Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością

Sylabus przedmiotu Zaangażowanie kierownictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych
Profil
Moduł
Przedmiot Zaangażowanie kierownictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Erwin Kaczmarek <Erwin.Kaczmarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 4 1,00,50egzamin
projektyP1 4 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstaw zarządzania organizacją

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z wymogami które musi realizować najwyższe kierownictwo wg zapisów normy ISO 9001.
C-2Zapoznanie z zasadami opracowywania misji, wizji i strategii organizacji, metod zarządzania celami organizacji.
C-3Ukształtowanie umiejętności ustalania działań do realizacji przez najwyższe kierownictwo w zarządzaniu jakością wg wymogów normy ISO 9001, oceny spójności i sensowności misji, wizji i strategii, zarządzania celami organizacji i celami cząstkowymi jej komórek organizacyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowanie projektu księgi jakości systemu zarządzania jakością w wybranej przykładowej organizacji4
4
wykłady
T-W-1Zaangażowanie kierownictwa. Orientacja na klienta. Misja, wizja ,strategia, polityka jakości. Cele firmy w tym cele dotyczące jakości. Ustalanie i zarządzanie celami strategicznymi organizacji. Wprowadzanie zmian i wykorzystywanie kreatywności. Balanced Scorecard jako instrument zarządzania strategicznego. Planowanie jakości. Ustalanie odpowiedzialności i uprawnień pracowników jako obowiązek najwyższego kierownictwa. Przedstawiciel kierownictwa w zarządzaniu przez jakość. Komunikacja wewnętrzna w zarządzaniu. Przeglądy zarządzania systemu zarządzania jakością.4
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach4
A-P-2Wybór przykładowej organizacji dla ustalenia jej strategii4
A-P-3Opracowanie projektu księgi jakości systemu zarządzania jakością w wybranej przykładowej organizacji15
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2Przygotowanie do egzaminu15
A-W-3Studiowanie literatury6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
M-3Projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzaminy –testy wielokrotnego wyboru ze znajomości treści programowych. Zaliczenie projektów to oceny zgodności projektów kart strategicznych celów: organizacji, wybranego pionu organizacyjnego, wybranego działu , wybranego stanowiska:. z wymogami przekazanymi uczestnikom w czasie zajęć.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/08_W01
Znajomość wymogów które musi realizować najwyższe kierownictwo wg zapisów normy ISO 9001. Znajomość zasad opracowywania misji, wizji i strategii organizacji. Znajomość metod zarządzania celami organizacji.
MAS_10A_W03C-2, C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/08_U01
Umiejętność ustalania działań do realizacji przez najwyższe kierownictwo w zarządzaniu jakością wg wymogów normy ISO 9001. Umiejętność oceny spójności i sensowności misji, wizji i strategii. Umiejętność zarządzania celami organizacji i celami cząstkowymi jej komórek organizacyjnych
MAS_10A_U04, MAS_10A_U01C-3T-P-1M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/08_K01
Praca w grupach. Świadomość odpowiedzialności najwyższego kierownictwa w skutecznym zarządzaniu przez jakość organizacją wg wymogów normy ISO 9001.
MAS_10A_K01C-3T-P-1M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/08_W01
Znajomość wymogów które musi realizować najwyższe kierownictwo wg zapisów normy ISO 9001. Znajomość zasad opracowywania misji, wizji i strategii organizacji. Znajomość metod zarządzania celami organizacji.
2,0
3,0Posiada znajomość wymogów normy ISO 9001 w odniesieniu do najwyższego kierownictwa.Posiada znajomość zasad opracowywania misji, wizji i strategii organizacji jako nadrzednych celów w zarządzaniu jakością.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/08_U01
Umiejętność ustalania działań do realizacji przez najwyższe kierownictwo w zarządzaniu jakością wg wymogów normy ISO 9001. Umiejętność oceny spójności i sensowności misji, wizji i strategii. Umiejętność zarządzania celami organizacji i celami cząstkowymi jej komórek organizacyjnych
2,0
3,0Posiada umiejętność opracowania księgi jakości wybranej, przykładowej organizacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/08_K01
Praca w grupach. Świadomość odpowiedzialności najwyższego kierownictwa w skutecznym zarządzaniu przez jakość organizacją wg wymogów normy ISO 9001.
2,0
3,0Porptafi współpracować z innymi wykonując powierzone zadania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. PN-EN ISO 9001:2009 System zarządzania jakością. Wymagania, 2009
  2. PN-EN ISO 9004:2010 Zarządzanie ukierunkowane na trwały sukces organizacji. Podejście wykorzystujące zarządzanie jakością, 2010
  3. K.Szczepańska, Zarządzanie jakością. W dążeniu do doskonałości., Wyd.C.H.Beck, 2011
  4. S. Zapłata, Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie. Ocena i uwarunkowania skuteczności, Wyd.Oficyna Wolters Kliwer Business, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie projektu księgi jakości systemu zarządzania jakością w wybranej przykładowej organizacji4
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zaangażowanie kierownictwa. Orientacja na klienta. Misja, wizja ,strategia, polityka jakości. Cele firmy w tym cele dotyczące jakości. Ustalanie i zarządzanie celami strategicznymi organizacji. Wprowadzanie zmian i wykorzystywanie kreatywności. Balanced Scorecard jako instrument zarządzania strategicznego. Planowanie jakości. Ustalanie odpowiedzialności i uprawnień pracowników jako obowiązek najwyższego kierownictwa. Przedstawiciel kierownictwa w zarządzaniu przez jakość. Komunikacja wewnętrzna w zarządzaniu. Przeglądy zarządzania systemu zarządzania jakością.4
4

