Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: inżynieria i bezpieczeństwo ruchu drogowego

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii pojazdów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii pojazdów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 12 1,00,44zaliczenie
wykładyW4 12 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólnotechniczna umozliwiajaca zrozumienie budowy i zasad działania pojazdów oraz procesów technologicznych ich wytwarzania
W-2Podstawowa wiedza z zakresu technik wytwarzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi wytwarzania części i podzespołów oraz nowoczesnych metod montażu w przemyśle motoryzacyjnym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt procesu technologicznego montazu wybranych zespołów i układów pojazdu12
12
wykłady
T-W-1Technologie wielkoprzemysłowe w przemysśle motoryzacyjnym1
T-W-2Systemy produkcyjne stosowane w przemysle motoryzacyjnym (obrabiarki, systemy narzedziowe, oprzyrzadowanie technologiczne).1
T-W-3Charakterystyka systemów montazu pojazdów: SKD (semi-knocked-down), MKD (medium-knocked-down), CKD (completely-knocked-down).2
T-W-4Produkcja samochodów specjalizowanych i specjalnych.1
T-W-5Charakterystyka technologii wytwarzania wybranych elementów pojazdów (np. nadwozia, korpusy, wały korbowe, tłoki, koła zebate, zwrotnice itp.).2
T-W-6Nowoczesne technologie montazu, sterowanie jakoscia w procesie montazu, dostawcy podzespołów.2
T-W-7Automatyczny montaz wyrobów (magazynowanie, oddzielanie i podawanie przedmiotów w montazu automatycznym, łaczenie i utrwalanie połaczen elementów w montazu automatycznym, transportowanie przedmiotów w montazu).1
T-W-8Technologiczne srodki montazu (linie montazowe, elastyczne systemy montazowe, roboty i manipulatory przemysłowe w systemach montazowych pojazdów).1
T-W-9Przykłady zautomatyzowanego montazu.1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-P-2Samodzielna praca nad projektem15
A-P-3Udział w konsultacjach3
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Czytanie wskazanej literatury3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda projektów
M-2Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_B15-1_W01
- ma podstawową wiedzę w zakresie procesów technologicznych przy wytwarzaniu pojazdów samochodowych róznych typów i przeznaczenia, zna zasady i metod montazu oraz znaczenie czynnosci kontrolno-odbiorczych (zarzadzania jakoscia) we wszystkich etapach procesu technologicznego, charakteryzuje materiały konstrukcyjne oraz ich zastosowanie w budowie pojazdów,
T_1A_W04, T_1A_W12, T_1A_W11T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_B15-1_U01
- analizuje i posługuje się dokumentacją procesu technologicznego w systemie zarządzania jaklością, - identyfikuje i opracowuje podstawowe założenia procesu technologicznego wybranych części pojazdów - analizuje technologiczność konstrukcji pojazdów oraz rozumie jej znaczenie w produkcji masowej
T_1A_U01, T_1A_U03, T_1A_U10T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U09, T1A_U12InzA_U02, InzA_U04, InzA_U08C-1T-W-9, T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_B15-1_W01
- ma podstawową wiedzę w zakresie procesów technologicznych przy wytwarzaniu pojazdów samochodowych róznych typów i przeznaczenia, zna zasady i metod montazu oraz znaczenie czynnosci kontrolno-odbiorczych (zarzadzania jakoscia) we wszystkich etapach procesu technologicznego, charakteryzuje materiały konstrukcyjne oraz ich zastosowanie w budowie pojazdów,
2,0
3,0Rozróżnia podstawowe technologie wielkoprzemysłowe w motoryzacji, zna podstawowe materiały konstrukcyjne oraz technologie wytwórcze w produkcji pojazdów samochodowych, charakteryzuje podstawowe procesy produkcyjne w budowie nadwozi oraz końcowego oraz systemy montażu samochodu, chociaż nie podejmuje dyskusji dotyczącej zapobieganiu nieprawidłowości w działaniu systemu oraz sterowania jakością procesów produkcyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_B15-1_U01
- analizuje i posługuje się dokumentacją procesu technologicznego w systemie zarządzania jaklością, - identyfikuje i opracowuje podstawowe założenia procesu technologicznego wybranych części pojazdów - analizuje technologiczność konstrukcji pojazdów oraz rozumie jej znaczenie w produkcji masowej
2,0
3,0Oddany w terminie projekt wykonany i zaliczony w zakresie podstawowym bez podejmowania dyskusji dotyczącej przyjętych przez studenta rozwiązań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Fischer R., Podwozia i nadwozia pojazdów samochodowych., Rea, 2008
  2. Kowalski T., Lis G., Szejnach W., Technologia i automatyzacja montazu maszyn., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej., 2006
  3. Adamiec P., Dziubiński J., Wybrane zagadnienia materiałów konstrukcyjnych i technologii wytwarzania pojazdów., Wyd. Politechniki Sląskiej, Gliwice, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Feld M., Podstawy projektowania procesów technologicznych typowych czesci maszyn., Wydawnictwa Naukowo- Techniczne., 2009
