Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością

Sylabus przedmiotu Tradycyjne narzędzia zarządzania jakością:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych
Profil
Moduł
Przedmiot Tradycyjne narzędzia zarządzania jakością
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 5 1,00,60zaliczenie
wykładyW1 4 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu podstaw zarzadzania jakością.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu technik wytwarzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami zarządzania i sterowania jakością
C-2Ukształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami stosowanymi w zarządzaniu i sterowaniu jakością

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Studia przypadku dla każdego z omawianych narzędzi: schemat blokowy, histogram, karty kontrolne, diagram Pareto, arkusz kontrolny, wykres korelacji, wykres Ishikawy.5
5
wykłady
T-W-1Definicja i charakterystyka tradycyjnych narzędzi zarządzania jakością. Charakterystyka poszczególnych narzędzi SZJ w postaci tradycyjnych narzędzi zarządzania jakością takich jak: schemat blokowy, histogram, karty kontrolne, diagram Pareto, arkusz kontrolny, wykres korelacji, wykres Ishikawy. Procedura postępowania przy budowie omawianych narzędzi. Korzyści z ich wprowadzenia. Studia przypadku dla każdego z omawianych narzędzi.4
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia15
A-A-3Studiowanie literatury5
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia11
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne sprawozdania potwierdzające przyswojenie i zrozumienie wiedzy oraz posiadanie umiejętności
S-2Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w wykładzie. Opracowanie i zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/11_W01
Student uzyskuje wiedzę dotyczącą tradycyjnych narzędzi zarządzania jakością takich jak: schemat blokowy, histogram, karty kontrolne, diagram Pareto, arkusz kontrolny, wykres korelacji, wykres Ishikawy
MAS_10A_W01, MAS_10A_W05C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/11_U01
Student uzyskuje umiejętność praktycznego wykorzystania poznanych narzędzi w postaci schematu blokowego, histogramu, kart kontrolnych, diagramu Pareto, arkusza kontrolnego, wykresu korelacji, wykresu Ishikawy w praktyce.
MAS_10A_U01, MAS_10A_U06C-2T-A-1M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/11_K01
Student uczy się pracować w grupie i przyjmować określone role w grupie.
MAS_10A_K01T-A-1M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/11_W01
Student uzyskuje wiedzę dotyczącą tradycyjnych narzędzi zarządzania jakością takich jak: schemat blokowy, histogram, karty kontrolne, diagram Pareto, arkusz kontrolny, wykres korelacji, wykres Ishikawy
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą tradycyjnych narzędzi zarządzania jakością takich jak: schemat blokowy, histogram, karty kontrolne, diagram Pareto, arkusz kontrolny, wykres korelacji, wykres Ishikawy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/11_U01
Student uzyskuje umiejętność praktycznego wykorzystania poznanych narzędzi w postaci schematu blokowego, histogramu, kart kontrolnych, diagramu Pareto, arkusza kontrolnego, wykresu korelacji, wykresu Ishikawy w praktyce.
2,0
3,0Posiada umiejętność praktycznego wykorzystania przynajmniej kilku z poznanych narzędzi w postaci schematu blokowego, histogramu, kart kontrolnych, diagramu Pareto, arkusza kontrolnego, wykresu korelacji, wykresu Ishikawy w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/11_K01
Student uczy się pracować w grupie i przyjmować określone role w grupie.
2,0
3,0Potrafi współpracować w grupie przy rozwiązywaniu zadań związanych i inżynierią jakości
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A.Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2005
  2. A.Hamrol, W.Mantura, Zarządzanie jakością: teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2005
  3. J.Łuczak, A.Matuszak-Flejszman, Metody i techniki zarządzania jakością. Kompedium wiedzy, Quality Progress, Poznań, 2007
  4. E.Konarzewska-Gubała[red.], Zarządzanie przez jakość. Koncepcje, metody, studia przypadków, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2003
  5. K. Szczepańska, : Metody i techniki TQM, Oficyna Wydawnicza PW, WArszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Studia przypadku dla każdego z omawianych narzędzi: schemat blokowy, histogram, karty kontrolne, diagram Pareto, arkusz kontrolny, wykres korelacji, wykres Ishikawy.5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja i charakterystyka tradycyjnych narzędzi zarządzania jakością. Charakterystyka poszczególnych narzędzi SZJ w postaci tradycyjnych narzędzi zarządzania jakością takich jak: schemat blokowy, histogram, karty kontrolne, diagram Pareto, arkusz kontrolny, wykres korelacji, wykres Ishikawy. Procedura postępowania przy budowie omawianych narzędzi. Korzyści z ich wprowadzenia. Studia przypadku dla każdego z omawianych narzędzi.4
4

