Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: inżynieria środowiska w transporcie
Sylabus przedmiotu Ekonomia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Feliks Stawarczyk <Feliks.Stawarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu ekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentami z podstawowymi pojęcia związane z teorią i praktyką gospodarczą |
C-2 | Posiadać umiejętność wykorzystania wiedzy ekonomicznej w rzeczywistości gospodarczej |
C-3 | Świadomy roli ekonomii dla prawidłowego funkcjonowania gospodarki |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza przedmiotu ekonomia i jego związku z innymi dyscyplinami naukowymi | 1 |
T-A-2 | Analiza modeli rynku z uwzględnieniem rodzajów rynku i jego znaczenia w gospodarce | 1 |
T-A-3 | Omówienie głównych elementów rynku, w tym: podaży, popytu i czynników decydujących o równowadze rynku | 1 |
T-A-4 | Omówienie problematyki rynkowej w tym głównie inflacji i deflacji i zagrożeń, jakie niosą one dla gospodarki | 1 |
T-A-5 | Charakterystyka funkcjonujących podmiotów w gospodarce i ich znaczenia dla jej rozwoju | 1 |
T-A-6 | Analiza problematyki bezrobocia w gospodarce polskiej i światowej | 1 |
T-A-7 | Omówienie problematyki wzrostu gospodarczego w Polsce i jego związku z rowojem ekonomicznym | 1 |
T-A-8 | Charakterystyka problematyki dochodu narodowego, jego roli i sposobach liczenia | 1 |
T-A-9 | Unia Europejska a gospodarka Polski. Rozważania na temat związku gospodarki Polski z Unią Europejską, zaletach i wadach, przynalezności do Unii Europejskiej. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot i zakres ekonomii | 1 |
T-W-2 | Rynek, rodzaje i modele rynku | 1 |
T-W-3 | Podaż, popyt, cena, równowaga rynku | 1 |
T-W-4 | Inflacja. przyczyny, rodzaje i sposoby zapobiegania | 1 |
T-W-5 | Przedsiębiorstwo, rodzaje i rola w gospodarce | 1 |
T-W-6 | Bezrobocie, przyczyny, rodzaje i sposoby likwidacji | 1 |
T-W-7 | Wzrost gospodarczy a rozwój ekonomiczny | 1 |
T-W-8 | Dochód narodowy, czynniki, sposoby liczenia | 1 |
T-W-9 | Unia Europejska a gospodarka Polski | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń - analiza literatury i wykładów | 15 |
A-A-3 | Udzial w konsultacjach | 6 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładów - analiza literatury | 15 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 16 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny |
M-2 | Metody problemowe - wykład konswersatoryjny |
M-3 | Metody praktyczne - przygotowanie referatur zadanego przez wykładowcę |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i wykonanie referatu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_B19_W01 Zna podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii i jej związku z gospodarką | T_1A_W26 | T1A_W08 | InzA_W03 | C-1, C-2, C-3 | T-A-9, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_B19_U04 Posiada umiejętność wykorzystania wieedzy ekonomicznej w praktyce gospodarczej | T_1A_U19, T_1A_U01, T_1A_U09, T_1A_U04 | T1A_U01, T1A_U05, T1A_U10 | InzA_U03 | C-1, C-2, C-3 | T-A-3, T-A-9, T-W-8, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_B19_K01 Rozumie potrzebę nauczania ekonomii i wykorzystywaia jej do aktywnego uczestnictwa w życiu gospodarczym | T_1A_K02, T_1A_K01, T_1A_K06 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3 | T-A-5, T-W-8, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_B19_W01 Zna podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii i jej związku z gospodarką | 2,0 | Nie ma podstawowe wiedzy z zakresu ekonomii |
3,0 | W zakresie wiedzy z ekonomii opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | W zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy i w stopniu średnim potrafi połączyć go z praktyką gospodarczą | |
4,0 | W zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie cały materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie | |
4,5 | W zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, wykazuje duże zainteresowanie do wiedzy | |
5,0 | W zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, wykazuje duże zainteresowanie zagadnieniami ekonomicznymi |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_B19_U04 Posiada umiejętność wykorzystania wieedzy ekonomicznej w praktyce gospodarczej | 2,0 | Nie rozumie podstawowych pojęć ekonomicznych |
3,0 | Potrafi dokonać wyboru podstawowych zagadnień z zakresu ekonomii | |
3,5 | Potrafi połączyć podstawowe zagadnienia ekonomiczne z praktyką gospodarczą | |
4,0 | Potrafi dokonać wyboru zagadnień z dziedziny ekonomii z funkcjonującą praktyką | |
4,5 | Potrafi dokonać wyboru zagadnień z dziedziny ekonomii, z uwzględnieniem niepewności i ryzyka | |
5,0 | Potrafi dokonać racjonalnego wyboru ekonomicznego w bardziej złozonych lub nietypowych decyzjach ekonomicznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_B19_K01 Rozumie potrzebę nauczania ekonomii i wykorzystywaia jej do aktywnego uczestnictwa w życiu gospodarczym | 2,0 | Nie posiada wiedzy z zakresu ekonomii |
3,0 | Posiada podstawową wiedzęw zakresie ekonomii | |
3,5 | Posiada podstawową wiedzę oraz częściową wiedzę o związku ekonomii z praktyką gospodarczą | |
4,0 | Posiada pogłębioną wiedzę o związku teorii ekonomii z praktyką gospodarczą | |
4,5 | Posiada pogłębioną wiedzę oraz potrafi zastosować ją w praktyce | |
5,0 | Posiada rozległa wiedzę ekonomiczną, potrafi z niej skoryzstać, dokonać porównań i analiz |
Literatura podstawowa
- Begg D., Fischer S., Dornbush R, Strategia konkurencji, PWN, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Milewski R.(red.), Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2006
- Milewski R. (red.), Podstawy ekonomii. Ćwiczenia, zadania, problemy, PWN, Warszawa, 2006