  2. Kwartalnik naukowo-techniczny, Technologia i Automatyzacja Montazu., Wydawca: Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego., 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt procesu technologicznego montazu wybranych zespołów i układów pojazdu12
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Technologie wielkoprzemysłowe w przemysśle motoryzacyjnym1
T-W-2Systemy produkcyjne stosowane w przemysle motoryzacyjnym (obrabiarki, systemy narzedziowe, oprzyrzadowanie technologiczne).1
T-W-3Charakterystyka systemów montazu pojazdów: SKD (semi-knocked-down), MKD (medium-knocked-down), CKD (completely-knocked-down).2
T-W-4Produkcja samochodów specjalizowanych i specjalnych.1
T-W-5Charakterystyka technologii wytwarzania wybranych elementów pojazdów (np. nadwozia, korpusy, wały korbowe, tłoki, koła zebate, zwrotnice itp.).2
T-W-6Nowoczesne technologie montazu, sterowanie jakoscia w procesie montazu, dostawcy podzespołów.2
T-W-7Automatyczny montaz wyrobów (magazynowanie, oddzielanie i podawanie przedmiotów w montazu automatycznym, łaczenie i utrwalanie połaczen elementów w montazu automatycznym, transportowanie przedmiotów w montazu).1
T-W-8Technologiczne srodki montazu (linie montazowe, elastyczne systemy montazowe, roboty i manipulatory przemysłowe w systemach montazowych pojazdów).1
T-W-9Przykłady zautomatyzowanego montazu.1
12

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-P-2Samodzielna praca nad projektem15
A-P-3Udział w konsultacjach3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Czytanie wskazanej literatury3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_B15-1_W01- ma podstawową wiedzę w zakresie procesów technologicznych przy wytwarzaniu pojazdów samochodowych róznych typów i przeznaczenia, zna zasady i metod montazu oraz znaczenie czynnosci kontrolno-odbiorczych (zarzadzania jakoscia) we wszystkich etapach procesu technologicznego, charakteryzuje materiały konstrukcyjne oraz ich zastosowanie w budowie pojazdów,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W04ma wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym
T_1A_W12zna i rozumie procesy konstruowania i wytwarzania elementów maszyn, w tym pojazdu samochodowego i jego zespołów
T_1A_W11zna i rozumie procesy wytwarzania elementów, zna typowe technologie inżynierskie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi wytwarzania części i podzespołów oraz nowoczesnych metod montażu w przemyśle motoryzacyjnym
Treści programoweT-W-1Technologie wielkoprzemysłowe w przemysśle motoryzacyjnym
T-W-2Systemy produkcyjne stosowane w przemysle motoryzacyjnym (obrabiarki, systemy narzedziowe, oprzyrzadowanie technologiczne).
T-W-3Charakterystyka systemów montazu pojazdów: SKD (semi-knocked-down), MKD (medium-knocked-down), CKD (completely-knocked-down).
T-W-4Produkcja samochodów specjalizowanych i specjalnych.
T-W-5Charakterystyka technologii wytwarzania wybranych elementów pojazdów (np. nadwozia, korpusy, wały korbowe, tłoki, koła zebate, zwrotnice itp.).
T-W-6Nowoczesne technologie montazu, sterowanie jakoscia w procesie montazu, dostawcy podzespołów.
T-W-7Automatyczny montaz wyrobów (magazynowanie, oddzielanie i podawanie przedmiotów w montazu automatycznym, łaczenie i utrwalanie połaczen elementów w montazu automatycznym, transportowanie przedmiotów w montazu).
T-W-8Technologiczne srodki montazu (linie montazowe, elastyczne systemy montazowe, roboty i manipulatory przemysłowe w systemach montazowych pojazdów).
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozróżnia podstawowe technologie wielkoprzemysłowe w motoryzacji, zna podstawowe materiały konstrukcyjne oraz technologie wytwórcze w produkcji pojazdów samochodowych, charakteryzuje podstawowe procesy produkcyjne w budowie nadwozi oraz końcowego oraz systemy montażu samochodu, chociaż nie podejmuje dyskusji dotyczącej zapobieganiu nieprawidłowości w działaniu systemu oraz sterowania jakością procesów produkcyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_B15-1_U01- analizuje i posługuje się dokumentacją procesu technologicznego w systemie zarządzania jaklością, - identyfikuje i opracowuje podstawowe założenia procesu technologicznego wybranych części pojazdów - analizuje technologiczność konstrukcji pojazdów oraz rozumie jej znaczenie w produkcji masowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego w transporcie i przygotować prezentację wyników jego realizacji
T_1A_U10potrafi porównać rozwiązania projektowe pojazdów i ich elementów ze względu na zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne (moc, zużycie paliwa, emisja spalin itp.)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi wytwarzania części i podzespołów oraz nowoczesnych metod montażu w przemyśle motoryzacyjnym
Treści programoweT-W-9Przykłady zautomatyzowanego montazu.
T-P-1Projekt procesu technologicznego montazu wybranych zespołów i układów pojazdu
Metody nauczaniaM-1Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Oddany w terminie projekt wykonany i zaliczony w zakresie podstawowym bez podejmowania dyskusji dotyczącej przyjętych przez studenta rozwiązań
3,5
4,0
4,5
5,0