Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych

Sylabus przedmiotu Diagnostyka pojazdów samochodowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka pojazdów samochodowych
Specjalność diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 10 1,70,38zaliczenie
wykładyW7 8 1,30,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw diagnostyki pojazdów samochodowych.
W-2Znajomość budowy i działania urządzeń mechatronicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń diagnostycznych
C-2Praktyczna znajomość kompleksowych pomiarów diagnostycznych silników oraz pojazdów samochodowych
C-3Badanie ukladów mechatronicznych w pojazdach
C-4Komputerowa diagnostyka w pojazdach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Urządzenia pomiarowe i diagnostyczne1
T-L-2Diagnostyka pokładowa EOBD/OBD1
T-L-3Diagnostyka sensoryki silników1
T-L-4Diagnostyka aktoryki silników ZI1
T-L-5Diagnostyka aktoryki silników ZS1
T-L-6Diagnostyka wyposażenia elektrycznego1
T-L-7Diagnostyka sieci transmisji danych1
T-L-8Diagnostyka układu klimatyzacji - Climatronik1
T-L-9Diagnostyka układów ABS, ASR, ESP1
T-L-10Diagnostyka układu Infotiment1
10
wykłady
T-W-1Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń oraz pomiarów diagnostycznych1
T-W-2Wiadomości z diagnostyki EOBD/OBD1
T-W-3Wiadomości z diagnostyki sensoryki w pojazdach2
T-W-4Wiadomości z diagnostyki aktoryki w pojazdach2
T-W-5Wiadomości z diagnostyki układu Infotiment1
T-W-6Wiadomośc zi diagnostyki sieci transmisji danych1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do laboratorium25
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia16
51
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie do dyskusji problemowej21
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
39

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
M-3Metody praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów w formie pisemnej oraz ustnej, zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej oraz praktycznej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_DUM/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedę na temat poszczególnych zespołów pojazdu oraz możliwości ich diagnozowania.
T_1A_W09, T_1A_W10, T_1A_W18T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-L-2, T-L-1, T-L-9, T-L-7, T-L-10, T-L-6, T-L-8M-2, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_DUM/04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać oraz dobrać sposób diagnozowania poszczególnych zespołów pojazdu.
T_1A_U14, T_1A_U20, T_1A_U08T1A_U08, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U14InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06C-1T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-8, T-L-3, T-L-9, T-L-10, T-L-2, T-L-7M-2, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_DUM/04_K01
Zdolność stosowania wiedzy, umiejętności zdobytych w trakcie studiów w przyszłym zakładzie pracy.
T_1A_K03T1A_K03, T1A_K04C-3, C-4, C-2, C-1T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-L-1M-2, M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_DUM/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedę na temat poszczególnych zespołów pojazdu oraz możliwości ich diagnozowania.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z diagnostyki pojazdów samochodowych.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_DUM/04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać oraz dobrać sposób diagnozowania poszczególnych zespołów pojazdu.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z diagnostyki pojazdów samochodowych.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_DUM/04_K01
Zdolność stosowania wiedzy, umiejętności zdobytych w trakcie studiów w przyszłym zakładzie pracy.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych.
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z diagnostyki pojazdów samochodowych.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.

