Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością

Sylabus przedmiotu Zarządzanie zmianami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych
Profil
Moduł
Przedmiot Zarządzanie zmianami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Jardzioch <Andrzej.Jardzioch@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 4 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 4 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstaw zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z wiedzą dotyczącą zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie, modelowania procesów opisujących wprowadzanie zmian oraz etapów wprowadzania zmian.
C-2Ukształtowanie umiejętności opracowania procesu wprowadzania zmian w przedsiębiorstwie oraz opracowania procedur związanych z ulepszeniem procesów zgodnie z notacją IDEF0.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie. Podejście procesowe. Notacja IDEF0. Zasady reengineeringu. Dynamiczny model zmian. Typologia zmian organizacyjnych. Model oceny potrzeby wprowadzania zmian. Etapy procesu zarządzania zmianą. Źródła oporów wobec zmian. Taktyki radzenia sobie z oporem wobec zmiany. Sprawność organizacji w okresie zmian4
4
wykłady
T-W-1Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie. Podejście procesowe. Notacja IDEF0. Zasady reengineeringu. Dynamiczny model zmian. Typologia zmian organizacyjnych. Model oceny potrzeby wprowadzania zmian. Etapy procesu zarządzania zmianą. Źródła oporów wobec zmian. Taktyki radzenia sobie z oporem wobec zmiany. Sprawność organizacji w okresie zmian4
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach4
A-A-2Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń17
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia4
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2Studiowanie literatury17
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne potwierdzające przyswojenie i zrozumienie wiedzy oraz posiadanie umiejętności
S-2Ocena formująca: Zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/10_W01
Student uzyskuje wiedzie dotyczącą zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie, modelowania procesów opisujących wprowadzanie zmian oraz etapów wprowadzania zmian.
MAS_10A_W05, MAS_10A_W03C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/10_U01
Student uzyskuje umiejętność opracowania procesu wprowadzania zmian w przedsiębiorstwie oraz opracowania procedur związanych z ulepszeniem procesów zgodnie z notacją IDEF0.
MAS_10A_U04, MAS_10A_U06C-2T-A-1M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/10_K01
Student uczy się pracować w grupie.
MAS_10A_K01T-A-1M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/10_W01
Student uzyskuje wiedzie dotyczącą zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie, modelowania procesów opisujących wprowadzanie zmian oraz etapów wprowadzania zmian.
2,0
3,0Posiada wiedzę dotyczącą zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie, modelowania procesów opisujących wprowadzanie zmian oraz etapów wprowadzania zmian.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/10_U01
Student uzyskuje umiejętność opracowania procesu wprowadzania zmian w przedsiębiorstwie oraz opracowania procedur związanych z ulepszeniem procesów zgodnie z notacją IDEF0.
2,0
3,0Posiada umiejętność opracowania procesu wprowadzania zmian w przedsiębiorstwie oraz opracowania procedur związanych z ulepszeniem procesów zgodnie z notacją IDEF0.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/10_K01
Student uczy się pracować w grupie.
2,0
3,0Potrafi współpracować z innymi przy rozwiązywaniu zadań związanych z przedmiotem
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gabryelczyk R., ., Reengineering. Restrukturyzacja procesowa przedsiębiorstwa, UW, Warszawa, 2000
  2. Kupczyk A., Korolewska-Mróz H., Czerwonka M., Radykalne zmiany w firmie., Wydawnictwo Prawno-Ekonomiczne, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie. Podejście procesowe. Notacja IDEF0. Zasady reengineeringu. Dynamiczny model zmian. Typologia zmian organizacyjnych. Model oceny potrzeby wprowadzania zmian. Etapy procesu zarządzania zmianą. Źródła oporów wobec zmian. Taktyki radzenia sobie z oporem wobec zmiany. Sprawność organizacji w okresie zmian4
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie. Podejście procesowe. Notacja IDEF0. Zasady reengineeringu. Dynamiczny model zmian. Typologia zmian organizacyjnych. Model oceny potrzeby wprowadzania zmian. Etapy procesu zarządzania zmianą. Źródła oporów wobec zmian. Taktyki radzenia sobie z oporem wobec zmiany. Sprawność organizacji w okresie zmian4
4

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach4
A-A-2Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń17
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2Studiowanie literatury17
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_MSZJ/10_W01Student uzyskuje wiedzie dotyczącą zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie, modelowania procesów opisujących wprowadzanie zmian oraz etapów wprowadzania zmian.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_W05zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią jakości, w tym metody twórczego myślenia
MAS_10A_W03ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę z zakresu zarządzania i inżynierii jakości, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania funkcjami technicznymi na poziomie strategicznym w obszarze jakości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wiedzą dotyczącą zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie, modelowania procesów opisujących wprowadzanie zmian oraz etapów wprowadzania zmian.
Treści programoweT-W-1Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie. Podejście procesowe. Notacja IDEF0. Zasady reengineeringu. Dynamiczny model zmian. Typologia zmian organizacyjnych. Model oceny potrzeby wprowadzania zmian. Etapy procesu zarządzania zmianą. Źródła oporów wobec zmian. Taktyki radzenia sobie z oporem wobec zmiany. Sprawność organizacji w okresie zmian
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne potwierdzające przyswojenie i zrozumienie wiedzy oraz posiadanie umiejętności
S-2Ocena formująca: Zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada wiedzę dotyczącą zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie, modelowania procesów opisujących wprowadzanie zmian oraz etapów wprowadzania zmian.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_MSZJ/10_U01Student uzyskuje umiejętność opracowania procesu wprowadzania zmian w przedsiębiorstwie oraz opracowania procedur związanych z ulepszeniem procesów zgodnie z notacją IDEF0.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_U04potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych technik i technologii w zakresie inżynierii jakości
MAS_10A_U06potrafi zastosować odpowiednie techniki, metody oraz koncepcje twórczego rozwiązywania problemów charakterystycznych dla inżynierii jakości
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności opracowania procesu wprowadzania zmian w przedsiębiorstwie oraz opracowania procedur związanych z ulepszeniem procesów zgodnie z notacją IDEF0.
Treści programoweT-A-1Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie. Podejście procesowe. Notacja IDEF0. Zasady reengineeringu. Dynamiczny model zmian. Typologia zmian organizacyjnych. Model oceny potrzeby wprowadzania zmian. Etapy procesu zarządzania zmianą. Źródła oporów wobec zmian. Taktyki radzenia sobie z oporem wobec zmiany. Sprawność organizacji w okresie zmian
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne potwierdzające przyswojenie i zrozumienie wiedzy oraz posiadanie umiejętności
S-2Ocena formująca: Zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada umiejętność opracowania procesu wprowadzania zmian w przedsiębiorstwie oraz opracowania procedur związanych z ulepszeniem procesów zgodnie z notacją IDEF0.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_MSZJ/10_K01Student uczy się pracować w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_K01potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Treści programoweT-A-1Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie. Podejście procesowe. Notacja IDEF0. Zasady reengineeringu. Dynamiczny model zmian. Typologia zmian organizacyjnych. Model oceny potrzeby wprowadzania zmian. Etapy procesu zarządzania zmianą. Źródła oporów wobec zmian. Taktyki radzenia sobie z oporem wobec zmiany. Sprawność organizacji w okresie zmian
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi współpracować z innymi przy rozwiązywaniu zadań związanych z przedmiotem
3,5
4,0
4,5
5,0