego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/08-4_K01 Student rozumie jaki jest wpływ wykorzystania energii geotermicznej na środowisko oraz na zrównoważony rozwój. Ma świadomość konieczności podnoszenia swoich kompetencji i poszerzania zdobytej wiedzy. | 2,0 | |
3,0 | Studen potrafi wyjaścić wpływ wykorzystania energii geotermicznej na środowisko naturalne i zrównoważony rozwój. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Nowak W., Sobański R., Kabat M., Kujawa T., Systemy pozyskiwania i wykorzystania energii geotermicznej, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
- Nowak W., Stachel A., Stan i perspektywy wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
- Oniszk-Popławska A., Zowsik M., Rogulska M., Ciepło z wnętrza ziemi, Gdańsk-Warszawa: EC BREC/IBMER, 2003., Gdańsk-Warszawa:, 2003
- Aleksander A. Stachel, Wykorzystanie energii wnętrza Ziemi, Wydawnictwo uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2013
- Sokołowski J. red., Metoda oceny zasobów i zasady projektowania zakładów geotermalnych, praca zbiorowa, Kraków: Centrum Podstawowych Problemów Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN, Kraków, 1996
- Górecki W. red., Atlas zasobów geotermalnych formacji mezozoicznej na Niżu Polskim, Kraków, 2006, Dostępny w wersji elektronicznej na stronie: http://www.mos.gov.pl/kategoria/292_atlas_zasobow_geotermalnych_formacji_mezozoicznej_na_nizu_polskim/
Literatura dodatkowa
- Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008