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia15
A-A-3Studiowanie literatury5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia11
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_MSZJ/11_W01Student uzyskuje wiedzę dotyczącą tradycyjnych narzędzi zarządzania jakością takich jak: schemat blokowy, histogram, karty kontrolne, diagram Pareto, arkusz kontrolny, wykres korelacji, wykres Ishikawy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_W01zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia w obszarze inżynierii jakości
MAS_10A_W05zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią jakości, w tym metody twórczego myślenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami zarządzania i sterowania jakością
Treści programoweT-W-1Definicja i charakterystyka tradycyjnych narzędzi zarządzania jakością. Charakterystyka poszczególnych narzędzi SZJ w postaci tradycyjnych narzędzi zarządzania jakością takich jak: schemat blokowy, histogram, karty kontrolne, diagram Pareto, arkusz kontrolny, wykres korelacji, wykres Ishikawy. Procedura postępowania przy budowie omawianych narzędzi. Korzyści z ich wprowadzenia. Studia przypadku dla każdego z omawianych narzędzi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne sprawozdania potwierdzające przyswojenie i zrozumienie wiedzy oraz posiadanie umiejętności
S-2Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w wykładzie. Opracowanie i zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą tradycyjnych narzędzi zarządzania jakością takich jak: schemat blokowy, histogram, karty kontrolne, diagram Pareto, arkusz kontrolny, wykres korelacji, wykres Ishikawy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_MSZJ/11_U01Student uzyskuje umiejętność praktycznego wykorzystania poznanych narzędzi w postaci schematu blokowego, histogramu, kart kontrolnych, diagramu Pareto, arkusza kontrolnego, wykresu korelacji, wykresu Ishikawy w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_U01potrafi pracować indywidualnie i w zespole, kierować zespołami działalności twórczej w produkcji
MAS_10A_U06potrafi zastosować odpowiednie techniki, metody oraz koncepcje twórczego rozwiązywania problemów charakterystycznych dla inżynierii jakości
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami stosowanymi w zarządzaniu i sterowaniu jakością
Treści programoweT-A-1Studia przypadku dla każdego z omawianych narzędzi: schemat blokowy, histogram, karty kontrolne, diagram Pareto, arkusz kontrolny, wykres korelacji, wykres Ishikawy.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne sprawozdania potwierdzające przyswojenie i zrozumienie wiedzy oraz posiadanie umiejętności
S-2Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w wykładzie. Opracowanie i zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada umiejętność praktycznego wykorzystania przynajmniej kilku z poznanych narzędzi w postaci schematu blokowego, histogramu, kart kontrolnych, diagramu Pareto, arkusza kontrolnego, wykresu korelacji, wykresu Ishikawy w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_MSZJ/11_K01Student uczy się pracować w grupie i przyjmować określone role w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_K01potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Treści programoweT-A-1Studia przypadku dla każdego z omawianych narzędzi: schemat blokowy, histogram, karty kontrolne, diagram Pareto, arkusz kontrolny, wykres korelacji, wykres Ishikawy.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w wykładzie. Opracowanie i zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi współpracować w grupie przy rozwiązywaniu zadań związanych i inżynierią jakości
3,5
4,0
4,5
5,0