Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)

Sylabus przedmiotu Analiza cyklu życia w energetyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza cyklu życia w energetyce
Specjalność niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl>, Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw fizyki i termodynamiki, wymiany ciepła oraz matematyki
W-2Podstawowe wiadomości z matematyki, termodynamiki technicznej, gospodarki energetycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z tematyką możliwości wykorzystania niekonwencjonalnych źródeł energii.
C-2Poznanie podstaw analizy cyklu zycia technologii i wyrobów w myśl norm EN ISO 14040:2006 oraz EN ISO 14044:2009.
C-3Nabycie umiejętności tworzenia i analizowania modeli analizy cyklu zycia dla wybranych przykładów technologii energetycznych
C-4Poznanie podstaw tworzenia i wykorzystywania narzędzi oraz metod stosowanych do przeprowadzania analizy cyklu zycia w sektorze energetycznym na przykładzie oprogramowania SimaPro

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wykonanie projektu wykorzystania wybranego źródła energii niekonwencjonalnej dla danego obiektu (domu, osiedla, budynku użyteczności publicznej, ośrodka, basenu). Zapoznanie się z podstawową metodyką liczenia.15
15
wykłady
T-W-1Podstawy analizy cyklu życia (LCA) technologii i wyrobów5
T-W-2Stosowanie metodyki LCA w obszraze technologii i systemów energetycznych7
T-W-3Podstawy praktycznego stosowania oprogramowania SimaPro3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział na zajęciach15
A-A-2Samokształcenie, wykonanie projektu15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Metody praktyczne: wykonanie projektu.
M-3metody podające (Wykład informacyjny) metody problemowe (wykład problemowy)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne lub ustne. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt: Ocenie podlega: układ pracy tj. struktura, podział treści, kolejność rozdziałów, zawartość merytoryczna, styl, poprawność językowa, dobór, wykorzystanie i cytowanie literatury, cytowanie wzorów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne wykładu lub sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/09-1_W02
Poznanie podstaw analizy cyklu życia technologii i wyrobów opartych o wymagania norm EN ISO 14044:2009 oraz EN ISO 14040:2006. Poznanie teoretycznych podstaw tworzenia i analizowania modeli cyklu zycia technologii i systemów energetycznych.
MBM_2A_W09, MBM_2A_W11T2A_W06, T2A_W08C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/09-1_U02
Student nabywa umiejętności tworzenia i analizowania modeli oraz narzędzi służacychdo oceny cyklu życia technologii i systemów energetycznych.
MBM_2A_U10T2A_U10C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/09-1_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
MBM_2A_K02T2A_K02M-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/09-1_W02
Poznanie podstaw analizy cyklu życia technologii i wyrobów opartych o wymagania norm EN ISO 14044:2009 oraz EN ISO 14040:2006. Poznanie teoretycznych podstaw tworzenia i analizowania modeli cyklu zycia technologii i systemów energetycznych.
2,0poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów)
3,0od 11 do 12 punktów
3,5od 13 do 14 punktów
4,0od 15 do 16 punktów
4,5od 17 do 18 punktów
5,0powyżej 18 punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/09-1_U02
Student nabywa umiejętności tworzenia i analizowania modeli oraz narzędzi służacychdo oceny cyklu życia technologii i systemów energetycznych.
2,0poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów)
3,0od 11 do 12 punktów
3,5od 13 do 14 punktów
4,0od 15 do 16 punktów
4,5od 17 do 18 punktów
5,0powyżej 18 punktów

