Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne
Sylabus przedmiotu Energetyka słoneczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Energetyka słoneczna | ||
Specjalność | niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Fizyka |
W-2 | Matematyka |
W-3 | Termodynamika techniczna lub Technika cieplna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową, działaniem i projektowaniem instalacji słonecznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu instalacji slonecznej | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Instalacje z płaskimi kolektorami cieczowymi i powietrznymi. Instalacje z próżniowymi kolektorami cieczowymi. Kolektory skupiające obrazowe i bezobrazowe. Specjalne i instalacje z kolektorami słonecznymi. Ciepłownie i elektrociepłonie z kolektorami słonecznymi. Krótkoterminowe i dlugoterminowe magazynowanie energii cieplnej w instalacjach z kolektorami słonecznymi | 14 |
T-W-2 | Instalacje fotowoltaiczne - budowa, elementy składowe. Charakterystyki prądowo-napięciowe ogniw. Wpływ zacienienia na pracę instalacji PV. Instalacje typu BIPV. Systemy nadążne z panalami PV. Bezpieczna eksploatacja instalacji PV. Helioelektrownie. Magazynowanie energii elektrycznej z instalacji PV Nowe technologie PV | 14 |
T-W-3 | Instalacje hybrydowe | 1 |
T-W-4 | Ekonomiczne aspeklty budowy instlacji słonecznych | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-P-2 | Samodzielne wykonanie obliczeń i przygotowanie projektu | 22 |
A-P-3 | Przygotowanie prezentacji i zaliczenie projektu | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 28 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
A-W-3 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 14 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 15 |
A-W-5 | Pisemny egzamin | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Objaśnianie i wyjaśnianie |
M-3 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu. System punktowy oceny. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/08-3_W01 Student zna budowę, zasadę działania i konstukcję instalacji słonecznych oraz warunki ich eksploatacji | MBM_2A_W04, MBM_2A_W08 | T2A_W03, T2A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/08-3_U01 Student umie wykonać projekt instalacji słonecznej | MBM_2A_U15, MBM_2A_U09 | T2A_U09, T2A_U15 | C-1 | T-P-1 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/08-3_K01 Student ma świadomość konieczności permanetnego dokształcania się w zakresie energetyki słonecznej | MBM_2A_K01, MBM_2A_K02 | T2A_K01, T2A_K02 | C-1 | T-P-1, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/08-3_W01 Student zna budowę, zasadę działania i konstukcję instalacji słonecznych oraz warunki ich eksploatacji | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna zjawiska fizyczne w przepływie czynnika roboczego przez turbinę. | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/08-3_U01 Student umie wykonać projekt instalacji słonecznej | 2,0 | Nie zaliczenie projektu. Podstawowe błędy merytoryczne w metodyce i obliczeniach |
3,0 | Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Rażące błędy językowe i stylistyczne. Brak poprawności cytowania literatury i wzorów. Struktura pracy wymagająca zmian | |
3,5 | Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Poprawny język. Liczne błędy stylistyczne lub duże braki w cytowaniu literatury i wzorów lub wymagająca zmian struktura pracy. | |
4,0 | Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Błędy stylistyczne. | |
4,5 | Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe lub . błędy stylistyczne lub pojedyncze braki w cytowaniu literatury i wzorów. | |
5,0 | Zaliczenie projektu. Projekt wykonany bez zastrzeżeń |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/08-3_K01 Student ma świadomość konieczności permanetnego dokształcania się w zakresie energetyki słonecznej | 2,0 | Nie |
3,0 | Tak | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pluta Z., Podstawy teoretyczne fototermicznej konwersji energii słonecznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
- Pluta Z., Słoneczne instalacje energetyczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
- Klugmann-Radziemska E., Fotowoltaika w teorii i praktyce, BTC, Legionowo, 2010