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach4
A-P-2Wybór przykładowej organizacji dla ustalenia jej strategii4
A-P-3Opracowanie projektu księgi jakości systemu zarządzania jakością w wybranej przykładowej organizacji15
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2Przygotowanie do egzaminu15
A-W-3Studiowanie literatury6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_MSZJ/08_W01Znajomość wymogów które musi realizować najwyższe kierownictwo wg zapisów normy ISO 9001. Znajomość zasad opracowywania misji, wizji i strategii organizacji. Znajomość metod zarządzania celami organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_W03ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę z zakresu zarządzania i inżynierii jakości, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania funkcjami technicznymi na poziomie strategicznym w obszarze jakości
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z zasadami opracowywania misji, wizji i strategii organizacji, metod zarządzania celami organizacji.
C-1Zapoznanie z wymogami które musi realizować najwyższe kierownictwo wg zapisów normy ISO 9001.
Treści programoweT-W-1Zaangażowanie kierownictwa. Orientacja na klienta. Misja, wizja ,strategia, polityka jakości. Cele firmy w tym cele dotyczące jakości. Ustalanie i zarządzanie celami strategicznymi organizacji. Wprowadzanie zmian i wykorzystywanie kreatywności. Balanced Scorecard jako instrument zarządzania strategicznego. Planowanie jakości. Ustalanie odpowiedzialności i uprawnień pracowników jako obowiązek najwyższego kierownictwa. Przedstawiciel kierownictwa w zarządzaniu przez jakość. Komunikacja wewnętrzna w zarządzaniu. Przeglądy zarządzania systemu zarządzania jakością.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzaminy –testy wielokrotnego wyboru ze znajomości treści programowych. Zaliczenie projektów to oceny zgodności projektów kart strategicznych celów: organizacji, wybranego pionu organizacyjnego, wybranego działu , wybranego stanowiska:. z wymogami przekazanymi uczestnikom w czasie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada znajomość wymogów normy ISO 9001 w odniesieniu do najwyższego kierownictwa.Posiada znajomość zasad opracowywania misji, wizji i strategii organizacji jako nadrzednych celów w zarządzaniu jakością.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_MSZJ/08_U01Umiejętność ustalania działań do realizacji przez najwyższe kierownictwo w zarządzaniu jakością wg wymogów normy ISO 9001. Umiejętność oceny spójności i sensowności misji, wizji i strategii. Umiejętność zarządzania celami organizacji i celami cząstkowymi jej komórek organizacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_U04potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych technik i technologii w zakresie inżynierii jakości
MAS_10A_U01potrafi pracować indywidualnie i w zespole, kierować zespołami działalności twórczej w produkcji
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności ustalania działań do realizacji przez najwyższe kierownictwo w zarządzaniu jakością wg wymogów normy ISO 9001, oceny spójności i sensowności misji, wizji i strategii, zarządzania celami organizacji i celami cząstkowymi jej komórek organizacyjnych
Treści programoweT-P-1Opracowanie projektu księgi jakości systemu zarządzania jakością w wybranej przykładowej organizacji
Metody nauczaniaM-3Projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzaminy –testy wielokrotnego wyboru ze znajomości treści programowych. Zaliczenie projektów to oceny zgodności projektów kart strategicznych celów: organizacji, wybranego pionu organizacyjnego, wybranego działu , wybranego stanowiska:. z wymogami przekazanymi uczestnikom w czasie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada umiejętność opracowania księgi jakości wybranej, przykładowej organizacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_MSZJ/08_K01Praca w grupach. Świadomość odpowiedzialności najwyższego kierownictwa w skutecznym zarządzaniu przez jakość organizacją wg wymogów normy ISO 9001.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_K01potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności ustalania działań do realizacji przez najwyższe kierownictwo w zarządzaniu jakością wg wymogów normy ISO 9001, oceny spójności i sensowności misji, wizji i strategii, zarządzania celami organizacji i celami cząstkowymi jej komórek organizacyjnych
Treści programoweT-P-1Opracowanie projektu księgi jakości systemu zarządzania jakością w wybranej przykładowej organizacji
Metody nauczaniaM-3Projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzaminy –testy wielokrotnego wyboru ze znajomości treści programowych. Zaliczenie projektów to oceny zgodności projektów kart strategicznych celów: organizacji, wybranego pionu organizacyjnego, wybranego działu , wybranego stanowiska:. z wymogami przekazanymi uczestnikom w czasie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Porptafi współpracować z innymi wykonując powierzone zadania
3,5
4,0
4,5
5,0