Literatura podstawowa

  1. Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
  2. Zygmunt Kowalski, Joanna Kulczycka, Małgorzata Góralczyk, Ekologiczna ocena cyklu życia procesów wytwórczych LCA, PWN, Warszawa, 2007
  3. Nowak W., Sobański R., Kabat M., Kujawa T., Systemy pozyskiwania i wykorzystania energii geotermicznej, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
  4. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2007
  5. Nowak W., Stachel A., Stan i perspektywy wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
  6. Cieśliński J., Mikielewicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Gronowicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Instytut Technologii Eksploatacji - PIB, Radom - Poznań, 2008
  2. Górzyński, Jan, Podstay analizy środowiskowej wyrobów i obiektów., Wydawnictwa Naukowo- Techniczne, Warszawa, 2007
  3. Praca zbiorowa, Odnawialne źródła energii. Poradnik, Tarbonus sp. z o.o., Kraków - Tarnobrzeg, 2008
  4. Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warszawa, 2007
  5. Juliszewski T., Zając T., Biopaliwo rzepakowe, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2007
  6. Jezierski G., Energia jądrowa wczoraj i dziś, WNT, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wykonanie projektu wykorzystania wybranego źródła energii niekonwencjonalnej dla danego obiektu (domu, osiedla, budynku użyteczności publicznej, ośrodka, basenu). Zapoznanie się z podstawową metodyką liczenia.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy analizy cyklu życia (LCA) technologii i wyrobów5
T-W-2Stosowanie metodyki LCA w obszraze technologii i systemów energetycznych7
T-W-3Podstawy praktycznego stosowania oprogramowania SimaPro3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział na zajęciach15
A-A-2Samokształcenie, wykonanie projektu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/09-1_W02Poznanie podstaw analizy cyklu życia technologii i wyrobów opartych o wymagania norm EN ISO 14044:2009 oraz EN ISO 14040:2006. Poznanie teoretycznych podstaw tworzenia i analizowania modeli cyklu zycia technologii i systemów energetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W09ma podstawową wiedzę o cyklach życia produktu (technicznym, marketingowym i środowiskowym) w odniesieniu do urządzeń i systemów o różnym stopniu złożoności
MBM_2A_W11ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania pracy inżyniera: - posiada wiedzę o oddziaływaniu na środowisko naturalne wybranych procesów produkcyjnych, - zna zagrożenia i zasady BHP na stanowiskach roboczych, - zna prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej, - orientuje się w prawie pracy oraz problematyce zatrudnienia w przemyśle maszynowym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Poznanie podstaw analizy cyklu zycia technologii i wyrobów w myśl norm EN ISO 14040:2006 oraz EN ISO 14044:2009.
C-3Nabycie umiejętności tworzenia i analizowania modeli analizy cyklu zycia dla wybranych przykładów technologii energetycznych
C-4Poznanie podstaw tworzenia i wykorzystywania narzędzi oraz metod stosowanych do przeprowadzania analizy cyklu zycia w sektorze energetycznym na przykładzie oprogramowania SimaPro
Treści programoweT-W-1Podstawy analizy cyklu życia (LCA) technologii i wyrobów
T-W-2Stosowanie metodyki LCA w obszraze technologii i systemów energetycznych
T-W-3Podstawy praktycznego stosowania oprogramowania SimaPro
Metody nauczaniaM-3metody podające (Wykład informacyjny) metody problemowe (wykład problemowy)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne lub ustne. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów)
3,0od 11 do 12 punktów
3,5od 13 do 14 punktów
4,0od 15 do 16 punktów
4,5od 17 do 18 punktów
5,0powyżej 18 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/09-1_U02Student nabywa umiejętności tworzenia i analizowania modeli oraz narzędzi służacychdo oceny cyklu życia technologii i systemów energetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu konstrukcji, technologii, planowania, automatyzacji i eksploatacji, stosować podejście systemowe oraz uwzględniać aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Poznanie podstaw analizy cyklu zycia technologii i wyrobów w myśl norm EN ISO 14040:2006 oraz EN ISO 14044:2009.
C-3Nabycie umiejętności tworzenia i analizowania modeli analizy cyklu zycia dla wybranych przykładów technologii energetycznych
C-4Poznanie podstaw tworzenia i wykorzystywania narzędzi oraz metod stosowanych do przeprowadzania analizy cyklu zycia w sektorze energetycznym na przykładzie oprogramowania SimaPro
Treści programoweT-W-1Podstawy analizy cyklu życia (LCA) technologii i wyrobów
T-W-2Stosowanie metodyki LCA w obszraze technologii i systemów energetycznych
T-W-3Podstawy praktycznego stosowania oprogramowania SimaPro
Metody nauczaniaM-3metody podające (Wykład informacyjny) metody problemowe (wykład problemowy)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne lub ustne. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów)
3,0od 11 do 12 punktów
3,5od 13 do 14 punktów
4,0od 15 do 16 punktów
4,5od 17 do 18 punktów
5,0powyżej 18 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/09-1_K01Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Metody nauczaniaM-3metody podające (Wykład informacyjny) metody problemowe (wykład problemowy)