Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | T_1A_C37-2_W01 | Student powinien:
- definiować parametry układu napędowego pojazdu,
- opisać siły i zjawiska występujące w kole samochodowym,
- rozpoznać i opisać siły z jakimi pojazd oddziałuje na otoczenie oraz siły z jakimi otoczenie oddziałuje na pojazd stojący i będący w ruchu,
- wie jak dobierać najważniejsze parametry eksploatacyjne układu napędowego pojazdu,
- jest w stanie opisać zachowanie się pojazdu na drodze,
- rozpoznać i opisać siły i momenty występujące w ruchu samochodu opóźnionym i po torze krzywoliniowym
- opisać czynniki wpływające na zużycie paliwa przez samochód, |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | T_1A_W06 | ma uporządkowaną wiedzę w zakresie techniki pojazdów budowy i działania źródeł napędu, mechanizmów i podzespołów pojazdów samochodowych |
---|
T_1A_W12 | zna i rozumie procesy konstruowania i wytwarzania elementów maszyn, w tym pojazdu samochodowego i jego zespołów |
T_1A_W13 | zna i rozumie metodykę projektowania elementów i zespołów pojazdu |
T_1A_W08 | ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie zasad działania silników i elementów mechanicznych pojazdów samochodowych |
T_1A_W03 | ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę zakresie mechaniki, termodynamiki i elektrotechniki niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w silniku spalinowym, oddziaływań mechanicznych występujących w mechanizmach pojazdów samochodowych, zjawisk i procesów elektrycznych w zespołach pojazdu, oddziaływania otoczenia na pojazd |
T_1A_W05 | ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy środków transportu |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_W01 | ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
T1A_W02 | ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów |
T1A_W03 | ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W04 | ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W07 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W01 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
---|
InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-2 | Poznanie wpływu układu napędowego na wartość siły napędowej |
---|
C-7 | Poznanie zjawisk występujących podzczas ruchu pojazdu po torze krzywoliniowym |
C-4 | Poznanie oporów ruchu pojazdu i umiejętność ich obliczania. Umiejętność oceny właściwości ruchowuch pojazdu na podstawie wykonanej charakterystyki. |
C-6 | Poznanie zjawisk i etapów występujących w ruchu opóźnionym samochodu, równania ruchu opóźnionego, |
C-5 | Poznanie metod doboru przełożeń w układzie napędowym pojazdu i umiejętność ich obliczania |
C-1 | Ocena źródeł napędu w pojazdach samochodowych i umiejętność obliczania wartości parametrów silnika w dowolnych warunkach otoczenia (temperatura i wysokość npm). Umiejętność wykorzystania charakterystyk prędkościowych silnika do rozwiązywania zagadnień z teorii ruchu. |
C-3 | Poznanie sił, momentów i reakcji nawierzchni działających na koło sztywne i odniesienie ich do koła elastycznego. Poznanie strat energetycznych i poślizgów towarzyszących współpracy koła z nawierzchnią |
Treści programowe | T-W-4 | Reakcje nawierzchni koła elastycznego
- odkształcenie obwodowe koła elastycznego spowodowane momentem (napędzającym, hamującym) |
---|
T-W-8 | Reakcje nawierzchni
- graniczne wartości reakcji nawierzchni, siły napędowej i momentu napędowego na kołach |
T-W-6 | Straty energetyczne wruchu tocznym koła elastycznego
- straty związane z odkształceniem ogumienia (histerezy, bezwładności, rezonans),
- straty tarcia ślizgowego,
- straty uderzenia bieżnika o nawierzchnię,
- straty przyssawania,
- straty wentylacyjne,
- straty spowodowane odkształceniem nawierzchni,
- straty tarcia w łożyskach. |
T-W-2 | Układ napędowy pojazdu, sprawność mechaniczna układu napędowego, przełożenie całkowite w układzie napędowym |
T-W-9 | Charakterystyka właściwości trakcyjnych
- zapotrzebowanie mocy na kołach, pole zapotrzebowania mocy,
- suma podstawowych sił oporów ruchu jako ograniczenie pola zapotrzebowania siły napędowej na kołach,
- podaż siły napędowej na kołach,
- charakterystyka trakcyjna samochodu. |
T-W-10 | Dobór przełożeń w układzie napędowym
- pojęcia podstawowe, rodzaje przełożeń (obrotów, momentu, kinematyczne, dynamiczne szybkobieżności),
- etapy doboru przełożeń,
- dobór przełożenia całkowitego na biegu najszybszym. |
T-W-5 | Przyczepność koła elastycznego
- siła przyczepności,
- współczynnik przyczepności,
- zależność współczynnika przyczepności od poślizgu. |
T-W-1 | Charakterystyka źródła napędu, moc, moment obrotowy silnika, godzinowe i jednostkowe zużycie paliwa, elastyczność silnika |
T-W-3 | Ruch toczny koła sztywnego, rodzaje |
T-W-11 | Dobór przełożeń cd.
- wyodrębnienie przełożenia przekładni głównej,
- dobór przełożenia biegu najwolniejszego (kryteria doboru przełożenia biegu najwolniejszego) |
T-W-13 | Ruch opóźniony samochodu
- zadania układu hamulcowego,
- momenty i siły hamujące, wskaźnik intensywności hamowania,
- droga hamowania,
- wykorzystanie przyczepności,
- ograniczenie sił hamowania,
- idealny rozkład sił hamowania,
- blokowanie koła. |
T-W-14 | Ruch samochodu po torze krzywoliniowym
- siły przy ruchu po okręgu,
- przyczepność graniczna przy ruchu po okręgu,
- podsterowność i nadsterowność, skręt kół,
- wpływ wielkości i konstrukcji opon, przyczepności, ciśnienia w ogumieniu na ruch po okręgu,
- ograniczenia w ruchu po okręgu. |
T-W-7 | Opory ruchu samochodu
- opory toczenia,
- opory powietrza,
- opór wzniesienia,
- opory bezwładności,
- opór skrętu,
- opór uciągu,
- opór całkowity zestawu (ciągnik, przyczepa). |
T-W-15 | Teoretyczna charakterystyka zużycia paliwa przez samochód
- zużycie paliwa przez silnik spalinowy,
- teoretyczne zużycie paliwa przez samochód wynikający z godzinowego zużycia paliwa,
- wpływ przełożenia szybkobieżności na zużycie paliwa,
- charakterystyka teoretyczna zużycia paliwa w warunkach charakterystyki zewnętrznej silnika,
- charakterystyka teoretyczna zużycia paliwa w warunkach charakterystyk częściowych silnika, |
T-W-12 | Dobór przełożeń cd.
- dobór liczby przełożeń,
- dobór wartości przełożeń biegów pośrednich według postępu geometrycznego pojedynczego,
- współczynnik korekcji i dobór liczby i wartości przełożeń według podwójnego postępu geometrycznego. |
Metody nauczania | M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny
Metoda problemowa - wykład problemowy |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru lub ustny
- obejmuje całość materiału,
- brak punktów ujemnych (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt)
- odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | poniżej 10 pkt w teście |
3,0 | od 10 pkt do 11,99 pkt |
3,5 | od 12 pkt do 13,99 pkt |
4,0 | od 14 pkt do 15,99 pkt |
4,5 | od 16 pkt do 17,99 pkt |
5,0 | powyżej 18 pkt |