Literatura podstawowa

  1. Gajek A., Juda Ź., Mechatronika Samochodowa - Czujniki, WKŁ, Warszawa, 2010
  2. Gunther H., Układy nwtryskowe Common Rail w praktyce warsztatowej, WKŁ, Warszawa, 2010
  3. M. Frei, Samochodowe magistrale danych w praktyce warsztatowej, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Grzejszczyk E., Fryśkowski B., Mechatronika samochodowa - Systemy transmisji danych, WKŁ, Warszawa, 2010
  2. J. Merkisz, St. Mazurek, Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2007
  3. White Ch., Randall M., Kody Usterek, WKŁ, Warszawa, 2006
  4. Polit Ryszard - Redaktor naczelny, Poradnik Serwisowy, Instalator Polski 3 z o.o., Warszawa, 2011
  5. Trzeciak Krzysztof - Redaktor Naczelny, Poradnik Motoryzacyjny, Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, Warszawa, 2010
  6. Ulrich Deh, Klimatyzacja w samochodzie, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2005
  7. Robert Bosch GmbH, BOSCH - Informator techniczny, WKŁ, Warszawa, 2010
  8. Ch. White, Wtrysk benzyny, AUTO, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Urządzenia pomiarowe i diagnostyczne1
T-L-2Diagnostyka pokładowa EOBD/OBD1
T-L-3Diagnostyka sensoryki silników1
T-L-4Diagnostyka aktoryki silników ZI1
T-L-5Diagnostyka aktoryki silników ZS1
T-L-6Diagnostyka wyposażenia elektrycznego1
T-L-7Diagnostyka sieci transmisji danych1
T-L-8Diagnostyka układu klimatyzacji - Climatronik1
T-L-9Diagnostyka układów ABS, ASR, ESP1
T-L-10Diagnostyka układu Infotiment1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń oraz pomiarów diagnostycznych1
T-W-2Wiadomości z diagnostyki EOBD/OBD1
T-W-3Wiadomości z diagnostyki sensoryki w pojazdach2
T-W-4Wiadomości z diagnostyki aktoryki w pojazdach2
T-W-5Wiadomości z diagnostyki układu Infotiment1
T-W-6Wiadomośc zi diagnostyki sieci transmisji danych1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do laboratorium25
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia16
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie do dyskusji problemowej21
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_DUM/04_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedę na temat poszczególnych zespołów pojazdu oraz możliwości ich diagnozowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W09ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie zasad działania elementów elektrycznych i elektronicznych samochodu
T_1A_W10ma podstawową wiedzę w zakresie metrologii, zna i rozumie metody pomiaru podstawowych wielkości charakteryzujących elementy i układy pojazdu, zna metody obliczeniowe oraz narzędzia informatyczne niezbędne do analizy wyników pomiarów i eksperymentu
T_1A_W18ma podstawową wiedzę w zakresie diagnostyki technicznej pojazdów samochodowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń diagnostycznych
Treści programoweT-W-6Wiadomośc zi diagnostyki sieci transmisji danych
T-W-2Wiadomości z diagnostyki EOBD/OBD
T-W-3Wiadomości z diagnostyki sensoryki w pojazdach
T-W-4Wiadomości z diagnostyki aktoryki w pojazdach
T-W-5Wiadomości z diagnostyki układu Infotiment
T-W-1Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń oraz pomiarów diagnostycznych
T-L-2Diagnostyka pokładowa EOBD/OBD
T-L-1Urządzenia pomiarowe i diagnostyczne
T-L-9Diagnostyka układów ABS, ASR, ESP
T-L-7Diagnostyka sieci transmisji danych
T-L-10Diagnostyka układu Infotiment
T-L-6Diagnostyka wyposażenia elektrycznego
T-L-8Diagnostyka układu klimatyzacji - Climatronik
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące
M-1Metody podające
M-3Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów w formie pisemnej oraz ustnej, zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej oraz praktycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z diagnostyki pojazdów samochodowych.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_DUM/04_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać oraz dobrać sposób diagnozowania poszczególnych zespołów pojazdu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U14potrafi zaplanować i przeprowadzić proces diagnozowania i testowania elementów pojazdów samochodowych oraz ich układów
T_1A_U20potrafi stosować i stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
T_1A_U08potrafi dokonać analizy sygnałów stosując techniki analogowe i cyfrowe oraz odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń diagnostycznych
Treści programoweT-L-1Urządzenia pomiarowe i diagnostyczne
T-L-5Diagnostyka aktoryki silników ZS
T-L-6Diagnostyka wyposażenia elektrycznego
T-L-4Diagnostyka aktoryki silników ZI
T-L-8Diagnostyka układu klimatyzacji - Climatronik
T-L-3Diagnostyka sensoryki silników
T-L-9Diagnostyka układów ABS, ASR, ESP
T-L-10Diagnostyka układu Infotiment
T-L-2Diagnostyka pokładowa EOBD/OBD
T-L-7Diagnostyka sieci transmisji danych
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące
M-1Metody podające
M-3Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów w formie pisemnej oraz ustnej, zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej oraz praktycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z diagnostyki pojazdów samochodowych.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_DUM/04_K01Zdolność stosowania wiedzy, umiejętności zdobytych w trakcie studiów w przyszłym zakładzie pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Badanie ukladów mechatronicznych w pojazdach
C-4Komputerowa diagnostyka w pojazdach
C-2Praktyczna znajomość kompleksowych pomiarów diagnostycznych silników oraz pojazdów samochodowych
C-1Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń diagnostycznych
Treści programoweT-W-6Wiadomośc zi diagnostyki sieci transmisji danych
T-W-2Wiadomości z diagnostyki EOBD/OBD
T-W-3Wiadomości z diagnostyki sensoryki w pojazdach
T-W-4Wiadomości z diagnostyki aktoryki w pojazdach
T-W-5Wiadomości z diagnostyki układu Infotiment
T-W-1Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń oraz pomiarów diagnostycznych
T-L-1Urządzenia pomiarowe i diagnostyczne
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące
M-1Metody podające
M-3Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów w formie pisemnej oraz ustnej, zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej oraz praktycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych.
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z diagnostyki pojazdów samochodowych.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.