Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: inżynieria środowiska w transporcie

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo przewozu ładunków i osób:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo przewozu ładunków i osób
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 10 1,00,44zaliczenie
wykładyW6 10 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstaw konstrukcji maszyn oraz rysunku technicznego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie potrzeb przewozu i mocowania ładunków, urządzeń do unieruchamiania oraz sposobów mocowania ładunków.
C-2Poznanie elektronicznych urządzeń wspomagających pracę kierującego oraz urządzeń bezpieczeństwa biernego.
C-3Poznanie bezpiecznego przewozu osób.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie projektu przedstawiającego analizę bezpiecznego przewozu wybranego ładunku lub bezpiecznego przewozu osób. Projekt jest realizowany indywidualnie przez studenta lub w grupach najcześciej dwuosobowych.10
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Przepisy i zasady ogólne. Potrzeba mocowania ładunku.1
T-W-2Budowa nadwozi pojazdów i urządzenia do unieruchamiania.1
T-W-3Sposoby mocowania.1
T-W-4Ładunki znormalizowane i częściowo znormalizowane (formy geometryczne).1
T-W-5Wymagania odnośnie niektórych szczególnych ładunków. Planowanie przewozu ładunku.1
T-W-6Podstawy prawne przewozu osób. Umowa o przewóz.1
T-W-7Obowiązki stron umowy przewozu.1
T-W-8Odpowiedzialność przewoźnika za życie i zdrowie podróżnego.1
T-W-9Odpowiedzialność przewoźnika z tytułu opóźnienia przewozu.1
T-W-10Urządzenia bezpieczeństwa czynnego i biernego.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Przedstawienie zakresu i formy projektu.4
A-P-2Konsultacje w ramach zajęć projektowych.10
A-P-3Realizacja projektu.10
A-P-4Przygotowanie do prezentacji.5
A-P-5Prezentacja projektu.1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
A-W-4Konsultacje w ramach zajęć projektowych.8
A-W-5Prezentacja projektu.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie ustnej obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
S-2Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C49-2_W01
Student wie jak bezpiecznie przewozić osoby i ładunki.
T_1A_W20T1A_W03, T1A_W04, T1A_W08InzA_W03C-2, C-1T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C49-2_U01
Student: - ma umiejętność planowania bezpiecznego przewozu ładunków i osób, - ma umiejętność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych, - ma umiejętność świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt.
T_1A_U01, T_1A_U02, T_1A_U03T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U08InzA_U06, InzA_U08C-2, C-1T-P-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C49-2_W01
Student wie jak bezpiecznie przewozić osoby i ładunki.
2,0
3,0Student zna podstawowe przepisy i zasady ogólne dotyczące bezpiecznego przewozu ładunków i osób.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C49-2_U01
Student: - ma umiejętność planowania bezpiecznego przewozu ładunków i osób, - ma umiejętność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych, - ma umiejętność świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt.
2,0
3,0Oddany w terminie projekt wykonany w zakresie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu, WKiŁ, Warszawa, 1999
  2. Wicher J., Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego, WKiŁ, Warszawa, 2002
  3. Krystek R., Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu, WKiŁ, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa, Prawo o ruchu drogwym, 1997

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu przedstawiającego analizę bezpiecznego przewozu wybranego ładunku lub bezpiecznego przewozu osób. Projekt jest realizowany indywidualnie przez studenta lub w grupach najcześciej dwuosobowych.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Przepisy i zasady ogólne. Potrzeba mocowania ładunku.1
T-W-2Budowa nadwozi pojazdów i urządzenia do unieruchamiania.1
T-W-3Sposoby mocowania.1
T-W-4Ładunki znormalizowane i częściowo znormalizowane (formy geometryczne).1
T-W-5Wymagania odnośnie niektórych szczególnych ładunków. Planowanie przewozu ładunku.1
T-W-6Podstawy prawne przewozu osób. Umowa o przewóz.1
T-W-7Obowiązki stron umowy przewozu.1
T-W-8Odpowiedzialność przewoźnika za życie i zdrowie podróżnego.1
T-W-9Odpowiedzialność przewoźnika z tytułu opóźnienia przewozu.1
T-W-10Urządzenia bezpieczeństwa czynnego i biernego.1
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Przedstawienie zakresu i formy projektu.4
A-P-2Konsultacje w ramach zajęć projektowych.10
A-P-3Realizacja projektu.10
A-P-4Przygotowanie do prezentacji.5
A-P-5Prezentacja projektu.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
A-W-4Konsultacje w ramach zajęć projektowych.8
A-W-5Prezentacja projektu.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C49-2_W01Student wie jak bezpiecznie przewozić osoby i ładunki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W20ma podstawową wiedzę w zakresie bezpieczeństwa w transporcie drogowym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Poznanie elektronicznych urządzeń wspomagających pracę kierującego oraz urządzeń bezpieczeństwa biernego.
C-1Poznanie potrzeb przewozu i mocowania ładunków, urządzeń do unieruchamiania oraz sposobów mocowania ładunków.
Treści programoweT-W-2Budowa nadwozi pojazdów i urządzenia do unieruchamiania.
T-W-5Wymagania odnośnie niektórych szczególnych ładunków. Planowanie przewozu ładunku.
T-W-6Podstawy prawne przewozu osób. Umowa o przewóz.
T-W-10Urządzenia bezpieczeństwa czynnego i biernego.
T-W-7Obowiązki stron umowy przewozu.
T-W-8Odpowiedzialność przewoźnika za życie i zdrowie podróżnego.
T-W-9Odpowiedzialność przewoźnika z tytułu opóźnienia przewozu.
T-W-1Wprowadzenie. Przepisy i zasady ogólne. Potrzeba mocowania ładunku.
T-W-3Sposoby mocowania.
T-W-4Ładunki znormalizowane i częściowo znormalizowane (formy geometryczne).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie ustnej obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe przepisy i zasady ogólne dotyczące bezpiecznego przewozu ładunków i osób.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C49-2_U01Student: - ma umiejętność planowania bezpiecznego przewozu ładunków i osób, - ma umiejętność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych, - ma umiejętność świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający terminową realizację zleconego zadania inżynierskiego w transporcie, potrafi porozumieć się w środowisku zawodowym i pozazawodowym używając przy tym różnych technik
T_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego w transporcie i przygotować prezentację wyników jego realizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Poznanie elektronicznych urządzeń wspomagających pracę kierującego oraz urządzeń bezpieczeństwa biernego.
C-1Poznanie potrzeb przewozu i mocowania ładunków, urządzeń do unieruchamiania oraz sposobów mocowania ładunków.
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu przedstawiającego analizę bezpiecznego przewozu wybranego ładunku lub bezpiecznego przewozu osób. Projekt jest realizowany indywidualnie przez studenta lub w grupach najcześciej dwuosobowych.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Oddany w terminie projekt wykonany w zakresie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0